Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJerzy Cieślik Został zmieniony 5 lat temu
1
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną?
Elżbieta Doroszuk
2
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kierunki realizacji polityki oświatowej państwa.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna realizowana w szkołach i placówkach wiąże się ściśle z kierunkami polityki oświatowej ogłoszonymi przez Ministra Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2013/2014 2
3
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa
Są one następujące: Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych.
4
Zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
System oświaty zapewnia każdemu dziecku uczęszczającemu do przedszkola, szkoły lub placówki wsparcie w rozwoju i pomoc psychologiczno pedagogiczną stosownie do jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. Szczegółowe regulacje w tym zakresie zostały określone w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej.
5
Kto organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola, szkoły i placówki. Dyrektor współpracuje w tym zakresie z: - poradniami psychologiczno-pedagogicznymi; - rodzicami uczniów; - placówkami doskonalenia nauczycieli; - innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; - organizacjami pozarządowymi; - innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
6
Kto planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy?
Koordynacja udzielania pomocy należy do zadań wychowawcy klasy lub innej osoby wskazanej przez dyrektora szkoły. W przypadku przedszkola i placówki, w której nie funkcjonuje szkoła, koordynatorem jest dyrektor przedszkola lub placówki.
7
Co jest podstawą do uruchomienia pomocy dziecku?
Podstawą objęcia ucznia pomocą psychologiczno pedagogiczną jest: opinia lub orzeczenie wydane przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną; rozpoznanie jego potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. RODN "WOM" w Częstochowie 7
8
Kto rozpoznanie potrzeby rozwojowe i edukacyjne?
Dostrzeżenie zarówno trudności dziecka, jak i jego szczególnych uzdolnień w celu udzielenia odpowiedniego wsparcia należy do podstawowych zadań: nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem; innych osób, które na co dzień stykają się z dzieckiem i jego problemami (dyrektora, pomocy nauczyciela, asystenta edukacji romskiej, pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej, kuratora sądowego czy asystenta rodziny).
9
Kto udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
nauczyciele; wychowawcy grup wychowawczych; specjaliści.
10
W jaki sposób realizowana jest pomoc psychologiczno -pedagogiczna?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna realizowana jest w trakcie bieżącej pracy z uczniami oraz…
11
Inne formy pomocy: klasy terapeutyczne;
zajęcia rozwijające uzdolnienia; zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze; zajęcia specjalistyczne (korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym); zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej; warsztaty; porady i konsultacje.
12
Komu jeszcze udzielana jest pomoc psychologiczno -pedagogiczna?
rodzicom uczniów; nauczycielom. Pomoc ta udzielana jest w formie: porad; konsultacji; warsztatów; szkoleń.
13
Kolejne kroki w organizacji pomocy psychologiczno -pedagogicznej
stwierdzenie, że uczeń wymaga pomocy niezwłoczne udzielanie tej pomocy w trakcie bieżącej pracy poinformowanie o tym fakcie wychowawcy klasy lub dyrektora Clipart: office.com
14
Kolejne kroki w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
wychowawca klasy lub dyrektor informuje innych nauczycieli lub specjalistów - jeśli jest taka potrzeba inni nauczyciele lub/i specjaliści udzielają pomocy w trakcie bieżącej pracy poinformowanie rodziców ucznia o potrzebie objęcia pomocą ich dziecka Clipart: office.com
15
W przypadku stwierdzenia przez wychowawcę klasy lub dyrektora, że konieczne jest objęcie ucznia pomocą w innych formach ustalenie form udzielania pomocy ustalenie okresu ich udzielania i wymiaru godzin poinformowanie na piśmie rodziców ucznia Clipart: office.com
16
Wychowawca klasy wspiera uczniów w rozwoju, tworzy pozytywny klimat klasy , w którym jest miejsce na doświadczanie przez ucznia pozytywnych uczuć. Klimat klasy w aspekcie: intelektualnym, społecznym, emocjonalnym i fizycznym.
17
Wychowawca klasy współpracuje ze wszystkimi nauczycielami
18
Wychowawca klasy jako koordynator działań opracowuje
„Plan pracy wychowawczej, który powstaje w drodze zderzenia propozycji uczniów , ich rodziców i wychowawcy. Uwzględnia potrzeby i możliwości rozwojowe uczniów
19
Wychowawca w zakresie planowania i koordynowania udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dba o to; że każdy uczeń w zależności od indywidualnych możliwości i potrzeb w trakcie pracy bieżącej ma dostosowany poziom zadań edukacyjnych, ma dostęp do informacji zwrotnej na temat osiąganych wyników
20
Każdy nauczyciel indywidualizuje pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia
21
Indywidualizacja nauczania czyli nauczanie zindywidualizowane:
Indywidualizacja celów, Indywidualizacja tempa nauczania Różnicowanie treści nauczania Indywidualne preferencje w zakresie strategii uczenia się
22
Zapraszam na warsztat:
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości ucznia w oparciu o orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
23
Dziękujemy za uwagę Elżbieta Doroszuk, Urszula Mielczarek
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.