Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Specyfika i cel konkursu w ramach Poddziałania RPO WP

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Specyfika i cel konkursu w ramach Poddziałania RPO WP"— Zapis prezentacji:

1 Specyfika i cel konkursu w ramach Poddziałania 6.1.2. RPO WP 2014-2020
Gdańsk, r. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata

2 OŚ PRIORYTETOWA 6 INTEGRACJA
PODSTAWOWE INFORMACJE O KONKURSIE OŚ PRIORYTETOWA 6 INTEGRACJA Działanie Aktywna integracja Poddziałanie Aktywizacja społeczno – zawodowa Kwota alokacji środków finansowych przeznaczonych na dofinansowanie projektów złożonych w odpowiedzi na konkurs wynosi ,88 , w tym: - środki EFS w wysokości ,00, - krajowy wkład publiczny – budżet państwa w wysokości ,88. Wg kursu 1 EUR = 4,3122 Minimalna wartość projektu wynosi ,00 PLN (kryterium dopuszczalności).

3 Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania w konkursie
PODSTAWOWE INFORMACJE O KONKURSIE Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania w konkursie 1) W przypadku, gdy wnioskodawcą jest gmina albo powiat, a podmiotem realizującym projekt jest jednostka organizacyjna wnioskodawcy, tj. odpowiednio OPS lub PCPR: a) poziom dofinansowania projektu ze środków EFS wynosi 85% wydatków kwalifikowalnych projektu, b) wymagany wkład własny beneficjenta do projektu, wynosi 15% wydatków kwalifikowalnych projektu. 2) W każdym innym przypadku, niż wymieniony w pkt 1): a) poziom dofinansowania projektu wynosi 95% wydatków kwalifikowalnych projektu, w tym: 85% środki EFS, 10% krajowy wkład publiczny – budżet państwa, b) wymagany wkład własny beneficjenta do projektu wynosi 5% wydatków kwalifikowalnych projektu.

4 PODSTAWOWE INFORMACJE O KONKURSIE
Wg aktualnej interpretacji Ministerstwa Rozwoju (pismo z dnia DZFV MCz) środki przeznaczone na wypłatę świadczenia wychowawczego w ramach Programu 500+ nie powinny być uwzględniane jako wkład własny JST w projektach EFS ze względu na wieloletni limit zobowiązań budżetu państwa i obostrzenia związane z m.in. prawidłowym ewidencjonowaniem tych środków w planie finansowym JST, zmianą klasyfikacji wydatków i komplikacjami w rozliczeniu wydatku z wkładu własnego po rezygnacji uczestnika. Rozdział 1.5. Regulaminu – szczegółowa wykładnia problemu

5 CEL KONKURSU Celem konkursu jest wybór do dofinansowania ze środków EFS projektów w największym stopniu przyczyniających się do realizacji celu szczegółowego Działania 6.1. Aktywna integracja, jakim jest zwiększone zatrudnienie osób dotkniętych i zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, tj.: zakładających wdrażanie kompleksowych programów aktywizacji społeczno-zawodowej skierowanych do osób, rodzin, środowisk lub lokalnych społeczności, w oparciu o ścieżkę reintegracji stworzoną indywidualnie dla każdego uczestnika wsparcia wykorzystujących w możliwie największym stopniu instrumenty wolontariatu, animacji środowiskowej, podejścia oddolnego oraz ekonomii społecznej

6 CEL KONKURSU Celem konkursu jest wybór do dofinansowania ze środków EFS projektów w największym stopniu przyczyniających się do realizacji celu szczegółowego Działania 6.1. Aktywna integracja, jakim jest zwiększone zatrudnienie osób dotkniętych i zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym, tj.: przewidujących partnerską współpracę z instytucjami integracji i pomocy społecznej, instytucjami rynku pracy, pracodawcami i PES pozwalających na skierowanie wsparcia do osób, które bez udziału w nim mają najmniejszą szansę na rozwiązanie dotykających je problemów, w szczególności osób z niepełnosprawnościami oraz zamieszkujących na obszarach o ponadprzeciętnym poziomie wykluczenia społecznego w województwie.

7 TYPY PROJEKTÓW TYP I Projekty ukierunkowane na zwiększenie zatrudnienia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób z niepełnosprawnościami, poprzez wdrażanie kompleksowych programów aktywizacji społeczno-zawodowej skierowanych do osób, rodzin, środowisk lub lokalnych społeczności, w oparciu o ścieżkę reintegracji stworzoną indywidualnie dla każdego uczestnika wsparcia, z wykorzystaniem usług aktywnej integracji o charakterze: społecznym, których celem jest przywrócenie lub wzmocnienie kompetencji społecznych, zaradności, samodzielności i aktywności, obejmujących m.in.: poradnictwo psychologiczne lub psychospołeczne, warsztaty terapeutyczne kształtujące umiejętności osobiste, poradnictwo prawne i obywatelskie, wsparcie środowiskowe, praca socjalna w przypadku OPS.

8 TYPY PROJEKTÓW TYP I W ramach usług aktywnej integracji o charakterze społecznym można realizować także usługi terapeutyczne o charakterze zdrowotnym, m.in.: psychoterapia, terapia uzależnień oraz usługi aktywnej integracji o charakterze zdrowotnym w zakresie niezbędnym do włączenia społecznego osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.

9 TYPY PROJEKTÓW TYP I zawodowym, których celem jest pomoc w podjęciu decyzji dotyczącej wyboru lub zmiany zawodu, wyposażenie w kompetencje i kwalifikacje zawodowe oraz umiejętności pożądane na rynku pracy, obejmujących m.in.: kursy, szkolenia, poradnictwo zawodowe, pośrednictwo pracy, staże, zajęcia reintegracji zawodowej u pracodawców, subsydiowane zatrudnienie, usługi, w tym asystenckie pomagające uzyskać lub utrzymać zatrudnienie w szczególności w początkowym okresie zatrudnienia.

10 TYPY PROJEKTÓW Należy pamiętać, iż usługi aktywnej integracji o charakterze zawodowym w ramach projektów OPS lub PCPR nie są wdrażane samodzielnie. Wdrożenie tych usług w ramach projektów jest możliwe wyłącznie przez podmioty wyspecjalizowanie w zakresie aktywizacji zawodowej, w szczególności: PUP i inne instytucje rynku pracy, o których mowa w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, w szczególności w ramach Programu Aktywizacja i Integracja; CIS i KIS; przedsiębiorstwa społeczne; organizacje pozarządowe, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

11 TYPY PROJEKTÓW edukacyjnym, których celem jest wzrost poziomu wykształcenia lub jego dostosowanie do potrzeb rynku pracy, wyłącznie w powiązaniu z usługami o charakterze zawodowym, obejmujących m.in.: skierowanie i sfinansowanie zajęć szkolnych, związanych z uzupełnieniem wykształcenia na poziomie podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym lub policealnym oraz kosztów z nimi związanych, zajęcia ukierunkowane na rozwój zainteresowań i aspiracji edukacyjnych, usługi wspierające aktywizację edukacyjną (np. poprzez brokera edukacyjnego). TYP I

12 TYPY PROJEKTÓW TYP II Projekty ukierunkowane na zwiększenie zatrudnienia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób z niepełnosprawnościami, poprzez poprawę dostępu do usług reintegracji zawodowej i społecznej świadczonych przez Centra Integracji Społecznej, Kluby Integracji Społecznej, realizowane w oparciu o kompleksowe usługi aktywnej integracji poprzez: tworzenie miejsc aktywizacji w nowoutworzonych podmiotach, wsparcie nowych uczestników w istniejących podmiotach.

13 TYPY PROJEKTÓW TYP III Projekty ukierunkowane na zwiększenie zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami, poprzez poprawę dostępu do usług rehabilitacji zawodowej i społecznej, realizowane w ramach działalności Warsztatów Terapii Zajęciowej (WTZ) obejmujące: wsparcie nowych uczestników w istniejących WTZ usługami aktywnej integracji, wsparcie dotychczasowych uczestników WTZ nową ofertą, wzbogaconą o usługi aktywnej integracji, w szczególności o charakterze zawodowym.

14 TYPY PROJEKTÓW TYP IV Profilaktyka wykluczenia społecznego przy wykorzystaniu środowiskowych form aktywizacji społecznej, skierowana przede wszystkim do dzieci i młodzieży, wyłącznie jako wsparcie towarzyszące, niezbędne do aktywizacji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym – jako uzupełnienie działań wskazanych w typie projektu nr 1 lub 2 lub 3.

15 Do konkursu, jako wnioskodawcy, mogą przystąpić w szczególności:
TYPY BENEFICJENTÓW Do konkursu, jako wnioskodawcy, mogą przystąpić w szczególności: jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, związki i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, instytucje pomocy i integracji społecznej, podmioty prowadzące: centra integracji społecznej/kluby integracji społecznej/warsztaty terapii zajęciowej, instytucje resocjalizacyjne, instytucje edukacyjne, instytucje opiekuńczo-wychowawcze, szkoły wyższe, instytucje rynku pracy, instytucje kultury, związki zawodowe, kluby sportowe, organizacje pozarządowe, ROT/LOT. podmioty ekonomii społecznej/przedsiębiorstwa społeczne,

16 GRUPA DOCELOWA 1. Osoby lub rodziny zagrożone ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, tj.: osoby lub rodziny korzystające ze świadczeń z pomocy społecznej zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej lub kwalifikujące się do objęcia wsparciem pomocy społecznej, tj. spełniające co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 7 ww. ustawy, osoby, o których mowa w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym, osoby nieletnie, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich, osoby przebywające w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, osoby z niepełnosprawnością – osoby niepełnosprawne w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, a także osoby z zaburzeniami psychicznymi, w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego, rodziny z dzieckiem z niepełnosprawnością, o ile co najmniej jeden z rodziców lub opiekunów nie pracuje ze względu na konieczność sprawowania opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością,

17 GRUPA DOCELOWA g) osoby zakwalifikowane do III profilu pomocy, zgodnie z ustawą z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, h) osoby bezdomne lub dotknięte wykluczeniem z dostępu do mieszkań, tj. osoby: bez dachu nad głową (osoby żyjące w surowych i alarmujących warunkach), bez miejsca zamieszkania (osoby przebywające w schroniskach dla bezdomnych), w schroniskach dla kobiet, schroniskach dla imigrantów, osoby opuszczające instytucje penitencjarne/karne/szpitale, instytucje opiekuńcze, osoby otrzymujące długookresowe wsparcie z powodu bezdomności w postaci specjalistycznego zakwaterowania wspieranego), z niezabezpieczonym zakwaterowaniem (osoby posiadające niepewny najem z nakazem eksmisji, osoby zagrożone przemocą), z nieodpowiednimi warunkami mieszkaniowymi (rozumianymi jako konstrukcje tymczasowe, mieszkania substandardowe – lokale nienadające się do zamieszkania wg standardu krajowego, skrajne przeludnienie), przy czym osoby dorosłe mieszkające z rodzicami nie powinny być zaliczane do tej grupy osób, chyba że wszystkie te osoby są bezdomne lub mieszkają w nieodpowiednich i niebezpiecznych warunkach, i) osoby korzystające z PO PŻ.

18 GRUPA DOCELOWA 2. Otoczenie osób i rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym w zakresie, w jakim jest to niezbędne do aktywizacji społeczno-zawodowej osób i rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, tj.: osoby spokrewnione lub niespokrewnione z osobami zagrożonymi ubóstwem lub wykluczeniem społecznym wspólnie zamieszkujące i gospodarujące, inne osoby z najbliższego środowiska osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Wsparcie kierowane do otoczenia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym jest możliwe, o ile jest ono niezbędne dla skutecznego wsparcia osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym.

19 GRUPA DOCELOWA Projekty nie mogą być skoncentrowane na wsparciu dzieci (osób poniżej 18 roku życia), z wyłączeniem projektów dedykowanych osobom: nieletnim, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich; przebywającym w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Osoby, które nie ukończyły 18 r. życia w chwili wejścia do projektu nie są wliczane się do wskaźników rezultatu „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym pracujących po opuszczeniu programu“ oraz „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy po opuszczeniu programu“.

20 OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI WSPARCIA W RAMACH PODDZIAŁANIA 6.1.2.
Proces wsparcia osób i rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym odbywa się w oparciu o ŚCIEŻKĘ REINTEGRACJI, stworzoną indywidualnie dla każdej osoby, rodziny, z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb. Ścieżka reintegracji to najczęściej długotrwały proces reintegracji osób lub rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym i wyprowadzania tych osób i rodzin z ubóstwa lub wykluczenia społecznego za pomocą zestawu kompleksowych i zindywidualizowanych form wsparcia, pozwalających na reintegrację tych osób lub rodzin. Ścieżka reintegracji może być realizowana w ramach jednego projektu (ścieżka udziału w projekcie) lub wykraczać poza ramy jednego projektu i być kontynuowana w innym projekcie lub pozaprojektowo. Może być realizowana przez jedną lub kilka instytucji, zazwyczaj w sposób sekwencyjny.

21 OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI WSPARCIA W RAMACH PODDZIAŁANIA 6.1.2.
Projekty OPS i PCPR: wykorzystują kontrakty socjalne lub indywidualne programy, programy aktywności lokalnej, projekty socjalne. W przypadku określonych grup odbiorców zamiast kontraktu socjalnego można zamiennie stosować narzędzia będące jego odmianą. Podmioty nie będące OPS i PCPR realizują swoje projekty z wykorzystaniem umowy na wzór kontraktu, określającej uprawnienia i zobowiązania stron umowy w ramach wspólnie podejmowanych działań zmierzających do przezwyciężenia trudnej sytuacji życiowej osoby lub rodziny.

22 OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI WSPARCIA W RAMACH PODDZIAŁANIA 6.1.2.
W odniesieniu do osób, których ścieżka reintegracji zakłada utworzenie przedsiębiorstwa społecznego lub zatrudnienie w takim przedsiębiorstwie, wsparcie jest kontynuowane w ramach Poddziałania Podmioty ekonomii społecznej - mechanizm ZIT lub Poddziałania Podmioty ekonomii społecznej. W ramach ścieżki reintegracji, obok usług aktywnej integracji, mogą być realizowane usługi społeczne, jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia indywidualizacji i kompleksowości wsparcia dla konkretnej osoby, rodziny, środowiska i przyczynia się do realizacji celów aktywnej integracji, przy czym wsparcie jest skoncentrowane na osobie i jej potrzebach, a nie na rozwijaniu usług.

23 OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI WSPARCIA W RAMACH PODDZIAŁANIA 6.1.2.
Preferowane do wsparcia są osoby: doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego, czyli wykluczenia z powodu więcej niż jednej z przesłanek, o których mowa w definicji  osób lub rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, z niepełnosprawnościami sprzężonymi (u których stwierdzono występowanie dwóch lub więcej niepełnosprawności) oraz osoby z zaburzeniami psychicznymi, w tym z niepełnosprawnością intelektualną oraz osoby z zaburzeniami psychicznymi. Tym samym, kryteria rekrutacji uczestników do projektu muszą zapewniać preferencje dla każdej z w/w grup, adekwatnie do zdiagnozowanej sytuacji problemowej. Wsparcie w ramach Osi jest komplementarne z Programem Operacyjnym Pomoc Żywnościowa współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym.

24 OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI WSPARCIA W RAMACH PODDZIAŁANIA 6.1.2.
OSOBY BEZROBOTNE Wsparcie kierowane jest do osób bezrobotnych, wobec których zastosowanie wyłącznie instrumentów i usług rynku pracy jest niewystarczające i istnieje konieczność zastosowania w pierwszej kolejności instrumentów aktywnej integracji o charakterze społecznym.

25 W 2018 roku znikną następujące wymogi:
OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI WSPARCIA W RAMACH PODDZIAŁANIA OSOBY BEZROBOTNE W 2018 roku znikną następujące wymogi: W przypadku projektów, w ramach których wsparciem objęte są osoby bezrobotne zarejestrowane w PUP, a których głównym celem jest aktywizacja zawodowa uczestników, wsparcie kierowane jest do osób zakwalifikowanych do III profilu pomocy. Sposób realizacji wsparcia dla osób bezrobotnych z ustalonym III profilem: a) realizacja działań z zakresu integracji społecznej w ramach Programu Aktywizacja i Integracja lub b) realizacja programu specjalnego, lub c) realizacja projektu socjalnego z obowiązkowym zastosowaniem usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym lub d) kontrakt socjalny z obowiązkowym zastosowaniem usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym lub e) program aktywności lokalnej z obowiązkowym zastosowaniem usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym.

26 W 2018 roku znikną następujące wymogi:
OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI WSPARCIA W RAMACH PODDZIAŁANIA OSOBY BEZROBOTNE W 2018 roku znikną następujące wymogi: Osoby bezrobotne zakwalifikowane do profilu I lub II, spełniające minimum jedną przesłankę pozwalającą zaklasyfikować je do grupy osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym (w przypadku osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej, bezrobocie nie może być jedynym powodem udzielania pomocy społecznej) mogą w ramach projektów zostać objęte wyłącznie usługami aktywnej integracji o charakterze społecznym i edukacyjnym. Kluczowa staje się ocena potrzeb i predyspozycji dokonana przez beneficjenta i konieczność poprzedzenia aktywizacji zawodowej wsparciem w zakresie integracji społecznej.

27 OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI WSPARCIA W RAMACH PODDZIAŁANIA 6.1.2.
Beneficjenci są zobowiązani do informowania właściwych terytorialnie OPS i PCPR o realizowanych projektach, m.in. w celu zachowania zgodności planowanego wsparcia ze ścieżkami reintegracji opracowanymi przez niniejsze instytucje dla ich klientów lub uczestników projektów przez nie realizowanych i niepowielania wsparcia już udzielonego danej osobie. W odniesieniu do projektów przewidujących bezpośrednie wsparcie dla osób lub rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym stosowane są kryteria wyboru projektów dotyczące efektywności społecznej i zatrudnieniowej. Osoba uboga pracująca – osoba wykonująca pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie i która jest uprawniona do korzystania z pomocy społecznej na podstawie przesłanki ubóstwo, tj. której dochody nie przekraczają kryteriów dochodowych ustalonych w oparciu o próg interwencji socjalnej.

28 OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI WSPARCIA W RAMACH PODDZIAŁANIA 6.1.2.
Kursy i szkolenia odbywające się w ramach usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym muszą zostać zakończone uzyskaniem kwalifikacji lub kompetencji, przy czym przez kwalifikacje należy rozumieć formalny wynik oceny i walidacji, uzyskany w momencie potwierdzenia przez właściwy organ, że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się spełniające określone standardy.   W ramach przedmiotowego konkursu wnioskodawca jest zobowiązany zapewnić i wykazać, poprzez określenie odpowiedniej wartości niniejszego wskaźnika, że co najmniej 40% uczestników projektu uzyska kwalifikacje spełniające warunki, o których mowa w rozdziale 5 Standardów realizacji wsparcia w zakresie Działania 6.1. Aktywna integracja RPO WP , stanowiących załącznik nr 3 do regulaminu konkursu. W uzasadnionych przypadkach możliwa jest realizacja projektu, który nie spełnia w/w wymogu - dotyczy to przede wszystkim przedsięwzięć realizowanych wyłącznie na rzecz osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Tym samym we wskaźniku „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu Programu” można uwzględnić uczestnika, jeżeli zda formalny egzamin potwierdzający zdobyte kwalifikacje. Uczestnicy, którzy po ukończeniu kursu otrzymają jedynie zaświadczenie o ukończeniu szkolenia nie będą mogły być ujmowane w powyższym wskaźniku. Ponadto egzamin musi zostać przeprowadzony przez uprawnioną do tego instytucję. Tym samym zdanie egzaminu wewnętrznego, przeprowadzonego przez organizatora i otrzymanie zaświadczenia o ukończeniu kursu, nie jest tożsame z uzyskaniem kwalifikacji. Definicja kwalifikacji oraz kompetencji została określona w Zasadach pomiaru wskaźników w projekcie dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Pomorskiego na lata

29 OGÓLNE WARUNKI REALIZACJI WSPARCIA W RAMACH PODDZIAŁANIA 6.1.2.
Usługi reintegracji społecznej i zawodowej realizowane przez CIS i KIS są uznawane za kompleksową usługę aktywnej integracji, obejmującej integrację społeczną i zawodową. Beneficjent jest zobowiązany w umowie o dofinansowanie projektu do zachowania trwałości utworzonych w ramach projektu podmiotów (CIS/KIS) po zakończeniu realizacji projektu co najmniej przez okres odpowiadający okresowi realizacji projektu. IZ RPO WP weryfikuje spełnienie warunku trwałości po upływie okresu wskazanego w umowie o dofinansowanie projektu. Tym samym we wskaźniku „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu Programu” można uwzględnić uczestnika, jeżeli zda formalny egzamin potwierdzający zdobyte kwalifikacje. Uczestnicy, którzy po ukończeniu kursu otrzymają jedynie zaświadczenie o ukończeniu szkolenia nie będą mogły być ujmowane w powyższym wskaźniku. Ponadto egzamin musi zostać przeprowadzony przez uprawnioną do tego instytucję. Tym samym zdanie egzaminu wewnętrznego, przeprowadzonego przez organizatora i otrzymanie zaświadczenia o ukończeniu kursu, nie jest tożsame z uzyskaniem kwalifikacji. Definicja kwalifikacji oraz kompetencji została określona w Zasadach pomiaru wskaźników w projekcie dofinansowanym z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata

30 KRYTERIA WYBORU

31 KRYTERIA WYBORU Kryteria formalne, których spełnienie jest obligatoryjne: specyficzne dla konkursu, tj.: Efektywność zatrudnieniowa: weryfikacji podlega wskaźnik efektywności zatrudnieniowej dla grupy docelowej mierzony na zakończenie realizacji projektu, określony na poziomie: co najmniej 22% - w odniesieniu do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych wsparciem w projekcie (pomiar dotyczy wyłącznie osób pozostających bez zatrudnienia), co najmniej 12% - w odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi objętych wsparciem w projekcie (pomiar dotyczy wyłącznie osób pozostających bez zatrudnienia).

32 KRYTERIA WYBORU Kryteria formalne, których spełnienie jest obligatoryjne: specyficzne dla konkursu, tj.: Efektywność społeczna: weryfikacji podlega wskaźnik efektywności społecznej dla grupy docelowej projektu mierzony na zakończenie realizacji projektu, określony na poziomie: co najmniej 34% - w odniesieniu do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych wsparciem w projekcie, co najmniej 34% - w odniesieniu do osób o znacznym stopniu niepełnosprawności, osób z niepełnosprawnością intelektualną, osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi objętych wsparciem w projekcie.

33 KRYTERIA WYBORU Kryteria formalne, których spełnienie jest obligatoryjne: specyficzne dla konkursu, tj.: Osoby z niepełnosprawnościami: Weryfikacji podlega stosunek osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w projekcie do wszystkich uczestników projektu (osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym) określony na poziomie minimum 15%.

34 Kryteria formalne, których spełnienie jest obligatoryjne:
KRYTERIA WYBORU Kryteria formalne, których spełnienie jest obligatoryjne: specyficzne dla konkursu, tj.: Koszt przypadający na uczestnika projektu: Weryfikacji podlega średni koszt przypadający na uczestnika projektu, określony na maksymalnym poziomie zł*. * Zgodnie z zapisami „Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego” nie określono wskaźników dla otoczenia osób i rodzin zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym. Nie można zatem osób z otoczenia traktować, jako uczestników projektu. We wniosku o dofinansowanie w Sekcji  D. Grupa docelowa projektu, w polu „Liczba uczestników projektu” nie należy uwzględniać osób z otoczenia. Tym samym, koszt przypadający na uczestnika projektu, określony w kryterium na maksymalnym poziomie zł na uczestnika projektu, zawiera w sobie wsparcie osób z otoczenia.

35 Kryteria strategiczne I stopnia:
KRYTERIA WYBORU Kryteria strategiczne I stopnia: kryteria specyficznego ukierunkowania projektu, tj.: lokalizacji (obszary o ponadprzeciętnym poziomie wykluczenia społecznego – Zał nr 30 do Regulaminu), partnerstwa (stopień, w jakim partnerstwo przyczyni się do osiągniecia rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania), zaangażowania pracodawców (stopień, w jakim współpraca z pracodawcami przyczyni się do osiągnięcia rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania),

36 Kryteria strategiczne I stopnia:
KRYTERIA WYBORU Kryteria strategiczne I stopnia: kryteria specyficznego ukierunkowania projektu, tj.: zatrudnienia w PES (stopień w jakim projekt przyczyni się do zatrudnienia uczestników w podmiocie ekonomii społecznej), niepełnosprawność (stopień, w jakim projekt obejmie wsparciem osoby z niepełnosprawnościami), wolontariat/animacja środowiskowa - ocenie podlega stopień, w jakim projekt realizowany jest przy wykorzystaniu wolontariatu i/lub animacji środowiskowej, które przyczynią się do osiągnięcia wszystkich rezultatów projektu wyrażonych poprzez wskaźniki monitorowania.

37 KRYTERIA WYBORU Kryteria strategiczne I stopnia: kryteria specyficznego ukierunkowania projektu, tj.: (1) Podejście oddolne - ocenie podlega stopień, w jakim projekt jest identyfikowany i realizowany z wykorzystaniem elementów podejścia oddolnego, integrując aktywność wielu podmiotów i wynikając ze wspólnej strategii działania dla danego obszaru, przyjętej i wdrażanej przez podmiot funkcjonujący w ujęciu trójsektorowym, łączącym sektor publiczny, społeczny i gospodarczy.

38 Kryteria strategiczne I stopnia:
KRYTERIA WYBORU Kryteria strategiczne I stopnia: kryteria specyficznego ukierunkowania projektu, tj.: (2) Podejście oddolne W celu weryfikacji spełnienia kryterium wnioskodawca obowiązany jest zawrzeć w adekwatnym miejscu wniosku o dofinansowanie projektu następujące informacje: - deklarację, iż strategia działania, na którą powołuje się wnioskodawca została przyjęta i jest wdrażana z zaangażowaniem lokalnej społeczności przez konkretny podmiot funkcjonujący stale i formalnie w ujęciu trójsektorowym, łączącym sektor publiczny, społeczny i gospodarczy*; - identyfikacja danej inicjatywy (będącej podstawa dla projektu) w tej strategii, przyjętej i realizowanej przez określone podmioty w formule trójsektorowej współpracy. * W praktyce podejście oddolne, o którym mówi kryterium i które jest zgodne z instrumentem RLKS (Rozwój lokalny kierowany przez społeczność) realizują Lokalne Grupy Działania (LGD) oraz Lokalne Grupy Rybackie (LGR).

39 KRYTERIA WYBORU Kryteria strategiczne I stopnia: kryteria specyficznego ukierunkowania projektu, tj.: Komplementarność projektu z interwencją w ramach PO Pomoc Żywnościowa - ocenie podlega stopień, w jakim projekt obejmie wsparciem osoby będące uczestnikami projektów realizowanych w ramach PO Pomoc Żywnościowa.

40 EFEKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA I ZATRUDNIENIOWA W PROJEKTACH

41 EFEKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA I ZATRUDNIENIOWA
Efektywność społeczna jest mierzona wśród osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które skorzystały z usług aktywnej integracji o charakterze społecznym lub edukacyjnym. Efektywność zatrudnieniowa jest mierzona wśród osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które skorzystały z usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym. 3. Uczestnik może spełnić kryterium efektywności zatrudnieniowej lub społecznej, albo obydwa naraz. Oznacza to, że jeśli spełni kryterium społeczne i zatrudnieniowe, to jest wliczany do efektywności społecznej i efektywności zatrudnieniowej, jeśli tylko społeczne – tylko do efektywności społecznej, jeśli tylko zatrudnieniowe – tylko do efektywności zatrudnieniowej.

42 EFEKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA I ZATRUDNIENIOWA

43 EFEKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA I ZATRUDNIENIOWA
Efektywność społeczna i efektywność zatrudnieniowa są mierzone: a) wśród uczestników projektu względem ich sytuacji w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie, rozumianego zgodnie z definicją wskazaną w Wytycznych w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata ; b) wśród uczestników projektu, którzy zakończyli udział w projekcie, przy czym, za zakończenie udziału w projekcie należy uznać zakończenie uczestnictwa w formie lub formach wsparcia realizowanych w ramach projektu zgodnie ze ścieżką udziału w projekcie. Zakończenie udziału w projekcie z powodu podjęcia zatrudnienia wcześniej niż uprzednio było to planowane można uznać za zakończenie udziału w projekcie na potrzeby weryfikacji kryterium efektywności społecznej i efektywności zatrudnieniowej; c) w stosunku do łącznej liczby uczestników projektu, którzy zakończyli udział w projekcie, w rozumieniu lit. b, i skorzystali w projekcie z usług aktywnej integracji, z uwzględnieniem pkt 1 i 2 (slajd 41) oraz wyłączeń dotyczących efektywności zatrudnieniowej (slajdy 45-46).

44 EFEKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA I ZATRUDNIENIOWA
Osoby, które przerwały udział w projekcie (przed zakończeniem zaplanowanych dla nich form wsparcia) z powodu innego niż zatrudnienie nie są wliczane ani do efektywności społecznej, ani do zatrudnieniowej. Osoby wyłączone z pomiaru efektywności nie są wliczane ani do licznika, ani do mianownika wykonania wskaźnika efektywności.

45 EFEKTYWNOŚĆ ZATRUDNIENIOWA
Efektywności zatrudnieniowej nie mierzymy wśród osób: które w projekcie nie korzystały z usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym, które w ramach projektu lub po zakończeniu jego realizacji podjęły naukę w formach szkolnych, wspieranych w ramach placówek wsparcia dziennego, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, nieletnich, wobec których zastosowano środki zapobiegania i zwalczania demoralizacji i przestępczości zgodnie z ustawą z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich,

46 EFEKTYWNOŚĆ ZATRUDNIENIOWA
Efektywności zatrudnieniowej nie mierzymy wśród osób: będących w pieczy zastępczej i opuszczających tę pieczę, o których mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, osób do 18. roku życia lub do zakończenia realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, osób biernych zawodowo lub bezrobotnych, które w ramach projektu realizowanego w ramach w PI 9i lub po jego zakończeniu podjęły dalszą aktywizację w ramach PI 9v lub w ramach CT 8, pracujących, które w ramach projektu otrzymały środki na podjęcie działalności gospodarczej.

47 EFEKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA
Efektywność społeczna oznacza odsetek uczestników projektu, którzy po zakończeniu udziału w projekcie: dokonali postępu w procesie aktywizacji społeczno-zatrudnieniowej i zmniejszenia dystansu do zatrudnienia (w szczególności: rozpoczęcie nauki, wzmocnienie motywacji do pracy po projekcie, zwiększenie pewności siebie i własnych umiejętności, poprawa umiejętności rozwiązywania pojawiających się problemów, podjęcie wolontariatu, poprawa stanu zdrowia, ograniczenie nałogów, w przypadku osób z niepełnosprawnościami - doświadczenie widocznej poprawy w funkcjonowaniu), lub podjęli dalszą aktywizację w formie, która: obrazuje postęp w procesie aktywizacji społecznej i zmniejsza dystans do zatrudnienia, nie jest tożsama z formą aktywizacji, którą uczestnik projektu otrzymywał przed projektem, nie jest tożsama z formą aktywizacji, którą uczestnik projektu otrzymywał w ramach projektu, chyba że nie jest ona finansowana ze środków EFS i że stanowi postęp w stosunku do sytuacji uczestnika projektu w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie.

48 EFEKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA
Pomiar efektywności społecznej dotyczy: a) osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym; b) osób pracujących, bezrobotnych lub biernych zawodowo; c) osób dorosłych i dzieci; d) usług aktywizacji społecznej i edukacyjnej. Do wskaźnika efektywności społecznej wliczamy zatem wszystkich uczestników projektu, którzy dokonali postępu w procesie aktywizacji społeczno-zatrudnieniowej i zmniejszyli dystans do zatrudnienia lub podjęli dalszą aktywizację bez wyłączeń ze względu na grupę docelową.

49 EFEKTYWNOŚĆ SPOŁECZNA
Wskaźnik efektywności społecznej jest mierzony w terminie do trzech miesięcy (min. 90 dni) od zakończenia udziału uczestnika w projekcie (bądź rezygnacji w związku z podjęciem pracy). Potwierdzenie osiągnięcia wskaźnika efektywności społecznej następuje na podstawie dokumentów potwierdzających postęp w procesie aktywizacji społeczno-zawodowej i zmniejszenie dystansu do zatrudnienia lub udział w dalszej aktywizacji społecznej, społeczno-zawodowej lub zawodowej, np.: opinia psychologa, terapeuty lub pracownika socjalnego, zaświadczenie o rejestracji w PUP, zaświadczenie o udziale w KIS, kopia indywidualnego programu zatrudnienia socjalnego realizowanego w CIS, zaświadczenie o podjęciu wolontariatu.

50 EFEKTYWNOŚĆ ZATRUDNIENIOWA
Wskaźnik efektywności zatrudnieniowej: mierzony jest w stosunku do wszystkich uczestników, którzy w momencie rozpoczęcia udziału w projekcie byli osobami bezrobotnymi lub osobami biernymi zawodowo i skorzystały z usług aktywnej integracji o charakterze zawodowym, określa minimalny odsetek uczestników, którzy powinni podjąć zatrudnienie w wyniku objęcia wsparciem w projekcie.

51 EFEKTYWNOŚĆ ZATRUDNIENIOWA
Zatrudnienie to podjęcie pracy w oparciu o: stosunek pracy – kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli uczestnik projektu zostanie zatrudniony na nieprzerwany okres co najmniej trzech miesięcy, przynajmniej na ½ etatu, stosunek cywilnoprawny – kryterium należy uznać za spełnione, jeżeli: umowa cywilnoprawna jest zawarta na okres minimum trzech miesięcy oraz wartość umowy/-ów jest równa lub wyższa od trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, stawka za godzinę pracy nie może być niższa od minimalnej stawki godzinowej ustalonej na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. W przypadku umowy o dzieło, w której nie określono czasu trwania umowy, wartość umowy musi być równa lub wyższa od trzykrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, podjęcie działalności gospodarczej - warunkiem uwzględnienia w liczbie osób pracujących uczestnika projektu, który po zakończeniu udziału w projekcie podjął działalność gospodarczą, jest dostarczenie dokumentu potwierdzającego fakt prowadzenia działalności gospodarczej przez okres minimum trzech miesięcy po zakończeniu udziału w projekcie.

52 EFEKTYWNOŚĆ ZATRUDNIENIOWA
W celu potwierdzenia podjęcia pracy wystarczające jest dostarczenie przez uczestnika projektu dokumentów potwierdzających podjęcie pracy na co najmniej 3 miesiące lub prowadzenia działalności gospodarczej przez co najmniej 3 miesiące. Kryterium efektywności zatrudnieniowej odnosi się do odsetka osób, które podjęły pracę w okresie do trzech miesięcy (przez 3 miesiące należy rozumieć okres co najmniej 90 dni kalendarzowych) następujących po dniu, w którym zakończyły udział w projekcie; w przypadku niepodjęcia pracy – uwzględniamy uczestnika nie wcześniej niż po upływie trzech miesięcy, następujących po dniu zakończenia udziału w projekcie (mianownik). Zatrudnienie subsydiowane jest uwzględniane w kryterium efektywności zatrudnieniowej pod warunkiem realizacji tej formy wsparcia poza projektami współfinansowanymi ze środków EFS.

53 WSKAŹNIKI

54 Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w Programie.
WSKAŹNIKI Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym objętych wsparciem w Programie (RW), Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w Programie. WSKAŹNIKI PRODUKTU W przedmiotowym konkursie, z uwagi na jego założenia merytoryczne, wnioskodawcy zobowiązani są do określenia we wniosku o dofinansowanie projektu wartości dla wszystkich powyższych wskaźników produktu. Wnioskodawca, określając wartości docelowe wskaźników produktu i rezultatu bezpośredniego we wniosku o dofinansowanie projektu, musi mieć na uwadze ich definicje i sposób pomiaru, zawarte w załączniku nr 4 do regulaminu konkursu (Zasady pomiaru wskaźników ).

55 WSKAŹNIKI Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym pracujących po opuszczeniu Programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek), Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu Programu, Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy po opuszczeniu Programu. WSKAŹNIKI REZULTATU BEZPOŚREDNIEGO

56 WSKAŹNIKI REZULTATU BEZPOŚREDNIEGO
1) W przypadku wskaźnika rezultatu bezpośredniego „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym pracujących po opuszczeniu programu (łącznie z pracującymi na własny rachunek)” pomiar dotyczy wyłącznie tych osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które w momencie rozpoczęcia udziału we wsparciu były bezrobotne lub bierne zawodowo. We wskaźniku należy uwzględniać wszystkie osoby, które w okresie do czterech tygodni po zakończeniu udziału w projekcie podjęły zatrudnienie. WSKAŹNIKI REZULTATU BEZPOŚREDNIEGO

57 WSKAŹNIKI REZULTATU BEZPOŚREDNIEGO
2) W przypadku wskaźnika rezultatu bezpośredniego „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu Programu”, uwzględnić należy fakt, że kwalifikacja to formalny wynik oceny i walidacji, który uzyskuje się w sytuacji, kiedy właściwy organ uznaje, że dana osoba osiągnęła efekty uczenia się spełniające określone standardy. Wykazywać należy wyłącznie kwalifikacje osiągnięte w wyniku operacji EFS. Powinny one być zgłaszane tylko raz dla uczestnika/projektu. WSKAŹNIKI REZULTATU BEZPOŚREDNIEGO

58 WSKAŹNIKI REZULTATU BEZPOŚREDNIEGO
3) Wnioskodawcy zobowiązani są do określenia we wniosku o dofinansowanie projektu wartości dla wszystkich wskaźników rezultatu bezpośredniego, przy czym w przypadku objęcia wsparciem w projekcie wyłącznie osób bezrobotnych, zarejestrowanych w powiatowym urzędzie pracy, wartość wskaźnika „Liczba osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym poszukujących pracy po opuszczeniu Programu” należy pozostawić na domyślnym poziomie 0, określonym w GWA. WSKAŹNIKI REZULTATU BEZPOŚREDNIEGO

59 WSKAŹNIKI HORYZONTALNE
Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, Liczba osób objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych, Liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami, 4) Liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno–komunikacyjne (TIK). Gdy wnioskodawca na etapie przygotowania projektu i wniosku o dofinansowanie projektu nie przewiduje realizacji wsparcia skutkującego osiągnięciem w/w wskaźników horyzontalnych, ich wartość należy pozostawić na domyślnym poziomie 0, określonym w GWA. WSKAŹNIKI HORYZONTALNE

60 Dziękuję za uwagę.


Pobierz ppt "Specyfika i cel konkursu w ramach Poddziałania RPO WP"

Podobne prezentacje


Reklamy Google