Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Wychowanie do życia w rodzinie
Sylwia Oleszczuk
2
Wychowanie do życia w rodzinie jest programem realizowanym w szkole:
podstawowej gimnazjalnej ponadgimnazjalnej
3
Cel przedmiotu Niesienie pomocy dzieciom i młodzieży w zdobyciu wiedzy i umiejętności potrzebnych do podejmowania świadomych decyzji, Rozumienia konsekwencji określonych zachowań, Tworzenia warunków sprzyjających zdrowiu Uczestniczenie dzieci w zajęciach z przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie ma wspierać je w prawidłowym rozwoju podczas okresu dorastania co zwiększy szanse na prawidłowe funkcjonowanie w dorosłym życiu. Udzielenie dodatkowego wsparcia dla środowiska rodzinnego poprzez zajęcia edukacyjne prowadzone w szkole.
4
Program został określony przez Ministra Edukacji Narodowej, który wydał Rozporządzenie dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie „podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół” (Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2012 roku, poz. 977).
5
Zagadnienia 1.Podstawowe funkcje rodziny z podkreśleniem miejsca dziecka w rodzinie. 2.Przekaz wartości i tradycji w rodzinie, wspólne świętowanie, spędzanie wolnego czasu. 3.Więź rodzinna, związki uczuciowe i inne relacje w rodzinie; konflikty i ich rozwiązywanie. 4.Macierzyństwo i ojcostwo; podstawowa wiedza dotycząca budowy i funkcjonowania układu rozrodczego człowieka.
6
Zagadnienia 5.Ciąża, rozwój płodu, poród, przyjęcie dziecka jako nowego członka rodziny. 6.Różnice i podobieństwa między chłopcami i dziewczętami; identyfikacja z własną płcią; akceptacja i szacunek dla ciała. 7.Zmiany fizyczne i psychiczne okresu dojrzewania; zróżnicowane, indywidualne tempo rozwoju. 8.Higiena okresu dojrzewania. 9.Prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa; postawy asertywne.
7
Zagadnienia 10.Istota koleżeństwa i przyjaźni, wzajemny szacunek, udzielanie sobie pomocy, współpraca, empatia. 11.Mass media – zasady i kryteria wyboru czasopism, książek, filmów i programów telewizyjnych. 12.Instytucje działające na rzecz dziecka i rodziny. 13.Odpowiedzialność za własny rozwój; samowychowanie.
8
Pytania, które mogą zadawać uczniowie
Jaka jest różnica między tamponami, a podpaskami? Jak mam zacząć golić się pod pachami? Co to jest wzwód? Nie mam miesiączki, a koleżanki w klasie tak. Czy to znaczy, że jestem chora? Jak powiedzieć mamie o miesiączce? Kto to jest pedofil? Co to znaczy molestowanie seksualne? Jak powiedzieć dziewczynie, że mi się podoba? Czy pocałunek to jest seks? Co to są środki antykoncepcyjne? Czy jak mam okres to mogę iść na basen?
9
Dobrowolny udział w zajęciach
Brak ocen Częściowy podział na grupy chłopcy/dziewczęta
10
Podział godzin Klasa Liczba godzin (grupa) Liczba godzin (cała klasa)
V 5 9 VI
11
Intencją nauczyciela w prowadzeniu zajęć jest:
ukazanie wartości rodziny ukazanie istoty przemian, dorastania przekazanie informacji o rozwoju psychoseksualnym człowieka podkreślenie znaczenia świadomości podejmowanych decyzji i konsekwencji działań szczególnie w sferze seksualnej.
12
„Moje dorastanie” Zeszyt ucznia z kartami pracy, Klasa V;
Bożena Strzemieczna „Moje dorastanie” Zeszyt ucznia z kartami pracy, Klasa V; wyd. Taurus
13
„Moje dorastanie” Zeszyt ucznia z kartami pracy, Klasa VI;
Bożena Strzemieczna „Moje dorastanie” Zeszyt ucznia z kartami pracy, Klasa VI; wyd. Taurus
14
Kontakt Sylwia Oleszczuk Adres e-mail: soleszczuk2015@gmail.com
Konsultacja z rodzicem- każdy piątek 15:30-16:30 (po wcześniejszym umówieniu się drogą mailową- najpóźniej do środy poprzedzającej termin spotkania)
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.