Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Transakcja w handlu zagranicznym
2
Transakcja a kontrakt Transakcja – kontrakt oraz inne umowy, które muszą być zawarte i wykonane, aby został zrealizowany cel transakcyjny Kontrakt – umowa sprzedaży między eksporterem a importerem
3
Inne umowy podpisywane w ramach transakcji
umowa o spedycję umowa o przewóz umowa o przeładunek umowa o składowanie umowa ubezpieczeniowa umowa z bankiem umowa z agencja celną
4
Transakcja określone działania w kierunku uszlachetnienia towaru, zmiany lub przeniesienia praw rzeczowych handlowe niehandlowe
5
Techniki transakcyjne
proste transakcje handlowe: eksport, import, reeksport obrót uszlachetniający transakcje wiązane: barter, kompensata, clearing zakupy wzajemne samospłata (buy-back), offset, switch
6
Obrót uszlachetniający
przekazanie za granicę określonego przedmiotu w celu zwiększenia jego wartości (obróbka, wykończenie zewnętrzne, następna faza produkcji) następnie towar wraca do kraju pochodzenia, cały ten czas będąc własnością wysyłającego
7
Reeksport
8
Cykl transakcji handlu zagranicznego
I faza – przygotowanie transakcji II faza – negocjacje, podpisanie kontraktu III faza – realizacja kontraktu IV faza – kontrola likwidacyjna
9
Cykl transakcji eksportowej
I faza: badanie rynku docelowego, kalkulacja ceny, przygotowanie oferty, baza kontrahentów, II faza: negocjacje, podpisanie kontraktu, III faza: przygotowanie towaru i dokumentów, wysyłka towaru zgodna z przyjętą formułą INCOTERMS IV faza: rozliczenie z pośrednikami, rozliczenie transakcji.
10
Cykl transakcji importowej
I faza: badanie rynków zakupu, przygotowanie zapytania ofertowego, baza kontrahentów, II faza: negocjacje, podpisanie kontraktu, III faza: czynności w zakresie uiszczenia należności za towar, ewentualny transport towaru zgodnie z przyjętą formułą INCOTERMS, odbiór towaru IV faza: rozliczenie z pośrednikami, rozliczenie transakcji.
11
Oferta wiążąca propozycja sprzedaży lub kupna towarów lub usług
w treści oferty określone są istotne warunki przyszłego kontraktu elementy oferty rodzaje oferty akceptacja oferty najczęściej popełniane błędy
12
Elementy oferty nazwa firmy, dane teleadresowe baza dostawy
warunki płatności termin dostawy nazwa towaru i jego specyfikacja (próbki, szkice, katalogi) ilość towaru warunki dodatkowe
13
Rodzaje oferty wywołana niewywołana wiążąca niewiążąca ogólna
szczegółowa otwarta (bez terminu ważności) zamknięta uzupełniająca warunkowa bezwarunkowa kontroferta
14
Akceptacja oferty pełna i bezwarunkowa
tylko taka forma akceptacji jest wiążąca dla oferenta zobowiązuje oferenta do wykonania dostawy zgodnie z warunkami określonymi w ofercie zamówienie – najczęstsza forma akceptacji oferty
15
Negocjacje przygotowanie cel negocjacji różnice kulturowe prezenty
wizyty/przyjmowanie gości zagranicznych otwarcie negocjacji prezentacja wstępnych ofert rozmowy negocjacyjne podpisanie kontraktu
16
Kontrakt rodzaje kontraktów elementy kontraktu:
klauzule formalno-porządkowe klauzule podstawowe klauzule uzupełniające klauzule techniczne
17
Rodzaje kontraktów swobodne zorganizowane z natychmiastową dostawą
z późniejszym terminem dostawy wielodokumentowe jednodokumentowe na podstawie oględzin, wzoru, próbki wolnodewizowe clearingowe specyficzne (kompensacyjne, wiązane) kredytowe gotówkowe typowe (zrzeszenia branżowe)
18
Klauzule uzupełniające
Kar umownych/konwencjonalnych Arbitrażowa Prawa właściwego Postępowania reklamacyjnego Kraju przeznaczenia lub reeksportu Wyłączności/monopolowa Waloryzacyjna (ryzyko kursowe) Zmiany cen Siły wyższej Awarii wspólnej Zastrzeżenia wejścia w życie kontraktu od otrzymania pozwolenia wywozu lub przywozu
19
Dokumenty handlowe w transakcji handlu zagranicznego:
dokumenty podstawowe dokumenty transportowe dokumenty ubezpieczeniowe dokumenty finansowe dokumenty uzupełniające
20
Dokumenty podstawowe Faktura – invoice
prowizoryczna (dostawy częściowe) ostateczna pro forma (fikcyjna, przed dostawą) SAD (Single Administrative Document) INTRASTAT deklaracja wartości celnej (DWC)
21
Dokumenty transportowe
Wydawane przez spedytora konosament morski (Marine/Ocean Bill of Lading) morski list przewozowy (Non-Negotiable Sea Waybill) konosament czarterowy (Charter Party Bill of Lading) dokument transportu multimodalnego (Multimodal Transport Document)
22
Dokumenty transportowe
Wydawane przez spedytora dokument transportu lotniczego (Air Transport Document) dokument transportu drogowego, kolejowego, żeglugi śródlądowej (Road, Rail or Inland Waterway Transport Document) poświadczenie wysyłki przesyłek kurierskich i pocztowych (Courier and Post Receipts) zlecenie spedycyjne
23
Umowa spedycji Regulowana w Kodeksie Cywilnym, art Art. 794 [Pojęcie] § 1. Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. § 2. Spedytor może występować w imieniu własnym albo w imieniu dającego zlecenie.
24
Zlecenie spedycyjne dokument określający zakres usługi, rodzaj i właściwości przesyłki, ciężar, wymiary etc. na tej podstawie spedytor wykonuje powierzone mu czynności
25
Dokumenty transportowe
Wystawiane przez przewoźnika konosament morski konosament żeglugi śródlądowej międzynarodowy morski list przewozowy kwit sternika kwit dokowy recepis pocztowy międzynarodowy samochodowy list przewozowy – CMR międzynarodowy kolejowy list przewozowy – CIM międzynarodowy kolejowy list przewozowy SMGS międzynarodowy lotniczy list przewozowy – AWB (Air Waybill)
26
Międzynarodowy samochodowy list przewozowy – CMR
na podstawie Konwencji o umowie miedzynarodowego przewozu drogowego towarów CMR sporzadzonej w Genewie dnia 19 maja 1956 r. Polska ratyfikowała ją w 1962r. Konwencja CMR opublikowana została w załączniku do Dziennika Ustaw Nr 49, poz. 238 z r. Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road
27
Międzynarodowy kolejowy list przewozowy – CIM
na podstawie Jednolitych przepisów o umowie międzynarodowego przewozu towarów kolejami, będących integralną częścią Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r.
28
Międzynarodowy kolejowy list przewozowy SMGS
na podstawie umowy o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej z 1 listopada 1951r. – SMGS dotyczy krajów niebędących stroną Konwencji COTIF
29
Międzynarodowy lotniczy list przewozowy – AWB (Air Waybill)
opracowany przez IATA – International Air Transport Association (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) światowa organizacja handlowa z siedzibą w Monteralu i Genewie
30
Dokumenty ubezpieczeniowe
polisa ubezpieczeniowa pojedyncza generalna certyfikat ubezpieczeniowy
31
Dokumenty finansowe weksel czek dyspozycja blokady środków
zlecenie polecenia wypłaty polecenie przelewu zlecenie otwarcia akredytywy akredytywa inkaso
32
Dokumenty uzupełniające
świadectwo pochodzenia faktura konsularna świadectwo antydumpingowe certyfikaty jakościowe świadectwo weterynaryjne, fitosanitarne, zdrowotne kwit składowy warrant
33
Kontrakt – umowa sprzedaży w handlu międzynarodowy
34
Konwencja Wiedeńska Konwencja Narodów Zjednoczonych o Międzynarodowej Sprzedaży Towarów (Konwencja Wiedeńska) podpisana 1980 r. obowiązuje od 1988 r. CISG – Convention on Contracts for the International Sale of Goods
35
Konwencja Wiedeńska wielostronna umowa międzynarodowa,
ujednolicenie zasad prawa handlowego międzynarodowego, dotyczy umów zawieranych w celu międzynarodowej sprzedaży towarów.
36
Konwencja Wiedeńska Konwencja ma zastosowanie do umów międzynarodowej sprzedaży towarów i rzeczy ruchomych, dotyczy sprzedaży w ramach prowadzonej działalności. Stronami tej konwencji są 74 państwa Polska: ratyfikowała Konwencję 13 marca 1995, Konwencja weszła w życie 1 czerwca 1996, opublikowana w Dz.U. z 1997 r. Nr 45, poz. 286
37
Konwencja nie dotyczy sprzedaży:
nieruchomości, energii, statków, praw, sprzedaży na użytek osobisty, postępowań sądowych, nawet gdy dotyczy to działalności gospodarczej np. od syndyka czy licytacja.
38
Konwencja Wiedeńska Strony, osoby które zawierają umowę muszą mieć siedziby w dwóch różnych państwach, które Konwencję ratyfikowały. Istnieje możliwość zastrzeżenia przez państwa, że forma umowy musi być pisemna.
39
Konwencja reguluje w jaki sposób dochodzi do zawarcia umowy,
sposób interpretowania wykładni woli stron, prawa i obowiązki stron umowy sprzedaży, odpowiedzialność na rzeczach- szkody.
40
Konwencja nie reguluje
zdolności do zawarcia umowy- jest ona określona na podstawie umów prywatnych międzynarodowych, kwestii własności towaru sprzedawanego, odpowiedzialności za towar niebezpieczny, odpowiedzialności za szkody na osobie.
41
Prawa i obowiązki stron umowy
istotne naruszenie umowy- kiedy jedna ze stron na skutek działania lub zaniechania drugiej strony ponosi uszczerbek polegający na tym, że traci ona coś, czego zgodnie z umową miała prawo oczekiwać, np. otrzymania towaru, (traci możliwość kontynuacji produkcji) odstąpienie od umowy- następuje poprzez złożenie oświadczenia - zawiadomienia drugiej strony umowa zawarta nie może być zmieniona lub rozwiązana za porozumieniem stron, nawet ustnie chyba, że zostało zastrzeżone, że musi to nastąpić na piśmie.
42
Obowiązki sprzedającego
dostarczenie towaru w określonym terminie - może on być określony w umowie, jeżeli nie jest, to musi być to dostarczenie w rozsądnym terminie dostarczenie towaru w określonym terminie i w określone miejsce należy do sprzedawcy, chyba że umowa stanowi inaczej ilość i jakość – towaru powinna być zgodna z określoną w umowie
43
Obowiązki sprzedającego
4. wydanie towaru przewoźnikowi - określony w umowie 5. ubezpieczenie - chyba że kupujący sam odbiera towar, to on sam a nie sprzedawca jest odpowiedzialny za towar 6. certyfikaty, sposoby obsługi itp. homologację instrukcję obsługi – wydać kupującemu.
44
Gdy sprzedający nie wywiąże się z obowiązków, kupujący:
może się powoływać na niezgodność towaru z umową, ale musi o tym niezwłocznie powiadomić sprzedawcę może domagać się wymiany lub naprawy towaru i obniżenia ceny za towar niezgodny z umową może odstąpić od umowy, domagać się zwrotu pieniędzy które zapłacił w przypadku, gdy: · doszło do istotnego naruszenia umowy · mimo wezwania sprzedawca nie dostarczył towaru w dodatkowym terminie
45
Gdy sprzedający nie wywiąże się z obowiązków, kupujący:
4. kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli nie może zwrócić towaru w stanie nienaruszonym 5. kupujący, gdy poniósł straty majątkowe może domagać się odszkodowania - odszkodowanie obejmuje stratę oraz utracone zyski, 6. sprzedawca może się zwolnić od odpowiedzialności, gdy nie wykonał umowy w skutek okoliczności siły wyższej, np. powódź, wojna
46
Obowiązki kupującego zapłata ceny, cena zwykle jest ustalona w umowie
umowa powinna określać miejsce i termin zapłaty, jeżeli nie jest ustalone, to miejscem zapłaty jest siedziba sprzedawcy, jeżeli termin nie jest oznaczony to przyjmuje się go w momencie postawienie towaru do dyspozycji kupującemu
47
Obowiązki kupującego W umowie może być zastrzeżone że kupujący może towar zbadać, wtedy kupujący może zapłacić dopiero po zbadaniu towaru. odebranie towaru w ustalonym miejscu i czasie sprzedawca może też odstąpić od umowy, jeżeli kupujący w istotny sposób naruszył umowę np. nie sprecyzował konkretnie parametrów towaru.
48
Sprzedawca może: żądać zapłaty ceny
odstąpić od umowy, jeżeli kupujący dopuszcza się szczególnych naruszeń domagać się odszkodowania na skutek strat, w związku z nie wykonaniem ustaleń przez kupującego
49
Przedawnienie Przedawnienie roszczeń następuje na podstawie Konwencji Nowojorskiej o przedawnieniu w międzynarodowej sprzedaży towaru i wynosi 4 lata, nie dotyczy szkód towaru na osobie, tylko na towarze.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.