Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Dobre praktyki zagraniczne w kształtowaniu rynku na innowacje

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Dobre praktyki zagraniczne w kształtowaniu rynku na innowacje"— Zapis prezentacji:

1 Dobre praktyki zagraniczne w kształtowaniu rynku na innowacje
Elżbieta Książek Rzeszów, 23 maja 2014 r.

2 Kreowanie rynku dla innowacji – o co chodzi
zmiana struktury rynku oraz zachowania klientów tak by kupowano nowe innowacyjne produkty odpowiadające na dotychczas nieuświadamiane potrzeby wspomaganie przedsiębiorców w wprowadzaniu na rynek takich produktów

3 Polityka publiczna Zamówienia publiczne – sektor publiczny jako klient innowacyjnych produktów Zamówienia przed-komercyjne Regulacje, standardy, zwolnienia podatkowe i dotacje - wymuszające/wspierające zakup nowych produktów Polityka konsumencka i podnoszenie świadomości konsumentów Włączenie użytkowników w tworzenie innowacji „user-driven innovation” Inicjatywa „wiodących rynków” - UE

4 Flamandzki Plan Działań Publicznych Zakupów Innowacji
7 dziedzin: Infrastruktura, Energia, Kultura, Zdrowie, Środowisko, Mobilność, Opieka społeczna

5 Flamandzki Plan Działań Publicznych Zakupów Innowacji
„Centrum wiedzy dla zakupów innowacji” – tworzenie planów ogólnych (master plan) Analiza problemu społeczno-gospodarczego działań służb publicznych (ilość, efektywność) Wizja przyszłej ewolucji (ambicje polityczne, oczekiwania społeczne) Wskaźniki realizacji wizji Platformy innowacyjne (max. 6 miesięcy) – ogłoszenie publiczne Konsultacje rynku i dialog techniczny pomiędzy zamawiającym, centrami wiedzy i przedsiębiorstwami Cel: porównanie stopnia innowacyjności potrzeb zamawiającego („plan ogólny”) i stanu rozwoju techniki (B+R na uczelniach i przedsiębiorstwach, wymagania branżowe, stowarzyszenia konsumenckie) Wynik – skonkretyzowany plan i decyzja o zastosowaniu odpowiednich instrumentów (zamówienie publiczne, inicjatywa programu badań – instytuty, przemysłowe – granty lub bez, rozpoczęcie procesu standaryzacji, zmian fiskalnych, działań edukacyjnych itd.

6 Flamandzki Plan Działań Publicznych Zakupów Innowacji
Jeśli zamówienie - przygotowanie macierzy innowacji: Oś pionowa odbiorcy wyniku zakupu (czy tylko instytucje publiczne, zarówno publiczne i prywatni odbiorcy, tylko prywatni) Oś pozioma – potrzeby zamawiającego na „trajektorii innowacji” - koncepcja, prototyp, integracja/adaptacja, dyfuzja (czy potrzebne badania, integracja technologii istniejących, zakup istniejącego ale nie rozpowszechnionego produktu) – Decyzja o rodzaju zakupu Przedkomercyjny – nie jest prawnie formą zakupu, na koniec prototypy do testowania Komercyjny

7 Flamandzki Plan Działań Publicznych Zakupów Innowacji

8 Duński program przewodnictwa użytkowników w tworzeniu innowacji
Program projektów badawczych – przewodnictwa użytkowników Programy edukacyjne i promocyjne dla MSP – możliwości i kreowania nowych koncepcji i wdrażania pomysłu w praktyce Mindlab – program 3 trzech ministerstw dla bardziej efektywnych usług publicznych w urzędach, angażowanie użytkowników np. Nowa szkoła – podejście oddolne Sieć innowacji z przewodnictwem użytkownika opartych na badaniach (jednostki naukowe, firmy)

9 Duński program przewodnictwa użytkowników w tworzeniu innowacji
Trzy sfery działań: strategiczny – w obszarach ze szczególnymi kompetencjami lub potrzebami np. usługi i technologie dla osób starszych, żywność, tekstylia, opieka nad dziećmi, ochrona zdrowia regionalny – Kopenhaskie Centrum Innowacji , Tele-opekia-domowa (Jutlandia), Zdrowe posiłki dla pacjentów szpitali, Port Bornholm inne; Akademia 180º (kierowana do MSP), Kopenhaski Instytut Interaktywnego Design’u

10 Projekt firmy i szkoły – interaktywne place zabaw dla dzieci
Projekt Pająk: Problem – jak odciągnąć dzieci od komputerów Projekt badawczy wśród użytkowników – metody etnograficzne, filmowanie, obserwacje i wywiady Dzieci używają sprzętu na placu zabaw do odgrywania ról Chcą grać w takie same zabawy jak na komputerach, konsolach gier Wniosek: interakcje podobne jak w grach ale wymagające wysiłku fizycznego Prototyp „Pająka” – siłownia, elementy w kształcie zwierząt, elektronika i czujniki, interakcje, gry komputerowe uruchamiane przez dotyk

11 Kolejne projekty PlayAlive: place zabaw, projekty dla upośledzonych umysłowo, dla ludzi z demencją

12 Park technologiczny w Coventry – Instytut Projektowania i Technologii dla Zdrowia
Naukowcy i praktycy Przemysł Użytkownicy

13 Instytut Projektowania i Technologii dla Zdrowia
Specjalistyczni designerzy Wyposażenie IT Szybkie prototypowanie Warsztaty Fokusownie Testy użytkowników

14

15 Metodyka testowania użyteczności produktu
Zaangażowanie użytkowników: Walidacja lub kształtowanie koncepcji produktu z użytkownikami Informacja o potrzebach i sposobie rozwoju produktu Zestaw narzędzi udostępniany przedsiębiorstwom: System wspierania decyzji (pytania, podpowiedzi – faza rozwoju produktu, dostępny budżet, grupa docelowa itp.) 40 metod badawczych Przewodnik jak wykonać studium użyteczności Lista instytucji wspierających.

16

17 Adaptive clothing

18 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Dobre praktyki zagraniczne w kształtowaniu rynku na innowacje"

Podobne prezentacje


Reklamy Google