Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAleksandra Czyż Został zmieniony 5 lat temu
1
Małopolskie Talenty - zakres wsparcia projektów konkursowych przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli nauczyciele, uczniowie, realizatorzy Krystyna Dynowska-Chmielewska - nauczyciel konsultant , kierownik projektu po stronie MCDN
2
Zadania MCDN kierowane do beneficjentów II konkursu
SZKOLENIA Realizacja warsztatów dla nauczycieli CWUZ. WSPARCIE NAUCZYCIELI PRACUJĄCYCH Z UCZNIAMI ZDOLNYMI W CWUZ. Przekazanie nauczycielom programów zajęć pozaszkolnych i materiałów pomocniczych Doradztwo dla nauczycieli prowadzących zajęcia FORMY WSPARCIA DLA UCZNIÓW Diagnoza uzdolnień: przygotowanie testów do diagnozy uzdolnień, współpraca z beneficjentami w zakresie przeprowadzenia diagnozy uzdolnień (spotkania informacyjne ws diagnozy, dostarczenie wzorów arkuszy nominacji, przekazanie wydrukowanych testów, ocena testów). konkursy, Forum Młodych Talentów, Letnia Szkoła Młodych Talentów DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z ZAPEWNIENIEM JAKOŚCI ZAJĘĆ W CWUZ. Akredytacja
3
Nauczyciele
4
Szkolenia Warsztaty: Jak pracować z uczniem zdolnym na zajęciach pozaszkolnych w Centrach Wsparcia Uczniów Zdolnych? (46 godz. dyd.) – dla nauczycieli kluczowych kompetencji przedmiotowych Warsztaty: Jak pracować z uczniem zdolnym w zakresie kompetencji społecznych i uczenia się w Centrach Wsparcia Uczniów Zdolnych? ( 48 godz. dyd.) – dla nauczycieli kluczowych kompetencji ponadprzedmiotwych zajęcia w grupach przedmiotowych/ międzyprzedmiotowych, zajęcia warsztatowe, zajęcia o charakterze praktycznym (obserwacje modelowych zajęć, symulacje ćwiczeń) zajęcia prowadzą edukatorzy przygotowani przez MCDN.
5
Materiały- w wersji elektronicznej
Programy zajęć z zakresu kluczowych kompetencji przedmiotowych Materiały pomocnicze do realizacji zajęć z zakresu kluczowych kompetencji przedmiotowych, w tym- przykładowe plany realizacji projektów Scenariusze zajęć z zakresu kluczowych kompetencji ponadprzedmiotowych Komplet materiałów ze szkoleń (prezentacje i plany realizacji projektów, wytworzone jako prace zaliczeniowe) Materiały merytoryczne zamieszczane na platformie edukacyjnej
6
Wsparcie metodyczne nauczycieli CWUZ
Wizyty monitorujące - obserwacje i omówienie zajęć Sieci współpracy i samokształcenia Konsultacje indywidualne
7
Szanse i wyzwania Realizacja programu kierowanego do uczniów zdolnych, o odmiennym charakterze od szkolnego programu nauczania Praca metodą projektu ze strategią Problem Based Learning (PBL) Możliwość doboru projektów i samodzielnego planowania ich realizacji , adekwatnie do potrzeb grupy Odejście od systemu klasowo-lekcyjnego Praca z uczniami z różnych szkół, w grupach zróżnicowanych wiekowo Praca z uczniami o wysokim potencjale intelektualnym i wysokich aspiracjach edukacyjnych Budowanie autorytetu wiedzy, a nie autorytetu formalnego Odejście od roli mentora na rzecz wsparcia uczniów w poszukiwaniu rozwiązania problemu
8
Korzyści Możliwość udziału w bezpłatnych szkoleniach, realizowanych wg sprawdzonych w praktyce programów Możliwość podniesienia kompetencji w zakresie pracy z uczniem zdolnym Możliwość pracy z wyodrębnioną, zdiagnozowaną grupą uczniów zdolnych Możliwość wykorzystania wartościowych metodycznie i merytorycznie programów i materiałów Możliwość uzyskania informacji zwrotnej nt sposobu pracy z uczniami zdolnymi, służącej doskonaleniu warsztatu pracy Możliwość wymiany doświadczeń w ramach sieci współpracy i samokształcenia
9
Uczniowie
10
Diagnoza uzdolnień Charakter selekcyjny- kierowana do uczniów zdolnych
Dwuetapowe badanie (nominacje w szkołach, testy dla uczniów nominowanych) Badanie w formule egzaminu zewnętrznego: jednolite narzędzia, wspólny termin, zewnętrzna komisja oceniająca, jednolite kryteria oceny Oparta na narzędziach sprawdzonych w praktyce i pozytywnie zrecenzowanych przez ekspertów zewnętrznych
11
Diagnoza uzdolnień- korzyści
Możliwość weryfikacji potencjału uczniów uważanych za zdolnych Szansa na odkrycie predyspozycji uczniów niepostrzeganych jako zdolni w tradycyjnym rozumieniu Stworzenie warunków do dyskusji w szkołach nad rozumieniem pojęcia ucznia zdolnego oraz nad faktycznymi zasobami szkoły w tym obszarze Dostęp do narzędzi diagnozujących predyspozycje intelektualne uczniów w konkretnych dziedzinach Wyrównanie szans w dostępie do zajęć- brak dodatkowych kryteriów Okazja do sprawdzenia się w zewnętrznym, niezależnym badaniu
12
Programy Programy zajęć pozaszkolnych w CWUZ z zakresu 4 kompetencji kluczowych przedmiotowych w podziale na 3 etapy edukacyjne (12 programów): kierowane do uczniów zdolnych, opracowane przez doświadczonych praktyków i metodyków, oparte na metodzie projektu edukacyjnego, wykorzystujące strategię Problem based learning, dające możliwość wyboru tematyki i zakresu realizowanych projektów, o interdyscyplinarnym charakterze, przetestowane w projekcie DiAMEnT, udoskonalone po ewaluacji, pozytywnie zrecenzowane przez ekspertów zewnętrznych.
13
Programy Scenariusze zajęć pozaszkolnych w CWUZ z zakresu kluczowych kompetencji ponadprzedmiotowych: 3 komplety scenariuszy: Wielka szóstka (dla I etapu), Umiejętności przyszłości (dla II etapu), Klucz do sukcesu (dla III etapu) – po 11 scenariuszy wraz z materiałami w każdym komplecie kierowane do uczniów zdolnych jako uczniów o specjalnych potrzebach wychowawczych dające możliwość modyfikacji treści programowych i metod pracy
14
Konkurs na projekt edukacyjny zrealizowany w CWUZ
Konkurs organizowany w każdym roku szkolnym realizacji zajęć w CWUZ dla uczestników zajęć i ich nauczycieli Przedmiot konkursu: prezentacja wybranego projektu, zrealizowanego podczas zajęć pozaszkolnych z zakresu kluczowych kompetencji przedmiotowych (język angielski, matematyka, przedsiębiorczość, technologie informacyjno-komunikacyjne) organizowanych w danym roku szkolnym Cele konkursu: wymiana doświadczeń między nauczycielami i uczniami uczestniczącymi w zajęciach w CWUZ, promowanie dobrych praktyk związanych z realizacją programów zajęć pozaszkolnych z zakresu kluczowych kompetencji przedmiotowych oraz upowszechnianie efektów wdrożenia. Nagrody rzeczowe: dla każdego etapu odrębnie (I etap, II etap, III etap) w czterech kategoriach, odpowiadających kompetencjom: język angielski, matematyka z elementami przyrody, przedsiębiorczość, TIK; dodatkowo wyróżnienia.
15
Forum Młodych Talentów (FMT)
Forum organizowane w każdym roku szkolnym realizacji zajęć w CWUZ dla uczestników zajęć i ich nauczycieli, szczególnie dla laureatów konkursu na projekt edukacyjny Cele forum: umożliwienie kontaktu z inspirującymi osobami, które osiągnęły sukces w młodym wieku, wymiana doświadczeń pomiędzy uczniami, nauczycielami oraz promowanie osiągnięć uczniów zdolnych i ich nauczycieli, podsumowanie pracy CWUZ w mijającym roku szkolnym. Formuła: wykłady inspirujących gości, ogłoszenie wyników konkursu na projekt zrealizowany w CWUZ, prezentacje uczniowskie
16
Letnia Szkoła Młodych Talentów (LSMT)
LSMT organizowana po każdym roku szkolnym realizacji zajęć w CWUZ dla uczestników zajęć z II i III etapu Formuła: zajęcia wyjazdowe dla uczniów szczególnie uzdolnionych (każdorazowo ok osób, 7 dni) Zakres programowy: zajęcia z zakresu kluczowych kompetencji ponadprzedmiotowych (15 godz.dyd.) oraz zajęcia z zakresu kluczowych kompetencji przedmiotowych ( 25 godz.) Kadra: doświadczeni psycholodzy i pedagodzy, nauczyciele oraz pracownicy naukowi wyższych szkół zawodowych i uczelni.
17
Programy CWUZ, konkursy, FMT, LSMT- korzyści
Aspekty organizacyjne: możliwość rozwijania zainteresowań i pasji w atrakcyjnej formie, odmiennej od standardowej praktyki edukacyjnej, możliwość nieodpłatnego udziału w dodatkowych zajęciach, organizowanych poza szkołą, możliwość kontaktu z uczniami zdolnymi z innych szkół oraz z kadrą zewnętrzną prowadzącą zajęcia, możliwość pracy w grupie o podobnych predyspozycjach, zainteresowaniach, aspiracjach, okazja do zdrowej rywalizacji
18
Programy CWUZ, konkursy, FMT, LSMT- korzyści
Aspekty merytoryczne: praca w CWUZ metodą projektu ze strategią PBL(Problem based learning), praca według specjalnych programów, opracowanych przez ekspertów, rozwijanie umiejętności przedmiotowych, ponadprzedmiotowych i międzyprzedmiotowych, realizacja wsparcia adekwatnie do potrzeb i zainteresowań, praca nad zagadnieniami wykraczającymi poza podstawę programową i programy nauczania realizowane w szkole możliwość pracy pod opieką najlepszych nauczycieli, psychologów i pedagogów, kadry akademickiej możliwość rozwijania uzdolnień, pasji, zainteresowań szansa na budowanie relacji w grupie rówieśniczej
19
Realizatorzy projektów konkursowych
20
Pomoc w zapewnieniu jakości
Akredytacja- proces weryfikacji stopnia realizacji standardów: bazowych, kadrowych, organizacyjnych, dydaktycznych w celu zapewnienia jakości zajęć dla uczniów Bieżąca współpraca
21
Korzyści Poszerzenie oferty kierowanej do uczniów zdolnych
Wzmacnianie potencjału intelektualnego środowiska lokalnego/gminy/powiatu Wyrównywanie szans edukacyjnych Nabycie/poszerzenie doświadczeń w zakresie organizowania pracy z uczniem zdolnym Budowanie dobrych praktyk, stanowiących element polityki oświatowej JST Możliwość korzystania ze wsparcia w realizacji zajęć ze strony doświadczonej instytucji edukacyjnej – MCDN i ze strony UMWM
22
Krystyna Dynowska-Chmielewska kierownik projektu po stronie MCDN
Kontakt do Biura Merytorycznego projektu po stronie Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli tel w.16 Krystyna Dynowska-Chmielewska kierownik projektu po stronie MCDN
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.