Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Razem możemy więcej! Pomóżmy na starcie!
2
Szkoła jako baza klas integracyjnych
3
Integracja jest fundamentem uczenia się takiego świata, jakim on rzeczywiście jest. U podstaw tworzenia otaczającej nas rzeczywistości leżą więzi pomiędzy wszystkimi osobami, które biorą udział w jej budowaniu. Więzi i relacje w codziennych sprawach ujawniają niezliczone i twórcze uzdolnienia każdej osoby, w tym niepełnosprawnej.
4
Szkoła jako baza klas integracyjnych
Oddziały integracyjne liczą od uczniów, w tym od 3-5 uczniów niepełnosprawnych Dodatkowo w takiej klasie do dyspozycji uczniów jest nauczyciel współorganizujący kształcenie integracyjne. Szkoła realizuje zalecenia zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego Uczniowie i nauczyciele mają zapewnione odpowiednie warunki do pracy
5
INTEGRACJA Słowo dziś bardzo modne, używane w różnych kontekstach, np. : integracja europejska, integrować się ze środowiskiem, zintegrowana grupa, nauczanie zintegrowane, nauczanie integracyjne i klasy integracyjne
6
INTEGRACJA Jest nowym modelem oświaty, przeciwieństwem segregacji dzieci sprawnych i niepełnosprawnych. Dzieci zdrowe i niepełnosprawne tworzą jeden zespół. Łączy je proces dydaktyczny, wychowawczy i opiekuńczy
7
O integracji Każdy instytucjonalny podział na dzieci sprawne i niepełnosprawne jest sprzeczny z podstawowymi prawami człowieka i obywatela. Ten stan rzeczy regulują dokumenty prawa międzynarodowego: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Konwencja o Prawach Dziecka, Karta Praw Osób Niepełnosprawnych i inne.
8
W Polsce na szeroką skalę kształcenie integracyjne odbywa się od ponad 10 lat.
W roku szkolnym 2000/2001 zaczęła funkcjonować pierwsza klasa integracyjna w naszej szkole. Obecnie uczy się 38 uczniów z orzeczeniem do kształcenia specjalnego.
9
Do klas integracyjnych przyjmowane są dzieci z następującymi niepełnosprawnościami:
z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim, z niepełnosprawnością ruchową, z autyzmem, z zaburzeniami mowy, z zaburzeniami sprzężonymi,
10
Do klas integracyjnych przyjmowane są dzieci z następującymi niepełnosprawnościami
z ubytkiem słuchu w stopniu lekkim, z ubytkiem słuchu w stopniu umiarkowanym – mowa opanowana w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się, wymagane aparaty słuchowe, z niedowidzeniem, u których wada wzroku jest stała i nie pogarsza się.
11
W klasie integracyjnej pracuje dwóch nauczycieli, którzy jednocześnie prowadzą zajęcia ze wszystkimi dziećmi - jeden jest nauczycielem prowadzącym w danej chwili (w klasach starszych - przedmiotowcy), a drugi nauczyciel - (oligofrenopedagog) wspomaga uczniów niepełnosprawnych, dostosowując zakres treści nauczania do ich potrzeb i możliwości, a także czuwa nad ich realizacją.
12
Oprócz podwójnej opieki pedagogicznej do współpracy z klasą integracyjną zaangażowani są specjaliści.: pedagog specjalny psycholog terapeuci pedagogiczni pedagog szkolny logopeda rehabilitant
13
W KLASIE INTEGRACYJNEJ REALIZOWANY JEST TAKI SAM PROGRAM JAK W KAŻDEJ INNEJ, RÓWNOLEGŁEJ KLASIE!
14
REKRUTACJA
15
Rekrutacja dzieci zdrowych do klas integracyjnych jest poprzedzona:
spotkaniem ogólnym rodziców z dyrektorem i wychowawcami, pedagogiem, pedagogiem specjalnym, psychologiem, wyrażeniem pisemnej zgody przez rodziców na uczęszczanie ich dziecka do klasy integracyjnej, w trakcie roku szkolnego, przyjmowanie uczniów do klas odbywa się po rozeznaniu sytuacji dziecka i konsultacji Zespołu ds. Integracji.
16
Nauczanie i wychowanie integracyjne
Opieramy na scalaniu treści i celów nauczania oraz wychowania. Planujemy tak pracę ucznia, aby cele były realizowane w sposób aktywny. Tworzymy jednolite integralne ciągi sytuacyjne dla działań i przeżyć ucznia. Wspólny temat dnia i lekcji łączy działania wszystkich uczniów w klasie i nauczycieli.
17
Uczniowie z klas integracyjnych biorą czynny udział w życiu szkoły i gminy przede wszystkim poprzez angażowanie się w : wielka orkiestra Światecznej pomocy coroczne dzieło Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy wszystkie ważniejsze szkolne akademie, przedstawienia dla rodziców oraz szkoły,
18
Dziecko pełnosprawne i niepełnosprawne uczące się w klasie integracyjnej:
ma większe zaufanie do nauczycieli, odnosi sukcesy na miarę swoich możliwości, łatwiej nawiązuje kontakty z rówieśnikami, ma dobry kontakt z osobami niepełnosprawnymi, kształtują się w nim pozytywne postawy i więzi psychospołeczne tj. tolerancja, życzliwość, chęć niesienia pomocy, ufność, zaradność, wiara w to, że wszyscy ludzie mają takie same prawa
19
Dziecko pełnosprawne i niepełnosprawne uczące się w klasie integracyjnej:
wzrasta i wychowuje się przeświadczeniu o tym, że choć ludzie różnią się od siebie, to nic nie stoi na przeszkodzie ich wspólnej nauce, zabawie a nawet przyjaźni, staje się bardziej samodzielne, uczy się pozytywnych form zachowań i lepszej komunikacji,
20
Dziecko pełnosprawne i niepełnosprawne uczące się w klasie integracyjnej:
walczy z własną nieśmiałością i lękiem przed tłumem oraz hałasem, uczy się wrażliwości i wyrozumiałości, uczy się nieść pomoc potrzebującym w sposób mądry a nie wyręczający.
21
ZAPRSZAMY DO NAS !!!
22
Dziękuje za uwagę Opracowała Małgorzata Grzyb
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.