Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ocena Oddziaływania na Środowisko

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ocena Oddziaływania na Środowisko"— Zapis prezentacji:

1 Ocena Oddziaływania na Środowisko
Maria Manelska Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Wydział Wyboru Projektów Biuro Oceny Formalnej Projektów

2 Ocena Oddziaływania na Środowisko
Ocena oddziaływania na środowisko (OOŚ) to proces planowania środowiskowego stanowiący podstawę zarządzania i gospodarowania zasobami przyrodniczymi w celu osiągnięcia zrównoważonego rozwoju. Proces ten jest wieloetapowy, zintegrowany z cyklem inwestycyjnym, polegający na określeniu potencjalnych, znaczących konsekwencji planowanych przedsięwzięć dla środowiska przyrodniczego i kulturowego, zdrowia ludzkiego a także walorów społeczno – ekonomicznych oraz na efektywnym wykorzystywaniu zgromadzonych w jego trakcie informacji podczas podejmowania odpowiednich decyzji

3 Ocena Oddziaływania na Środowisko
jest prawnym instrumentem ochrony środowiska; jest prewencyjnym instrumentem ochrony środowiska, wspomagającym proces podejmowania decyzji w odniesieniu do planowanych przedsięwzięć mogących wywierać znaczący wpływ na środowisko; jest narzędziem umożliwiającym pełną i obiektywną identyfikację możliwych zagrożeń, zmniejszającym ryzyko popełniania błędów, pozwalającym chronić zasoby naturalne, przeciwdziałać degradacji środowiska i chronić zdrowie ludzi;

4 Ocena Oddziaływania na Środowisko
umożliwia identyfikację istotnych skutków środowiskowych, jakie mogą powstać w poszczególnych fazach realizacji planowanego przedsięwzięcia a w konsekwencji podejmowanie już na etapie planowania, projektowania a następnie realizacji przedsięwzięcia, przemyślanych i odpowiednio dobranych działań mających na celu eliminowanie wszystkich negatywnych skutków środowiskowych lub ich ograniczanie, jeżeli pełne zapobieganie nie jest możliwe;

5 WYMAGANIA DYREKTYW UNIJNYCH I KONWENCJI MIĘDZYNARODOWYCH
W ZAKRESIE OCEN ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO

6 REALIZACJA PROJEKTÓW INFRASTRUKTURALNYCH FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW UNIJNYCH MUSI BYĆ ZGODNA Z WYMAGANIAMI DYREKTYW UNIJNYCH: Dyrektywy Rady nr 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne (dalej: dyrektywa OOŚ); Znowelizowana Dyrektywą Rady 97/11/WE z dnia 3 marca 1997r. – (dalej: dyrektywa OOŚ); Dyrektywy Rady nr 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory (dalej: dyrektywa Siedliskowa); Dyrektywy Rady nr 79/409/EWG z dnia 2 kwietnia 1979r. w sprawie ochrony dzikiego ptactwa (dalej: dyrektywa Ptasia);

7 Dyrektywy Rady nr 2001/42/WE z dnia 27 czerwca 2001r
Dyrektywy Rady nr 2001/42/WE z dnia 27 czerwca 2001r. w sprawie oceny wpływu niektórych planów i programów na środowisko (dalej: dyrektywa SOOŚ); Dyrektywy Rady nr 2003/4/WE z dnia 28 stycznia 2003r. w sprawie publicznego dostępu do informacji dotyczących środowiska i uchylająca dyrektywę Rady 90/313/EWG; Dyrektywy Rady nr 2003/35/WE z dnia z dnia 26 maja 2003r. przewidująca udział społeczeństwa w odniesieniu do sporządzania niektórych planów i programów w zakresie środowiska oraz zmieniająca w odniesieniu do udziału społeczeństwa o dostępu do wymiaru sprawiedliwości dyrektywy Rady 85/337/EWG i 96/61/WE.

8 KLUCZOWE AKTY PRAWA KRAJOWEGO

9 PODSTAWOWE AKTY PRAWA KRAJOWEGO
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (tj. Dz. U. z 2008r. Nr 25, poz. 150 i Nr 111, poz. 708). - przepisy dotyczące postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko obowiązywały do dnia 14 listopada 2008r., Ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008r. Nr 199, poz. 1227) - przepisy dotyczące postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko obowiązujące od dnia 15 listopada 2008r.

10 Ustawa z dnia 3 października 2008 r
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227) (dalej: ustawa OOŚ), Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U , z późn. zm.), Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U , z późn. zm.), Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U , z późn. zm.), Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U ), Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U , z późn. zm.), Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz. U , z późn. zm.), Ustawa z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U , z późn. zm.), Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U , z późn. zm), Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U , z późn. zm.), Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U , z późn. zm.), Ustawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U , z późn. zm.), Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (Dz. U ), Ustawa z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej (Dz. U , z późn. zm.).

11 Akty wykonawcze związane z przeprowadzaniem postępowań Ocen Oddziaływania na Środowisko
Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzania raportu oddziaływania na środowisko z dnia 9 listopada 2004r. (zmienione r. i r.); (Rozporządzenie OOŚ)

12 Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 18. 06. 2007r
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia r. w sprawie określenia wzoru publicznie dostępnego wykazu danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie; Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu funkcjonowania Krajowej Komisji do Spraw Ocen Oddziaływania na Środowisko oraz wojewódzkich komisji do spraw ocen oddziaływania na środowisko; Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia r. w sprawie typów siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin i zwierząt, wymagających ochrony w formie wyznaczenia obszarów Natura 2000; Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia r. w sprawie obszarów specjalnej ochrony ptaków Natura 2000 (zmienione rozporządzeniem z dnia r.)

13 POSTĘPOWANIE W SPRAWIE OOŚ

14 Oceny oddziaływania wymagają:
Projekty dokumentów z zakresu zagospodarowania przestrzennego, Projekty polityk, strategii, planów i programów sektorowych, Projekty dokumentów innych niż ww., których realizacja może spowodować znaczące oddziaływanie na obszar Natura 2000. Planowane przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (I grupa), Planowane przedsięwzięcia mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, jeżeli stwierdzony zostanie obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko (II grupa). Planowane przedsięwzięcia inne niż wymienione wyżej (grupa I i II),jeżeli mogą znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, a nie są bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru lub nie wynikają z tej ochrony. strategiczna ocena oddziaływania na środowisko ocena oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia na obszar Natura 2000

15 Przedsięwzięcie, to: zamierzenie budowlane, lub inna ingerencja w środowisko polegająca na przekształceniu lub zmianie sposobu wykorzystania terenu, w tym również na wydobywaniu kopalin. Przedsięwzięcia powiązane technologicznie kwalifikuje się jako jedno przedsięwzięcie, także jeżeli są one realizowane etapowo lub/i przez różne podmioty.

16 2. uzyskanie wymaganych ustawą opinii i uzgodnień,
Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko to postępowanie obejmujące w szczególności: 1. weryfikację raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (OOŚ), 2. uzyskanie wymaganych ustawą opinii i uzgodnień, 3. zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w postępowaniu. Brak powyższych elementów w postępowaniu świadczy o tym, iż OOŚ nie była prowadzona.

17 1. bezpośredni i pośredni wpływ danego przedsięwzięcia na:
W ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko określa się, analizuje oraz ocenia: 1. bezpośredni i pośredni wpływ danego przedsięwzięcia na: środowisko oraz zdrowie i warunki życia ludzi, dobra materialne, zabytki, wzajemne oddziaływanie między ww. elementami, dostępność do złóż kopalin, 2. możliwości oraz sposoby zapobiegania i zmniejszania negatywnego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, 3. wymagany zakres monitoringu.

18 Są to tzw. przedsięwzięcia z grupy I
Przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko wymaga realizacja następujących planowanych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (art. 59 ust 1. ustawy OOŚ): 1. planowanego przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, Są to tzw. przedsięwzięcia z grupy I 2. planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, Są to tzw. przedsięwzięcia z grupy II

19 Przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 wymaga realizacja planowanego przedsięwzięcia innego niż mogące znacząco oddziaływać na środowisko jeżeli (art. 59 ust. 2 ustawy OOŚ): przedsięwzięcie to może znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, a nie jest bezpośrednio związane z ochroną tego obszaru lub nie wynika z tej ochrony, obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 został zatwierdzony na podstawie art. 97 ust. 1 ustawy OOŚ.

20 Najważniejsze różnice pomiędzy OOŚ a oceną oddziaływania na obszar Natura 2000
OOS Natura 2000 Projekty z Aneksu I i II dyrektywy OOS Wszystkie projekty i programy nie związane bezpośrednio lub potrzebne do zarządzania obszarem Natura 2000 Ocena wpływu na aspekty środowiska, Natura 2000 jest jednym z nich Ocena skupia się na znaczącym negatywnym wpływie na integralność obszaru Natura 2000 Decyzja kompetentnego organu musi brać pod uwagę efekty przedsięwzięcia na środowisko Niedopuszczalność zatwierdzenia projektu, który ma znaczący negatywny wpływ na obszar Natura 2000, jeśli istnieją nieszkodliwe alternatywy Decyzję podejmuje kompetentny organ po wzięciu pod uwagę i rozpatrzeniu wszystkich informacji zgromadzonych w postępowaniu W sytuacji gdy brak alternatyw, przedsięwzięcie które ma negatywny wpływ na obszar Natura 2000, może być zrealizowane tylko wtedy, gdy spełnione są warunki określone w art. 6.4 Dyrektywy siedliskowej

21 Ocenę oddziaływania na środowisko przeprowadza się w ramach (art
Ocenę oddziaływania na środowisko przeprowadza się w ramach (art. 61 ustawy OOŚ): Postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. wydania pozwolenia na budowę, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz innych decyzji opisanych w art. 72 ustawy OOŚ jeżeli została stwierdzona konieczność przeprowadzenia OOŚ przez organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Właściwa OOŚ Ponowna OOŚ przeprowadza organ właściwy do wydania tej decyzji przeprowadza Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska

22 Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia wymagane jest dla (art. 71 ust. 2 ustawy OOŚ): planowanych przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (grupa I), planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (grupa II). Wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje przed uzyskaniem decyzji inwestycyjnych (art. 72 ust. 1, pkt 1-15 ustawy OOŚ) m.in.: decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego oraz decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, decyzji o ustaleniu lokalizacji autostrady.

23 Ponowne przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (art. 88 ustawy OOŚ):
Konieczność przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć z grupy I i II, wymagających decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przeprowadza się: 1) na wniosek podmiotu planującego podjęcie realizacji przedsięwzięcia, złożony do organu właściwego do wydania decyzji budowlanej; 2) jeżeli konieczność przeprowadzenia OOŚ została stwierdzona przez organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach; 3) jeżeli organ właściwy do wydania decyzji budowlanej stwierdzi, że we wniosku o wydanie decyzji zostały dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – w tym wypadku organ postanowieniem stwierdza obowiązek sporządzenia raportu OOŚ, jednocześnie określając zakres tego raportu. Ocenę oddziaływania na środowisko, stanowiącą część postępowania w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę lub decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przeprowadza RDOŚ

24 Organy właściwe do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (art. 75 ustawy OOŚ):
1. regionalny dyrektor ochrony środowiska (RDOŚ) dla przedsięwzięć należących do grupy I, takich jak: drogi, linie kolejowe, napowietrzne linie elektorenergetyczne, instalacje do przesyłu ropy naftowej, produktów naftowych, substancji chemicznych lub gazu, sztuczne zbiorniki wodne; dla przedsięwzięć realizowanych na terenach zamkniętych; dla przedsięwzięć realizowanych na obszarach morskich; zmiany lasu, niestanowiącego własność Skarbu Państwa, na użytek rolny. starosta w przypadku scalania, wymiany lub podziału gruntów; 3. dyrektor regionalnej dyrekcji lasów państwowych w przypadku zmiany lasu, stanowiącego własność Skarbu Państwa, na użytek rolny; 4. wójt, burmistrz, prezydent miasta w przypadku pozostałych przedsięwzięć.

25 Właściwości organów: Jeżeli przedsięwzięcie, dla którego do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach właściwy jest wójt, burmistrz, prezydent miasta jest realizowane przez gminę, organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wójt, burmistrz, prezydent miasta, na którego obszarze właściwości przedsięwzięcie jest realizowane. W przypadku przedsięwzięcia wykraczającego poza obszar jednego województwa , decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach wydaje RDOŚ, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część terenu, na którym ma być realizowane przedsięwzięcie, w porozumieniu z zainteresowanymi RDOŚ.

26 Wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla dróg lub linii kolejowych, napowietrznych linii elektroenergetycznych, sztucznych zbiorników wodnych, instalacji do przesyłu ropy naftowej, produktów naftowych, substancji chemicznych lub gazu, będących przedsięwzięciami mogącymi zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (grupa I) do wydania których właściwy jest Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska Inwestor składa wniosek o ustalenie zakresu raportu wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Załącza kartę informacyjną przedsięwzięcia. Inwestor składa wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Załącza raport w zakresie określonym w ustawie. RDOŚ zwraca się o opinię co do zakresu raportu do wojewódzkiego inspektora sanitarnego, 2) wydaje postanowienie, w którym określa zakres raportu, 3) zawiesza postępowanie do czasu przedłożenia raportu

27 Inwestor przedkłada RDOŚ raport w zakresie
zgodnym z postanowieniem. RDOŚ 1) podaje do publicznej wiadomości informację o postępowaniu w sprawie planowanego przedsięwzięcia i o możliwości zapoznania się z dokumentacją, składania uwag i wniosków oraz otwartej rozprawie dla społeczeństwa, jeżeli miała być przeprowadzona, występuje o opinię do wojewódzkiego inspektora sanitarnego, rozpatruje zgromadzony materiał dowodowy i wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, w której także przedstawia stanowisko co do konieczności przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko, 4) podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu decyzji.

28 Wydawanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (grupa I) do wydania których właściwy jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta Inwestor składa wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta wniosek o ustalenie zakresu raportu wraz z wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Załącza kartę informacyjną przedsięwzięcia. Inwestor przedstawia wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Załącza raport w zakresie określonym w ustawie. Wójt, burmistrz, prezydent miasta zwraca się o opinię co do zakresu raportu do RDOŚ i powiatowego inspektora sanitarnego, 2) wydaje postanowienie, w którym określa zakres raportu, 3) zawiesza postępowanie do czasu przedłożenia raportu

29 Inwestor przedkłada wójtowi, burmistrzowi lub
prezydentowi miasta raport w zakresie zgodnym z postanowieniem. Wójt, burmistrz, prezydent miasta 1) podaje do publicznej wiadomości informację o postępowaniu w sprawie planowanego przedsięwzięcia i o możliwości zapoznania się z dokumentacją, składania uwag i wniosków oraz otwartej rozprawie dla społeczeństwa, jeżeli miała być przeprowadzona, występuje o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia do RDOŚ i o opinię do powiatowego inspektora sanitarnego, rozpatruje zgromadzony materiał dowodowy i wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, w której także przedstawia stanowisko co do konieczności przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko, 4) podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu decyzji.

30 OOŚ w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (grupa II) Inwestor składa wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Załącza kartę informacyjną przedsięwzięcia. SCREENING służy stwierdzeniu przez właściwy organ, czy przeprowadzenie OOŚ dla planowanego przedsięwzięci jest konieczne TAK NIE Wójt, burmistrz, prezydent miasta zwraca się do RDOŚ i powiatowego inspektora sanitarnego o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i ewentualnego zakresu raportu.

31 TAK NIE Wójt, burmistrz, prezydent miasta w drodze
postanowienia stwierdza obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia i określa zakres raportu (na postanowienie służy zażalenie). Wójt, burmistrz, prezydent miasta wydaje postanowienie, w którym stwierdza brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania tego przedsięwzięcia na środowisko, 2) wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, 3) podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu decyzji. Inwestor przedkłada raport w zakresie zgodnym z postanowieniem. podaje do publicznej wiadomości informację o postępowaniu w sprawie planowanego przedsięwzięcia i o możliwości zapoznania się z dokumentacją, składania uwag i wniosków oraz otwartej rozprawie dla społeczeństwa, jeżeli miała być przeprowadzona, 2) występuje o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia do RDOŚ i o opinię do powiatowego inspektora sanitarnego, 3) analizuje zgromadzony materiał dowodowy i wydaje decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, w której także przedstawia stanowisko co do konieczności przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko, 4) podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

32 Ważne jest uzasadnienie postanowienia o obowiązku lub braku obowiązku przeprowadzenia OOŚ
Uzasadnienie postanowień o obowiązku przeprowadzenia OOŚ i o zakresie raportu lub o braku potrzeby przeprowadzenia OOŚ powinny zawierać informacje o uwarunkowaniach, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy OOŚ.

33 Ważne jest uzasadnienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Uzasadnienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w przypadku gdy została przeprowadzona OOŚ, niezależnie od wymagań wynikających z Kpa, powinno zawierać: informacje o przeprowadzonym postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa oraz o tym, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę, i w jakim zakresie zostały uwzględnione uwagi i wnioski zgłoszone w związku z udziałem społeczeństwa, informacje, w jaki sposób zostały wzięte pod uwagę i w jakim zakresie zostały uwzględnione: - ustalenia zawarte w raporcie OOŚ, - uzgodnienia RDOŚ oraz opinie PIS, - wyniki postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko, jeżeli zostało przeprowadzone. Uzasadnienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w przypadku gdy nie została przeprowadzona OOŚ, niezależnie od wymagań wynikających z Kpa, powinno zawierać: informacje o uwarunkowaniach, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy OOŚ, uwzględnionych przy stwierdzaniu braku potrzeby przeprowadzenia OOŚ przedsięwzięcia na środowisko.

34 Wydawanie decyzji o pozwoleniu na budowę dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których w decyzji środowiskowej stwierdzono konieczność ponownej oceny oddziaływania na środowisko Inwestor składa staroście wniosek o pozwolenie na budowę. Załącza raport oraz decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Starosta występuje o uzgodnienie do RDOŚ, zawiesza postępowanie do czasu zakończenia oceny oddziaływania na środowisko. RDOŚ występuje do: starosty o zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa, powiatowego inspektora sanitarnego o opinię .

35 Starosta podaje do publicznej wiadomości informację o postępowaniu w sprawie planowanego przedsięwzięcia i o możliwości zapoznania się z dokumentacją, składania uwag i wniosków oraz o rozprawie otwartej dla społeczeństwa, jeżeli ma być przeprowadzona, przekazuje RDOŚ wnioski i uwagi społeczeństwa oraz protokół z rozprawy, jeżeli została przeprowadzona. RDOŚ analizuje materiał dowodowy i wydaje postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia. analizuje materiał dowodowy i wydaje decyzję o pozwoleniu na budowę, podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu decyzji.

36 Wydawanie decyzji o pozwoleniu na budowę dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000 (III grupa) Starosta , po otrzymaniu od inwestora wniosku o pozwolenie na budowę, uznając, że przedsięwzięcie może znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000, wydaje postanowienie, w którym nakazuje inwestorowi przedłożenie dokumentacji regionalnemu dyrektorowi ochrony środowiska (RDOŚ). RDOŚ po otrzymaniu dokumentacji bada, czy przedsięwzięcie może znacząco oddziaływać na obszar Natura 2000. SCREENING „NATUROWY” TAK TAK NIE

37 TAK NIE RDOŚ postanowieniem stwierdza konieczność
przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000. Nakazuje sporządzenie raportu i określa jego zakres ( na postanowienie służy zażalenie). RDOŚ wydaje postanowienie, w którym stwierdza brak potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływa- nia tego przedsięwzięcia na obszar Natura 2000. Starosta wydaje decyzję w sprawie pozwolenia na budowę. Inwestor przedkłada RDOŚ raport w zakresie zgodnym z postanowieniem. RDOŚ występuje do starosty o zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa, załączając raport.

38 Starosta 1) podaje do publicznej wiadomości informację o postępowaniu w sprawie planowanego przedsięwzięcia i o możliwości zapoznania się z dokumentacją, składania uwag i wniosków oraz o rozprawie otwartej dla społeczeństwa, jeżeli ma być przeprowadzona, 2) przekazuje RDOŚ wnioski i uwagi społeczeństwa oraz protokół z rozprawy, jeżeli została przeprowadzona. RDOŚ wydaje postanowienie, w którym uzgadnia warunki realizacji przedsięwzięcia albo odmawia uzgodnienia, jeżeli z oceny oddziaływania wynika, że przedsięwzięcia może znacząco negatywnie oddziaływać na obszar Natura 2000 i nie zachodzą przesłanki, o których mowa w art. 34 ustawy o ochronie przyrody. Starosta 1) wydaje pozwolenie na budowę uwzględniając warunki realizacji przedsięwzięcia określone w uzgodnieniu albo w przypadku odmowy uzgodnienia odmawia zgody na realizację przedsięwzięcia, 2) podaje do publicznej wiadomości informację o wydaniu decyzji.

39 Dokumenty niezbędne do dołączenia do wniosku o dofinansowanie
Beneficjenci realizujący projekt o charakterze infrastrukturalnym wymieniony w Aneksie I albo II dyrektywy OOŚ, bądź projekt, który może znacząco wpływać na obszar Natura (grupa I, II lub III) załączniki 3.1 i 3.2 oraz cała dokumentacja z postępowania OOŚ Beneficjenci realizujący projekt o charakterze infrastrukturalnym, nie wymienionym w Aneksie I albo II dyrektywy OOŚ, bądź projekt, który nie wpływa znacząco na obszar Natura 2000 załącznik 3.1 (wypełniony w ograniczonym zakresie) i załącznik 3.2, oraz dokumentacja (jeżeli została wydana) Beneficjenci realizujący projekt o charakterze nieinfrastrukturalnym (zakup sprzętu, urządzeń, tabou) lub tzw. projekt „miękki” (szkolenia, kampania edukacyjna) załącznik 3.1 (wypełniony w ograniczonym zakresie)

40 Ważne jest uzasadnienie postanowienia o obowiązku lub braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 Uzasadnienie postanowień o obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 lub o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na obszar Natura 2000 powinny zawierać informacje o uwarunkowaniach, o których mowa w art. 63 ust. 1 ustawy OOŚ.

41 Sankcje w przypadku niezgodności
W związku z dofinansowaniem przedsięwzięć ze środków UE należy zapewnić przeprowadzenie postępowania OOŚ uwzględniając zasadę pierwszeństwa prawa wspólnotowego oraz obowiązek prowspólnotowej wykładni przepisów prawa krajowego. Procedura oceny oddziaływania na środowisko przeprowadzona niezgodnie z prawem wspólnotowym oznacza niekwalifikowalność wydatków na daną inwestycję.

42 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "Ocena Oddziaływania na Środowisko"

Podobne prezentacje


Reklamy Google