Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAdrian Mikołajczyk Został zmieniony 6 lat temu
1
Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych
„Wymiana doświadczeń nauczycieli i pracodawców sposobem na podniesienie jakości kształcenia, organizacji praktyk zawodowych oraz wymiaru europejskiego placówek edukacyjnych i wspierających kształcenie zawodowe” nr projektu PL1-ESF Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
2
Projekty wymiany są to wyjazdy zagraniczne osób odpowiedzialnych m. in
Projekty wymiany są to wyjazdy zagraniczne osób odpowiedzialnych m. in. za kształcenie i szkolenie zawodowe, mające na celu wymianę doświadczeń, poznanie interesujących rozwiązań oraz udoskonalenie metod w zakresie kształcenia zawodowego.
3
Cele projektu: - wymiana doświadczeń w zakresie kształcenia zawodowego (informatyka, mechatronika, elektronika), - porównanie polskiego i portugalskiego systemu kształcenia zawodowego, - zachęcenie nauczycieli do aktywnego korzystania z programów sektorowych.
4
(dotyczy wyjazdu do Portugalii)
Adresatami projektu (dotyczy wyjazdu do Portugalii) było: 7 nauczycieli przedmiotów zawodowych (uczących informatyki, mechaniki, mechatroniki, ekonomii i górnictwa) 1 nauczyciel języka angielskiego zawodowego
5
Uczestników projektu wyłoniła
komisja rekrutacyjna. Termin wizyty: 15.06 – Miejsce: Portugalia - Lizbona
6
Artur Lubos Iwona Lubos Joanna Ziora Zbigniew Bujnowicz
Jolanta Kasprzyk Artur Lubos Edyta Bijak-Bartosik Iwona Lubos Joanna Ziora Michał Gaweł Zbigniew Bujnowicz Grzegorz Postrzech
7
Proces przygotowawczy obejmował:
- zajęcia z języka angielskiego (50 godzin), zajęcia kulturowe (6 godzin), - przygotowanie pedagogiczne (3 godziny)
8
System edukacyjny w Portugalii
1. Kształcenie przedszkolne (nieobowiązkowe): wiek 3-5 lat 2. Kształcenie obowiązkowe: I cykl - odpowiednik naszego kształcenia zintegrowanego, edukacja podstawowa, klasy 1-4, wiek 6-10 lat II cykl - szkoła podstawowa, klasy 5-6, wiek lat III cykl - odpowiednik naszego gimnazjum, edukacja średnia I stopnia, klasy 7-9, wiek lat
9
System edukacyjny w Portugalii
Po zakończeniu każdego cyklu odbywają się egzaminy z języka portugalskiego i matematyki. Po zdaniu egzaminów uczniowie otrzymują świadectwo ukończenia obowiązkowego kształcenia ogólnokształcącego. Poza edukacją ogólnokształcącą odbywają się również ścieżki kształcenia zawodowego, dla uczniów powyżej 15 lat, którzy nie ukończyli edukacji obowiązkowej.
10
System edukacyjny w Portugalii
3. Szkolnictwo średnie II stopnia (nieobowiązkowe) – tzw. upper secondary school, odpowiednik naszego liceum i technikum Najwięcej osób kończy edukację na tym właśnie etapie. Priorytetem staje się zwiększenie liczby osób studiujących (tylko 13% Portugalczyków ma wyższe wykształcenie)
11
System edukacyjny w Portugalii
3. Szkolnictwo średnie II stopnia - kształcenie na poziomie szkoły średniej (klasy 10-12, wiek lat): program ogólnokształcący: matematyczno-przyrodniczy i humanistyczny, program techniczny, program artystyczny, program zawodowy. - kształcenie policealne (wiek lat)
12
System edukacyjny w Portugalii
3. Szkolnictwo średnie II stopnia - kształcenie na poziomie szkoły średniej (klasy 10-12, wiek lat): - kształcenie policealne (wiek lat) Uczeń po zdaniu egzaminu zawodowego uzyskuje odpowiednie kwalifikacje.
13
System edukacyjny w Portugalii
4. Szkolnictwo wyższe Warunkiem przyjęcia jest egzamin wstępny – odpowiednik naszej matury. W zależności od kierunku studia trwają od 4 do 6 lat.
14
System edukacyjny w Portugalii
Rok szkolny trwa 180 dni, podzielony jest na 3 semestry. Po każdym semestrze jest 2-tygodniowa przerwa. Zaczyna się a kończy Podsumowując: - system edukacyjny bardziej elastyczny od polskiego, - oferuje szeroką gamę kursów kwalifikacyjnych, - niestety odnotowuje się bardzo duże bezrobocie wśród młodzieży.
15
Przebieg wizyty Nareszcie w Lizbonie…
16
Spotkanie z pracownikami organizacji przyjmującej Euroyouth Portugal
Przebieg wizyty Spotkanie z pracownikami organizacji przyjmującej Euroyouth Portugal
17
Ministerstwo Edukacji
Przebieg wizyty Ministerstwo Edukacji
18
Ministerstwo Edukacji
Przebieg wizyty Ministerstwo Edukacji
19
Przebieg wizyty CENFIM – Centrum Szkolenia Metalurgii i Obróbki Metalu ( Centro de Formação Profissional da Indústria Metalúrgica e Metalomecânica)
20
Przebieg wizyty CENFIM – Centrum Szkolenia Metalurgii i Obróbki Metalu (Vocational Training Centre of Metallurgical Industry and Metalworking)
21
Przebieg wizyty CENFIM
22
ESSA - Escola Secundária de Santo André (Public School) w Barreiro
Przebieg wizyty ESSA - Escola Secundária de Santo André (Public School) w Barreiro
23
Przebieg wizyty Jest to zespół szkolno-przedszkolny; w trakcie wizyty odwiedzono wyłącznie oddział, w którym mieści się szkoła średnia.
24
Przebieg wizyty ESSA - zaplecze dla nauczycieli, pokój nauczycielski wraz z aneksem kuchennym, miejscem dla odpoczynku.
25
Przebieg wizyty IEDP - Instituto de Educação e Desenvolvimento Profissional to prywatna szkoła techniczna, oferująca kursy zawodowe o następujących profilach: Turystyka, Zarządzanie, IT, Animacja społeczno-kulturalna
26
IEDP - Instituto de Educação e Desenvolvimento Profissional
Przebieg wizyty IEDP - Instituto de Educação e Desenvolvimento Profissional
27
Przebieg wizyty DGERT (Direcção-Geral do Emprego e das Relações de Trabalho) - Dyrekcja Generalna ds. Zatrudnienia i Stosunków Pracy jest instytucją publiczną, podległą Ministerstwu Pracy i Opieki Społecznej. Jej głównym celem jest wspieranie rozwoju polityki w zakresie zatrudnienia, szkoleń i certyfikacji zawodowej oraz monitorowanie pracodawców pod kątem współpracy z placówkami kształcenia zawodowego.
28
DGERT (Direcção-Geral do Emprego e das Relações de Trabalho)
Przebieg wizyty DGERT (Direcção-Geral do Emprego e das Relações de Trabalho)
29
Przebieg wizyty CINEL -Centro de Formação Profissional da Indústria Electrónica / Vocational Training Centre for the Industry of Electronics, czyli Centrum Kształcenia Zawodowego Przemysłu Elektronicznego, Energii, Telekomunikacji i Technologii Informacyjnych
30
Przebieg wizyty CINEL -Centrum Kształcenia Zawodowego Przemysłu Elektronicznego, Energii, Telekomunikacji i Technologii Informacyjnych
31
Przebieg wizyty INESC-ID to prywatna instytucja dobra publicznego, typu „non – profit”, zaangażowana w zaawansowane badania oraz rozwój w dziedzinie elektroniki, telekomunikacji oraz technologii informacyjnej
32
Przebieg wizyty Główne obszary działania firmy INESC-ID: - informacja i systemy wspomagania decyzji, - sieci komunikacyjne i mobilność, - interaktywne wirtualne środowisko, - wbudowane systemy elektroniczne.
33
Przebieg wizyty Magestil jest prywatną, średnią szkołą zawodową dla osób chcących kształcić się w takich zawodach jak opiekun medyczny, projektant mody, informatyk, handlowiec, fotograf, projektant wnętrz, zarządzanie.
34
Przebieg wizyty Magestil
35
Przebieg wizyty Magestil
36
Przebieg wizyty kulturoznawczej Lizbona
37
Przebieg wizyty kulturoznawczej Lizbona
38
Przebieg wizyty kulturoznawczej Lizbona
39
Przebieg wizyty kulturoznawczej Lizbona
40
Przebieg wizyty kulturoznawczej Lizbona
41
Przebieg wizyty kulturoznawczej Cabo da Roca
42
Zakończenie wizyty
43
Podsumowanie wizyty poznanie systemu szkolnictwa w Portugalii,
możliwość wizytacji przykładowych szkół zawodowych, średnich technicznych, nawiązanie kontaktów z odwiedzanymi szkołami oraz firmami, poznanie kultury i obyczajów Portugalii, wyciągnięcie wniosków do dalszej pracy zawodowej (np. zmiany w sposobie kształcenia).
44
Dziękujemy za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.