Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Mikrofirmy w systemach franchisingowych: Uwarunkowania rozwoju

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Mikrofirmy w systemach franchisingowych: Uwarunkowania rozwoju"— Zapis prezentacji:

1 Mikrofirmy w systemach franchisingowych: Uwarunkowania rozwoju
dr inż. Krzysztof Zięba Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej

2 Franchising na świecie
Półwiecze intensywnej ekspansji: niemal 50% sprzedaży detalicznej w USA 12% udziału w PKB w Australii ponad 1,5 miliona miejsc pracy w Europie Dynamiczny rozwój w Polsce: 257 systemów franchisingowych około placówek franchisingowych rosnące zatrudnienie w sektorze

3 Franchising a małe firmy
Franczyzodawcy: zazwyczaj małe lub średnie firmy, (McDonalds’, Marriott - ewenementy) w Polsce średnio 67 placówek w systemie Franczyzobiorcy: z reguły mikrofirmy, czasem firmy małe 10% zatrudnia powyżej 4 osób (badania własne, cząstkowe)

4 Makroekonomiczne uwarunkowania rozwoju
Tempo wzrostu gospodarczego franczyzobiorcy: przewaga konkurencyjna w okresie recesji franczyzodawcy: „ucieczka” w działalność franchisingową jako strategia rozwoju lub przetrwania (teoria rzadkości zasobów) Sytuacja na rynku pracy małe doświadczenie zawodowe (push factor) wysoki poziom wykształcenia (pull factor)

5 Mikroekonomiczne uwarunkowania rozwoju
Regulacje prawne kontrowersje wokół ustawodawstwa franchisingowego: kompleksowe regulacje prawne (Australia, Francja) biurokratyczne przeszkody w rozwoju promowanie wysokich standardów kooperacji opartych na amerykańskich UFOC (Uniform Franchise Offering Circular) konkurowanie jakością oferty, standardy obligatoryjne dla członków POF

6 Mikroekonomiczne uwarunkowania rozwoju
Promocja franchisingu International Franchise Association (IFA) European Franchise Federation (EFF) Polska Organizacja Franczyzodawców Profit System Agencja Rozwoju Franczyzy

7 Ogólnospołeczne uwarunkowania rozwoju
Edukacja franchisingowa stowarzyszenia franchisingowe, uniwersytety, szkoły biznesu kursy, także e-learningowe programy certyfikujące inne formy szkoleniowe i programy stypendialne sytuacja edukacyjna w Polsce seminaria Profit System WZiE PG Agencja Rozwoju Franczyzy

8 Ogólnospołeczne uwarunkowania rozwoju
Indywidualizm ekonomiczny przedsiębiorca jako ikona społeczna pomost – od pracy najemnej do własnej działalności gospodarczej postać przedsiębiorcy w powszechnym odbiorze w Polsce

9 Rekapitulacja Szybki i stabilny rozwój działalności franchisingowej w Polsce Korzystny wpływ przystąpienia Polski do UE Wysokie tempo wzrostu pomimo niesprzyjających uwarunkowań: niska świadomość problemy z dostępem do kapitału Pożądane zmiany na płaszczyźnie mikroekonomicznej i ogólnospołecznej

10 Dziękuję za uwagę!


Pobierz ppt "Mikrofirmy w systemach franchisingowych: Uwarunkowania rozwoju"

Podobne prezentacje


Reklamy Google