Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA"— Zapis prezentacji:

1 POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA
UMK Kraków POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA

2 Pomoc mieszkaniowa Zgodnie z przepisem art. 4 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, tworzenie warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej należy do zadań własnych gminy. Gmina, na zasadach i w wypadkach przewidzianych w ustawie, zapewnia lokale socjalne i lokale zamienne, a także zaspokaja potrzeby mieszkaniowe gospodarstw domowych o niskich dochodach. Kryteria kwalifikowania osób do pomocy mieszkaniowej Gminy Miejskiej Kraków określa uchwała Nr XXI/340/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 8 lipca 2015 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków oraz tymczasowych pomieszczeń.

3 Grupy wnioskodawców, którzy spełniają kryteria niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych:
1) są najemcami lokali, które nie spełniają warunków technicznych wymaganych dla  pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi; 2) zamieszkują z zamiarem pobytu stałego w lokalu położonym na terenie Gminy, w którym powierzchnia mieszkalna w przeliczeniu na osobę jest mniejsza niż 5 m2; 3) są wychowankami placówek opiekuńczo-wychowawczych znajdujących się na terenie Gminy lub prowadzonych przez Gminę oraz rodzin zastępczych, których miejsce zamieszkiwania znajduje się na terenie Gminy; 4) posiadają prawomocne orzeczenie sądowe stwierdzające popełnienie przestępstwa, którego ofiarą jest wnioskodawca lub osoby objęte wnioskiem, pozbawiającego możliwości zamieszkiwania w lokalu położonym na terenie Gminy, w którym zamieszkiwały z zamiarem stałego pobytu; 5) posiadają prawomocne orzeczenie eksmisji z lokalu, w którym sąd nie przyznał prawa do lokalu socjalnego albo nie orzekał o istnieniu lub braku takiego uprawnienia lub ostateczną decyzję administracyjną o opróżnieniu lokalu mieszkalnego;

4 Grupy wnioskodawców, którzy spełniają kryteria niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych:
6) zamieszkują w lokalu, który zgodnie z jego podstawową funkcją nie może służyć do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych; 7) zamieszkują w lokalu lub jego części nie wchodzącym w skład zasobu, na podstawie umowy najmu, użyczenia lub innego tytułu prawnego umożliwiającego zamieszkiwanie pod warunkiem, że: a) upłynął okres na jaki został zawarty lub utracono tytuł prawny wskutek wypowiedzenia; b) kwota opłat za używanie lokalu, przekraczała w momencie upływu okresu wypowiedzenia lub okresu na jaki został zawarty tytuł prawny 50 % miesięcznych dochodów wnioskodawcy i osób objętych wnioskiem; c) powierzchnia zajmowanego lokalu lub jego części nie przekracza normatywnej powierzchni użytkowej przyjętej na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych

5 Grupy wnioskodawców, którzy spełniają kryteria niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych:
8) są osobami bezdomnymi w rozumieniu ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej: 9) utraciły tytuł prawny do lokalu wskutek wypowiedzenia umowy najmu dokonanego na podstawie art. 11 ust. 5 i 7 ustawy ( wypowiedzenie w terminie trzyletnim) lub art ust. 2 pkt 2 ustawy (wypowiedzenie z uwagi na zwłokę w zapłacie czynszu); 10) utraciły tytuł prawny do lokalu nie wchodzącego w skład zasobu wskutek prawomocnego orzeczenia sądowego. Zgodnie z uchwałą, uprawnionymi do zawarcia umowy najmu gminnego lokalu mieszkalnego są osoby spełniające kryterium niezaspokojonych potrzeb mieszkaniowych i niskich dochodach po objęciu ostateczną listą mieszkaniową.

6 Kryteria dochodowe dla osób ubiegających się o pomoc mieszkaniową
Kryterium niskich dochodów rozumiane jest jako miesięczny dochód netto nieprzekraczający następujących kwot na osobę: 200% najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym (2 059,60 zł), 175% najniższej emerytury w gospodarstwie dwuosobowym (1 802,15 zł), 150% najniższej emerytury w gospodarstwie wieloosobowym (1 544,70 zł).

7 Udzielanie pomocy mieszkaniowej
Po przeprowadzeniu weryfikacji zaktualizowanych wniosków, dokonana zostaje ich ocena w oparciu o kwestionariusz kwalifikacji punktowej warunków socjalno-mieszkaniowych. Ocena punktowa dokonywana jest w miejscu zamieszkania lub pobytu wnioskodawców, przez zespoły w skład których wchodzą pracownicy Wydziału Mieszkalnictwa UMK oraz przedstawiciele Rad Dzielnic Miasta Krakowa. Po zakończeniu tej procedury zostają ustalone i podane do publicznej wiadomości projekty list mieszkaniowych na dany rok, na podstawie stosownego zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa. W terminie 30 dni od ogłoszenia projektów list, wnioskodawcom przysługuje prawo wniesienia zastrzeżeń, które zostają rozpatrzone przez Dyrektora Wydziału Mieszkalnictwa z udziałem przedstawicieli właściwych Rad Dzielnic Miasta Krakowa. Następnie ustalane są ostateczne listy mieszkaniowe.

8 Dane dotyczące Krakowa
Liczba mieszkańców Krakowa osób Liczba mieszkań ogółem lokali mieszkalnych Liczba lokali gminnych  353 lokali mieszkalnych Liczba oddanych mieszkań do użytku w 2017 r lokali mieszkalnych (wzrost o18,4 %) Przeciętna powierzchnia mieszkania ,7 m² Zasób mieszkaniowy GMK stanowi 4,04 % zasobu mieszkaniowego Miasta Krakowa

9 Zasób mieszkaniowy GMK – stan na 31 grudnia 2017 r.
Lokali mieszkalnych położonych w budynkach pozostających w zarządzie ZBK Lokali mieszkalnych położonych w budynkach pozostających poza zarządem ZBK Lokale socjalne: lokali mieszkalnych posiadających status lokali socjalnych Tymczasowe pomieszczenia lokale posiadające status tymczasowych pomieszczeń. W 2017 roku zasób tymczasowych pomieszczeń został powiększony o 10 tymczasowych pomieszczeń, a jednocześnie status tymczasowego pomieszczenia utraciło 9 pomieszczeń.

10 Potrzeby mieszkaniowe - dane na koniec 2017 r.
W 2017 roku wydano 611 skierowań do zawarcia umowy najmu, w tym: 599 skierowań - na rzecz osób uprawnionych do najmu lokalu socjalnego na podstawie prawomocnego wyroku sądu; 12 skierowań - do tymczasowych pomieszczeń w ramach realizacji wyroków eksmisyjnych orzekających o braku uprawnienia do lokalu socjalnego. Realizacja wyroków eksmisyjnych na 31 grudnia 2017 roku do zrealizowania przez GMK łącznie 2837 wyroków narastająco w tym: 673 wyroków - z zasobu prywatnego, uprawniających do przyznania lokalu socjalnego, 954 wyroków - z zasobu GMK, uprawniających do przyznania lokalu socjalnego, 705 wyroków - z zasobu GMK, uprawniających do przyznania tymczasowego pomieszczenia 505 wyroków - z zasobu prywatnego, uprawniających do przyznania tymczasowego pomieszczenia

11 Realizacja wyroków eksmisyjnych
Gmina na bieżąco realizuje zadania w zakresie realizacji wyroków eksmisyjnych W ostatnich latach zaobserwować można zmniejszającą się liczbę rejestrowanych wyroków eksmisyjnych oraz utrzymujący się trend wzrostowy w liczbie wydawanych skierowań. Realizacja wyroku może nastąpić z pominięciem kolejności, na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa, jeśli: jest to uzasadnione ze względu na racjonalne gospodarowanie środkami finansowymi Gminy, należy wyeksmitować osobę występującą w sposób rażący lub uporczywy przeciwko obowiązującemu porządkowi domowemu , przedłożono ostateczną decyzję organu nadzoru budowlanego dotyczącą konieczności wykwaterowania osób zamieszkujących w lokalu.

12 Realizacja wyroków eksmisyjnych
Najczęściej występującą przyczyną realizacji wyroku poza kolejnością jest złożenie przez wierzyciela wyroku deklaracji wykonania remontu lokalu socjalnego na swój koszt dla osoby eksmitowanej z jednoczesną rezygnacją z przysługujących roszczeń odszkodowawczych od gminy. Na realizację prawomocnie orzeczonych wyroków sądowych orzekających eksmisję z uprawnieniem do otrzymania lokalu socjalnego od Gminy są przeznaczane przede wszystkim pomieszczenia pochodzące z naturalnego ruchu ludności – tzw. pustostany. Pozyskanie tych lokali w określonym czasie jest trudne do przewidzenia, dlatego realizacja odbywa się według kolejności wpływu wyroków do Wydziału Mieszkalnictwa Urzędu Miasta Krakowa i stosownie do wygospodarowanego na ten cel lokalu mieszkalnego.

13 Realizacja wyroków eksmisyjnych w okresie od 2013 do 2017 r
Realizacja wyroków eksmisyjnych w okresie od 2013 do 2017 r. z zasobu prywatnego z prawem do lokalu socjalnego 2013 2014 2015 2016 2017 Liczba zarejestrowanych wyroków 141 152 99 70 75 Liczba wydanych skierowań do zawarcia umowy najmu lokalu 154 123 157 185 192 Łączna liczba zarejestrowanych wyroków orzekających eksmisję - stany na koniec roku 1135 1136 1029 871 673

14 Odszkodowania dla właścicieli kamienic prywatnych
W ramach postępowań prowadzonych w sprawach roszczeń odszkodowawczych dla właścicieli nieruchomości z tytułu niedostarczenia lokalu socjalnego lub niewskazania pomieszczenia tymczasowego osobom, względem których została orzeczona eksmisja z lokalu mieszkalnego, w związku z art. 18 ust. 5 i art. 25 e ustawy, w okresie od 1 stycznia 2017 roku do 31 grudnia 2017 roku wypłacono odszkodowania na łączną kwotę 3 287 033,56 zł.

15 Powiększenie mieszkaniowego zasobu Gminy Miejskiej Kraków następuje poprzez:
1. Realizację budownictwa mieszkaniowego na terenach Gminy, 2. Pozyskiwanie na rynku pierwotnym budynków oraz wyodrębnionych lokali mieszkalnych poprzez ich zakup od różnych podmiotów, 3. Pozyskiwanie na rynku wtórnym lokali mieszkalnych poprzez ich zakup od właścicieli mieszkań lub spółdzielni mieszkaniowych, 4. Nabywanie budynków i ich adaptacja na cele mieszkalne, 5. Adaptację lokali użytkowych na cele mieszkalne, 6. Przejmowanie budynków od dłużników Gminy i ich adaptacja na cele mieszkalne, 7. Pozyskiwanie własności lokali mieszkalnych w wyniku zniesienia współwłasności nieruchomości, w których Gmina posiada ułamkowe udziały we własności, 8. Podejmowanie czynności wyjaśniających, które umożliwią uregulowanie stanu prawnego nieruchomości o niejasnym statusie, 9. Pozyskiwanie lokali mieszkalnych poprzez zamianę nieruchomości.

16 Liczba pozyskanych lokali mieszkalnych od 2003 roku
• 943 lokali w drodze zakupu budynków i wyodrębnionych lokali mieszkalnych, • 568 lokali na podstawie partycypacji w towarzystwach budownictwa społecznego, • 420 lokale w wyniku realizacji gminnych inwestycji mieszkaniowych, • 194 lokale w drodze adaptacji na cele mieszkalne nabytych budynków, • 42 lokale poprzez zamianę lokali użytkowych na mieszkania. • 3660 pustostanów wyremontowanych przez ZBK i najemców W latach 2003 – 2017 przekazano łącznie 5827 lokali mieszkalnych do zasiedlenia.

17 Budownictwo mieszkań socjalnych
Inwestycje własne na gruntach należących do gminy pozostają najtańszą i najlepszą formą pozyskiwania mieszkań. Budowa własnych osiedli jest optymalnym rozwiązaniem jeśli chodzi o kwestie finansowe, ale też o zapewnienie przyzwoitej jakości samych mieszkań i ich otoczenia – począwszy od materiałów budowlanych po dbałość o otoczenie (zieleń, place zabaw, parkingi, małą architekturę). Inwestycje W 2008 r. oddano do użytku 9 wielorodzinnych budynków – łącznie 290 lokali mieszkalnych przy ul. Magnolii. W 2013 r. Miasto zyskało 82 lokale mieszkalne przy ul Działkowej. W 2016 r. oddano kolejne 48 mieszkań (w tym 5 dla osób niepełnosprawnych) przy ul. Mały Płaszów.

18 Inwestycje planowane w latach 2017-2021
Inwestycja pn. „Budowa zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. Wańkowicza”- około 170 mieszkań, Inwestycja pn. „Zaprojektowanie i wybudowanie zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. J. K. Przyzby i ul. Zalesie w Krakowie” – 357 mieszkań, Inwestycja pn. „Przygotowanie i realizacja budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. Fredry w Krakowie” – ok. 50 mieszkań Wszystkie lokale mieszkalne budowane przez Gminę będą wykończone w pełnym standardzie, tj. pod klucz, obejmującym wykończenie i wyposażenie lokali w tzw. „biały montaż”.

19


Pobierz ppt "POMOC MIESZKANIOWA DLA MIESZKAŃCÓW KRAKOWA"

Podobne prezentacje


Reklamy Google