Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJulian Czarnecki Został zmieniony 5 lat temu
1
KONFERENCJA DLA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO STRZELCE KRAJEŃSKIE, 12 STYCZNIA 2018 r.
2
Harmonogram spotkania
Otwarcie konferencji - Ewa Rawa Lubuski Kurator Oświaty. Wystąpienie Wojewody Lubuskiego Władysława Dajczaka Wystąpienie Starosty Powiatu Strzelecko – Drezdeneckiego Edwarda Tyranowicza – Prezentacja działalności SOSW w Strzelcach Krajeńskich – Zofia Dajczak Dyrektor SOSW w Strzelcach Krajeńskich Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego – Jolanta Lipińska – Działalność punktu konsultacyjnego – prezentacja dobrej praktyki – Jolanta Miękina Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych nr 23 w Częstochowie – Przerwa – Finansowanie zadań oświatowych z zakresu kształcenia uczniów ze SPE – Anna Włodarczak – Realizacja zadań w ramach programu ,,Za życiem” – Andrzej Waldman Dyrektor SOSW we Wschowie – Rola działalności organizacji młodzieżowych w przygotowaniu do życia społecznego - prezentacja dobrej praktyki – Alicja Borkowska Dyrektor ZKS nr 1 w Gorzowie Wlkp – Wymiana spostrzeżeń, dyskusja – moderuje J. Lipińska, A. Włodarczak – Podsumowania i zakończenia konferencji – Ewa Rawa Lubuski Kurator Oświaty
3
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego
4
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego
Grafika: Danuta Sterna
5
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego
Przepisy regulujące organizację kształcenia i wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: 1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpnia 2017 w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1616); 2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpnia 2017r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach ( Dz. U z 2017r . poz. 1591); 3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 09 sierpnia 2017 w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnoprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym ( Dz. U. z 2017r. poz. 1578);
6
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego
4.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ( Dz. U. z 2017 r. poz. 1635); 5.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 05 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno - rehabilitacyjno – opiekuńczych ( dz. U. z 2017 r. poz. 1712). 6.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo – wychowawczych młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno – wychowawczych oraz zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania ( Dz. U. z poz. 1606);
7
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo – wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno – wychowawczych oraz zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. § 31. Młodzieżowy ośrodek wychowawczy i młodzieżowy ośrodek socjoterapii współpracują ze szkołami ogólnodostępnymi w zakresie diagnozowania i rozwiązywania problemów dydaktyczno – wychowawczych uczniów niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym uczęszczających do tych szkół. § 48. Specjalny ośrodek wychowawczy współpracuje ze szkołą, do której uczęszcza wychowanek, w zakresie opracowania i realizowania indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego, w szczególności w zakresie zajęć rewalidacyjnych i oddziaływań terapeutycznych. § 49. Specjalny ośrodek szkolno – wychowawczy współpracuje ze szkołami ogólnodostępnymi w zakresie diagnozy i rozwiązywania problemów dydaktyczno – wychowawczych uczniów niepełnosprawnych uczęszczających do tych szkół.
8
2. 56% badanych szkół ogólnodostępnych zwraca się o pomoc do placówek
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Wyniki badania ankietowego przeprowadzonego w terminie r. – r. 1. W 2 placówkach kształcenia specjalnego działają punkty konsultacyjne. 2. 56% badanych szkół ogólnodostępnych zwraca się o pomoc do placówek specjalnych w zakresie pracy z uczeniem z SPE. 89% szkół i placówek specjalnych dzieli się wiedzą nt pracy z uczniem ze SPE z pracownikami szkół i placówek ogólnodostępnych.
9
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego
Diagnoza funkcjonalna Wielowymiarowy opis funkcjonowania ucznia; Odnoszenie zidentyfikowanych zasobów ( fizycznych, poznawczych, osobowościowych, emocjonalno-społecznych) do ich funkcji w konkretnym kontekście środowiskowym; Uwzględnienie roli środowiska w aktualnie przejawianych zachowaniach i modelowaniu pożądanych postaw; Podkreślenie dynamiki zmian rozwojowych; Szerokie, funkcjonalne rozumienie normy; Odejście od modelu medycznego do modelu biopsychospołecznego
10
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego
Model biopsychospołeczny Cel diagnozy - identyfikacja trudności i barier w rozwijaniu potencjału ucznia. Zakres diagnozy - uczeń i jego środowisko. Metody diagnozy - ilościowe, jakościowe podejście idiograficzne (prymat podmiotu nad ogółem, tzw. normy). Model edukacji - egalitarna, indukcyjna, włączanie. Cel edukacji - wsparcie ucznia w kształtowaniu indywidualnych tj. opartych na posiadanych zasobach, skutecznych strategii radzenia sobie z wyzwaniami życiowymi.
11
Indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Rozpoznanie Indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych Indywidualnych możliwości psychofizycznych Czynników środowiskowych
12
Indywidualne potrzeby rozwojowe
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego Wynikają z etapu rozwoju procesów poznawczych, emocjonalno – społecznych, rozwoju osobowości. Indywidualne potrzeby rozwojowe Wynikają z podstawy programowej i programu nauczania, wiążą się z dostosowaniem metod, form i strategii uczenia, uczenia się Indywidualne potrzeby edukacyjne Wynikają z indywidualnych cech ucznia, ograniczeń wynikających z choroby przewlekłej i wiążą się z potrzebą personalizacji uczenia się Indywidualne możliwości psychofizyczne Czynniki środowiskowe • Wynikają ze środowiska szkolnego, rówieśniczego, rodzinnego
13
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci § 2. Wczesne wspomaganie może być organizowane w podmiotach, o których mowa w art.127 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
14
prowadzenie akcji informacyjnych,
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 05 września 2017 r. w sprawie szczegółowych zadań wiodących ośrodków koordynacyjno - rehabilitacyjno – opiekuńczych § 1. ust. 1. pkt 4 organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na warunkach i w formach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust.19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. § 1. ust. 1. pkt 5 koordynowanie korzystania z usług specjalistów dostępnych na obszarze powiatu w tym: zbieranie i upowszechnianie informacji o usługach i świadczących je specjalistach, prowadzenie akcji informacyjnych, monitorowanie działań związanych z udzielaniem pomocy dzieciom i ich rodzinom.
15
Wspomagająca rola szkół i placówek kształcenia specjalnego wynikająca z przepisów prawa oświatowego
wypracowanie modelu rozwiązań lokalnych, które będą uwzględniać zarówno specyfikę problemów, jak i zasoby instytucjonalne, finansowe, kadrowe środowiska, którego dotyczą; wypracowanie modelu współpracy szkół, instytucji i organizacji pozarządowych działających na rzecz dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich rodzin; - udzielanie efektywnego wsparcia dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej poprzez podejmowanie spójnych działań umożliwiających tworzenie ponadstandardowych rozwiązań.
16
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.