Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJan Artur Bednarek Został zmieniony 6 lat temu
1
Dobre praktyki zagraniczne w kształtowaniu rynku na innowacje
Elżbieta Książek Rzeszów, 23 maja 2014 r.
2
Kreowanie rynku dla innowacji – o co chodzi
zmiana struktury rynku oraz zachowania klientów tak by kupowano nowe innowacyjne produkty odpowiadające na dotychczas nieuświadamiane potrzeby wspomaganie przedsiębiorców w wprowadzaniu na rynek takich produktów
3
Polityka publiczna Zamówienia publiczne – sektor publiczny jako klient innowacyjnych produktów Zamówienia przed-komercyjne Regulacje, standardy, zwolnienia podatkowe i dotacje - wymuszające/wspierające zakup nowych produktów Polityka konsumencka i podnoszenie świadomości konsumentów Włączenie użytkowników w tworzenie innowacji „user-driven innovation” Inicjatywa „wiodących rynków” - UE
4
Flamandzki Plan Działań Publicznych Zakupów Innowacji
7 dziedzin: Infrastruktura, Energia, Kultura, Zdrowie, Środowisko, Mobilność, Opieka społeczna
5
Flamandzki Plan Działań Publicznych Zakupów Innowacji
„Centrum wiedzy dla zakupów innowacji” – tworzenie planów ogólnych (master plan) Analiza problemu społeczno-gospodarczego działań służb publicznych (ilość, efektywność) Wizja przyszłej ewolucji (ambicje polityczne, oczekiwania społeczne) Wskaźniki realizacji wizji Platformy innowacyjne (max. 6 miesięcy) – ogłoszenie publiczne Konsultacje rynku i dialog techniczny pomiędzy zamawiającym, centrami wiedzy i przedsiębiorstwami Cel: porównanie stopnia innowacyjności potrzeb zamawiającego („plan ogólny”) i stanu rozwoju techniki (B+R na uczelniach i przedsiębiorstwach, wymagania branżowe, stowarzyszenia konsumenckie) Wynik – skonkretyzowany plan i decyzja o zastosowaniu odpowiednich instrumentów (zamówienie publiczne, inicjatywa programu badań – instytuty, przemysłowe – granty lub bez, rozpoczęcie procesu standaryzacji, zmian fiskalnych, działań edukacyjnych itd.
6
Flamandzki Plan Działań Publicznych Zakupów Innowacji
Jeśli zamówienie - przygotowanie macierzy innowacji: Oś pionowa odbiorcy wyniku zakupu (czy tylko instytucje publiczne, zarówno publiczne i prywatni odbiorcy, tylko prywatni) Oś pozioma – potrzeby zamawiającego na „trajektorii innowacji” - koncepcja, prototyp, integracja/adaptacja, dyfuzja (czy potrzebne badania, integracja technologii istniejących, zakup istniejącego ale nie rozpowszechnionego produktu) – Decyzja o rodzaju zakupu Przedkomercyjny – nie jest prawnie formą zakupu, na koniec prototypy do testowania Komercyjny
7
Flamandzki Plan Działań Publicznych Zakupów Innowacji
8
Duński program przewodnictwa użytkowników w tworzeniu innowacji
Program projektów badawczych – przewodnictwa użytkowników Programy edukacyjne i promocyjne dla MSP – możliwości i kreowania nowych koncepcji i wdrażania pomysłu w praktyce Mindlab – program 3 trzech ministerstw dla bardziej efektywnych usług publicznych w urzędach, angażowanie użytkowników np. Nowa szkoła – podejście oddolne Sieć innowacji z przewodnictwem użytkownika opartych na badaniach (jednostki naukowe, firmy)
9
Duński program przewodnictwa użytkowników w tworzeniu innowacji
Trzy sfery działań: strategiczny – w obszarach ze szczególnymi kompetencjami lub potrzebami np. usługi i technologie dla osób starszych, żywność, tekstylia, opieka nad dziećmi, ochrona zdrowia regionalny – Kopenhaskie Centrum Innowacji , Tele-opekia-domowa (Jutlandia), Zdrowe posiłki dla pacjentów szpitali, Port Bornholm inne; Akademia 180º (kierowana do MSP), Kopenhaski Instytut Interaktywnego Design’u
10
Projekt firmy i szkoły – interaktywne place zabaw dla dzieci
Projekt Pająk: Problem – jak odciągnąć dzieci od komputerów Projekt badawczy wśród użytkowników – metody etnograficzne, filmowanie, obserwacje i wywiady Dzieci używają sprzętu na placu zabaw do odgrywania ról Chcą grać w takie same zabawy jak na komputerach, konsolach gier Wniosek: interakcje podobne jak w grach ale wymagające wysiłku fizycznego Prototyp „Pająka” – siłownia, elementy w kształcie zwierząt, elektronika i czujniki, interakcje, gry komputerowe uruchamiane przez dotyk
11
Kolejne projekty PlayAlive: place zabaw, projekty dla upośledzonych umysłowo, dla ludzi z demencją
12
Park technologiczny w Coventry – Instytut Projektowania i Technologii dla Zdrowia
Naukowcy i praktycy Przemysł Użytkownicy
13
Instytut Projektowania i Technologii dla Zdrowia
Specjalistyczni designerzy Wyposażenie IT Szybkie prototypowanie Warsztaty Fokusownie Testy użytkowników
15
Metodyka testowania użyteczności produktu
Zaangażowanie użytkowników: Walidacja lub kształtowanie koncepcji produktu z użytkownikami Informacja o potrzebach i sposobie rozwoju produktu Zestaw narzędzi udostępniany przedsiębiorstwom: System wspierania decyzji (pytania, podpowiedzi – faza rozwoju produktu, dostępny budżet, grupa docelowa itp.) 40 metod badawczych Przewodnik jak wykonać studium użyteczności Lista instytucji wspierających.
17
Adaptive clothing
18
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.