Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Technologie informacyjne w administracji publicznej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Technologie informacyjne w administracji publicznej"— Zapis prezentacji:

1 Technologie informacyjne w administracji publicznej
Wykład 4 Technologie informacyjne w administracji publicznej

2 Informacja Znaczenie informacji w społeczeństwie informacyjnym
Konieczność „uporządkowania” informacji Terminologia - zbiory informacji/bazy danych; nowa nazwa

3 Ochrona baz danych Ochrona, która zapewnia swobodę przepływu informacji (swobodę wypowiedzi) a zarazem uwzględnia interesy podmiotów, które zajmują się gromadzeniem i przetwarzaniem danych Wolność informacji a ochrona wytworów intelektu człowieka

4 Ochrona autorskoprawna
Ochrona na podstawie przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z 1994 r. Art. 3: zbiory, antologie, wybory, bazy danych, spełniające cechy utworu są przedmiotem prawa autorskiego, nawet jeśli zawierają niechronione materiały, o ile przyjęty w nich dobór, układ, zestawienie, ma charakter twórczy Ochrona bazy danych jest niezależna od ochrony poszczególnych części składowych bazy danych

5 Definicja bazy danych Baza danych – to zbiór niezależnych danych lub jakichkolwiek innych materiałów i elementów zgromadzonych według określonej systematyki i metody, indywidualnie dostępnych w jakikolwiek sposób baza danych a program komputerowy

6 Przesłanki udzielenia ochrony autorskoprawnej
Twórczy wybór Twórczy układ Twórczy sposób prezentacji zawartości bazy danych

7 Ochrona autorskoprawna
Przyznanie ochrony uzależnione od spełnienia przesłanki oryginalności i indywidualności Nakład finansowy, poświęcony czas – jako takie nie stanowią przesłanki udzielenia ochrony na podstawie przepisów ustawy o pr. aut.

8 Ochrona autorskoprawna - orzecznictwo
„Komputerowej bazy danych w postaci informacji o klientach i ich adresach nie można uznać za efekt działalności twórczej o indywidualnym charakterze w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskimi prawach pokrewnych” (NSA Wrocław, z dn. 9 marca 2000 r., I SA/Wr 1000/99; dane klientów odesłane w kuponach; uzasadnienie: odwołanie do orzeczenia w sprawie Feist) wybrane orzeczenia dotyczące zbiorów, kompilacji (SN II CSK 228/07, SN I CK 281/2005, SN II CK 413/04, SN II CKN 1289/00, SA I ACa 1128/98, SN I CR 85/1981, SN I K 1092/32) Orzeczenie SN z dn. 27 lutego 2009 r., sygn. akt V CSK 337/08 (nast. slajd)

9 Pierwowzór - uregulowania w krajach nordyckich
Konieczność zapewnienia dodatkowej ochrony interesów producentów baz danych Dyrektywa UE 96/9 z dnia 11 marca 1996 r. r. – w sprawie ochrony baz danych Pierwowzór - uregulowania w krajach nordyckich Dyrektywa wprowadza nową - komplementarną do prawa autorskiego – sui generis ochronę baz danych

10 Implementacja dyrektywy do polskiego porządku prawnego
Ustawa z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych Sposób implementacji dyrektywy do prawa polskiego Charakter prawa producenta bazy danych - nie jest to prawo autorskie, ani pokrewne (w rozumieniu ustawy) konsekwencja: np. niemożność stosowania stawki 50 % kosztów uzyskania przychodów w stosunku do wynagrodzenia uzyskanego w związku z korzystaniem z tego prawa (W przypadku przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych lub rozporządzania przez nich tymi prawami, koszty uzyskania przychodów określa się w wysokości 50%. Przy czym koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia społeczne (art. 22 ust. 9 pkt 3 u.p.d.o.f.).

11 Definicja baz danych w ustawie o ochronie baz danych
zbiór danych lub jakichkolwiek innych materiałów i elementów zgromadzonych według określonej metody lub systematyki, indywidualnie dostępnych w jakikolwiek sposób, w tym środkami elektronicznymi, wymagający istotnego co do jakości lub ilości nakładu inwestycyjnego,w celu sporządzenia, weryfikacji lub prezentacji zawartości.

12 Przesłanka udzielenia ochrony - nakład inwestycyjny
- istotny co do jakości i/lub ilości nakład inwestycyjny poniesiony na: sporządzenie, i/lub weryfikację, i/lub prezentację zawartości bazy danych

13 Podmiot uprawniony Prawo sui generis przysługuje producentowi bazy danych, którym jest podmiot ponoszący ryzyko nakładu inwestycyjnego przy tworzeniu bazy danych osoba fizyczna, prawna, „ułomna” osoba prawna zasada wzajemności - podmioty z UE następca prawny producenta wprowadzenie domniemania na rzecz producenta bazy danych – nowelizacja ustawy 2007 r.

14 Charakter prawa producenta bazy danych
prawo majątkowe zbywalne - może być przedmiotem umów, podlega dziedziczeniu „zakres” prawa: cała i istotna (jakościowo/ ilościowo) część bazy danych wyłączenie spod zakresu prawa producenta bazy danych - wypożyczania baz danych

15 Treść prawa producenta bazy danych - art. 6
Prawo do pobierania danych w odniesieniu do całości lub istotnej ilościowo lub jakościowo części bazy danych Prawo do wtórnego wykorzystania : Jedna informacja – „jako taka” nie jest chroniona

16 Czas trwania ochrony prawo przysługuje producentowi przez okres 15 lat od sporządzenia bazy danych możliwość „przedłużenia” czasu trwania ochrony

17 Re – use / ochrona urzędowych baz danych

18 Re- use / ochrona urzędowych baz danych
Dyrektywa 2003/98/WE re-use – w sprawie ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego pierwotny zamiar uchwalenia ustawy o ponownym wykorzystaniu informacji publicznej nie jest kontynuowany, prace nad zmianą ustawy o dostępie do informacji publicznej- skutkowały uchwaleniem 16 września 2011 r. nowelizacji (Dz. U. nr 204, poz. 1195) Dyrektywy 2007/2/WE ustanawiającej infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie (INSPIRE) – dostęp do danych kartograficznych, systemu ewidencji nieruchomości Ustawa o infrastrukturze informacji przestrzennej tzw. Inspire z 5 marca 2010 r. , opubl. w Dz. U. nr 76, poz. 489 (projekt art. 2 : "ustawa nie narusza praw własności intelektualnej organów publicznych”, obowiązująca wersja : Art. 2. Ustawa nie narusza praw przysługujących na podstawie przepisów dotyczących ochrony praw własności intelektualnej oraz dotyczących udostępniania informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko)

19 Dzienniki urzędowe http://www.dziennikiurzedowe.gov.pl/index.html
Zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych dziennikami urzędowymi są: Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Dziennik Urzędowy Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", dzienniki urzędowe ministrów kierujących działami administracji rządowej, dzienniki urzędowe urzędów centralnych wojewódzkie dzienniki urzędowe. Od 1 stycznia 2012 r. dzienniki urzędowe ogłasza się wyłącznie* w postaci elektronicznej. Wyjątek: Monitor Polski B

20 Eur-Lex Baza EUR-Lex zawiera różne rodzaje dokumentów opracowanych w szczególności przez instytucje Unii Europejskiej, ale także przez państwa członkowskie, Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu (EFTA) itp. Zawartość bazy podzielno na sektory: 1 – traktaty, 2 – umowy międzynarodowe, 3 – prawodawstwo, 4 – prawodawstwo uzupełniające, 5 – prace przygotowawcze, 6 – orzecznictwo, 7 – krajowe środki wykonawcze, 8 – odniesienia do orzecznictwa krajowego dotyczącego prawa UE, 9 – pytania poselskie, O – dokumenty skonsolidowane, C – inne dokumenty opublikowane w Dzienniku Urzędowym (seria C), E – dokumenty EFTA

21 Eur-Lex Dziennik Urzędowy jest oficjalnym zbiorem wszystkich aktów prawnych UE . jest publikowany w dwóch osobnych seriach: seria L – prawodawstwo (m.in. rozporządzenia, dyrektywy, decyzje) seria C – informacje i zawiadomienia od 1 lipca 2013 r. wydanie elektroniczne Dziennika Urzędowego UE jest autentyczne i wywołuje skutki prawne => wersja papierowa nie będzie już miała mocy prawnej, z wyjątkiem przypadków, gdy z powodu nieprzewidzianych i wyjątkowych zakłóceń działania systemu informatycznego Urzędu Publikacji, nie jest możliwa publikacja elektronicznego wydania Dziennika Urzędowego;

22 Curia http://curia.europa.eu/
Darmowa baza orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE Bez konieczności logowania się Bez podpisu elektronicznego Orzeczenia są dostępne w wersji html oraz pdf Strona zawiera również: komentarze doktryny do wyroków, statystki sądowe,


Pobierz ppt "Technologie informacyjne w administracji publicznej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google