Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych."— Zapis prezentacji:

1 Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

2 Rola publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej uregulowana jest
Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 1 lutego 2013 r. z póź. zm. w sierpniu 2017r.

3 Zadania poradni 1. Diagnozowanie dzieci i młodzieży w celu określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu;

4 2. Udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej: udzielanie rodzicom pomocy w rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych; udzielanie wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno – pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; prowadzenie terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin;

5 3. Organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych: Wspomaganie przedszkoli, szkół i placówek polega na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości pracy przedszkola, szkoły lub placówki w zakresie:

6 1) wynikającym z kierunków realizacji przez kuratorów oświaty polityki oświatowej państwa, ustalanych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania; 2) wymagań stawianych wobec przedszkoli, szkół i placówek; 3) realizacji podstaw programowych; 4) rozpoznawania potrzeb dzieci i młodzieży oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania; 5) analizy wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego oraz wyników egzaminów; 6) potrzeb zdiagnozowanych na podstawie analizy wyników i wniosków; 7) innych potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę;

7 4. Realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych: udzielanie nauczycielom, wychowawcom lub specjalistom pomocy w: a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, w tym w rozpoznawaniu ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I – III szkoły podstawowej,  b) planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego,  c) rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów;

8 współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej, opracowywaniu IPET, indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych a także w dokonaniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia; współpraca w celu określenia niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno – komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka niepełnosprawnego albo pełnoletniego ucznia niepełnosprawnego (na pisemny wniosek dyrektora, rodzica lub pełnoletniego ucznia);

9 udzielanie nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych lub specjalistom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych; podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży; prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli; udzielanie, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi, wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom.

10 Nowe formy pomocy wynikające z rozporządzenia w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej:   W przypadku uczniów, którzy są w stanie uczęszczać do przedszkola lub szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych, organizuje się zindywidualizowaną ścieżkę realizacji rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego lub zindywidualizowaną ścieżkę kształcenia – jako formę udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

11 Decyzja o takiej formie wsparcia ucznia wymaga opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej i może zostać podjęta tylko i wyłącznie w sytuacji, gdy przez rodziców lub pełnoletniego ucznia zostanie złożony do poradni wniosek w tej sprawie, z załączoną stosowną dokumentacją. Publiczna poradnia we współpracy z przedszkolem lub szkołą oraz rodzicami ucznia albo pełnoletnim uczniem przeprowadza analizę funkcjonowania ucznia uwzględniającą efekty udzielanej dotychczas przez przedszkole lub szkołę pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

12 W przypadku ucznia, u którego mimo udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie nastąpiła poprawa funkcjonowania (w przedszkolu, szkole lub placówce), dyrektor przedszkola, szkoły lub placówki, za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie ponownej diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu ucznia. W celu udzielania dzieciom, uczniom lub wychowankom oraz pośrednio ich rodzicom adekwatnego do potrzeb wsparcia przedszkole, szkoła lub placówka, do której uczęszcza dziecko, uczeń, wychowanek, może korzystać ze wsparcia placówki doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno – pedagogicznej oraz biblioteki pedagogicznej.

13 Działania podejmowane przez Poradnię Psychologiczno- Pedagogiczną w Stargardzie na rzecz ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: diagnozujemy, opiniujemy, orzekamy; udzielamy bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej; prowadzimy konsultacje dla nauczycieli na terenie przedszkoli, szkół oraz w siedzibie poradni; uczestniczymy w posiedzeniach zespołów ds. pomocy psychologiczno – pedagogicznej; prowadzimy zajęcia dla uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; realizujemy programy profilaktyczne np. Unplugget, FRED; szkolimy nauczycieli w zakresie przeprowadzania badań przesiewowych ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się w klasach 1-3;

14 prowadzimy szkolenia dla rad pedagogicznych oraz zespołów samokształceniowych;
wspieramy przedszkola, szkoły w zakresie psychoedukacji rodziców; cyklicznie realizujemy zajęcia w ramach „Szkoły dla rodziców”; prowadzimy grupę wsparcia dla rodziców dzieci z ADHD oraz nadpobudliwością psychoruchową; realizujemy zajęcia dla uczniów w ramach orientacji zawodowej, prowadzimy badania predyspozycji zawodowych; realizujemy warsztaty dla uczniów w klasach w ramach doskonalenia umiejętności uczenia się; jesteśmy przygotowani do prowadzenia interwencji kryzysowej i wspieramy szkoły, miasto, powiat w tym zakresie;

15 wspieramy szkolnych specjalistów poprzez prowadzenie dla nich sieci współpracy i samokształcenia;
prowadzimy sieć współpracy dla nauczycieli „Praca z uczniem zdolnym metodami twórczego myślenia”; uruchomiliśmy w tym roku sieć dla doradców zawodowych; wspieramy przedszkola, szkoły i placówki w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych, wychowawczych poprzez konsultacje, obserwacje na terenie placówek; uczestniczymy w realizacji programów miejskich, powiatowych, kampaniach ogólnopolskich; współpracujemy z Powiatowym Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli na rzecz wspierania placówek z rejonu naszego działania.

16 Dziękujemy za uwagę


Pobierz ppt "Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych."

Podobne prezentacje


Reklamy Google