Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!."— Zapis prezentacji:

1 Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!

2 Szkoła jako baza klas integracyjnych

3 Integracja jest fundamentem uczenia się takiego świata, jakim on rzeczywiście jest. U podstaw tworzenia otaczającej nas rzeczywistości leżą więzi pomiędzy wszystkimi osobami, które biorą udział w jej budowaniu. Więzi i relacje w codziennych sprawach ujawniają niezliczone i twórcze uzdolnienia każdej osoby, w tym niepełnosprawnej.

4 Szkoła jako baza klas integracyjnych
Oddziały integracyjne liczą od uczniów, w tym od 3-5 uczniów niepełnosprawnych Dodatkowo w takiej klasie do dyspozycji uczniów jest nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne. Szkoła realizuje zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego Uczniowie i nauczyciele mają zapewnione odpowiednie warunki do pracy

5 INTEGRACJA Słowo dziś bardzo modne, używane w różnych kontekstach, np. : integracja europejska, integrować się ze środowiskiem, zintegrowana grupa, nauczanie zintegrowane, nauczanie integracyjne i klasy integracyjne

6 INTEGRACJA Jest nowym modelem oświaty, przeciwieństwem segregacji dzieci sprawnych i niepełnosprawnych. Dzieci zdrowe i niepełnosprawne tworzą jeden zespół. Łączy je proces dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy

7 O integracji Każdy instytucjonalny podział na dzieci sprawne i niepełnosprawne jest sprzeczny z podstawowymi prawami człowieka i obywatela. Ten stan rzeczy regulują dokumenty prawa międzynarodowego: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Konwencja o Prawach Dziecka, Karta Praw Osób Niepełnosprawnych i inne.

8 W Polsce na szeroką skalę kształcenie integracyjne odbywa się od ponad 10 lat.
W roku szkolnym 2000/2001 zaczęła funkcjonować pierwsza klasa integracyjna w naszej szkole. Obecnie uczy się 38 uczniów z orzeczeniem do kształcenia specjalnego.

9 Do klas integracyjnych przyjmowane są dzieci z następującymi niepełnosprawnościami:
z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem, z zaburzeniami mowy, z zaburzeniami sprzężonymi,

10 Do klas integracyjnych przyjmowane są dzieci z następującymi niepełnosprawnościami
z ubytkiem słuchu w stopniu lekkim, z ubytkiem słuchu w stopniu umiarkowanym – mowa opanowana w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się, wymagane aparaty słuchowe, z niedowidzeniem, u których wada wzroku jest stała i nie pogarsza się.

11 W klasie integracyjnej pracuje dwóch nauczycieli, którzy jednocześnie prowadzą zajęcia ze wszystkimi dziećmi - jeden jest nauczycielem prowadzącym w danej chwili (w klasach starszych - przedmiotowcy), a drugi nauczyciel - (oligofrenopedagog) wspomaga uczniów niepełnosprawnych, dostosowując zakres treści nauczania do ich potrzeb i możliwości, a także czuwa nad ich realizacją.

12 Oprócz podwójnej opieki pedagogicznej do współpracy z klasą integracyjną zaangażowani są specjaliści.: pedagog specjalny psycholog terapeuci pedagogiczni pedagog szkolny logopeda rehabilitant

13 W KLASIE INTEGRACYJNEJ REALIZOWANY JEST TAKI SAM PROGRAM JAK W KAŻDEJ INNEJ, RÓWNOLEGŁEJ KLASIE!

14 REKRUTACJA

15 Rekrutacja dzieci zdrowych do klas integracyjnych jest poprzedzona:
spotkaniem ogólnym rodziców z dyrektorem i wychowawcami, pedagogiem, pedagogiem specjalnym, psychologiem, wyrażeniem pisemnej zgody przez rodziców na uczęszczanie ich dziecka do klasy integracyjnej, w trakcie roku szkolnego, przyjmowanie uczniów do klas odbywa się po rozeznaniu sytuacji dziecka i konsultacji Zespołu ds. Integracji.

16 Nauczanie i wychowanie integracyjne
Opieramy na scalaniu treści i celów nauczania oraz wychowania. Planujemy tak pracę ucznia, aby cele były realizowane w sposób aktywny. Tworzymy jednolite integralne ciągi sytuacyjne dla działań i przeżyć ucznia. Wspólny temat dnia i lekcji łączy działania wszystkich uczniów w klasie i nauczycieli.

17 Uczniowie z klas integracyjnych biorą czynny udział w życiu szkoły i gminy przede wszystkim poprzez angażowanie się w : wielka orkiestra Światecznej pomocy coroczne dzieło Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy wszystkie ważniejsze szkolne akademie, przedstawienia dla rodziców oraz szkoły,

18 Dziecko pełnosprawne i niepełnosprawne uczące się w klasie integracyjnej:
ma większe zaufanie do nauczycieli, odnosi sukcesy na miarę swoich możliwości, łatwiej nawiązuje kontakty z rówieśnikami, ma dobry kontakt z osobami niepełnosprawnymi, kształtują się w nim pozytywne postawy i więzi psychospołeczne tj. tolerancja, życzliwość, chęć niesienia pomocy, ufność, zaradność, wiara w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa

19 Dziecko pełnosprawne i niepełnosprawne uczące się w klasie integracyjnej:
wzrasta i wychowuje się przeświadczeniu o tym, że choć ludzie różnią się od siebie, to nic nie stoi na przeszkodzie ich wspólnej nauce, zabawie a nawet przyjaźni, staje się bardziej samodzielne, uczy się pozytywnych form zachowań i lepszej komunikacji,

20 Dziecko pełnosprawne i niepełnosprawne uczące się w klasie integracyjnej:
walczy z własną nieśmiałością i lękiem przed tłumem oraz hałasem, uczy się wrażliwości i wyrozumiałości, uczy się nieść pomoc potrzebującym w sposób mądry a nie wyręczający.

21 ZAPRSZAMY DO NAS !!!

22 Dziękuje za uwagę Opracowała Małgorzata Grzyb


Pobierz ppt "Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!."

Podobne prezentacje


Reklamy Google