Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBernard Chrzanowski Został zmieniony 6 lat temu
2
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
3
Cel spotkania Poznanie możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego uczniów i absolwentów technikum.
4
Do kogo kierowane są informacje?
Uczniowie, którzy chcą podnosić lub uzupełniać swoje kwalifikacje zawodowe. Rodzice, którzy chcą podnosić lub uzupełniać swoje kwalifikacje zawodowe. Osoby, które stoją przed koniecznością dostosowania swoich kwalifikacji zawodowych i kompetencji do zmieniających się potrzeb rynku pracy i szybkiego przekwalifikowania się.
5
Plan omawianych zagadnień
Możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych przez ucznia technikum. Możliwe ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ucznia/absolwenta technikum. Możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych przez osoby dorosłe (kształcenie ustawiczne). Polska Rama Kwalifikacji źródła informacji o kształceniu zawodowym i ustawicznym. Refleksje dotyczące możliwości zdobywania kwalifikacji zawodowych dawniej a obecnie.
6
Szkolne formy kształcenia zawód z jedną kwalifikacją
7
Szkolne formy kształcenia zawód z dwiema kwalifikacjami
8
Szkolne formy kształcenia zawód z trzema kwalifikacjami
9
Szkolne formy kształcenia grupy efektów kształcenia w kwalifikacji
10
Świadectwo potwierdzające
kwalifikację w zawodzie
11
Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe technika w zawodzie
12
Ścieżka kariery absolwenta technikum
ABSOLWENT TECHNIKUM PRACA STUDIA PRACA+STUDIA KWALIFIKACYJNY KURS ZAWODOWY
13
Co warto wiedzieć o pozaszkolnych formach kształcenia?
Pozaszkolne formy kształcenia: kwalifikacyjny kurs zawodowy; kurs umiejętności zawodowych; kurs kompetencji ogólnych (np. zarządzanie czasem, umiejętności pracy zespołowej itp.); kurs inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych; eksternistyczny egzamin zawodowy. Źródło: Rozporządzenie MEN z dnia 18 sierpnia 2017 r. sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1632). Warto tez wspomnieć o kursach i szkoleniach innych niż kwalifikacyjne np. doskonalących
14
Kwalifikacyjny kurs zawodowy
Kurs, którego program nauczania uwzględnia podstawę programową kształcenia w zawodach, w zakresie jednej kwalifikacji. Jego ukończenie umożliwia przystąpienie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w zakresie tej kwalifikacji.
15
Kto może uczestniczyć w kwalifikacyjnym kursie zawodowym?
Aktualni słuchacze liceów ogólnokształcących dla dorosłych, którzy znajdą czas na równoległe zdobywanie kwalifikacji zawodowych. Absolwenci wszystkich typów szkół od 7/8-klasowych szkół podstawowych, gimnazjów, poprzez wszystkie typy szkół ponadgimnazjalnych, po szkoły policealne. Absolwenci studiów wyższych, dla których zdobyty zawód nie daje miejsca na rynku pracy. Bezrobotni, którzy pragną uzyskać kwalifikacje umożliwiające im uzyskanie pracy. Pracownicy, którzy planują swoją karierę zawodową dostosowując ją do zmieniających się i aktualnych oczekiwań rynku pracy oraz własnej ambicji i możliwości.
16
Kto może uczestniczyć w kwalifikacyjnym kursie zawodowym?
Do zmiany po zmianie systemu
17
Ile godzin trwa kwalifikacyjny kurs zawodowy? przykład
Do aktualizacji
18
Gdzie należy się zgłosić? Kto organizuje KKZ?
Publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe w zakresie zawodów, w których kształcą. Niepubliczne szkoły posiadające uprawnienia szkół publicznych, prowadzące kształcenie zawodowe w zakresie zawodów, w których kształcą. Publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego. Instytucje rynku pracy prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową (publiczne służby zatrudnienia, OHP; agencje zatrudnienia, instytucje szkoleniowe; instytucje dialogu i partnerstwa społecznego).
19
Gdzie należy się zgłosić? Kto organizuje KKZ? cd.
Podmioty prowadzące działalność oświatową, o której mowa w art. 83a ust. 2 ustawy o systemie oświaty (osoby prawne i fizyczne prowadzące działalność oświatową, nieobejmującą prowadzenia szkoły, placówki lub zespołu). Źródło: Rozporządzenie MEN z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1632). Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy art. 6 (Dz. U. z 2017 r. poz z późn. zm.).
20
Czy zdaje się egzaminy na KKZ?
Kwalifikacyjny kurs zawodowy kończy się zaliczeniem w formie ustalonej przez podmiot prowadzący kurs. Osoba, która uzyskała zaliczenie, otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kwalifikacyjnego kursu zawodowego. Osoba, która ukończyła KKZ, może przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną.
21
Kurs umiejętności zawodowych
Kurs umiejętności zawodowych może być prowadzony przez placówkę lub ośrodek (np. Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego). Kurs umiejętności zawodowych jest prowadzony według programu nauczania uwzględniającego podstawę programową kształcenia w zawodach, w zakresie: jednej z części efektów kształcenia wyodrębnionych w ramach danej kwalifikacji albo efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów oraz wspólnych dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów w zakresie organizacji pracy małych zespołów.
22
Kurs umiejętności zawodowych cd.
Kurs umiejętności zawodowych kończy się zaliczeniem w formie ustalonej przez organizatora kursu. Osoba, która uzyskała zaliczenie, otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu umiejętności zawodowych.
23
Kurs kompetencji ogólnych
Kurs kompetencji ogólnych jest prowadzony według programu nauczania uwzględniającego dowolnie wybraną część podstawy programowej kształcenia ogólnego. Minimalny wymiar kształcenia na kursie kompetencji ogólnych wynosi 30 godzin. Kurs kompetencji ogólnych kończy się zaliczeniem w formie ustalonej przez organizatora kursu. Osoba, która uzyskała zaliczenie, otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu kompetencji ogólnych.
24
Kursy, inne niż wymienione, umożliwiające uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych: Adresowane są do osób dorosłych, zainteresowanych uzyskiwaniem i uzupełnianiem wiedzy, umiejętności oraz podnoszeniem kwalifikacji zawodowych. Odbywają się w formie kształcenia ustawicznego i mają na celu zwiększenie szansy osób dorosłych na rynku pracy. Programy nauczania na tych kursach nie odnoszą się do podstawy programowej kształcenia ogólnego lub podstawy programowej kształcenia w zawodach. Prowadzone są przez placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego.
25
Egzamin eksternistyczny
System dostępnych egzaminów eksternistycznych obejmuje zakres: szkoły podstawowej dla dorosłych, gimnazjum dla dorosłych, liceum ogólnokształcącego dla dorosłych oraz egzamin eksternistyczny zawodowy, umożliwiający osobom mającym doświadczenie zawodowe, potwierdzenie pojedynczych kwalifikacji w zawodzie, bez konieczności uczestniczenia w kwalifikacyjnym kursie zawodowym. Uzyskanie dyplomu potwierdzającego posiadanie pełnego zawodu możliwe jest dopiero po zdobyciu wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w danym zawodzie (w formie egzaminu eksternistycznego) oraz odpowiedniego poziomu wykształcenia (np. ogólnokształcącego).
26
Szkoła po zmianie Źródło: Portal MEN Dobra szkoła Reforma Systemu Edukacji zakładka: Do pobrania.
27
Struktura Polskiej Ramy Kwalifikacji
Źródło: Agnieszka Chłoń-Domińczak i inni, Polska Rama Kwalifikacji. Wiedza, Umiejętności, Kompetencje Społeczne, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2017, s. 5,
28
Źródła informacji o kształceniu zawodowym i ustawicznym
Kształcenie zawodowe i ustawiczne. Vademecum. KOWEZiU, Warszawa 2013, [dostęp: ]. Wesołowska Anna, Pfeiffer Agnieszka, Kwalifikacyjne kursy zawodowe krok po krok, KOWEZiU, Warszawa 2013, [dostęp: ]. Obidniak Dorota, Pfeiffer Agnieszka, Suliga Maria, Informator o zawodach szkolnictwa zawodowego, KOWEZiU, Warszawa 2013, Informator w wersji on-line, [dostęp: ].
29
Źródła informacji o kształceniu zawodowym i ustawicznym cd.
Artymiak Małgorzata, Walczak Radosław, Bartczak Rafał, Kwestionariusz zainteresowań i predyspozycji. Przewodnik dla uczniów i rodziców, KOWEZiU, Warszawa 2015, [dostęp: ]. Chłoń-Domińczak Agnieszka i inni. Polska Rama Kwalifikacji. Wiedza, Umiejętności, Kompetencje Społeczne, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2017, [dostęp: ]. Wyspa zawodów, Karty Zawodów, [dostęp: ].
30
Źródła informacji o kształceniu zawodowym i ustawicznym cd.
Program komputerowy Mapa Kwalifikacji, [dostęp: ]. Opisy zawodów i specjalności, [dostęp: ]. Polska Rama Kwalifikacji, Instytut Badań Edukacyjnych, [dostęp: ]. Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 209).
31
Źródła informacji o kształceniu zawodowym i ustawicznym cd.
Zintegrowany System Kwalifikacji, [dostęp: ]. Wyszukiwarka kwalifikacyjnych kursów zawodowych, [dostęp: ]. Rejestr Instytucji Szkoleniowych, ].
32
Źródła informacji o kształceniu zawodowym i ustawicznym cd.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2017 r. poz. 622). Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2017 r. poz. 860) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych programów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2017 r. poz. 703). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1632).
33
Źródła informacji o kształceniu zawodowym i ustawicznym cd.
Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 209). Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2016 r. poz. 1876). Ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2017 r. poz z późn. zm.).
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.