Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMarcin Sowiński Został zmieniony 6 lat temu
1
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
Zmiany w rządowej procedurze legislacyjnej – nowy Regulamin pracy Rady Ministrów Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik r. Rządowe Centrum Legislacji
2
Regulamin dotychczasowy
mało czytelna systematyka wewnętrzna regulacje nieadekwatne do aktualnych wyzwań błędna interpretacja Rządowe Centrum Legislacji
3
Rządowe Centrum Legislacji
Cel nowych regulacji uporządkowanie treści jasne opisanie poszczególnych procedur wzmocnienie roli i zakresu konsultacji zewnętrznych wprowadzenie pożądanych zmian i uzupełnień nowe rozwiązania – formularze i „instrukcje postępowania” Rządowe Centrum Legislacji
4
Cel – uporządkowanie treści
rozróżnienie: uzgodnień (§ 35) opiniowania (§ 38) konsultacji (§ 36) Rządowe Centrum Legislacji
5
Cel – jaśniejsze procedury
dział III wspólny dla wszystkich typów dokumentów rządowych w dziale IV odrębności dla poszczególnych typów dokumentów Rządowe Centrum Legislacji
6
Cel – wzmocnienie konsultacji
konsultacje zewnętrzne jako zasada (§ 36 ust. 1 i 2) realizacja przy uwzględnieniu pilności, złożoności projektu oraz jego skutków zaniechanie konsultacji wymaga formalnego wyjaśnienia (§ 28 ust. 4, § 102 ust. 2) Rządowe Centrum Legislacji
7
Cel – wzmocnienie konsultacji
partycypacja obywatelska i równe traktowanie podmiotów zewnętrznych portal konsultacji on-line Ministerstwa Gospodarki planowane ujednolicenie reguł dla wszystkich podmiotów rządowych Rządowe Centrum Legislacji
8
Cel – wzmocnienie konsultacji
możliwy udział uczestników konsultacji w konferencji uzgodnieniowej (§ 47 pkt 1) możliwość odrębnej konferencji dla uczestników konsultacji (§ 47 pkt 2) Rządowe Centrum Legislacji
9
Cel – wzmocnienie konsultacji
raport z konsultacji jako nowy typ dokumentu (§ 51 ust. 1, § 60 ust. 3 pkt 2, § 83 ust. 2 pkt 2 ) Rządowe Centrum Legislacji
10
Cel – wprowadzenie zmian i uzupełnień
zakres wykazu prac legislacyjnych bez zmian (§ 25 ust. 1) określenie zakresu wykazu prac programowych – strategie, programy, inne dokumenty planistyczne (§ 25 ust. 2) Rządowe Centrum Legislacji
11
Cel – wprowadzenie zmian i uzupełnień
skierowanie projektu dokumentu legislacyjnego do uzgodnień lub konsultacji może być uzależnione od sporządzenia OSR oraz jej oceny przez KPRM (§ 32 ust. 1) Rządowe Centrum Legislacji
12
Cel – wprowadzenie zmian i uzupełnień
test regulacyjny do projektu założeń oraz do ustawy opracowywanej bez założeń (§ 102 ust. 1, § 128) OSR do projektu ustawy na podstawie założeń (§ 28) Rządowe Centrum Legislacji
13
Cel – wprowadzenie zmian i uzupełnień
uwagi do ustawy opracowywanej na podstawie założeń można pozostawić bez rozpatrzenia, jeżeli podważają rozstrzygnięcia z etapu założeń (§ 120 ust. 2) Rządowe Centrum Legislacji
14
Cel – wprowadzenie zmian i uzupełnień
określenie celu udziału w konferencji uzgodnieniowej (§ 45 ust. 2) domniemany skutek nieuczestniczenia w konferencji (§ 45 ust. 1) ustalenia konferencji wiążą uczestników (§ 48 ust. 5) Rządowe Centrum Legislacji
15
Cel – wprowadzenie zmian i uzupełnień
objęcie Regulaminem trybu rozpatrywania dokumentów przez stały Komitet Rady Ministrów projekty aktów wykonawczych przekazywane na KRM z projektem ustawy (§ 60 ust. 3 pkt 7) Rządowe Centrum Legislacji
16
Cel – wprowadzenie zmian i uzupełnień
uwagi zgłoszone na KRM po terminie (§ 65 ust. 2 pkt 2): mogą zostać nierozpatrzone mogą spowodować odroczenie rozpatrzenia dokumentu Rządowe Centrum Legislacji
17
Cel – wprowadzenie zmian i uzupełnień
kwestie redakcyjne na etapie uzgodnień rozstrzyga organ wnioskujący samodzielnie (§ 49 ust. 3, § 65 ust. 3, § 88 ust. 3), na etapie KRM/RM – komórka KPRM uwagi legislacyjne rozstrzyga RCL – samodzielnie lub we współpracy z organem wnioskującym (§ 49 ust. 3, § 65 ust. 3, § 88 ust. 3) Rządowe Centrum Legislacji
18
Cel – wprowadzenie zmian i uzupełnień
wzmocnienie roli przewodniczącego komisji prawniczej w trakcie rozstrzygania spornych zagadnień (§ 75 ust. 2-4) Rządowe Centrum Legislacji
19
Cel – wprowadzenie zmian i uzupełnień
OSR ex-post – nowy element procedury może zlecić RM lub jej organ pomocniczy (§ 152 ust. 1 pkt 1) może wynikać z testu regulacyjnego założeń lub OSR projektu ustawy (§ 152 ust. 1 pkt 2) z inicjatywy własnej członka Rady Ministrów (§ 152 ust. 2) Rządowe Centrum Legislacji
20
Cel – wprowadzenie zmian i uzupełnień
uregulowanie wprost procedury dot. rozporządzeń i zarządzeń Prezes Rady Ministrów uregulowanie wprost procedury dot. rozporządzeń ministrów Rządowe Centrum Legislacji
21
Cel – wprowadzenie zmian i uzupełnień
zasady sporządzania tekstów jednolitych zgodne z dotychczasowymi ustaleniami: projekt przygotowuje minister, który był organem wnioskodawcą (§ 158 ust. 1) uzgodnienia z RCL dot. tekstów podpisywanych przez PRM (§ 158 ust. 2) Rządowe Centrum Legislacji
22
Cel – wprowadzenie zmian i uzupełnień
zarządzenia ministrów i akty normatywne innych organów administracji rządowej – do regulacji wewnętrznej właściwych urzędów Rządowe Centrum Legislacji
23
Cel – nowe rozwiązania – formularze
test regulacyjny do założeń sporządzany na formularzu (§ 102 ust. 3) OSR sporządzany na formularzu (§ 28 ust. 5) formularze dostępne na stronie KPRM Rządowe Centrum Legislacji
24
Cel – nowe rozwiązania – „instrukcje postępowania”
instrukcje jako dodatkowe wsparcie (§ 23 w zw. z § 171) język instrukcji a język prawny upublicznienie na stronach RCL Rządowe Centrum Legislacji
25
Rządowe Centrum Legislacji
Dziękuję za uwagę Maciej Berek Rządowe Centrum Legislacji
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.