Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
Agata Sikorska i Marek Sikorski
2
Finansowanie szkolnictwa
Wydatki na szkolnictwo podstawowe i średnie w Stanach Zjednoczonych stanowe lokalne
3
Finansowanie szkolnictwa cd
Lata udział wydatków stanowych - 39% Od połowy lat ’70- wydatki stanowe stanowią znaczną część całości wydatków Lata ’90- odwrócenie tendencji – po 45%
4
Finansowanie szkolnictwa cd
Ogromne zróżnicowanie przestrzenne! Fundusze federalne: Stan Missisipi 33% New Jersey 4% Wydatki stanowe: Hawaje 100% Nebraska 10%
5
Finansowanie szkolnictwa cd
Wzrost zainteresowania władz stanowych jakością nauczania: minimalna liczba dni minimalny wiek minimalne wymagania zawodowe.. oraz w określaniu zawartości i struktury programów szkolnych
6
Szkolnictwo amerykańskie
90% uczniów na poziomie podstawowym i średnim uczęszcza do szkół publicznych 50% uczniów szkół prywatnych uczy się w szkołach parafialnych prowadzonych przez Kościół katolicki
7
Przełom w edukacji amerykańskiej
W 1957 roku rząd amerykański zaczyna wspierać program i jakość nauczania w dziedzinie nauk ścisłych w szkołach podstawowych i średnich.
8
Federalne subwencje Wydatki z budżetów stanowych i lokalnych na edukację są przedmiotem niejawnego subsydiowania przez rząd federalny 1000$ Podatek 31% 1000-(1000*31%)=690$
9
Dlaczego istnieje szkolnictwo publiczne?
Edukacja nie jest czystym dobrem publicznym!! Efekty zewnętrzne: sprawniejsze funkcjonowanie państwa przypływ imigrantów postęp techniczny Zbyt małe inwestycje w wykształcenie
10
Zagadnienia i kontrowersje
Polityka edukacyjna Zagadnienia i kontrowersje
11
Wyniki procesu kształcenia
Kapitał ludzki czynnik socjalizacji czynnik selekcji korzyści społeczne
12
Wydatki na edukacje
13
Wydatki na edukacje zróżnicowanie wydatków poziom zarobków
wydatki na słabych czy zdolnych uczniów?
14
Program poprawy efektywności systemy nauczania
Możliwość wyboru i konkurencja: bony edukacyjne Reorganizacja: decentralizacja uprawnień Standardy jakości: Agenda 2000
15
Bony edukacyjne – swoboda wyboru szkoły
Na czym to polega? Bon o określonej wartości na opłacenie nauki – wybór szkoły Konkurencja: szkoły publiczne a szkoły prywatne
16
Bony edukacyjne Za: Konkurencja sprzyja efektywności
Krytyczna rola państwa w dziedzinie edukacji Możliwość wyboru sprzyja zwiększaniu zaangażowania rodziców Bony nie muszą wywoływać wzrostu nierówności – to rejonizacja ją wywołuje
17
Bony edukacyjne Przeciw
- Nie są spełnione warunki konkurencji – w wielu rejonach liczba szkół jest ograniczona - Wprowadzenie bonów spowoduje wzrost nierówności dochodowych i społecznych - Dane świadczące o wyższej efektywności szkół prywatnych nie są jednoznaczne
18
Bony edukacyjne: eksperymenty
San Jose Bony edukacyjne mają niewielkie szanse na przyjęcie.. Rodzice będą preferowali programy, które są zgodne z ich wartościami i normami społecznymi Milwaukee Próbka wzięta do eksperymentu nie była miarodajna. Niejednoznaczne wyniki.
19
Jeśli nie bony to co? Contracting out Szkoły społeczne
Zespoły menedżerów konkurujących ze sobą Szkoły społeczne Zarządzane bezpośrednio przez samorząd lub rodziców – nie podlegają władzy kuratorium
20
Decentralizacja szkolnictwa
Wyzwolenie szkół spod nadmiernej kontroli biurokracji oświatowej Plusy: Minusy: Większe zaangażowanie nauczycieli i rodziców Wzrost nierówności społecznych
21
Standardy jakości i Agenda 2000
Jednoznaczne kryteria oceny wyników osiąganych przez uczniów Czy amerykańska szkoła nie zatraci swoich głównych wartości? Co z uczniami pochodzącymi z nizin społecznych?
22
Nierówność – skąd się bierze?
Odpowiedzialność za edukację spoczywa na władzach lokalnych: zasoby: bogate i biedne miejscowości popyt na usługi publiczne różne „preferencje” w zakresie edukacji
23
Sposoby minimalizacji nierówności:
Zapewnienie minimalnego poziomu finansowania wydatków we wszystkich rejonach szkolnych Wprowadzenie pułapu wydatków w rejonach o wysokich wydatkach
24
Sposoby minimalizacji nierówności:
Pomoc finansowa z budżetu federalnego i budżetów stanowych dla społeczności o niskich dochodach i społeczności o dużej liczbie dzieci społecznie bądź ekonomicznie upośledzonych – minimalne standardy jakości nauczania Podstawowy dylemat: jak zachować autonomię i poczucie odpowiedzialności władz lokalnych i jednocześnie zapewnić równość szans?
25
Szkolnictwo wyższe: Przykład jak rozwiązywać problemy
Większa decentralizacja Studenci sami decydują o wyborze szkoły Bony edukacyjne
26
Jak wyrównywać nierówności? Szkolnictwo wyższe
Finansowanie nauki odbywa się poprzez: Subsydia Granty studenckie Programy kredytowe Możliwość studiowania i pracowania Ulgi i odliczenia podatkowe
27
Dziękujemy za uwagę Agata i Marek Sikorscy
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.