Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBartosz Biernacki Został zmieniony 6 lat temu
1
Mikrofirmy w systemach franchisingowych: Uwarunkowania rozwoju
dr inż. Krzysztof Zięba Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej
2
Franchising na świecie
Półwiecze intensywnej ekspansji: niemal 50% sprzedaży detalicznej w USA 12% udziału w PKB w Australii ponad 1,5 miliona miejsc pracy w Europie Dynamiczny rozwój w Polsce: 257 systemów franchisingowych około placówek franchisingowych rosnące zatrudnienie w sektorze
3
Franchising a małe firmy
Franczyzodawcy: zazwyczaj małe lub średnie firmy, (McDonalds’, Marriott - ewenementy) w Polsce średnio 67 placówek w systemie Franczyzobiorcy: z reguły mikrofirmy, czasem firmy małe 10% zatrudnia powyżej 4 osób (badania własne, cząstkowe)
4
Makroekonomiczne uwarunkowania rozwoju
Tempo wzrostu gospodarczego franczyzobiorcy: przewaga konkurencyjna w okresie recesji franczyzodawcy: „ucieczka” w działalność franchisingową jako strategia rozwoju lub przetrwania (teoria rzadkości zasobów) Sytuacja na rynku pracy małe doświadczenie zawodowe (push factor) wysoki poziom wykształcenia (pull factor)
5
Mikroekonomiczne uwarunkowania rozwoju
Regulacje prawne kontrowersje wokół ustawodawstwa franchisingowego: kompleksowe regulacje prawne (Australia, Francja) biurokratyczne przeszkody w rozwoju promowanie wysokich standardów kooperacji opartych na amerykańskich UFOC (Uniform Franchise Offering Circular) konkurowanie jakością oferty, standardy obligatoryjne dla członków POF
6
Mikroekonomiczne uwarunkowania rozwoju
Promocja franchisingu International Franchise Association (IFA) European Franchise Federation (EFF) Polska Organizacja Franczyzodawców Profit System Agencja Rozwoju Franczyzy
7
Ogólnospołeczne uwarunkowania rozwoju
Edukacja franchisingowa stowarzyszenia franchisingowe, uniwersytety, szkoły biznesu kursy, także e-learningowe programy certyfikujące inne formy szkoleniowe i programy stypendialne sytuacja edukacyjna w Polsce seminaria Profit System WZiE PG Agencja Rozwoju Franczyzy
8
Ogólnospołeczne uwarunkowania rozwoju
Indywidualizm ekonomiczny przedsiębiorca jako ikona społeczna pomost – od pracy najemnej do własnej działalności gospodarczej postać przedsiębiorcy w powszechnym odbiorze w Polsce
9
Rekapitulacja Szybki i stabilny rozwój działalności franchisingowej w Polsce Korzystny wpływ przystąpienia Polski do UE Wysokie tempo wzrostu pomimo niesprzyjających uwarunkowań: niska świadomość problemy z dostępem do kapitału Pożądane zmiany na płaszczyźnie mikroekonomicznej i ogólnospołecznej
10
Dziękuję za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.