Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWacława Wasilewska Został zmieniony 5 lat temu
1
i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami w projektach współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego
2
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Korzystanie z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER) a tym samym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) narzuca przestrzeganie horyzontalnej zasady równości szans kobiet i mężczyzn. Respektowanie tej zasady w POWER wynika z zapisów Traktatu Amsterdamskiego oraz Rozporządzeń Rady Europejskiej regulujących wdrażanie EFS we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. Jest to obowiązek prawny, zapisany w umowach wiążących wszystkie instytucje w realizację POWER w Polsce. Zasada wyrównywania szans kobiet i mężczyzn i przeciwdziałania dyskryminacji na rynku pracy ma podstawę prawną w Artykule 3 Traktatu o Unii Europejskiej, który wskazuje, że w swoich działaniach Unia zwalcza wykluczenie społeczne i dyskryminację oraz wspiera sprawiedliwość społeczną i ochronę socjalną, równość szans kobiet i mężczyzn, solidarność międzypokoleniową oraz ochronę praw dziecka.
3
Co to oznacza? Czym jest zasada równości szans kobiet i mężczyzn?
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Co to oznacza? Czym jest zasada równości szans kobiet i mężczyzn? Jest to polityka równości płci czyli uwzględnianie perspektywy płci w głównym nurcie wszystkich procesów politycznych, priorytetów i działań.
4
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Równość płci stanowi prawo podstawowe, wspólną wartość Unii Europejskiej i jest koniecznym warunkiem osiągnięcia przez UE celów związanych ze wzrostem gospodarczym, zatrudnieniem i spójnością społeczną.
5
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Zasada równości szans kobiet i mężczyzn - zasada ta ma prowadzić do podejmowania działań na rzecz osiągnięcia stanu, w którym kobietom i mężczyznom przypisuje się taką samą wartość społeczną, równe prawa i równe obowiązki oraz gdy mają oni równy dostęp do zasobów (środki finansowe, szanse rozwoju), z których mogą korzystać. Zasada ta ma gwarantować możliwość wyboru drogi życiowej bez ograniczeń wynikających ze stereotypów płci. Polityka równości szans kobiet i mężczyzn - to celowe, systematyczne i świadome ocenianie danej polityki i działań z perspektywy wpływu na warunki życia kobiet i mężczyzn, które ma na celu przeciwdziałanie dyskryminacji i osiągnięcie równości szans kobiet i mężczyzn. Równość płci - stan, w którym kobietom i mężczyznom przypisuje się taką samą wartość społeczną, równe prawa i równe obowiązki oraz gdy mają oni równy dostęp do zasobów (środki finansowe, szanse rozwoju), z których mogliby korzystać.
6
rasę i pochodzenie etniczne, religię, orientację seksualną,
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Równość szans oznacza zapewnienie równego traktowania kobiet i mężczyzn i nie dopuszcza dyskryminacji ze względu na: płeć, wiek, poglądy, rasę i pochodzenie etniczne, religię, orientację seksualną, niepełnosprawność.
7
taką samą wartość społeczną, równe prawa i obowiązki,
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Zasadę równości szans kobiet i mężczyzn należy rozumieć jako stan, w którym kobietom i mężczyznom przypisuje się: taką samą wartość społeczną, równe prawa i obowiązki, równy dostęp do zasobów społecznych. Równość tę określić można jako trwałą sytuację, w której zarówno kobiety, jak i mężczyźni mają stworzone warunki umożliwiające im rozwój w obszarze osobistym i zawodowym oraz dokonywanie takich wyborów życiowych, które wynikają z ich osobistych potrzeb, aspiracji czy talentów.
8
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Zasada wyrównywania szans kobiet i mężczyzn i przeciwdziałania dyskryminacji na rynku pracy ma podstawę prawną w Artykule 3 Traktatu o Unii Europejskiej, który wskazuje, że w swoich działaniach Unia zwalcza wykluczenie społeczne i dyskryminację oraz wspiera sprawiedliwość społeczną i ochronę socjalną, równość szans kobiet i mężczyzn, solidarność międzypokoleniową oraz ochronę praw dziecka. Dyskryminacja oznacza wszelkie formy różnicowania, wykluczania lub ograniczania ze względu na daną cechę, których celem lub wynikiem jest utrudnienie lub uniemożliwienie uznania, korzystania lub egzekwowania wszelkich praw człowieka i fundamentalnych swobód, na równych zasadach z innymi obywatelami, w sferze politycznej, gospodarczej, społecznej.
9
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Dyskryminacja ze względu na niepełnosprawność – jakiekolwiek różnicowanie, wykluczanie lub ograniczanie ze względu na niepełnosprawność, którego celem lub skutkiem jest naruszenie lub zniweczenie uznania, korzystania lub wykonywania wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności w dziedzinie polityki, gospodarki, społecznej, kulturalnej, obywatelskiej lub w jakiejkolwiek innej, na zasadzie równości z innymi osobami. Obejmuje to wszelkie przejawy dyskryminacji, w tym odmowę racjonalnego usprawnienia.
10
Jaki jest cel podejścia równościowego?
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Jaki jest cel podejścia równościowego? Przeciwdziałanie: stereotypom płci (odnoszącym się zarówno do kobiet jak i mężczyzn) oraz wszelkim nierównościom uwarunkowanym płcią.
11
Czym nie jest równość szans kobiet i mężczyzn?
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Czym nie jest równość szans kobiet i mężczyzn? Próbą doprowadzenia do stanu w którym nie będzie różnic pomiędzy kobietami i mężczyznami. Zasada równości szans kobiet i mężczyzn nie polega na automatycznym objęciu wsparciem 50% kobiet i 50% mężczyzn w projekcie, ale na odwzorowaniu istniejących proporcji płci w danym obszarze lub zwiększaniu we wsparciu udziału grupy niedoreprezentowanej. Celem zasady równości szans kobiet i mężczyzn jest zapewnianie dostępu do zasobów, działań i możliwości, aby każda osoba miała równy dostęp i równe szanse do realizacji swoich aspiracji i dążeń w życiu zawodowym i społecznym.
12
Czym jest równość szans kobiet i mężczyzn?
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych realizacją działań wyrównujących szanse tej płci, która jest w gorszym położeniu analizą sytuacji z uwzględnieniem perspektywy płci w obszarze, w którym prowadzone będą działania Czym jest równość szans kobiet i mężczyzn? planowaniem działań, które mogą przyczynić się do rozwiązania konkretnych problemów w zakresie równości szans kobiet i mężczyzn unikaniem sztucznych podziałów na role i obszary wyłącznie „kobiece” lub wyłącznie „męskie”
13
Przy realizacji działań projektowych należy:
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Przy realizacji działań projektowych należy: unikać elementów dyskryminujących, utrwalających stereotypy ze względu na niepełnosprawność, płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, wiek lub orientację seksualną; używać niestereotypowego i zróżnicowanego przekazu w opracowywanych materiałach informacyjnych; przekazywać uczestnikom projektu informacje o zasadzie równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnym; stosować zróżnicowane środków przekazu i kanałów komunikacji.
14
Przykłady przeciwdziałania dyskryminacji:
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Przykłady przeciwdziałania dyskryminacji: podnoszenie świadomości społecznej w zakresie równego traktowania, w tym na temat przyczyn i skutków naruszenia zasady równego traktowania; przeciwdziałanie naruszeniom zasady równego traktowania; współpraca z partnerami społecznymi, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami w zakresie równego traktowania; eliminacja dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność; stosowanie racjonalnych usprawnień.
15
Zasada równości szans i niedyskryminacji w projekcie ma na celu:
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Zasada równości szans i niedyskryminacji w projekcie ma na celu: zastosować taką samą wartość społeczną, równe prawa i równe obowiązki równy dostęp do zasobów (środki finansowe, szanse rozwoju) zagwarantować możliwości wyboru drogi życiowej bez ograniczeń wynikających ze stereotypów płci.
16
Spełnienie zasady równości szans kobiet i mężczyzn.
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Zasada równości szans i niedyskryminacji w projekcie nie może mieć jedynie charakteru deklaratywnego i musi znajdować odzwierciedlenie podczas realizacji działań. Spełnienie zasady równości szans kobiet i mężczyzn.
17
Równy dostęp do zasobów, nieograniczone możliwości działania.
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Równy dostęp do zasobów, nieograniczone możliwości działania. Przykładowe działania: przekazywanie informacji praktycznych o zasadzie równości szans, używanie niestereotypowego i zróżnicowanego przekazu w opracowywanych materiałach informacyjnych, np. pokazywanie kobiet i mężczyzn w aktywnych, niestereotypowych rolach, unikanie elementów dyskryminujących, utrwalających stereotypy ze względu na płeć.
18
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych wyrównujące szanse tej płci, która jest w gorszym położeniu, ma ograniczony dostęp do dóbr, usług, informacji, edukacji, rynku pracy, stanowisk decyzyjnych i innych czy też doświadcza przemocy i wszelkich jej konsekwencji. Prowadzone wówczas działania zorientowane są w większym stopniu na tę właśnie płeć, jak również – w uzasadnionych przypadkach – dopuszczalne są działanie skierowane wyłącznie do kobiet lub mężczyzn. unikanie sztucznych podziałów na role i obszary wyłącznie „kobiece” lub wyłącznie „męskie”. Chodzi tu na przykład o zawody, zainteresowania, role w rodzinie dotyczące podziału zadań i obowiązków, stanowiska itp.
19
skorzystania z ich efektów.
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych W momencie pojawienia się w projekcie osoby z niepełnosprawnością wykazującą specjalne potrzeby zgodnie z celem standardów dostępności dla polityki spójności beneficjent podejmie wszelkie działania w celu zapewnienia osobom z niepełnosprawnościami na równi z osobami pełnosprawnymi dostępu do funduszy europejskich w zakresie: udziału użytkowania zrozumienia komunikowania się skorzystania z ich efektów.
20
stosować zróżnicowane środki przekazu i kanały komunikacji
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Przy realizacji działań projektowych zespół projektowy, powołany do realizacji ww. projektu po zapoznaniu z zasadą równości szans kobiet będzie: unikać elementów dyskryminujących, utrwalających stereotypy ze względu na niepełnosprawność, płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, wiek lub orientację seksualną; używać niestereotypowego i zróżnicowanego przekazu w opracowywanych materiałach informacyjnych; przekazywać uczestnikom projektu informacje o zasadzie równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób niepełnosprawnych; stosować zróżnicowane środki przekazu i kanały komunikacji
21
język wrażliwy na płeć;
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych język wrażliwy na płeć; w przypadku napotkania jakichkolwiek problemów podczas realizacji projektu, zespół zobowiązuje się do konsultowania problemu z organizacjami działającymi na rzecz równości; starać się zapobiegać dyskryminacji (po zapoznaniu się z przepisami m. innymi prawa pracy dot. zapobiegania dyskryminacji – art. 18 3a Kodeksu Pracy, Rozdział II a Równe traktowanie); realizować projekt zgodnie z wytycznymi zapisanymi w dokumencie «Jak realizować zasadę równości szans kobiet i mężczyzn w projektach finansowanych z funduszy europejskich » oraz z dokumentem Komisji Europejskiej „Plan działania w sprawie równości płci ” (zespół zapozna się z ww. dokumentami).
22
www.uczelnia.nysa.pl Dziękuję za uwagę
Projekt: „Program rozwoju PWSZ w Nysie etap II - doskonalenie jakości kształcenia” nr POWR Z042/18 realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych Dziękuję za uwagę Koordynator Projektu mgr Anna Wójtowicz Biuro Projektu ul. Marcinkowskiego 6-8, Nysa Tel./fax 68
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.