Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Komenda główna Straży granicznej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Komenda główna Straży granicznej"— Zapis prezentacji:

1 Komenda główna Straży granicznej 29.05.2018
Spotkanie informacyjne z przewoźnikami lotniczymi dotyczące ustawy z dnia 9 maja 2018 r. o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera (Dz. U. poz. 894) Komenda główna Straży granicznej

2 Zakres i terminy przekazywania danych PNR

3 Zakres przekazywania danych PNR
Art Przetwarza się następujące kategorie danych PNR: 1) kod identyfikacyjny danych PNR; 2) datę dokonania rezerwacji lub wystawienia biletu na lot PNR; 3) datę planowanego przelotu; 4) imię i nazwisko pasażera; 5) adres, numer telefonu i adres pasażera; 6) informacje dotyczące płatności za bilet, obejmujące numer karty płatniczej, informacje o płatności gotówką, informacje znajdujące się na fakturze albo na innym dowodzie płatności za bilet oraz informacje zawarte w poleceniu przelewu: numery rachunków bankowych nadawcy i odbiorcy, imiona i nazwiska lub nazwy nadawcy i odbiorcy, kwotę i walutę przelewu, datę i czas wykonania przelewu oraz jego tytuł;

4 Zakres przekazywania danych PNR
7) trasę przelotu pasażera; 8) informacje o programach lojalnościowych; 9) nazwę, numer telefonu, adres i adres biura podróży lub agencji turystycznej; 10) dane o statusie podróży pasażera obejmujące: a) potwierdzenia etapów rezerwacji, b) stan odprawy biletowo-bagażowej, c) informacje o tym, czy pasażer stawił się osobiście do tej odprawy lub nabył bilet w czasie odprawy biletowo--bagażowej bez wcześniejszej rezerwacji;

5 Zakres przekazywania danych PNR
11) informacje o: a) rozdzieleniu danych PNR, obejmujące informacje o zmianie rezerwacji dokonanej dla więcej niż jednej osoby w zakresie wskazania nowego kierunku lotu dla co najmniej jednej z nich, albo b) podzieleniu danych PNR, obejmujące informacje o zmianie rezerwacji dokonanej dla więcej niż jednej osoby w zakresie wskazania nowego kierunku lotu dla wszystkich osób nią objętych; 12) informacje dotyczące osoby małoletniej podróżującej bez opieki statkiem powietrznym, obejmujące: a) imię i nazwisko osoby małoletniej, jej płeć, wiek oraz języki, którymi włada, b) imię i nazwisko opiekuna osoby małoletniej w momencie startu tego statku, jego adres, numer telefonu, adres , rodzaj i numer dokumentu tożsamości oraz rodzaj więzi łączącej go z osobą małoletnią, c) imię i nazwisko opiekuna osoby małoletniej w momencie lądowania tego statku, jego adres, numer telefonu, adres , rodzaj i numer dokumentu tożsamości oraz rodzaj więzi łączącej go z osobą małoletnią, d) imię i nazwisko przedstawiciela przewoźnika lotniczego obecnego przy odlocie i przylocie;

6 Zakres przekazywania danych PNR
13) numer biletu, datę jego wystawienia i informację, czy został wystawiony w jedną stronę, oraz informację o automatycznie skalkulowanej taryfie służącej do ustalenia ceny biletu; 14) numer miejsca na pokładzie statku powietrznego i inne informacje dotyczące tego miejsca; 15) informacje o wspólnej obsłudze połączeń; 16) informacje dotyczące liczby, rodzaju i wagi bagażu; 17) liczba oraz imiona i nazwiska innych pasażerów wymienionych w danych PNR dotyczących dokonanej rezerwacji;

7 Zakres przekazywania danych PNR
18) informacje dotyczące przelotu pasażera, przekazane przez przewoźnika lotniczego przed podróżą, obejmujące: a) rodzaj, numer, kraj wydania i datę ważności dokumentu tożsamości, b) obywatelstwo, c) imię i nazwisko, d) płeć, e) datę urodzenia, f) nazwę linii lotniczych, numer lotu PNR oraz datę i godzinę startu i lądowania statku powietrznego, g) nazwę portu lotniczego, w którym nastąpił start oraz lądowanie – zwane dalej „danymi API”; 19) zmiany danych PNR zawartych w kategoriach, o których mowa w pkt 1–18.

8 Dane wrażliwe Art Nie przetwarza się danych PNR ujawniających rasę, pochodzenie etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych, stan zdrowia, życie seksualne lub orientację seksualną danej osoby.

9 Terminy przekazywania danych PNR
Art Przewoźnik lotniczy, który organizuje lot PNR, przekazuje do JIP dane PNR dotyczące pasażerów tego lotu, spośród kategorii danych PNR, które gromadzi w trakcie prowadzonej przez siebie działalności w celu dokonania rezerwacji lub realizacji przewozu lotniczego.

10 Informacja o elementach kategorii danych PNR
Art. 10 ust. 1 pkt. 4 Przewoźnik lotniczy, w celu zapewnienia skutecznego przekazywania danych PNR, informuje JIP, w formie pisemnej, w postaci papierowej lub dokumentu elektronicznego, o: elementach kategorii gromadzonych przez siebie danych PNR – w terminie do 14 dni przed rozpoczęciem wykonywania lotów PNR

11 Terminy przekazywania danych PNR
Art. 6 1. od 48 do 24 godzin przed planowanym rozpoczęciem lotu PNR – polega na jednokrotnym albo wielokrotnym przesłaniu danych PNR do JIP 2. niezwłocznie po zakończeniu odprawy biletowo-bagażowej i wejściu pasażerów na pokład statku powietrznego, kiedy nie mogą już go opuścić przed jego startem, a inni pasażerowie nie mogą wejść na pokład – polega na przekazaniu danych PNR albo aktualizacji danych, które zostały przekazane w terminie od 48 do 24 przed planowanym rozpoczęciem lotu PNR Art. 7 3. na wniosek JIP w innych terminach niż wyżej wskazane – w przypadku bezpośredniego i rzeczywistego zagrożenia przestępstwem lub przestępstwem skarbowym. Przewoźnik może zostać zwolniony z obowiązku przekazywania danych PNR w terminach określonych w pkt. 1 i 2.

12 Obowiązki informacyjne przewoźników lotniczych

13 Obowiązek o charakterze informacyjnym względem pasażerów (art. 9)
Obowiązek poinformowania każdego pasażera o: zasadach przetwarzania danych przez JIP danych teleadresowych KGSG oraz Inspektora ds. Informacji o Pasażerach przysługujących pasażerom prawach Termin i sposób realizacji obowiązku : podczas dokonywania rezerwacji lub wystawiania biletu na przewóz lotniczy forma pisemna - w postaci papierowej lub elektronicznej *Ustawa PNR nie przewiduje sankcji za naruszenia tego obowiązku (kontrola realizacji tego obowiązku może nastąpić w trybie przepisów o ochronie danych osobowych przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych)

14 Obowiązek o charakterze informacyjnym względem JIP (art. 10)
Obowiązek przekazywania oraz dokonywania aktualizacji następujących informacji (art. 10 ust. 1 i 4): dane teleadresowe przewoźnika (nazwa, adres, nr telefonu, ) wybrany protokół i format danych do przesyłania danych PNR do JIP (nie dotyczy tzw. małych przewoźników) ustalony rozkład lub program lotów PNR gromadzone elementy kategorii danych PNR

15 Obowiązek o charakterze informacyjnym względem JIP (art. 10)
Termin realizacji: przewoźnicy podejmujący działalność gospodarczą na terytorium RP – 14 dni przed rozpoczęciem wykonywania lotów PNR (art. 10 ust. 1) przewoźnicy wykonujący działalność gospodarczą na terytorium RP – 14 dni od dnia wejścia ustawy w życie, tj. do dnia (art. 77) obowiązek aktualizacji ww. danych – niezwłocznie po wprowadzeniu zmian (art.10 ust. 4) Dodatkowo przewidziany jest obowiązek niezwłocznego informowania JIP o nowych lotach PNR wprowadzonych do rozkładu lub programu lotów PNR (np. loty ad hoc). (art. 10 ust. 3)

16 Obowiązek o charakterze informacyjnym względem JIP (art. 10)
Sposób realizacji obowiązku: w formie pisemnej – w postaci papierowej lub dokumentu elektronicznego (opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP) W formie papierowej na adres KGSG a w formie dokumentu elektronicznego na adres elektronicznej skrzynki podawczej KGSG na ePUAP ( adres skrytki: /KGSG/pnr).

17 Warunki techniczne przekazywania danych PNR

18 Warunki techniczne przekazywania danych PNR
Decyzja Wykonawcza Komisji (UE) 2017/759 z dnia 28 kwietnia r. w sprawie wspólnych protokołów i formatów danych, z których mają korzystać przewoźnicy lotniczy podczas przekazywania danych dotyczących przelotu pasażera jednostkom do spraw informacji o pasażerach Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych I Administracji z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie określenia protokołów i formatów danych wykorzystywanych przez przewoźników lotniczych w celu przekazywania danych PNR do Krajowej Jednostki do spraw Informacji o Pasażerach

19 Formaty danych PNR Krajowy System Informatyczny PNR obsługuje formaty danych PNR: EDIFACT PNRGOV - wersja 11.1 i późniejsze XML PNRGOV - wersja 13.1 i późniejsze W przypadku danych API przesyłanych odrębnie od komunikatu PNRGOV: EDIFACT PAXLST – wersja z 2003 r. i późniejsze

20 Protokoły transmisji danych PNR
Przewoźnik lotniczy przekazuje dane PNR, wykorzystując do transmisji danych następujące protokoły: IBM MQ IATA Type B AS4 Profile of ebMS 3.0 w wersji 1.0. WAŻNE!!! – dotychczasowe kanały transmisji danych API, jako obowiązku wynikającego z ustawy Prawo Lotnicze pozostają bez zmian.

21 Portal „małych przewoźników”
Na podstawie art. 8 ust. 4 przewoźnik lotniczy, wykonujący nieregularny przewóz lotniczy pasażerów i niedysponujący infrastrukturą, która umożliwiłaby obsługę protokołów i formatów danych określonych powyżej, przekazuje dane PNR zgodnie z ustaleniami uzgodnionymi w drodze pisemnego porozumienia z Komendantem Głównym Straży Granicznej Jedna z metod przekazywania danych w uzgodniony sposób Możliwość wykorzystania w przypadku awarii W celu uzyskania dostępu należy skontaktować się z JIP

22 Portal „małych przewoźników”
Podstawowe funkcje: możliwość ręcznego wprowadzenia danych możliwość importu plików w formatach określonych w rozporządzeniu możliwość tymczasowego zapisu danych na dysku w formie pliku roboczego

23 Kontakt BIP KGSG - http://www.bip.kgsg.strazgraniczna.pl
warunki techniczne przekazywania danych PNR do Jednostki ds. Informacji o Pasażerach – wersja PL i EN projekt wystąpienia o wpisanie na listę przewoźników dostosowujących się projekty porozumień dotyczących przekazywania w uzgodniony sposób oraz w przypadku awarii Service Desk (24 h) - problemy techniczne związane z przekazywaniem danych, awarią systemu przewoźnika, utratą połączenia z KSI PNR Obsługa techniczna - szczegóły konfiguracyjne systemu KSI PNR

24 Postępowanie w sytuacjach awaryjnych

25 Sytuacja awaryjna Przewoźnik lotniczy i JIP uzgadniają w drodze porozumienia inny sposób przekazania danych PNR Sposób musi gwarantować ochronę danych osobowych przed niedozwolonymi formami ich przetwarzania Porozumienie musi zostać potwierdzone pisemnie – projekt porozumienia będzie udostępniony na BIP Dostępne opcje: Portal „małego przewoźnika” Inny sposób w zależności od możliwości systemu przewoźnika

26 Administracyjne kary pieniężne

27 Administracyjne kary pieniężne (art. 64-74)
Naruszenia obowiązków o charakterze informacyjnym w stosunku do JIP (art. 66) nieprzekazanie w wymaganym terminie informacji dotyczących przewoźnika lotniczego(10 ust. 1) nieprzekazanie w wymaganym terminie informacji o nowych lotach PNR wprowadzonych do rozkładu lub programu lotów (np. lotów ad hoc)(10 ust. 3 ) niedokonanie w wymaganym terminie aktualizacji przekazanych informacji (10 ust. 4) - podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości zł za każde naruszenie.

28 Administracyjne kary pieniężne (art. 64-74)
Naruszenia obowiązków w zakresie przekazywania danych PNR z mocy ustawy: nieprzekazanie danych PNR w wymaganym terminie (art.6 ust 1 pkt 1 i 2) – podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości 20 000 zł nieprzekazanie danych PNR w sposób określony w art podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości 16 000 zł nieprzekazanie wszystkich elementów kategorii gromadzonych danych PNR zadeklarowanych zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4- podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości 12 000 zł

29 Administracyjne kary pieniężne (art. 64-74)
Zasady wymierzania administracyjnych kar pieniężnych za naruszenia obowiązku przekazywania danych PNR z mocy prawa: nakładanie kar za każdy lot PNR, w którym wystąpiło naruszenie tego obowiązku nakładanie kar oddzielnie dla każdego z dwóch terminów pokreślonych w art. 6 ust. 1 (art. 65 ust. 1) sumowanie kar z tytułu kilku naruszeń podczas jednego lotu – maksymalna kara 40 000 zł (art. 65 ust. 4) obniżenie wysokości kary za dosłanie do JIP kompletnych danych w późniejszym terminie (art. 65 ust. 2 i 3)

30 Administracyjne kary pieniężne (art. 64-74)
Naruszenia obowiązków w zakresie przekazywania danych PNR w trybie wnioskowym (art. 7 ust. 4) nieprzekazanie danych PNR w wymaganym terminie – podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości 10 000 zł nieprzekazanie danych PNR w sposób określony w art podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości 8 000 zł nieprzekazanie wszystkich elementów kategorii gromadzonych danych PNR zdeklarowanych zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 4 - podlega administracyjnej karze pieniężnej w wysokości 6 000 zł (art. 64 ust. 3)

31 Administracyjne kary pieniężne (art. 64-74)
Zasady wymierzania administracyjnych kar pieniężnych za naruszenia obowiązku przekazywania danych PNR w trybie wnioskowym: nakładanie kar za każdy lot PNR, w którym wystąpiło naruszenie obowiązku sumowanie kar z tytułu kilku naruszeń podczas jednego lotu – maksymalna kara 10 000 zł (art. 65 ust. 3) brak możliwości obniżenia wysokości wymierzanej kary

32 Administracyjne kary pieniężne (art. 64-74)
Przesłanki wyłączające możliwość nałożenia administracyjnych kar pieniężnych: działanie siły wyższej; awaria KSI PNR; awaria powstała po stronie przewoźnika lotniczego, niezawiniona przez tego przewoźnika, pod warunkiem poinformowania o niej JIP przed upływem terminu przekazania danych PNR (art. 69).

33 Administracyjne kary pieniężne (art. 64-74)
Tryb postępowania: Ustawa z dnia 14 czerwca 1964 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2017 r. poz. 1257, z późn.zm.) Podmiot nakładający administracyjne kary pieniężne: Komendant Główny Straży Granicznej w drodze decyzji administracyjnej Środek zaskarżenia: wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przez ten sam organ (art. 127 §  3 KPA) lub bezpośrednio skarga do WSA w Warszawie

34 Administracyjne kary pieniężne (art. 64-74)
Doręczanie pism przewoźnikowi lotniczemu niemającemu siedziby na terytorium RP (art. 71) Przewoźnicy którzy ustanowili pełnomocnika do prowadzenia spraw albo pełnomocnika do doręczeń na terytorium RP – pisma doręczane będą temu pełnomocnikowi. Pozostali przewoźnicy – pisma doręczane będą w postaci dokumentów elektronicznych, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2017 r. poz oraz z 2018 r. poz. 650), na adres wskazany zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1.

35 Zasady dostosowania się przewoźników lotniczych do obowiązków wynikających z ustawy

36 Okres dostosowawczy do przekazywania danych PNR do JIP (art. 76)
Tzw. okres dostosowawczy – sześciomiesięczny okres ( r. – r.), w którym nie będą nakładane na przewoźników lotniczych administracyjne kary pieniężne za brak realizacji lub nieprawidłową realizację obowiązków przekazywania danych PNR do JIP, przy jednoczesnej możliwości rozpoczęcia przekazywania danych do JIP w celu dostosowania infrastruktury do przesyłania danych PNR do JIP.

37 Okres dostosowawczy do przekazywania danych PNR do JIP (art. 76)
Warunkiem do skorzystania z okresu dostosowawczego jest przesłanie do dnia r. do KGSG pisemnego wystąpienia o wpisanie przewoźnika na listę przewoźników dostosowujących się do przekazywania danych PNR do JIP. Bardzo ważne – termin do składania pisemnych wystąpień nie może zostać przywrócony ani przedłużony. Pisemne wystąpienie zawiera nazwę przewoźnika oraz parametry techniczne systemu rezerwacyjnego, jeżeli dysponuje on takim systemem, w tym informacje niezbędne do zestawienia połączenia dla wybranego przez przewoźnika lotniczego protokołu przesyłania danych PNR do JIP.

38

39 Okres dostosowawczy do przekazywania danych PNR do JIP (art. 76)
Z okresu dostosowawczego mogą skorzystać wszyscy przewoźnicy lotniczy niezależnie od tego, czy dysponują wymaganą infrastrukturą do obsługi określonych formatów i protokołów danych, także wykonujący nieregularny przewóz lotniczy Podczas okresu dostosowawczego nie jest wyłączone nakładanie kar za naruszenia obowiązków informacyjnych względem JIP (art. 66) Warunkiem do skorzystania z okresu dostosowawczego jest wyłącznie przesłanie w wymaganym terminie prawidłowo sporządzonego pisemnego wystąpienia do KGSG Odformalizowany sposób składania pisemnych wystąpień

40 Okres dostosowawczy do przekazywania danych PNR do JIP (art. 76)
Sposób przesłania wystąpienia o wpisanie przewoźnika lotniczego na listę przewoźników dostosowujących się przekazywania danych PNR do JIP: pisemnie - w formie papierowej al. Niepodległości 100, Warszawa Faks:   , 01 pisemnie – w formie elektronicznej ePUAP – adres skrytki: /KGSG/pnr (bip.kgsg.strazgraniczna.pl)

41 Okres dostosowawczy do przekazywania danych PNR do JIP (art. 76)
Komendant Główny Straży Granicznej ogłasza listę przewoźników lotniczych dostosowujących się do przekazywania danych PNR do JIP w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Komendy Głównej Straży Granicznej (bip.kgsg.strazgraniczna.pl/Passenger Name Record). Przewoźnik lotniczy wpisany na listę przewoźników lotniczych dostosowujących się do przekazywania danych PNR do JIP informuje Komendanta Głównego Straży Granicznej o podjętych działaniach, w szczególności o planowanym terminie rozpoczęcia przekazywania danych PNR do JIP.

42 Obowiązek informacyjny względem pasażerów (art. 9) Obowiązek przekazywania danych PNR (z możliwością skorzystania z okresu dostosowawczego) do dnia Obowiązek przesłania do JIP informacji określonych w art. 10 Możliwość przesłania pisemnego wystąpienia o korzystanie z okresu dostawczego (w razie uchybienia terminu – nie może być on ani przedłużony ani przywrócony) od dnia Nakładanie sankcji za naruszenie obowiązku informacyjnego z art. 10 Nakładanie sankcji za naruszenia obowiązku przekazywania danych PNR przez przewoźników niekorzystających z okresu dostosowawczego Od dnia obowiązek przekazywania danych PNR i sankcje za naruszenia tego obowiązku przez przewoźników niekrzystających z okresu dostosowawczego Od dnia sankcja za naruszenia obowiązku informacyjnego względem JIP

43 29.11. 2018 30.11. Koniec okresu dostosowawczego
Możliwość nakładania sankcji wobec wszystkich przewoźników lotniczych za naruszenie obowiązku przekazywania danych PNR do JIP, w tym jego nieprawidłową realizację

44 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ!


Pobierz ppt "Komenda główna Straży granicznej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google