Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI"— Zapis prezentacji:

1 SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI
ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

2 Szkolny Program Profilaktyki
= system działań profilaktycznych tworzony i realizowany przez całe grono pedagogiczne i personel szkolny w celu przeciwdziałania zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

3 Szkolny Program Profilaktyki
Powinien: stanowić spójną całość z pozostałymi działaniami edukacyjnymi szkoły; być dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska; być adresowany do nauczycieli, uczniów i rodziców. ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

4 Skuteczna profilaktyka szkolna
eliminuje lub redukuje czynniki ryzyka Wzmacnia czynniki chroniące ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

5 Czynniki ryzyka ‣ Dostępność do negatywnych wzorców - mass media,
‣ Postępująca demokratyzacja życia społecznego, ‣ Dostępność do negatywnych wzorców - mass media, ‣ Zaburzone więzi rodzinne wynikające z tempa życia. Zaburzone: poczucie wartości, akceptacja samego siebie ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

6 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Czynniki ryzyka Wpływ czynników ryzyka nie jest równie silny we wszystkich fazach rozwojowych (przełom dzieciństwa i okresu dojrzewania), Efekty oddziaływania czynników ryzyka kumulują się, U podłoża różnych zaburzeń leży wspólny zestaw czynników ryzyka – np. zaburzenia więzi z rodzicami - sięganie po używki, wczesna inicjacja seksualna, nerwice, bulimia. ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

7 Do najpoważniejszych zachowań ryzykownych zalicza się:
używanie alkoholu i innych środków psychoaktywnych, wczesną aktywność seksualną, zachowania agresywne i przestępcze, porzucenie nauki szkolnej, ucieczki z domu. ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

8 SPP promuje zdrowie Zachowania ryzykowne niosą określone zagrożenia dla zdrowia, zatem działania profilaktyczne są również edukacją prozdrowotną. promocja zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego i duchowego ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

9 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Czynniki chroniące silna więź emocjonalna z rodzicami; zainteresowanie nauką, szkołą; praktyki religijne; poszanowanie autorytetów, norm i wartości; przynależność do pozytywnej grupy. ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

10 Profilaktyka – podejście interdyscyplinarne
Dorobek: Psychologii rozwojowej Psychologii społecznej Psychologii klinicznej Psychiatrii Epidemiologii Kryminologii - prawa Pedagogiki Wspomaganie szkół ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

11 Profilaktyka zintegrowana
Dwa wymiary integracji : integracja różnych dziedzin profilaktyki; integracja działań różnych podmiotów oddziaływujących na dzieci i młodzież ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

12 Profilaktyka pierwszorzędowa
(programy niespecyficzne) CEL Promocja zdrowego stylu życia Opóźnienie wieku inicjacji np. Sieć Szkół Promujących Zdrowie zdrowe odżywianie, umiejętność radzenia sobie ze stresem, nauka asertywności, konstruktywne spędzanie wolnego czasu. np. Program sportu i turystki aktywnej dzieci i młodzieży ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

13 Profilaktyka drugorzędowa
Adresat - grupy podwyższonego ryzyka Cel : ograniczenie głębokości i czasu dysfunkcji /umożliwienie wycofania się z zachowań ryzykownych/ Poradnictwo indywidualne, rodzinne, socjoterapia prowadzona w szkołach lub poradniach psychologiczno - pedagogicznych. ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

14 Profilaktyka trzeciorzędowa
Adresat - grupa najwyższego ryzyka Cel: leczenie i rehabilitacja, powrót do społeczeństwa. Polityka zmniejszania szkód jest wyrazem bezradności profesjonalistów wobec uzależnienia. Działania kontrowersyjne: Dystrybucja prezerwatyw, Docieranie z pomocą społeczną, Wymiana igieł ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

15 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Jak tworzyć SPP? Analiza własnych zasobów (ludzkich i materialnych) Ocena sytuacji wychowawczej i zidentyfikowanie niepokojących objawów; Do oceny zagrożeń nauczyciele mogą wykorzystać różnorodne narzędzia diagnostyczne (techniki i metody). Powszechnie stosowane są: • obserwacja • wywiad • rozmowa • analiza wytworów uczniów • ankieta • socjometria • analiza dokumentacji szkolnej. ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

16 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Diagnozowane obszary Forma spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież, Formy spędzania czasu wolnego w gronie koleżanek i kolegów, Poczucie własnej wartości, Relacje z rodzicami, radzenie sobie z sytuacją trudną, Przynależność do grupy subkulturowej. ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

17 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Schemat programu Założenia teoretyczne Modyfikacja programu (głos rodziców) Cel Badanie skuteczności Zadania Dobór metod ewaluacji Strategia ewaluacji ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

18 Szkolny program profilaktyki
Działania informacyjne Sposoby monitorowania Programy alternatyw Działania edukacyjne Zasady Szkolne procedury reagowania Działania interwencyjne ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

19 Szkolne procedury reagowania
Procedura postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa ucznia i metod współpracy szkoły z policją. Procedura Niebieska karta w oświacie. …….. ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

20 Szkolny program profilaktyki a program profilaktyczny
program profilaktyczny to: "odpowiednio dobrane i uporządkowane treści i zadania, które prowadzą do konkretnych zmian w jakości funkcjonowania jednostki lub grupy" (Z. B. Gaś). SPP to system działań profilaktycznych, w którym mogą być włączane także programy profilaktyczne. ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

21 Programy profilaktyczne
Szkolne interwencje profilaktyczne; Szkoła dla rodziców i wychowawców; Akademia Wychowawcy; Szkoła promująca zdrowie; Archipelag skarbów. ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

22 Szkolny teatr profilaktyczny
rozwija wrażliwość na sztukę; uczy współdziałania w grupie; pomaga rozumieć siebie i innych; wzmacnia poczucie własnej wartości; pomaga radzić sobie z emocjami, tremą. ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa

23 ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa
Dziękuję za uwagę ELżbieta Doroszuk, RODN "WOM" Częstochowa


Pobierz ppt "SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI"

Podobne prezentacje


Reklamy Google