Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Uczeń, dziecko z niepełnosprawnością w szkole - cykl sześciu wideokonferencji. Spotkanie I „Dziecko, uczeń ze spektrum autyzmu” 22.05.2014r. Aneta Żurek.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Uczeń, dziecko z niepełnosprawnością w szkole - cykl sześciu wideokonferencji. Spotkanie I „Dziecko, uczeń ze spektrum autyzmu” 22.05.2014r. Aneta Żurek."— Zapis prezentacji:

1 Uczeń, dziecko z niepełnosprawnością w szkole - cykl sześciu wideokonferencji. Spotkanie I „Dziecko, uczeń ze spektrum autyzmu” r. Aneta Żurek

2 4. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszone przez Ministra Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2013/2014 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego 2. Podniesienie jakości kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych 3. Działania szkoły na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa uczniów 4. Kształcenie uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych

3 „autos”

4 Autyzm: ……wiedza na temat tego problemu w dużej mierze daje się sprowadzić do zewnętrznych oznak – symptomów widocznych w zachowaniu osób dotkniętych tym zaburzeniem. Przyczyny ich nietypowego zachowania pozostają w sferze przypuszczeń i poszukiwań…….. E. Pisula „Małe dziecko z autyzmem”

5 Dziecko uczęszczające do przedszkola, szkoły lub ośrodka może posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jeżeli jest niepełnosprawne, niedostosowane społecznie lub jest zagrożone niedostosowaniem społecznym. Według prawa oświatowego, uczeń niepełnosprawny to ... dalsza treść na slajdzie.

6 Kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne dzieci/uczniów niepełnosprawnych może być organizowane we wszystkich typach szkół: w szkołach podstawowych w gimnazjach ponadgimnazjalnych w szkołach ponadgimnazjalnych oraz we wszystkich rodzajach przedszkoli i szkół: ogólnodostępnych ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi integracyjnych specjalnych

7 Jest to zaburzenie rozwoju Autyzm wpływa na rozwój, a rozwój na autyzm

8 Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Zespołowa praca nauczycieli i specjalistów W ramach zespołu opracowanie indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego Opaska może pomóc w sytuacji utraty przytomności lub zagrożenia życia. Dobrze widoczny i trwały napis na opasce w dwóch językach, po polsku i po angielsku. Oznaczenia medyczne oraz telefony ratunkowe.

9 Podsumowanie - kierunki działań Zespołu i elementy IPET
Rozpoznanie potrzeb, możliwości i ograniczeń psychofizycznych ucznia wymaga współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców. W IPET określa się indywidualnie zróżnicowane procedury osiągania celów. Część terapeutyczna IPET ma na celu wspieranie ucznia w osiąganiu sukcesu. Brak skuteczności IPET najczęściej jest konsekwencją: – nieprawidłowo przeprowadzonego rozpoznania możliwości i ograniczeń ucznia; – nieprawidłowo określonych celów; – nietrafnie zaprojektowanych procedur osiągania celów; – braku „przenikania” części terapeutycznej programu do części edukacyjnej; – braku współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców na poziomie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych; – braku współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców na poziomie formułowania i realizacji programu.

10 Autyzm: ….to całościowe, rozległe zaburzenie rozwoju. Wpływa ono na przebieg różnych procesów i znacznie ogranicza możliwości samodzielnego, niezależnego od opieki innych ludzi życia……… E. Pisula „Małe dziecko z autyzmem”

11 Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia diagnoza na użytek konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych Podstawą do opracowania IPET są informacje zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wynik wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, zwanej inaczej diagnozą dla rozwoju, diagnozą funkcjonalną czy diagnozą dla jakości życia.

12 IPET Indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne opracowuje się dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od tego, czy pobierają naukę w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych, czy specjalnych. Konstruując IPET należy pamiętać o konieczności dostosowania go do konkretnego ucznia, jego osobowości, aktualnego poziomu rozwoju, wiadomości i umiejętności oraz stanu zdrowia.

13 IPET W celu zebrania tak szerokiego spektrum wiadomości o dziecku, konieczne jest przygotowywanie i weryfikowanie IPET przez wszystkich nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z danym uczniem. Ewaluacja programu powinna odbywać się, co najmniej raz w roku, podczas spotkań Zespołów. Zasadne jest skonstruowanie jednolitego wzorca IPET, który będzie obowiązywał w danym przedszkolu lub szkole na określonym etapie edukacyjnym.

14 Myślisz inaczej – żyjesz inaczej
Autyzm: Autyzm to – całościowe zaburzenie rozwoju Myślisz inaczej – żyjesz inaczej

15 75 % autystów jest niepełnosprawnych intelektualnie autyzm ni Niepełnosprawność intelektualna

16 IPET Przygotowywanie IPET należy rozpocząć od określenia celów, jakie każdy nauczyciel i specjalista chce osiągnąć z dzieckiem w ramach swoich zajęć. Realizując IPET nauczyciele powinni kierować się ważnymi zasadami postępowania pedagogicznego. Każdy IPET powinien podlegać ewaluacji.

17 Dlaczego praca zespołowa jest tak ważna???

18 Historia: Leo Kanner rok Hans Asperger – 1944 rok

19 Spektrum autyzmu:

20 Fragment listu matki: „Była taka ładna – miała piwne oczy z długimi podkręconymi rzęsami i delikatnymi wąskimi brwiami, lniane loki i taki słodki, jakby nieobecny, wyraz twarzy. Wbrew rozsądkowi wciąż wierzyłam, że ostatecznie wszystko się dobrze skończ, że ona po prostu wolno się rozwija”

21 Pierwsze niepokojące sygnały u 6-miesięcznego dziecka

22 – możliwości wsparcia”
Zaproszenie Kurs doskonalący: „Dziecko, uczeń z autyzmem, zespołem Aspergera w przedszkolu, szkole, placówce – możliwości wsparcia”

23 Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA.
Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrych praktyk”.

24 Dziękuję za uwagę Aneta Żurek


Pobierz ppt "Uczeń, dziecko z niepełnosprawnością w szkole - cykl sześciu wideokonferencji. Spotkanie I „Dziecko, uczeń ze spektrum autyzmu” 22.05.2014r. Aneta Żurek."

Podobne prezentacje


Reklamy Google