Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałGrażyna Stefaniak Został zmieniony 5 lat temu
1
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia
2
Wykorzystanie technologii informacyjnej wymusza zmianę strategii dydaktycznej z formy podającej na formy ukierunkowanej na samodzielnym przez uczniów wytwarzaniu wiedzy w oparciu o zdobyte doświadczenie podczas rozwiązywaniu problemów edukacyjnych, a więc na konstruktywistyczne podejście do wiedzy.
3
Znaczenie technologii informacyjnej
Integruje różne obszary kształcenia Wspiera proces wyszukiwania informacji Wspiera proces generowania pomysłów Wspiera proces realizacji zadań edukacyjnych Wspiera pracę w grupie w realu i w świecie wirtualnym Wspiera proces prezentowania osiągniętych przez uczniów efektów
4
Proces wyszukiwania informacji
Technologia informacyjna otwiera możliwości pozyskania informacji z: Zasobów internetowych Systemów bazodanowych (np. księgozbiorów) Platform edukacyjnych Innych serwisów (galerii, map internetowych itp.)
5
Realizacji zadań edukacyjnych
Grupa programów Działanie edukacyjne do obróbki grafiki. Przygotowanie grafiki do publikacji, prezentacji, przygotowania galerii fotografii. Do przetwarzania dźwięku. Opracowanie cyfrowe wywiadów, tworzenie ścieżki dźwiękowej do opracowywanej prezentacji lub filmu. Do przetwarzania filmu. Opracowanie materiału filmowego dotyczącego tematyki wynikającej z każdego przedmiotu lub mającego charakter interdyscyplinarny. Do opracowania tekstu. Tworzenie raportów, publikacji, sprawozdań z projektów, referatów itp.
6
Realizacji zadań edukacyjnych
Grupa programów Działanie edukacyjne Do korzystania ze zdalnych form kształcenia. Wspomaganie procesu kształcenia zdalnymi formami kształcenia; szczególne znaczenie dla uczniów o utrudnionym dostępie do edukacji. Do opracowania programu (języki programowania). Do kształtowania umiejętności algorytmicznego myślenia i programowania. Arkusze kalkulacyjne. Do obliczeń matematycznych, fizycznych, chemicznych, tworzenia zestawień, wykresów.
7
Generowanie pomysłów i ich prezentacja
Grupa programów Działanie edukacyjne Do przygotowania prezentacji. Przygotowanie pokazu materiału treściowego, często wspierającego wykład, przygotowanie w ramach realizacji projektów uczniowskich. Pogramy do tworzenia stron internetowych Przygotowanie publikacji na stronie internetowej lub blogu lub samodzielnej strony internetowej Do wspomagania tworzenia mapy myślowej. Prowadzenie dyskusji z jednoczesną możliwością strukturyzacji wniosków.
8
Wykorzystanie technologii informacyjnej wymusza:
Odpowiedni dobór metod kształcenia – metody aktywizujące Odpowiedni dobór form pracy – praca w grupach Indywidualizację procesu kształcenie – dostosowanie do tempa pracy uczniów Zmianę roli nauczyciela – nauczyciel wspiera proces uczenia się, pełni rolę tutora, facilitatora Holistyczne podejście – integrację międzyprzedmiotowa
9
Korzyści dla ucznia Wspieranie kreatywności
Możliwość pracy w swoim tempie Dobór odpowiedniej roli w grupie Odwaga w generowaniu pomysłów Wpływ na dobór problemu do rozwiązania dostosowanego do jego możliwości Współpraca w grupie Umiejętność prezentowania własnych pomysłów Samodzielność Odpowiedzialność
10
Przykładowe aktywizujące metody kształcenia
Metoda projektów WebQuest Metoda tekstu przewodniego Burza mózgów Diagram ryby (diagram Ishikawy Mapa pojęciowa Metaplan Poker kryterialny JigSaw (układanka) Lapbook
11
Metoda projektów Faza I Wprowadzenie do tematu z zasugerowaniem problemów do rozwiązania FAZA II Sformułowanie tematów i ustalenie zakresu projektów FAZA III Realizacja projektów FAZA IV Prezentacja projektów FAZA V Sprawdzian lub egzamin
12
Burza mózgów Etap I: Formułowanie zadania
Etap II: Określanie zadania – problemu Etap III: Wytwarzanie pomysłów rozwiązania zadań – problemów Etap IV: Selekcja wytworzonych pomysłów rozwiązań – udoskonalenie pomysłów Etap V: Wartościowanie rozwiązań Etap VI: Wybór rozwiązania zadania – problemu
13
Metoda WebQuest Jedną z metod projektowych, nierozerwalnie związaną z zasobami sieci internet jest Metoda WebQuest. Jej stosowanie zapoczątkowało dwóch uczonych Bernie Dodge i Tom March na Uniwersytecie w San Diego
14
Fazy metody WebQuest Wprowadzenie
Najważniejsze informacje o problemie, który należy rozwiązać w formie projektu. Podkreślona jest ważność działań projektowych realizowanych przez uczniów. Zadanie Dokładnie sprecyzowane zadanie. W nim są wyszczególnione wszystkie wymagania jakie należy spełnić, aby je zrealizować. Wykonanie zadania musi zakończyć się osiągnięciem określonego efektu. Aktywności uczniów powinny być ukierunkowane na wyszukanie, analizę, przetwarzanie i prezentowanie informacji.
15
Fazy metody WebQuest Proces
Jest opisaną listą kroków, jakie należy wykonać, aby zrealizować projekt. Projekty są realizowane zazwyczaj w grupach. W opisie procesu są dlatego wyszczególnione określone role członków grupy. Źródło Jest to lista adresów stron internetowych z wcześniej sprawdzonymi informacjami przydatnymi do zrealizowania projektu.
16
Fazy metody WebQuest Ewaluacja
Sprawdzenie, czy projekt został wykonany zgodnie z przyjętymi kryteriami. Na tej podstawie zostaje określona ocena uzyskanego efektu w projekcie. Kryteria powinny uwzględniać wszystkie aktyw- ności uczniów prowadzące do osiągnięcia wymaganego rezultatu. Podsumowanie Podsumowanie zawiera inspirujące uczniów informacje. Podkreśla ważność podjętych działań projektowych. Wskazuje obszary, które mogą zainteresować uczniów. Podkreśla się również ważność osiągniętych w trakcie procesu kompetencji uczniów, część z nich jest kompetencjami kluczowymi.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.