Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Clean-tech sector in Poland Opportunities and challenges

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Clean-tech sector in Poland Opportunities and challenges"— Zapis prezentacji:

1 Clean-tech sector in Poland Opportunities and challenges
Bartłomiej Pawlak, CEO, BOŚ Eko Profit Tel-Aviv, November 2013 Clean-tech sector in Poland Opportunities and challenges

2 Plan of the presentation
Bank for Environmental Protection (BOŚ) and BOŚ Eko Profit – who we are Is clean-tech sector attractive in Poland? Renewables in Poland – before the new opening Waste management – a need for investment High-tech, competitive edge energy solutions How BOŚ and BOŚ Eko Profit could be helpful for the Israeli investors?

3 I. Bank for Environmental Protection (BOŚ) and BOŚ Eko Profit – who we are

4 BOŚ – medium size bank focused on clean-tech
Ownership structure as of 2013 Business overview Public Finance Retail business Corporate business % of total loan portfolio 32% 40% 28% 39.1% Others 56.6% National Fund for Environmental Protection and Water Management Mortgage loans Deposit and current accounts Credit cards Project finance Investment loans Factoring Trade finance Project finance Financing of municipalities Zrównoważony rozwój Banku Nowe otwarcie na GPW Cena nie odzwierciedla wartości ze względu na niską płynność Brokerage house Leading position in the market of forward contracts 4.3% National Forest Holding Capital investments Business consulting BOŚ is a listed company but the majority shareholder is still the State Treasury Our key focus across all three key business areas is on environmentally friendly projects 4 4

5 BOŚ Bank – experience + simple decision making process
Capabilities in eco-finance projects Leader on the eco-finance market (more than EUR 3bn loans granted in ; EUR 9bn worth of investments co-financed); 50% market share in pro-ecological projects financing, internal team of experts specialised in ecological project financing, offering financial and legal consultation. Knowledge and experience in financing public finance sector Well-established relationship with customer – a significant market share in financing local government units and municipal companies (around 10% at the end of 2010)¹ 1) Kompetencje i doświadczenie w zakresie finansowania i obsługi projektów inwestycyjnych związanych z ochroną środowiska Bank posiada wyjątkowe w skali polskiego sektora bankowego kompetencje i doświadczenie w zakresie oceny i konsultacji przy projektach inwestycyjnych związanych z ochroną środowiska. Dzięki temu Bank umacnia wiodącą pozycję na rynku finansowania ekologii w Polsce. Od rozpoczęcia swojej działalności operacyjnej (tj. począwszy od roku) aż do końca pierwszego półrocza 2011 roku Bank sfinansował kredytami na łączną kwotę około  mln PLN 51 tys. projektów proekologicznych o łącznej wartości 36 mld PLN. Zadłużenie klientów Banku z tytułu kredytów proekologicznych na koniec pierwszego półrocza 2011 roku osiągnęło wartość kapitału mln PLN. Bank oferuje produkty służące finansowaniu projektów ekologicznych, skierowane do wszystkich segmentów klienta, współpracując w tym obszarze także z europejskimi instytucjami finansowymi. Poprzez działalność grupy ponad 20 ekspertów do spraw finansowania ekologii oraz dedykowanego Departamentu Finansowania i Projektów Ekologicznych Bank oferuje przedsiębiorcom, jednostkom samorządu terytorialnego, spółkom komunalnym i klientom detalicznym konsultacje w zakresie inwestycji w ochronę środowiska, które dotyczą zagadnień: - finansowych – w zakresie dostępnych źródeł preferencyjnego finansowania i sposobu ich łączenia oraz - prawnych – w zakresie wymagań formalno-prawnych umożliwiających skorzystanie z krajowych i zagranicznych zachęt wspierających inwestycje proekologiczne. 2) Wsparcie NFOŚiGW – większościowego akcjonariusza Banku NFOŚiGW posiada akcje reprezentujące 79,10% kapitału i ogólnej liczby głosów w Banku. Wspólnie z Wojewódzkimi Funduszami Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW), NFOŚiGW jest filarem polskiego systemu finansowania projektów wspierających ochronę środowiska. W ciągu ostatnich 20 lat NFOŚiGW odegrał istotną rolę w poprawie stanu środowiska w Polsce oraz we wzroście inwestycji w infrastrukturę służącą ludziom i środowisku. Suma aktywów Banku związanych ze współpracą z NFOŚiGW oraz WFOŚiGW na koniec pierwszego półrocza 2011 roku osiągnęła wartość 996,8 mln PLN. Wartość ta obejmowała kredyty z dopłatami, kredyty na projekty współfinansowane oraz kredyty ze środków powierzonych. 3) Wizerunek Banku kojarzony z ochroną środowiska, wspierany bogatą ofertą produktów proekologicznych Proekologiczny wizerunek, wspierany bogatą ofertą produktów proekologicznych, od lat stanowi wyróżnik Banku na rynku. Oferta kredytów proekologicznych obejmuje kredyty preferencyjne udzielane dzięki współpracy z funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej, przeznaczone na określone zadania generujące efekty ekologiczne. Bank oferuje także kredyty proekologiczne o oprocentowaniu rynkowym, które w konstrukcji odnoszą się do specyfiki przedsięwzięć proekologicznych, takich jak efektywność energetyczna czy wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Odzwierciedlenie misji proekologicznej w kluczowych elementach modelu biznesowego oraz operacyjnego umożliwia Bankowi pozyskiwanie klientów o wrażliwości ekologicznej. Bank podejmuje szereg działań będących wyrazem zaangażowania w problematykę społeczną, a przede wszystkim w ochronę środowiska. W ramach programu „BOŚ bankiem przyjaznym klimatowi” zrealizowanego przez Bank w latach , Bank jako pierwsza instytucja finansowa w Polsce we współpracy z Instytutem Na Rzecz Ekorozwoju obliczył wielkość emisji gazów cieplarnianych wynikającą z działalności operacyjnej Banku, a następnie przygotował plan jej kompensacji, poprzez akcję sadzenia drzew. Sadząc las (w dwóch etapach łącznie ponad 11 ha) Bank zrekompensował z nadwyżką emisję dwutlenku węgla. W 2011 roku Centrala Banku uzyskała Certyfikat Zielonego Biura, przyznany przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska w ramach Programu Czysty Biznes. W ramach tej inicjatywy Bank podjął szereg działań zmierzających do racjonalnego gospodarowania energią, wodą, odpadami i materiałami. Od 1999 roku Bank publikuje raporty ekologiczne. Bank wspiera również działalność Fundacji Banku Ochrony Środowiska (patrz również rozdział „Podstawowe informacje o Banku – Fundacja Banku Ochrony Środowiska”). Cooperation with European financial institutions Cooperation with European financial institutions (EIB, CEB, KfW, NIB) in raising funds, that can be used to finance investment projects (value of assets acquired through cooperation with foreign commercial banks amounted to EUR 85.3m and CHF 37.5m). Headquarters in Warsaw Short and simple decision making process - credit decisions are made in the same place where the loan procedure takes place 1. Consolidated data 5 5

6 BOŚ Eko Profit – more than the investment fund
BOŚ Eko Profit S.A. is an investment company that extends and supplements bank’s offer in clean-tech sector, offering comprehensive packages of services: EQUITY + LOAN + CONSULTING opportunity of raising capital or debt financing for those who develop their business projects via SPVs, engagement in projects: 1 up to 5 years, wide consultancy knowledge: from business model and structuring the project to exit strategy, various financing forms: equity, loans, subordinated, converted loans (mezzanine finance), complex and flexible approach: majority or minority shareholding widespread solutions for seed capital and big players Business consulting Organisation of financing Capital investments Process management Exit Strategy

7 II. Is clean-tech sector attractive in Poland?

8 The main growth drivers are EU regulations and standards
EU policy goes along with the global trends such as Kyoto Protocol and the UN policy. Protection of the environment, reduction of CO2 emissions, recycling, waste management. EU legislation goes from indicative to legally binding direction in renewable energy, cogeneration, waste and water treatment. EU members who do not comply with the regulations are subject to possible fines, losing EU financial support and other negative consequences. The new EU budget of will continue policy of strengthening local pro-ecological solutions. For clean-tech solutions EU wants to spend in Poland EUR 12.4bn. The funds will be allocated according to two thematic objectives: Supporting the shift towards a low-carbon economy in all sectors Protection of natural environment and supporting efficient use of resources EURO 1 Directive 2009/28/EC of the European Parliament and of the Council of 23 April 2009 on the promotion of the use of energy from renewable sources Directive 2004/8/EC of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004 on the promotion of cogeneration based on a useful heat demand in the internal energy market Directive 2008/98/EC of the European Parliament and of the Council of 19 November 2008 on waste Council Directive 1999/31/EC of 26 April 1999 on the landfill of waste Council Directive 1991/271/EEC of 21 May 1991 concerning urban waste water treatment

9 Growth drivers for pro-ecological projects
Growth drivers for pro-ecological projects EU requirements and Poland’s commitments CO2 emissions reduction by 20% by 2020 from 1990 levels 19% share of renewable energy sources by 2020 (from approx. 9.5% in 2010) 9% reduction in the national energy consumption by 2016 compared to average Reduction of biodegradable waste disposed of at landfills by 70% by 2020 (from 1995 levels) 60% packaging reuse and 55% recycling level targets for 2014 (currently 53% and 35%) Increase of demand Growth in demand for electricity and heat by 4.5% and 9% respectively in Increase in generated municipal waste volume by 18% in Price increase Renewable energy sources and cogeneration – alternatives to conventional energy sources Co-financing from national and foreign sources EU support for pro-ecological initiatives – approx. EUR 18bn in National programmes – approx. EUR 10bn in Technology development New eco-friendly technology solutions, increasing efficiency of pro-ecological projects Increase in eco-consciousness Public support for pro-ecological initiatives Popularization of the concept of corporate social responsibility 9 9

10 Wastewater treatment and water protection Renewable energy sources
Estimated market size of pro-ecological projects Segment Estimated expenditure for 2010 2013 2015 2016 2020 Wastewater treatment and water protection EUR 12 billion Cogeneration EUR 1 billion EUR 2.6 billion Analiza Deloitte na podstawie: Główny Urząd Statystyczny, Ochrona Środowiska 2010, Warszawa, 2010 r., Krajowy plan gospodarki odpadami 2014, Warszawa, 2010 r., Deloitte, Fortum, 4P Research Mix: Gospodarka odpadami w Polsce 2011, Warszawa, 2011 r., Andrzej Reński: Perspektywy rozwoju skojarzonego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej w Polsce, Rynek Energii, nr 6/2008, Instytut Energetyki Odnawialnej: Atrakcyjność inwestycji w energetyce odnawialnej do 2020 r., 2010 r., Ministerstwo Gospodarki: Krajowy plan działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych, Warszawa 2010 r., Analiza źródeł różnych, według których nakłady na instalację 1 MW mocy wahają się od 1,0 do 2,5 mln euro w elektrowniach wiatrowych, od 0,4 do 2,7 mln euro w elektrowniach na biomasę i od 1,8 do 2,9 mln euro w elektrowniach wodnych. Waste management EUR 1.5 billion EUR 1.5 billion Renewable energy sources EUR 5 billion EUR 4 billion Expected volume of BOŚ pro-ecological loans in is EUR 2bn, of which EUR 1bn by 2015 Source: Deloitte analysis based on: GUS, Ochrona Środowiska 2010 (Environmental Protection 2010), Warszawa, 2010 r.; Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 (National Waste Management Plan 2014), Warszawa, 2010 r.; Deloitte, Fortum, 4P Research Mix: Gospodarka odpadami w Polsce 2011 (Waste Management in Poland 2011), Warszawa, 2011 r.; Andrzej Reński: Perspektywy rozwoju skojarzonego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej w Polsce (Perspectives on the development of electricity and heat cogeneration in Poland), Rynek Energii, nr 6/2008; Instytut Energetyki Odnawialnej (Institute of Renewable Energy): Atrakcyjność inwestycji w energetyce odnawialnej do 2020 r. (Attractiveness of renewable energy investments till 2020), 2010 r.; Ministerstwo Gospodarki (Ministry of the Economy): Krajowy plan działania w zakresie energii ze źródeł odnawialnych (National action plan on energy from renewable sources), Warszawa 2010 r., 10 10

11 III. Renewables in Poland – before the new opening

12 Renewables – chance for stability and growth
The fastest growing sector of the Polish economy within the last couple of years till 2012 Over EUR 3bn engaged by the banking sector in renewables in Poland Ineffective current support system based on so called „green certificates” slowed down the market for months; GC prices dropped below the level of financial effectiveness of many RES projects. However, the targets according to National Action Plan (2010) of CO2 reduction and growth of green energy production are in danger. In October 2013 the Ministry of Economy announced a new draft legislation that should reduce or eliminate some of the growth barriers of RES sector in Poland: The new approach: any new or existing green energy producer will have a choice: either to stay with the existing support system for (in total) 15 years or they will be able to switch to the new one – based on auctions with the same time perspective of 15 years of stable feed-in-tariff price. Recent news and stabilization of the GC price has encouraged investors to start new RES projects

13 Prosumer – the new category of energy producer
In 2013 the already implemented changes to the existing legislation created a new factor on the green energy map: the prosumer. Prosumers are those small investors who consume most of the energy produced by themselves end sell the surplus of the production to the grid. Today there are 1000 green energy producers in PL vs in the UK. Prosumer opens the door for small RES instalations in Poland i.e. PV panels on mass scale according to simplified procedures. Prosumers are the new category of the producers of energy – in 2014 there will be new programs to support their business by donations or preferential loans. This process will require both high-tech solutions and financing at the large scale

14 IV. Waste management – a need for investment

15 Act on maintaining cleanliness and order in municipalities
Implemented on 1 July 2013 – beginning of the long and costly process. The new law took the management of the municipal waste from the hands of the private sector and gave it to the municipalities Almost all Polish municipalities finalized tenders for the waste collecting companies operating in their areas. Money for waste collection goes directly to the municipal budget and should be spent on the new investments directly or through SPVs created with private investors (i.e. via PPP solution). Poland is on the very beginning of this road. Poland is obliged to reduce the number of biodegradable waste disposal sites and increase the level of incineration, selection, utilization, reuse and recycling. The value of the waste market is EUR 1.5bn The investors are waiting for the new grants & preferencial loans that will come into effect from 2014.

16 V. Other opportunities of the clean-tech sector

17 Opportunities for high-end solutions
New challenges for Poland: Efficient power and heat energy storage systems which support the stability of the grid Dispersed model of energy production - based on households ‘ on-grid solutions as: small biogas plants, solar panels, PV panels, heat pumps, Smart grid solutions, dynamic tariffs, system of monitoring and remote control . Energy efficiency solutions programs – for street lights, offices, factories, shopping malls. All of these sectors require huge investments and transfer of know-how Clean-tech will be one of the fastest growing sectors of the Polish economy within the next couple of years.

18 VI. How BOŚ and BOŚ Eko Profit could be helpful for Israeli investors

19 BOŚ and BOŚ Eko Profit – partners for investors
Clean-Tech has been our everyday business since the beginning of 1990s. Credibility & experience - well recognized brand, stable partner, a passport to the Polish market, other Polish companies, new business opportunities Beachhead - on the Polish market – deep knowledge of rules, regulations, business environment, people and companies One-stop-shop - equity, debt financing, partnership and consulting Outsourcing - from due diligence, financial model to exit strategy Complex solutions – BOS Group is deeply involved in creating new comprehensive solutions for the market that need both Polish and foreign partners. The BOŚ Group business model develops from financial services to the packages of products and turnkey solutions with financing.

20 Thank you for your attention
Thank you for your attention Bartłomiej Pawlak BOŚ EKO PROFIT S.A. Phone:


Pobierz ppt "Clean-tech sector in Poland Opportunities and challenges"

Podobne prezentacje


Reklamy Google