Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBronisława Kołodziej Został zmieniony 5 lat temu
1
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole po zmianach w przepisach prawa oświatowego Włodawa, 15 listopada 2017 roku
2
Kwestię organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej reguluje Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r., poz. 532) wraz z rozporządzeniem zmieniającym z dnia 28 sierpnia 2017 roku (Dz. U. z 2017 r., poz. 1643) w przypadku szkół starego ustroju oraz Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach, placówkach (Dz. U. z 2017 r., poz. 1591) w przypadku szkół nowego ustroju.
3
ISTOTA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
ROZPOZNAWANIE ZASPOKAJANIE ROZPOZNAWANIE indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie CEL: wspieranie potencjału rozwojowego ucznia i stwarzanie warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu
4
Aby zaspokoić potrzeby uczniów należy zidentyfikować indywidualne możliwości psychofizyczne ucznia oraz czynniki środowiskowe wpływające na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce. Zadaniem nauczyciela jest zatem zbadanie potencjału rozwojowego ucznia i trudności, które mogą wynikać z aktualnej kondycji psychofizycznej samego dziecka, ale też środowiska, w jakim funkcjonuje. Można zatem przyjąć, że głównym zadaniem szkoły jest rozpoznanie (identyfikacja) możliwości i potrzeb uczniów. Dopiero po wykonaniu tych działań powinna nastąpić specjalistyczna diagnoza w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
5
Zadania szkoły w obszarze rozpoznawania potencjału ucznia
6
§ 1. Publiczne gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne i placówki udzielają uczniom uczęszczającym do tych szkół i placówek, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizują tę pomoc na zasadach określonych w rozporządzeniu. § Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym. * stary ustrój
7
§ 1. Publiczne przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, zwane dalej „przedszkolami”, publiczne szkoły oraz publiczne placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3, 4, 7 i 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, zwane dalej „placówkami”, udzielają uczniom uczęszczającym do tych przedszkoli, szkół i placówek, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i organizują tę pomoc na zasadach określonych w rozporządzeniu. § Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym. * nowy ustrój
8
2. Potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole i placówce wynika w szczególności: 1) z niepełnosprawności; 2) z niedostosowania społecznego; 3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym; 4) z zaburzeń zachowania lub emocji; 5) ze szczególnych uzdolnień; 6) ze specyficznych trudności w uczeniu się; 7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych; 8) z choroby przewlekłej; 9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; 10) z niepowodzeń edukacyjnych; 11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi; 12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
9
§ Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły lub placówki. 2. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i placówce udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści wykonujący w szkole i placówce zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi i terapeuci pedagogiczni, zwani dalej „specjalistami”. 3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z: 1) rodzicami uczniów; 2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, zwanymi dalej „poradniami”; 3) placówkami doskonalenia nauczycieli; 4) innymi szkołami i placówkami; 5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. 4. Dyrektor szkoły lub placówki uzgadnia z podmiotami wskazanymi w ust. 3 warunki współpracy, o której mowa w ust. 3.
10
§ W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: 1) zajęć rozwijających uzdolnienia; 2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym; 3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego; 4) porad i konsultacji.
11
§ W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: 1) klas terapeutycznych; 2) zajęć rozwijających uzdolnienia; 3) zajęć rozwijających umiejętności uczenia się; 4) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych; 5) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym; 6) zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, 6) zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej (w przypadku placówek kształcenia ustawicznego i kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych od września 2018 roku – na podstawie przepisów przejściowych); 8) porad i konsultacji; 9) warsztatów.
12
§ Dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki organizuje wspomaganie przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
13
§ 7. Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8. § 8. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5. § 9. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4. § 10. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla uczniów przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10, chyba że zwiększenie liczby uczestników jest uzasadnione potrzebami uczniów. § 11. Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu, szkole lub placówce oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola, szkoły lub placówki. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
14
§ 14. Zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się organizuje się dla uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się. § 15. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8. § Godzina zajęć, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2 pkt 2–6, ust. 3 pkt 1–4 i ust. 4 pkt 1, trwa 45 minut. 2. Dopuszcza się prowadzenie zajęć, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2 pkt 2–6, ust. 3 pkt 1–4 i ust. 4 pkt 1, w czasie dłuższym lub krótszym niż 45 minut, z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami ucznia.
15
§ Do zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w szkole i placówce należy w szczególności: 1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów; 2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów; 3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły lub placówki; 4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału uczniów w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
16
5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania uczniów, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie uczniów i ich uczestnictwo w życiu szkoły lub placówki oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania ucznia oraz planowania dalszych działań.
17
2. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych oraz specjaliści w przedszkolu, szkole i placówce prowadzą w szczególności: w przedszkolu – obserwację pedagogiczną mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna); w szkole: a) obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z uczniami mającą na celu rozpoznanie u uczniów: – trudności w uczeniu się, w tym w przypadku uczniów klas I–III szkoły podstawowej deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych oraz ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, a także potencjału ucznia i jego zainteresowań, – szczególnych uzdolnień, b) wspomaganie uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami.
18
3. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym: 1) w przypadku szkoły i placówki, w której funkcjonuje szkoła – wychowawcę klasy; 2) w przypadku placówki, w której nie funkcjonuje szkoła – dyrektora placówki. 4. Wychowawca klasy lub dyrektor placówki, o których mowa w ust. 3, informują innych nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem, jeżeli stwierdzą taką potrzebę, oraz we współpracy z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub specjalistami planują i koordynują pomoc psychologiczno-pedagogiczną w ramach zintegrowanych działań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów oraz bieżącej pracy z uczniem.
19
5. W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy lub dyrektora placówki, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formach, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1–5a, ust. 2 pkt 1–4 i ust. 3 pkt 1, dyrektor szkoły lub placówki, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy, ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane. Przy ustalaniu wymiaru poszczególnych form udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o którym mowa w ust Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1–5a, ust. 2 pkt 1–4 i ust. 3 pkt 1, ustala dyrektor szkoły lub placówki, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.
20
7. Wychowawca klasy lub dyrektor placówki, o której mowa w art
7. Wychowawca klasy lub dyrektor placówki, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy, oraz nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych lub specjaliści, planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracują z rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi podmiotami, o których mowa w § W przypadku uczniów objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści udzielający uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej wspierają nauczycieli obowiązkowych zajęć edukacyjnych w dostosowaniu sposobów i metod pracy do możliwości psychofizycznych ucznia. 9. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w formach, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1–5a, ust. 2 pkt 1–4 i ust. 3 pkt 1, oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia.
21
10. W przypadku gdy uczeń był objęty pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole lub placówce, odpowiednio wychowawca klasy lub dyrektor przedszkola lub placówki, planując udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, uwzględnia wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. 11. W przypadku, gdy z wniosków, o których mowa w ust. 9, wynika, że mimo udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno- pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce nie następuje poprawa funkcjonowania ucznia w przedszkolu, szkole lub placówce, dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.
22
12. Wniosek o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia, o którym mowa w ust. 11, zawiera informacje o: 1) rozpoznanych indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych, możliwościach psychofizycznych ucznia oraz potencjale rozwojowym ucznia; 2) występujących trudnościach w funkcjonowaniu ucznia w szkole i placówce lub szczególnych uzdolnieniach ucznia; 3) działaniach podjętych przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w celu poprawy funkcjonowania ucznia w szkole i placówce, formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi w szkole lub placówce, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy; 4) wnioskach dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia, o których mowa w ust. 9.
23
13. Dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, o której mowa w art
13. Dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy, może wyznaczyć inną niż wymieniona w ust. 4 osobę, której zadaniem będzie planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w przedszkolu, szkole lub placówce. 14. Przepisy ust. 3–13 stosuje się odpowiednio do uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni, z tym że przy planowaniu udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnienia się także zalecenia zawarte w orzeczeniach lub opiniach. 15. Przepisy ust. 3–10 i ust. 13 stosuje się odpowiednio do słuchaczy szkół dla dorosłych.
24
§ 21. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy, w tym ustalenie dla ucznia form udzielania tej pomocy, a w przypadku form, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1 i 2, ust. 2 pkt 1–6 oraz ust. 3 pkt 1–4 – także okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane, jest zadaniem zespołu, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy. Podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
25
§ O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły lub placówki, o której mowa w art. 2 pkt 7 ustawy, niezwłocznie informuje pisemnie, w sposób przyjęty w danej szkole lub placówce, rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia. § O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia. § 28. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce, na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki, zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
26
WSPÓŁPRACA NA LINII PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA – PRZEDSZKOLE/SZKOŁA
27
OBSZARY WSPÓŁPRACY Z PORADNIĄ PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNĄ
Planowanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
28
Poziomy wsparcia w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez szkołę i poradnię
30
Etap I Działania przedszkola, szkoły, placówki I i II poziom udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej Działania przedszkola, szkoły, placówki w zakresie rozpoznawania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych. Polegają one na: 1. Wnikliwej obserwacji prowadzonej przez nauczyciela mającej na celu wczesne rozpoznanie u dziecka/ucznia dysharmonii rozwojowych, trudności w uczeniu się, deficytów kompetencji i sprawności językowych oraz ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się (z wykorzystaniem arkuszy obserwacji), ze szczególnym uwzględnieniem czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole, placówce (barier i ograniczeń, ale też czynników wspierających). Rozpoznanie funkcjonowania dziecka/ucznia w poszczególnych obszarach.
31
2. Obserwacji dziecka/ucznia w kierunku określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień. 3. W przypadku zaobserwowania niepokojących sygnałów, świadczących o potrzebie wsparcia, udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach bieżącej pracy z dzieckiem. 4. Zaplanowaniu i zorganizowaniu przez zespół złożony z nauczycieli i specjalistów konkretnych form wsparcia z zakresu pomocy psychologicznopedagogicznej: zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć rozwijających umiejętności uczenia się, zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, zajęć specjalistycznych, zindywidualizowanej ścieżki kształcenia itp. (patrz: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U poz. 1591).
32
5. Bieżącej analizie i ocenie efektywności zaplanowanej i realizowanej przez przedszkole, szkołę, placówkę pomocy psychologiczno-pedagogicznej – wnioski do dalszych działań. 6. W przypadku mało satysfakcjonującej efektywności udzielanego wsparcia oraz wyczerpaniu możliwości oddziaływań psychologiczno-pedagogicznych przez przedszkole, szkołę, placówkę, dyrektor przedszkola, szkoły, placówki, za zgodą rodziców/opiekunów prawnych ucznia, albo pełnoletniego ucznia, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia.
33
III poziom udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej Specjalista z poradni psychologiczno-pedagogicznej współpracuje z przedszkolem, szkołą, placówką w celu zaplanowania i zorganizowania optymalnego wsparcia dziecka/ucznia. Pomoc udzielana uczniowi podlega ocenie, analizie i modyfikacji poprzez działania zespołowe, z włączeniem w proces rozpoznania nauczycieli, specjalistów szkolnych, poradni itp. Na tym poziomie, jeżeli oddziaływania przyniosły oczekiwane rezultaty, może zostać podjęta decyzja o zakończeniu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
34
IV poziom udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej W przypadku podjęcia przez zespół decyzji (wraz z rodzicami, opiekunami prawnymi) o konieczności dokonania diagnozy specjalistycznej w poradni psychologiczno-pedagogicznej, pracownik poradni kieruje całym procesem diagnostycznym, z uwzględnieniem założeń diagnozy funkcjonalnej.
35
Etap II Pogłębiona diagnoza specjalistyczna dokonywana w poradni psychologiczno-pedagogicznej
Diagnoza dzieci/uczniów w poradni psychologiczno-pedagogicznej dokonywana jest z wykorzystaniem dostępnych metod i narzędzi, z uwzględnieniem diagnozy funkcjonalnej. W proces diagnostyczny włączone są osoby znające dziecko/ucznia m.in.: nauczyciele, rodzice/opiekunowie prawni, specjaliści szkolni. W uzasadnionych przypadkach wskazana jest obserwacja dziecka/ucznia na terenie przedszkola, szkoły, placówki. W procesie diagnostycznym zwraca się uwagę na zbieranie i porządkowanie informacji w obszarach funkcjonowania, z wykorzystaniem ICF, oraz diagnozy specjalistycznej. Efektem diagnozy funkcjonalnej i specjalistycznej jest m.in. określenie potrzeb diagnozowanego dziecka/ucznia, aby optymalnie dobrać formy i metody wsparcia.
36
Pełna diagnoza funkcjonalna i specjalistyczna, dokonywana przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, odbywa się na II etapie wsparcia. Na wcześniejszych poziomach etapu I nauczyciele i specjaliści szkolni dokonują rozpoznania funkcjonowania dziecka/ucznia w poszczególnych obszarach wyznaczonych przez ICF. Niezwykle istotnym aspektem jest, by holistyczne spojrzenia na funkcjonowanie dziecka uwzględniało wpływ czynników środowiskowych i zewnętrznych na poziom funkcjonowania dziecka/ucznia oraz umożliwiało wskazanie jego zasobów, mocnych stron i zainteresowań, które pozwolą na odpowiednie zaplanowanie optymalnego wsparcia. Etap III Wsparcie zorganizowane w przedszkolu, szkole i placówce na podstawie dokumentu wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną (orzeczenie lub opinia)
37
Specjalistyczna diagnoza około 5%
Pełna diagnoza funkcjonalna i specjalistyczna, dokonywania przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną, odbywa się dopiero na drugim etapie I i II III IV ROZPOZNANIE POTRZEB około 80% SZKOŁA Konsultacje z PPP około 15% PORADNIA Specjalistyczna diagnoza około 5%
38
ARGUMENTY NA RZECZ ZWIĘKSZENIA ROLI PRZEDSZKOLA/SZKOŁY W PROCESIE DIAGNOZY MOŻLIWOŚCI I POTRZEB DZIECI/UCZNIÓW: przedszkole/szkoła jako naturalne środowisko pozwala na bardziej trafną i rzetelną diagnozę; nauczyciele prowadzą obserwację podłużną, co pozwala ująć dane zachowania (cechy) w kontekście rozwojowym (zmian w czasie); nauczyciele obserwują zachowanie dzieci/uczniów w różnych kontekstach (zabawy, nauki, komunikacji rówieśniczej), co pozwala na ocenę ich funkcjonowania w kilku perspektywach (intraindywidualna: poznawcza, emocjonalna, osobowościowa; społeczna - rówieśnicy, społeczna – rodzina).
39
ROZPOZNAWANIE INDYWIDUALNYCH POTRZEB EDUKACYJNYCH I ROZWOJOWYCH UCZNIÓW, INDYWIDUALNYCH MOŻLIWOŚCI PSYCHOFIZYCZNYCH ORAZ CZYNNIKÓW ŚRODOWISKOWYCH UTRUDNIAJĄCYCH FUNKCJONOWANIE UCZNIA W SZKOLE
40
Celem aktualnej zmiany w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest przejście od dotychczasowego modelu medycznego opartego na rozpoznaniu medycznym i np. przyporządkowaniu do określonej grupy, czy rodzaju niepełnosprawności na podstawie rozpoznania lekarskiego i/lub diagnozy psychologicznej i na tej podstawie wnioskowania o potrzebach dziecka - na rzecz modelu biopsychospołecznego, opartego na analizie funkcjonowania dziecka i wynikających z tego potrzeb w zakresie zarówno wsparcia dziecka, jak i dostosowania środowiska zewnętrznego (dostosowanie warunków nauczania – likwidacja barier architektonicznych, dostosowane miejsce pracy, odpowiednie pomoce dydaktyczne, metody pracy dydaktycznej i wychowawczej itp.). Nowy model diagnozy oparty jest o analizę nie tylko danych o indywidualnych cechach dziecka, ale również barierach i zasobach w jego środowisku, z uwzględnieniem informacji z różnych źródeł (np. lekarz, szkoła, opieka społeczna). W ww. modelu wykorzystuje się Międzynarodową Klasyfikację Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia – wersję dla dzieci i młodzieży (ICF-CY).
42
System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziś:
Realizowanie licznych, różnorodnych, rozproszonych działań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną i przedszkole, szkołę, placówkę. Powielanie poszczególnych działań. Niewystarczająca korelacja działań poradni oraz przedszkola, szkoły, placówki w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Niewystarczające przełożenie dokonywanej w poradni psychologiczno-pedagogicznej diagnozy specjalistycznej na praktyczne zorganizowanie wsparcia w przedszkolu, szkole, placówce.
43
Zmiany w systemie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Działania ukierunkowane na wieloaspektowe rozpoznanie potrzeb dziecka oraz wprowadzenie filozofii diagnozy uwzględniającej kontekst biopsychospołeczny. Włączenie w proces oceny funkcjonowania dziecka nauczycieli, rodziców, terapeutów i pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. Zmiany obejmują sposób ustalania zaleceń do pracy, które wypracowane wspólnie staną się rodzajem strategii realizowanej w szkole i w domu.
44
Przedszkole/szkoła/placówka zobowiązana jest przeprowadzić wnikliwe rozpoznanie sytuacji, w jakiej znajduje się uczeń, m.in. poprzez: wywiad – rozmowy z wychowawcą, nauczycielami, rodzicami, z których wynikają informacje dotyczące rozwoju dziecka i okoliczności mogących na ten rozwój wpływać (choroby, urazy, traumatyczne przeżycia); analizę środowiska rodzinnego – stan rodziny, miejsce dziecka w rodzinie, atmosfera, poziom stymulacji emocjonalnej i poznawczej, sytuacja materialna rodziny – czy dziecko ma warunki do nauki i wypoczynku, czy jest właściwie odżywione; obserwację dziecka w grupie – jego postawę wobec rówieśników, relacje koleżeńskie, zachowania społeczne, aktywność, nastrój itp.;
45
obserwację funkcjonowania dziecka w kontakcie indywidualnym – przejawiane emocje, zachowanie, stopień rozumienia poleceń i informacji słownych, zasób słów, zainteresowanie, samoocena itp.; zapoznanie się z wytworami dziecka – analiza zeszytów, różnorodnych prac pisemnych, plastycznych. Należy wziąć pod uwagę umiejętność pisania lub odwzorowywania liter, znaków graficznych, figur. Kształt pisma, precyzję ruchów ręki, siłę nacisku, mieszczenie się w liniaturze, rozplanowanie strony. Rodzaj popełnianych błędów, estetykę zeszytów, bogactwo lub ubóstwo szczegółów, tematykę itp.; próby diagnostyczne – przeprowadzenie sprawdzianów i testów pedagogicznych, aby ustalić aktualny etap rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych. Sprawdziany i testy, oprócz informacji specjalistycznych, dostarczają nam również wiedzy o tym, jak uczeń radzi sobie w sytuacji zadaniowej, o poziomie jego lęku, dojrzałości emocjonalnej itp.
46
Dziękujemy za spotkanie
Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej we Włodawie: Anna Suska – koordynator Magdalena Bondarczuk Justyna Torbicz
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.