Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałSebastian Kot Został zmieniony 6 lat temu
1
Program „Młodzi Przedsiębiorczy” jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego oraz premiowany przez Klub Przedsiębiorczych Nauczycieli IMPULS Narodowego Banku Polskiego.
2
„MŁODZI PRZEDSIĘBIORCZY”
PROGRAM „MŁODZI PRZEDSIĘBIORCZY”
3
PODSTAWOWY CEL PROJEKTU „MŁODZI PRZEDSIĘBIORCZY”
Uczymy w jaki sposób możemy zwiększyć swoje zasoby, czyli uczymy, że ekonomia nie jest wcale taka trudna, a na rynku każdy może znaleźć dla siebie miejsce. Ponadto cele projektu to: Propagowanie i kształtowanie wśród uczniów postaw przedsiębiorczych, nie tylko związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, ale także dotyczących prostych sytuacji dnia codziennego. Kształcenie umiejętności pracy w grupie oraz nauka planowania projektu edukacyjnego.
4
DEFINICJA PROJEKTU EDUKACYJNEGO
§ 21a dodany do Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83 poz. 562, z późn. zm.) na podstawie nowelizacji z dnia 20 sierpnia 2010 r. (Dz. U. Nr 156, poz. 1046). Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.
5
ETAPY PROJEKTU EDUKACYJNEGO
§ 21a dodany do Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83 poz. 562, z późn. zm.) na podstawie nowelizacji z dnia 20 sierpnia 2010 r (Dz. U. Nr 156, poz. 1046). Projekt gimnazjalny jest realizowany przez zespół uczniów pod opieką nauczyciela i ma obejmować następujące działania: Wybranie problemu projektu. Określenie celów projektu i zaplanowanie etapów jego realizacji. Wykonanie zaplanowanych działań. Publiczne przedstawienie rezultatów projektu.
6
JAK ZAPIS § 21A ROZPORZĄDZENIA PRZEŁOŻYĆ NA DZIAŁANIA W „MŁODYCH PRZEDSIĘBIORCZYCH”?
7
OKREŚLENIE PROBLEMU Uczniowie pod opieką nauczyciela w zespołach maksymalnie sześcioosobowych rozwiązują następując problemy: I część MP „Zarządzamy własnymi finansami” – W jaki sposób gospodarować ograniczonymi zasobami? II część MP „Zakładamy i prowadzimy firmę” – W jaki sposób założyć firmę i tak nią zarządzać aby utrzymała się na rynku i przynosiła zysk?
8
OKREŚLENIE PROBLEMÓW SZCZEGÓŁOWYCH
Problem główny możemy rozpisać na problemy szczegółowe np. dla każdego modułu „Zakładamy i prowadzimy firmę” : Moduł I – Co trzeba zrobić aby założyć działalność gospodarczą? Moduł II – Kto jest moim klientem, a kto nim jeszcze może być? Moduł III – Co zrobić aby znaleźć nabywców produkowanych towarów i usług? Moduł IV – Kiedy osiągnę zysk prowadząc firmę? Moduł V – Jaka jest moja przyszłość w biznesie?
9
„MŁODZI PRZEDSIĘBIORCZY” A NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO Z WOS-u
W III etapie edukacyjnym, jako wymaganie ogólne (cele kształcenia) określono pkt VI Rozumienie zasad gospodarki rynkowej, czyli Uczeń rozumie procesy gospodarcze oraz zasady racjonalnego gospodarowania w życiu codziennym; analizuje możliwości dalszej nauki i kariery zawodowej. W wymaganiach szczegółowych są to następujące zagadnienia: Praca i przedsiębiorczość (pkt 24 NPP), Gospodarka rynkowa (pkt 25 NPP), Gospodarstwo domowe (pkt 26 NPP), Pieniądz i banki (pkt 27 NPP), Gospodarka w skali państwa (pkt 28 NPP), Przedsiębiorstwo i działalność gospodarcza (pkt 29 NPP).
10
PLANOWANIE „W zakładamy i prowadzimy firmę”: uczniowie otrzymują w materiałach pomocniczych instrukcję, harmonogram pracy, czyli wszystko to co pozwoli im zarówno dokonać podziału zadań, jak i zaplanować co i kiedy będą wykonywać; uczniowie mogą skorzystać z zaproponowanej karty projektu i karty zadania dostępnej na stronie CEO i dostosować ją do swoich potrzeb; nauczyciele w czasie kursu internetowego zapoznają się ze sposobami planowania w projektach edukacyjnych na przykładzie MP.
11
DZIAŁANIE „W zakładamy i prowadzimy firmę”: uczniowie w poszczególnych modułach wykonują przypisane im zadania; praca uczniów jest oceniana na bieżąco przez mentorów, którzy stosują zasady oceniania kształtującego, wskazując na te elementy zadań, które wykonali dobrze, a także na te, które wymagają poprawy; w każdym module uczniowie otrzymują NaCoBeZu tak aby wiedzieli dokładnie na co mentor będzie zwracał uwagę oceniając ich sprawozdanie.
12
PUBLICZNA PREZENTACJA I OCENA
Ostatni moduł w „Zakładamy i prowadzimy firmę” jest związany z ocenianiem i publiczną prezentacją efektów pracy uczniów. Dla uczestników przygotowaliśmy materiały i tak ułożyliśmy treść modułu, że wspólnicy spółki dokonują podsumowania i oceniają swoją działalność. Mamy tutaj zarówno samoocenę, ocenę koleżeńską oraz ocenę nauczyciela. Wszystkie te trzy elementy oceniania zostały połączone w kartach oceny i ocenie punktowej, dodatkowo zilustrowanej materiałami pomocniczymi. Prezentacja projektu może odbyć się zarówno w postaci posiedzenia wspólników otwartego dla zaproszonych gości, jak i podczas oddzielnie zorganizowanej uroczystości szkolnej, w czasie której uczniowie pokażą jaką wiedzę i umiejętności zdobyli w projekcie.
13
„Młodzi Przedsiębiorczy” to naprawdę dobry sposób na gimnazjalny projekt edukacyjny.
Dziękujemy za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.