Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Program edukacji plastycznej IV-VI składa się z 3 modułów, z których każdy realizowany jest odpowiednio w klasie IV, V i VI. Każdy z modułów podzielony.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Program edukacji plastycznej IV-VI składa się z 3 modułów, z których każdy realizowany jest odpowiednio w klasie IV, V i VI. Każdy z modułów podzielony."— Zapis prezentacji:

1 Program edukacji plastycznej IV-VI składa się z 3 modułów, z których każdy realizowany jest odpowiednio w klasie IV, V i VI. Każdy z modułów podzielony jest na 2 części: SZTUKA WOKÓŁ NAS - poświęcona poszerzaniu wiedzy TWORZĘ WIEC JESTEM - poświęcona nabywaniu umiejętności plastycznych

2 w klasie IV uczniowie poznają sztukę ludową, zabytki, artystów tworzących w najbliższej okolicy, doskonalą umiejętności plastyczne, poszerzają wiedzę z zakresu plastyki i uczestniczą w życiu kulturalnym regionu.

3 w klasie V poszerza się obszar kulturowy – uczniowie poznają sztukę Polski, najważniejsze zabytki, kształtują postawę kulturową, rozwijają umiejętności twórcze i wykorzystują rozmaite techniki pracy twórczej.

4 w klasie VI uczniowie poznają sztukę europejską, jej wpływ na sztukę polską, realizują się twórczo, wykorzystując nie tylko tradycyjne techniki plastyczne, lecz także narzędzia i przekazy multimedialne.

5 Treści nauczania w klasach IV, V i VI narastają w układzie spiralnym, tzn. wiadomości i umiejętności nabyte w danym roku są powtarzane i poszerzane w roku następnym. Niezmiernie ważnym elementem jest indywidualizacja procesu nauczania. Umożliwia ją bogactwo technik i metod pracy, które dostosowują treści do możliwości, potrzeb i zainteresowań poszczególnych uczniów.

6 cele edukacyjne kształcenia i wychowania w obszarze edukacji plastycznej
w klasach IV-VI

7 Wymagania szczegółowe
treści nauczania - klasa IV SZTUKA WOKÓŁ NAS uczniowie poznają zabytki sztuk plastycznych, sztukę ludową i instytucje kulturalne w najbliżej okolicy.

8 Dziedziny sztuk plastycznych:
 architektura, jej funkcje i podział  rysunek, jego rodzaje i funkcje  malarstwo, jego funkcje i rodzaje  rzeźba, jej funkcje, rodzaje i podział  grafika, jej funkcje, rodzaje i podział  projektowanie przestrzeni  rzemiosło artystyczne Zabytki w moim regionie:  historia najbliższej okolicy  zabytki malarskie i architektoniczne regionu, miasta, miejscowości  zabytki rzeźbiarskie w regionie Sztuka ludowa w moim regionie:  artyści ludowi  techniki ludowe charakterystyczne dla regionu Instytucje kulturalne i artyści wokół nas:  artyści amatorzy, artyści plastycy i twórcy ludowi regionu.

9 Wymagania szczegółowe treści nauczania - klasa IV TWORZĘ, WIĘC JESTEM
uczniowie nabywają umiejętności stosowania podstawowych środków wyrazu plastycznego, poznają i stosują techniki plastyczne z różnych dziedzin sztuki.

10 Środki wyrazu plastycznego – rysunek:
 kreska i jej rodzaje  kreska jako kontur  kreska jako faktura Środki wyrazu plastycznego – malarstwo:  barwy złamane i dopełniające  plama barwna – miękka, twarda, okonturowana  gamy barwne wąska, szeroka, monochromatyczna  faktura w malarstwie Proste techniki rysunkowe:  narzędzia i materiały rysunkowe,  rysunek ołówkiem  rysunek kredką  rysunek węglem Proste techniki graficzne:  narzędzia i materiały graficzne  frottage  oddruk naturalny  kalkografia

11 Techniki malarskie:  narzędzia i materiały malarskie  akwarela  plakatówka  pastele olejne  dekalkomania Techniki rzeźbiarskie:  płaskorzeźba  formowanie przestrzenne z różnych materiałów Papieroplastyka:  modelowanie z bibuły  modelowanie form przestrzennych z papieru Wykorzystanie technologii informacyjnych:  praca plastyczna lub wizytówka wykonana w programie Paint  wirtualne wycieczki po muzeach etnograficznych i skansenach  wykonanie zaproszenia z zastosowaniem np.. programu Tux Paint  projektowanie znaku plastycznego.

12 Kompozycje:  rytmiczna  symetryczna  pasmowa  w kole  centralna. Sztuka ludowa:  wycinanka (lub inna technika charakterystyczna dla regionu)  pisanki ludowe (charakterystyczne dla regionu,  tradycyjne ozdoby choinkowe (charakterystyczne dla regionu)

13 Wymagania szczegółowe
treści nauczania - klasa V SZTUKA WOKÓŁ NAS uczniowie poznają najcenniejsze zabytki w kraju, ich funkcje i cechy charakterystyczne dla danej epoki. Zapoznają się z sylwetkami najwybitniejszych artystów krajowych oraz poznają regiony sztuki ludowej w Polsce

14 Najdawniejsze ślady sztuki na ziemiach polskich:
 kultura łużycka  Biskupin Romanizm i gotyk w sztuce polskiej:  wpływ gotyku na sztukę polską  charakterystyczne cechy gotyku polskiego  czołowe zabytki sztuki gotyckiej w Polsce (m.in. Ołtarz Wita Stwosza, Kościół Mariacki w Krakowie, katedra na Wawelu, zamek w Malborku) Renesans:  wpływ renesansu na sztukę polską  charakterystyczne cechy polskiej sztuki renesansu  czołowi przedstawiciele renesansu polskiego  czołowe zabytki renesansu w Polsce (m.in. Kaplica Zygmuntowska na Wawelu, zamek na Wawelu, zamek w Baranowie, Zamość, kamieniczki w Kazimierzu Dolnym, renesansowe nagrobki)

15 Barok:  wpływ baroku na sztukę polską  charakterystyczne cechy polskiej sztuki barokowej  czołowi przedstawiciele baroku polskiego  czołowe zabytki barokowe w Polsce (m.in. pałac w Wilanowie, Łańcucie, kościół Św. Piotra i Pawła) Klasycyzm:  mecenat artystyczny Stanisława Augusta Poniatowskiego  polski dworek szlachecki Wybitni malarze polscy XIX wieku i ich dzieła:  polskie malarstwo historyczne i jego czołowi przedstawiciele: Matejko, Kossak, Grottger  realizm w twórczości Chełmońskiego i Gierymskiego  impresjonizm Podkowińskiego

16 Wielcy artyści przełomu XIX/XX:
Dunikowski, Malczewski, Wyspiański, Boznańska, Wyczółkowski Spojrzenie na sztukę po II wojnie światowej:  nowoczesne formy ekspresji artystycznej w twórczości m.in. Abakanowicz, Kantora, Dunikowskiego i Hasiora Najsłynniejsze polskie muzea i galerie Najcenniejsze zabytki sztuki polskiej wpisane na listę UNESCO:  Zamek Krzyżacki w Malborku  zespół staromiejski w Toruniu  Stare Miasto i Nowe Miasto w Warszawie  Świątynia Pokoju w Jaworze i w Świdnicy  Stare Miasto w Zamościu  Stare Miasto w Kazimierzu  Stradom w Krakowie  drewniane kościoły w Małopolsce i na Podkarpaciu

17 Wymagania szczegółowe
treści nauczania – klasa V TWORZĘ, WIĘC JESTEM uczniowie poszerzają swoją wiedzę i umiejętności na temat dziedzin sztuki, środków wyrazu plastycznego oraz technik plastycznych, koncentrując się na sztuce ogólnokrajowej

18 Gamy kolorystyczne:  ciepła  zimna Akcent kolorystyczny Kontrast w sztuce:  kontrast walorowy  kontrast barwny  kontrast faktury  kontrast brył  kontrast światłocieniowy  kontrast kierunków Proporcje w sztuce Kompozycje:  otwarta  zamknięta  statyczna  dynamiczna

19 Znak plastyczny:  proste znaki plastyczne  symbolika koloru Techniki rysunkowe:  rysunek węglem  rysunek ołówkiem  rysunek pastelami Techniki malarskie:  pastele suche  pastele olejne  plakatówka Techniki rzeźbiarskie:  rzeźba w glinie  formowanie przestrzenne z różnych materiałów Techniki graficzne:  monotypia

20 Papieroplastyka:  kompozycje półprzestrzenne z papieru  kompozycje przestrzenne z różnych rodzajów papieru Fotografia:  techniki fotografowania  fotomontaż, reprodukcja, fotografia artystyczna  programy komputerowe do obróbki zdjęć – Adobe Photoshop, Microsoft Office Picture Menager, Picassa  moje najlepsze zdjęcie – szkolna wystawa fotografii Wykorzystanie technologii informacyjnych:  projekt zaproszenia z zastosowaniem programów graficznych dostępnych w szkole  wyszukiwanie informacji o sztuce  wirtualne wycieczki po muzeach Polski Zabawy rysunkowe z wykorzystaniem programu Paint, PowerPoint, Tux Paint,  projektowanie znaku plastycznego

21 Inne techniki:  kolaż Polska sztuka ludowa:  pisanki ludowe charakterystyczne dla sztuki polskiej  ozdoby choinkowe charakterystyczne dla różnych regionów polskiej kultury ludowej.

22 Wymagania szczegółowe
treści nauczania - klasa VI SZTUKA WOKÓŁ NAS uczniowie poznają najważniejsze zabytki w Europie, ich funkcje i cechy charakterystyczne dla danej epoki. Dokonują porównań między sztuką Polską a sztuką Europy

23 Sztuka prehistoryczna:
 tajemnice jaskiń  budowle megalityczne Sztuka starożytnej Grecji:  architektura  malarstwo wazowe  rzeźba – kanon piękna i czołowi przedstawiciele,  zabytki – m.in. Akropol, stadion w Delfach, Nike z Samotraki i inne Sztuka starożytnego Rzymu:  architektura – typy budowli i ich przeznaczenie  rzeźba realistyczna  zabytki – m.in. Panteon, posąg konny Marka Aureliusza i inne Sztuka romańska:  obronna i religijna funkcja architektury romańskiej  malarstwo freskowe i iluminatorskie  rzeźba podporządkowana architekturze  zabytki romańskie w Europie

24 Sztuka gotycka:  architektura i jej charakterystyczne elementy  malarstwo tablicowe i freskowe  rzeźba i jej typy  najważniejsze zabytki Sztuka renesansu:  architektura świecka i sakralna – powrót do antycznego piękna  malarstwo – wybitni przedstawiciele i ich dzieła – m.in. L. da Vinci, Tycjan  wielcy rzeźbiarze i ich dzieła – m.in. M. Anioł Buonarotti, Donatello Sztuka baroku:  architektura – sztuka sakralna i świecka, dynamika kompozycji, architektura ogrodów,  zabytki architektoniczne – m.in. pałac w Wersalu, kolumnada w Rzymie  dynamika kompozycji malarskich, wielcy malarze i ich dzieła – m.in. Rembrandt, Rubens, Caravaggio

25 Sztuka XIX wieku:  romantyzm w twórczości E. Delacroix,  realizm w twórczości G. Courbeta  czołowi przedstawiciele impresjonizmu – C. Monet, E. Degas,  wybitni postimpresjoniści – P. Cézanne, P. Gauguin, V. van Gogh Sztuka XX wieku – nowe prądy i kierunki:  twórczość H. Matisse  twórczość P. Picassa  abstrakcjonizm, jego cechy, przedstawiciele  twórczość S. Dali Galerie i muzea europejskie:  Luwr – Francja  Prado – Hiszpania  Palazzo del Bargello we Włoszech  Ermitaż w Rosji  Państwowe Zbiory Sztuki w Dreźnie  Stara i Nowa Pinakoteka w Monachium  Galeria Narodowa w Londynie

26 Wymagania szczegółowe
treści nauczania – klasa VI TWORZĘ, WIĘC JESTEM uczniowie doskonalą zdobytą wiedzę i umiejętności na temat dziedzin sztuki, pogłębiają i rozwijają środki wyrazu plastycznego oraz techniki plastycznych, koncentrując się na sztuce europejskiej

27 Perspektywa i jej rodzaje:
 perspektywa topograficzna  perspektywa intencjonalna  perspektywa kulisowa  perspektywa linearna  perspektywa malarska  perspektywa powietrzna  stosowanie perspektywy w pracach plastycznych Relatywizm barwny:  oddziaływanie barw na siebie  złudzenia optyczne  zastosowanie wiedzy o relatywizmie w pracach plastycznych Równowaga kompozycji Światłocień w malarstwie i rysunku:  malowanie martwej natury,  rysunek w plenerze

28 Kompozycja: Złożone znaki plastyczne:  plakat i jego funkcje  logotypy Techniki rysunkowe:  rysunek ołówkiem  rysunek lawowany Techniki malarskie:  pastele suche  pastele olejne  gwasz  plakatówka  tempera

29 Techniki rzeźbiarskie:
 rzeźba w gipsie  formowanie przestrzenne z różnych materiałów Film:  podstawowe pojęcia związane z powstawaniem filmu – reżyser, aktor, operator kamery, dźwiękowiec, muzyka filmowa,  rodzaje filmów – fabularne (komedie, kryminały, melodramaty, przygodowe), dokumentalne, popularnonaukowe, bajki, rozrywkowe itd. Inscenizacja teatralna:  typy teatrów – teatr lalki (pacynki, kukły, marionetki), pantomima, muzyczny, dramatyczny  podstawowe pojęcia związane z teatrem  przygotowanie inscenizacji wierszy Brzechwy – podział na grupy, przydział ról (praca metodą projektu).

30 Wykorzystanie technologii informacyjnych na zajęciach edukacji plastycznej:
 prezentacja PowerPoint – np. mój ulubiony artysta  projekt plakatu z zastosowaniem programów graficznych dostępnych w szkole np. Paint, Tux Paint  projektowanie folderu, broszurki przy użyciu programu komputerowego np. Microsoft Office Publisher  wykonanie krótkiego filmiku, bajki z zastosowaniem programu komputerowego np. Movie Maker lub Photo Story 3  obróbka zdjęć przy użyciu np. programu Picassa lub Picture Manager  projektowanie logo

31 METODY PRACY Z UCZNIAMI KLAS IV-VI na lekcjach EDUKACJI PLASTYCZNEJ

32 metody podające

33 opowiadanie polega na przedstawieniu tematu w żywy i barwny sposób, np. opowieści związane z tradycją ludową

34 opis jest najprostszym sposobem zaznajamiania uczniów z nieznanymi im bliżej osobami, rzeczami i zjawiskami. Zalecany jest zarówno wtedy, gdy nie ma możliwości zastosowania odpowiedniego pokazu, jak i wówczas, gdy pokazujemy określone reprodukcje, zdjęcia lub prace plastyczne i jest on wtedy ich dopełnieniem

35 wykład informacyjny to taki, w którym nauczyciel przedstawia treści w formie gotowej do zapamiętania

36 metody problemowe

37 metoda projektu – zadanie jest realizowane według wcześniej przyjętych norm i zasad w przeciągu określonego czasu przez zespół uczniów lub indywidualnie, a wykonane projekty przedstawiane są na forum klasy lub szkoły w formie autoprezentacji, wystawy, itp.

38 metoda niedokończonych obrazów polegająca na tym, że uczniowie mają za zadanie dokończyć fragment naklejonego obrazu lub stworzyć coś konkretnego z kilku przypadkowych kresek lub plam.

39 metoda otwartych tematów uczniowie otrzymują przed realizacją pracy plastycznej niedokończony temat. Ich zadanie polega na dokończeniu tematu i realizacji jego formy plastycznej, np. Gdybym był(a) Świętym Mikołajem, …….dałabym każdemu dziecku dom ….przybyłbym z prezentami balonem …itd..

40 portfolio metoda polega na tworzeniu teczki dokumentującej pracę uczniów na dany temat, np. sztuka ludowa w moim regionie (mogą to być najprzeróżniejsze dokumenty: przedmioty, fotografie, notatki, różne pomysły, wywiady z ciekawymi ludźmi itp.).

41 pogadanka rozmowa nauczyciela z uczniem, w toku której nauczyciel przedstawia określone treści, stawia pytania, a uczniowie odpowiadają. Nauczyciel jest w tej rozmowie osobą kierującą. Pogadanka może służyć rozwiązaniu problemu związanego z nowymi treściami, usystematyzowaniu wiedzy i utrwaleniu wiadomości.

42 dyskusja nauczyciel podczas dyskusji powinien pełnić funkcję moderatora, służyć jako głos doradczy, czasami naprowadzający, gdy wypowiedzi uczniów zaczynają odbiegać od tematu głównego. Dyskusja podczas zajęć plastyki stwarza uczniom okazję do prezentowania na forum własnych poglądów dotyczących sztuki, jej wytworów czy wydarzeń kulturalnych. Podczas stosowania tej metody uczniowie uczą się tolerancji i poszanowania dla odmiennych poglądów i innej kultury oraz szacunku dla rozmówców i sztuki argumentowania.

43 śnieżna kula pozwala każdemu uczniowi na wyrażenie swojego zdania na dany temat i kształci umiejętność formułowania myśli, uzgadniania stanowisk i negocjowania, Uczniowie rozwiązują wskazany przez nauczyciela problem samodzielnie. Następnie łączą się w dwójki, czwórki, czasem ósemki i wspólnie uzgadniają swoje stanowiska. Przykładowy temat dyskusji: „czym charakteryzuje się sztuka ludowa?”.

44 burza mózgów jest to metoda twórczego rozwiązywania problemów
i poszukiwaniem najbardziej niekonwencjonalnych pomysłów rozwiązania problemu. Podczas stosowania tej metody uczniowie rozwijają wyobraźnię, twórczość, pomysłowość oraz przełamują opory przed przedstawianiem własnych pomysłów

45 debata czyli argumenty za i przeciw metoda prezentacji własnego punktu widzenia, która rozwija przede wszystkim sztukę argumentowania i kontrargumentowania. W debacie uczeń rozwija też umiejętność samodzielnie formułowanego stanowiska oraz doświadcza różnorodności opinii i poglądów dotyczących tego samego zjawiska lub problemu

46 drzewo decyzyjne metoda stanowi graficzne przedstawienie procesu podejmowania decyzji
w rozwiązywaniu określonego problemu. Uczniowie pracują w grupach i wspólnie pokonują etapy znalezienia różnorodnych rozwiązań wskazanego problemu

47 sześć myślowych kapeluszy
każdy z kolorów wyraża inne emocje: BIAŁY – symbolizuje fakty CZERWONY – ukazuje emocje, uczucia i przypuszczenia, NIEBIESKI – prowadzi dyskusję, ma dystans do omawianego problemu i kontroluje inne kapelusze CZARNY – widzi wszystko w czarnych barwach, jest pesymistą ŻÓŁTY – dostrzega same pozytywy, kieruje się optymizmem ZIELONY – wskazuje na nowatorskie rozwiązania problemu. Uczniowie podzieleni na grupy przyjmują poglądy charakterystyczne dla określonego koloru kapelusza.

48 metody eksponujące

49 metoda swobodnej ekspresji połączona z wykonywaniem przez uczniów dzieci prac plastycznych na dowolny temat. Polega na przelaniu na papier myśli i uczuć towarzyszących uczniom w danym momencie. Może to być również malowanie do muzyki impresji na temat widzianego obrazu itp. Po skończonej pracy uczniowie wypowiadają się na temat swoich prac, stosując język plastyki

50 pokaz nauczyciel wprowadza uczniów
w określony temat, demonstrując im np. pracę wykonaną techniką batikową lub wycinankę. Pokaz może być połączony z filmem, prezentacja, wystawą prac plastycznych, itp.

51 film – prezentację filmu można np
film – prezentację filmu można np. połączyć z metodą aktywizującą „Ale kino” polegającą na tym, że uczniowie w trakcie oglądania filmu edukacyjnego poszukują odpowiedzi na konkretne pytania przygotowane wcześniej przez nauczyciela. Pytania mogą być tak sformułowane, że odpowiedzi przygotowane przez uczniów będą stanowić podsumowanie zdobytej wiedzy np. o architekturze średniowiecza, o ciepłych i zimnych barwach, o Matejce. prezentacja – materiał dydaktyczny opracowany przy użyciu programów komputerowych. wystawa prac plastycznych – prezentacja prac plastycznych uczniów na forum klasy, szkoły lub w środowisku lokalnym.

52 metoda pracy w plenerze
szkicowanie, rysowanie lub malowanie w naturalnym otoczeniu

53 metoda praktyczna w postaci wycieczki dydaktycznej
np. do muzeum, skansenu. W trakcie trwania wycieczki należy uczniom lub zespołom przydzielić określone zadania, np. odnalezienie odpowiedzi na pytanie: kogo przedstawiają pomniki, które widzieliśmy podczas wycieczki?

54 metoda żywych obrazów uczniowie indywidualnie lub grupowo przygotowują „żywy obraz” charakterystyczny dla danego artysty lub epoki, wykorzystując dostępne środki. Metodę można zastosować np., na lekcji muzealnej

55 metody ewaluacji w edukacji plastycznej

56 oceniając osiągnięcia edukacyjne ucznia z edukacji plastycznej należy uwzględnić:
aktywność i zaangażowanie w realizację zadań umiejętność wypowiadania się na temat sztuki i wydarzeń kulturalnych wysiłek ucznia wkładany w realizację ćwiczenia stosunek ucznia do przedmiotu

57 porządkowanie zdobytej wiedzy
stopień zaangażowania w tworzoną sztukę stopień przełamywania własnych barier rozwojowych, oryginalne rozwiązywanie problemów plastycznych, poczucie odpowiedzialności za własne i grupowe działanie, wykorzystywanie wiedzy o plastyce do własnej ekspresji


Pobierz ppt "Program edukacji plastycznej IV-VI składa się z 3 modułów, z których każdy realizowany jest odpowiednio w klasie IV, V i VI. Każdy z modułów podzielony."

Podobne prezentacje


Reklamy Google