Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Nowelizacja ustawy wdrożeniowej – obowiązki instytucji

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Nowelizacja ustawy wdrożeniowej – obowiązki instytucji"— Zapis prezentacji:

1 Nowelizacja ustawy wdrożeniowej – obowiązki instytucji

2 PROGRAMU OPERACYJNEGO
SYSTEM REALIZACJI PROGRAMU OPERACYJNEGO

3 Jakie zmiany w dokumentach tworzących system realizacji PO? (1)
Umowy/ porozumienia między instytucjami tworzącymi system realizacji (art. 10 ust. 1 i 2 ustawy) – w zależności od treści konkretnych umów/ porozumień: wynikające ze zniesienia wytycznych programowych - przeniesienie części zapisów wytycznych do umów/ porozumień wynikające ze zmian wprowadzonych do przepisów regulujących procedurę wyboru projektów do dofinansowania oraz wprowadzenia kolejnego trybu wyboru projektów (PZP) wynikające ze zmian wprowadzonych do przepisów regulujących procedurę odwoławczą (art. 54a, art. 56 i art. 57 ustawy) wynikające z wprowadzenia Rzecznika Funduszy UE (art. 14a ustawy) wynikające z wprowadzenia art. 24 ust. 12a dot. obligatoryjnej kontroli systemowej w przypadku powstania nieprawidłowości indywidualnej wynikającej bezpośrednio z działania lub zaniechania właściwej instytucji

4 Jakie zmiany w dokumentach tworzących system realizacji PO? (2)
OFiP, IW, regulaminy wewnętrzne (w zależności o zapisów poszczególnych dokumentów): jak w przypadku z zmian w umowach/ porozumieniach, a ponadto wynikające z rozszerzenia możliwości korzystania z usług ekspertów (etap wyboru projektów oraz realizacji umowy o dofinansowanie projektu) (art. 68a ustawy) wynikające ze zmian w zakresie możliwości żądania przez właściwą instytucję zaświadczeń oraz dokumentów od wnioskodawcy (art. 50a ustawy) wynikające z dodania czynności koniecznych do dokonania oraz dokumentów koniecznych do złożenia przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu (art. 52 ust. 2 ustawy) związane z dodaniem przepisów dotyczących możliwości dokonywania zmian w umowie o dofinansowanie (art. 52a ustawy) związane z umożliwieniem składania zleceń płatności agencjom wykonawczym będącym beneficjentami (art. 188 ust. 1a UFP)

5 Jak stosować przepisy przejściowe dotyczące zniesienia wytycznych programowych?
po upływie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy wytyczne programowe przestają być stosowane (nawet w sytuacji nieaneksowania umów) – (art. 18 ust. 2 ustawy zmieniającej) w przypadku umów o dofinansowanie projektu, w których beneficjenci zobowiązali się do stosowania wytycznych horyzontalnych oraz wytycznych programowych albo wyłącznie wytycznych horyzontalnych – obowiązek stosowania wytycznych programowych automatycznie wygasa (art. 19 ust. 2 ustawy zmieniającej) jeżeli instytucja chciałaby zobowiązać beneficjenta do stosowania określonych rozwiązań zawartych w wytycznych programowych, konieczne będzie podpisanie stosownego aneksu w przypadku umów o dofinansowanie projektu, w których beneficjenci zobowiązali się do stosowania wyłącznie wytycznych programowych, stosuje się przepisy dotychczasowe, chyba że beneficjent wyrazi zgodę na zmianę umowy – obowiązek utrzymywania wytycznych i dokonywania w nich zmian dostosowujących wytyczne do „wytycznych horyzontalnych” (art. 19 ust. 1 ustawy zmieniającej)

6 RFE - Rzecznik Funduszy Europejskich (1)
Czym zajmuje się RFE? (art. 14a ust. 3 ustawy) obsługa zgłoszeń (w tym skarg i wniosków) wypracowywanie usprawnień (na podstawie otrzymanych zgłoszeń i przeglądu procedur) sprawozdawczość Jak powołać RFE? obowiązek spoczywa na IZ, która powołuje RFE w ciągu 3 miesięcy od wejścia w życie ustawy (art. 14a ust. 1 ustawy) tj. do dnia 2 grudnia br. RFE powinni być powołani w każdej IZ możliwość powołania RFE również przez inne instytucje uczestniczące w realizacji programu operacyjnego (art. 14a ust. 2 ustawy)

7 RFE - Rzecznik Funduszy Europejskich (2)
pozycja RFE w strukturze organizacyjnej urzędu obsługującego instytucję właściwa ranga bezstronność i niezależność od IZ wyznaczenie stałego zastępcy kompetencje RFE zespół do obsługi RFE procedury wewnętrzne w zakresie RFE

8 WYBÓR PROJEKTÓW DO DOFINANSOWANIA

9 Informacja publiczna w zakresie wyboru projektów do dofinansowania
dwie kategorie dokumentów i informacji: przedstawiane przez wnioskodawców wytworzone lub przygotowane przez właściwą instytucję dokumenty i informacje przedstawiane przez wnioskodawców nie podlegają udostępnieniu przez właściwą instytucję w trybie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej (art. 37 ust. 6 ustawy) dokumenty i informacje wytworzone lub przygotowane przez właściwe instytucje w związku z oceną dokumentów i informacji przedstawianych przez wnioskodawców nie podlegają udostępnieniu w trybie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej jedynie do czasu rozstrzygnięcia konkursu albo zamieszczenia informacji o wyborze do dofinansowania projektu pozakonkursowego (art. 37 ust. 7 ustawy)

10 Jak zmieniło się stosowanie kpa
Nowelizacja ustawy wdrożeniowej wprowadza zmianę polegającą na zniesieniu obowiązku stosowania przepisów KPA dotyczących doręczeń, do postępowania w zakresie ubiegania się o dofinansowanie oraz udzielania dofinansowania na podstawie ustawy wdrożeniowej (art. 50 ustawy).

11 Jak formułować kryteria wyboru projektów? (1)
wprowadzenie definicji kryteriów wyboru projektów (art. 2 pkt 13a) oraz warunków formalnych (art. 2 pkt 27a) konieczność uchylenia kryteriów odnoszących się do kompletności, formy oraz terminu złożenia wniosku o dofinansowanie projektu elementy objęte warunkami formalnymi nie są zatwierdzane przez KM i nie podlegają ocenie w zakresie spełniania kryteriów do procedur wyboru projektów rozpoczynanych po wejściu w życie ustawy zastosowanie znajdą nowe, zatwierdzone przez KM kryteria systematyka i nazewnictwo kryteriów pozostaje w gestii właściwych instytucji (np. kryteria formalne, merytoryczne, strategiczne, finansowe itp.)

12 Jak formułować kryteria wyboru projektów? (2)
przy formułowaniu kryteriów wyboru projektów należy uwzględnić dodatkowo następujące aspekty: art. 50a ustawy, zgodnie z którym właściwa instytucja nie może żądać zaświadczeń, ani dokumentów na potwierdzenie faktów lub stanu prawnego, jeżeli są one znane instytucji z urzędu lub są możliwe do ustalenia przez instytucję zgodnie z nowelizacją nie wolno zmieniać umowy lub decyzji o dofinansowaniu projektu w sytuacji, w której zmiany wpływałyby na spełnianie kryteriów w taki sposób, który skutkowałby negatywną oceną projektu (art. 52a ustawy) regulacje dotyczące zmian projektów partnerskich

13 Jak organizować konkurs?
ogłoszenie o konkursie musi zawierać dodatkowo informację, czy konkurs jest podzielony na rundy (art. 40 ust. 2 pkt 7 ustawy) Runda konkursu stanowi odrębne postępowanie, w skład którego wchodzą nabór projektów, ocena spełniania kryteriów wyboru projektów oraz rozstrzygnięcie właściwej instytucji w zakresie wyboru projektów do dofinansowania (art. 39 ust. 3 ustawy). ogłoszenie o konkursie wskazuje sposób i miejsce udostępnienia regulaminu konkursu, co oznacza, że regulamin jest dostępny już w dniu zamieszczenia ogłoszenia o konkursie

14 Jakie nowe elementy ma uwzględniać regulamin konkursu? (1)
wskazanie, czy konkurs jest podzielony na rundy Przy czym należy mieć na względzie różnicę pomiędzy rundą konkursu a etapem, o którym mowa w art. 45 ustawy. Na etapy może zostać podzielona ocena projektów (np. ocena merytoryczna, strategiczna, finansowa itp.). Będzie to dodatkowo wymagało zamieszczania na stronie internetowej właściwej instytucji listy projektów zakwalifikowanych do kolejnego etapu albo listy projektów, o których mowa w art. 46 ust. 3 ustawy. sposób uzupełniania braków w zakresie warunków formalnych oraz poprawiania oczywistych omyłek we wnioskach o dofinansowanie czynności, które powinny zostać dokonane przed zawarciem umowy o dofinansowanie lub podjęciem decyzji o dofinansowaniu projektu oraz wymagane dokumenty i terminy ich przedłożenia (konieczność ich powiązania z kryteriami) zakres, w jakim możliwe jest uzupełnianie lub poprawianie projektu w trakcie jego oceny w części dotyczącej spełniania kryteriów wyboru projektów (kluczowe będzie jego wcześniejsze wskazanie w definicji i opisie kryterium)

15 Jakie nowe elementy ma uwzględniać regulamin konkursu? (2)
formę i sposób komunikacji pomiędzy właściwą instytucją i wnioskodawcą, w tym wzywania wnioskodawcy do uzupełniania lub poprawiania projektu w trakcie jego oceny, a także informację o skutkach niezachowania wskazanej formy komunikacji oraz formę złożenia przez wnioskodawcę oświadczenia dotyczącego świadomości skutków niezachowania wskazanej formy komunikacji (dopuszczenie komunikacji mailowej) informację w zakresie możliwości zwiększenia kwoty przeznaczonej na dofinansowanie projektów przed rozstrzygnięciem konkursu lub rundy konkursu. (przy czym po rozstrzygnięciu również można przeznaczyć dodatkowe środki na dofinansowanie projektów na podstawie art. 46 ust. 2, niepochodzące z alokacji przewidzianej na konkurs lub rundę konkursu) wskazanie instytucji właściwych do rozpatrzenia ewentualnych protestów informację w zakresie możliwości skrócenia terminu na składanie wniosków o dofinansowanie projektów (niemniej przy zachowaniu minimalnego terminu 7 dni, o którym mowa w art. 42 ustawy). Ten zapis nie dotyczy rezygnacji z kolejnych rund, to musi przesądzać odrębny zapis regulaminu

16 Jak stosować zmieniony art. 43 ustawy?
art. 43 ustawy znajduje zastosowanie wyłącznie do uzupełniania braków w zakresie dwóch warunków formalnych (kompletność i forma złożenia wniosku o dofinansowanie). W przypadku złożenia wniosku po terminie pozostawia się go bez rozpatrzenia (ust. 5) zniesienie przesłanki istotnej modyfikacji wniosku o dofinansowanie wprowadzenie możliwości poprawy oczywistej omyłki we wniosku o dofinansowanie przez właściwą instytucję oraz poinformowania o tym wnioskodawcy (ust. 2) wskazanie sposobu liczenia terminów określanych w wezwaniach przekazywanych drogą elektroniczną oraz na piśmie (ust. 3) Przepisy art. 43 stosuje się odpowiednio dla uzupełniania braków w zakresie warunków formalnych i poprawiania oczywistych omyłek w trybie pozakonkursowym (art. 48 ust. 4b ustawy).

17 Jak przebiega ocena projektów?
w skład KOP obowiązkowo wchodzą pracownicy właściwej instytucji oraz opcjonalnie eksperci i pracownicy tymczasowi w rozumieniu ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (art. 44 ust. 3 ustawy) Dodatkowo, w ramach RPO, na pisemny wniosek wojewody może on (lub jego przedstawiciel) brać udział w pracach KOP w charakterze obserwatora (art. 44 ust. 6 ustawy). wszyscy pracownicy właściwej instytucji oraz pracownicy tymczasowi muszą posiadać wiedzę, umiejętności, doświadczenie lub wymagane uprawnienia w danej dziedzinie programu operacyjnego (art. 44 ust. 4 ustawy) ocena może zostać podzielona na etapy (np. merytoryczna, strategiczna, finansowa itp.) możliwość uzupełniania lub poprawiania projektów w zakresie spełniania kryteriów wyboru projektów przez wnioskodawcę na wezwanie właściwej instytucji lub dokonywania tego przez instytucję, za zgodą wnioskodawcy (art. 45 ust. 3 ustawy) na możliwość taką musi wskazywać dane kryterium zatwierdzone przez KM zakres ww. działań określa się w regulaminie konkursu obowiązek zapewnienia równego traktowania wnioskodawców

18 Jakie zmiany w zakresie rozstrzygania konkursu?
Co do zasady brak zasadniczych zmian – rozstrzygnięcie stanowi zatwierdzenie listy KOP, o której mowa w art. 45 ust. 6 ustawy, przy czym: istotą konkursu podzielonego na rundy jest jego wielokrotne rozstrzygnięcie poprzez zatwierdzenie kilku kolejnych list opracowanych przez KOP zarówno po rozstrzygnięciu konkursu jak i rundy konkursu można zwiększyć kwotę przewidzianą na dofinansowanie projektów w konkursie lub rundzie, na podstawie art. 46 ust. 2 ustawy po rozstrzygnięciu konkursu jak i rundy konkursu istnieje obowiązek zamieszczenia na stronie właściwej instytucji informacji o składzie KOP (art. 46 ust. 4 ustawy)

19 Jakie zmiany wprowadzono w trybie pozakonkursowym?
zniesienie obowiązku dokonywania identyfikacji projektów pomocy technicznej, a co za tym idzie umieszczania informacji o nich w załączniku do SZOOP (art. 48 ust. 2 i 4 ustawy) wprowadzenie katalogu elementów, które obowiązkowo zawiera wezwanie do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu (art. 48 ust. 4a ustawy): nazwa i adres właściwej instytucji miejsce i forma złożenia wniosku oraz sposób stosowania art. 43 ustawy czynności, które powinny zostać dokonane przed zawarciem umowy albo podjęciem decyzji o dofinansowaniu projektu oraz wymagane dokumenty i terminy ich przedłożenia formę i sposób komunikacji pomiędzy właściwą instytucją i wnioskodawcą, w tym wzywania wnioskodawcy do uzupełniania lub poprawiania projektu w trakcie jego oceny, a także informację o skutkach niezachowania wskazanej formy komunikacji oraz formę złożenia przez wnioskodawcę oświadczenia dotyczącego świadomości skutków niezachowania wskazanej formy komunikacji

20 Jak stosować przepisy przejściowe w zakresie wyboru projektów?
w trybie konkursowym nowe przepisy znajdą zastosowanie dla konkursów ogłaszanych po wejściu w życie ustawy (art. 16 ust. 1 ustawy zmieniającej). w trybie pozakonkursowym zmieniono regulacje w zakresie identyfikacji projektu oraz wezwania do złożenia wniosku o dofinansowanie. W sytuacji, w której identyfikacja lub wezwanie nastąpi po wejściu w życie ustawy należy do tych procesów stosować nowe przepisy

21 Zmiany w zakresie korzystania ze wsparcia ekspertów (art
Zmiany w zakresie korzystania ze wsparcia ekspertów (art. 68a ustawy i art. 23 ustawy zmieniającej) Zmiany ustawy wymuszają podjęcie szeregu działań w zakresie ekspertów, m.in.: dostosowania struktury wykazów kandydatów na ekspertów w związku z rozszerzeniem zakresu ich obowiązków weryfikacji i dostosowania zapisów wszystkich umów zawartych z ekspertami w terminie 6 miesięcy od wejścia w życie ustawy uruchomienia nowych naborów na kandydatów na ekspertów w związku z możliwością wspierania przez nich wykonywania obowiązków instytucji na etapie realizacji projektu (art. 68a ustawy i art. 23 ustawy zmieniającej)

22 Zmiany dotyczące komitetu monitorującego (art. 14 ust. 9a i 9b ustawy)
Wraz z koniecznością uwzględnienia nowego statusu wojewodów w komitetach monitorujących RPO niezbędne będzie podjęcie określonych działań, w tym: wprowadzenie stosownych zmian w uchwałach powołujących komitety monitorujące i zmian w składzie KM modyfikacje regulaminów komitetów monitorujących dotyczące m.in. obowiązków informowania wojewody o posiedzeniach KM

23 Jak dotrzymywać terminów w procedurze odwoławczej?
Procedura odwoławcza – zakres zmian: Skrócenie terminów Likwidacja etapu oceny formalnej Możliwość wycofania protestu Skróceniu terminów w procedurze odwoławczej towarzyszą zmiany, które mają na celu usprawnienie procesu ponownej oceny wniosków o dofinasowanie projektów. Do procedury odwoławczej wszczętej i niezakończonej do dnia wejścia w życie ustawy nowelizującej stosuje się przepisy dotychczasowe (art. 21 ustawy zmieniającej).

24 Jak dotrzymywać terminów w procedurze odwoławczej?
Skrócono terminy na: 1) autokontrolę z 21 na 14 dni (art. 56 ust. 2 ustawy) 2) rozpatrzenie protestu – z 30 na 21 dni (art. 57 ustawy) 3) łączne rozpatrzenie protestu – z 60 na 45 dni (art. 57 ustawy). Brak możliwości wniesienia protestu w przypadku niespełnienia warunków formalnych Zakres weryfikacji protestu - ponowna ocena projektu będzie polegała na weryfikacji, w granicach protestu, wyłącznie kryteriów wyboru projektów i zarzutów, które podniósł wnioskodawca oraz że właściwa instytucja rozpatrująca protest jest związania treścią tego protestu (art. 57 ustawy). wprowadzono regulację zgodnie z którą terminy powyższe ulegają zawieszeniu na czas niezbędny na uzupełnienie lub poprawienie protestu przez wnioskodawcę (art. 54 ust. 5 ustawy). Terminy są terminami instrukcyjnymi Sąd na rozpatrzenie skargi w zakresie protestu ma 30 dni (art. 62 ust. 2 ustawy).

25 Jak dotrzymywać terminów w procedurze odwoławczej ?
WYCOFANIE PROTESTU (art. 54a ustawy) Wprowadzono możliwość wycofania protestu do czasu zakończenia jego rozpatrzenia (art. 54a ust. 1 ustawy) Wycofanie protestu będzie możliwe poprzez złożenie pisemnego oświadczenia przez wnioskodawcę do instytucji rozpatrującej protest (art. 54a ust. 2 ustawy) W przypadku wycofania protestu właściwa instytucja pozostawi protest bez rozpatrzenia, informując o tym wnioskodawcę na piśmie (art. 54a ust. 3 pkt 1 i ust. 4 ustawy) W przypadku wycofania protestu: - nie będzie możliwe jego ponowne wniesienie (art. 54a ust. 5 ustawy) - nie będzie możliwa skarga do sądu administracyjnego (art. 54a ust. 6 ustawy)

26 UMOWA O DOFINANSOWANIE PROJEKTU
(art. 52 i art. 52a ustawy)

27 Zmiany obowiązujących umów
Wraz z koniecznością uwzględnienia zmian przepisów związanych ze zniesieniem wytycznych programowych: wprowadzenie stosownych aneksów w przypadku umów, w których beneficjenci zobowiązali się do stosowania wyłącznie wytycznych programowych (w pierwszej kolejności) możliwość wprowadzenia stosownych aneksów w przypadku umów, w których beneficjenci zobowiązali się do stosowania wytycznych horyzontalnych i programowych (mniej istotne) Wynikające ze zmian przepisów UFP: dotyczących umożliwienia składania zleceń płatności agencjom wykonawczym będącym beneficjentami realizującymi projekty finansowane z udziałem środków europejskich (art. 188 ust. 1a UFP) dotyczących przesunięcia terminu, od którego są naliczane odsetki z tytułu niezłożenia wniosku o płatność na kwotę lub w terminie (art. 189 ust. 3 UFP)

28 Zmiany wzorów umów Wraz z koniecznością uwzględnienia zmian przepisów:
dotyczących obligatoryjnych elementów umowy o dofinansowanie projektu – warunki i terminy zwrotu środków (art. 206 ust. 2 pkt 8 UFP) dotyczących zakresu, w jakim możliwa jest zmiana umowy o dofinansowanie projektu (art. 52a) dotyczących możliwości dokonywania zmian partnera w przypadku projektów partnerskich (art. 33 ust. 3a) dotyczących umożliwienia składania zleceń płatności agencjom wykonawczym będącym beneficjentami realizującymi projekty finansowane z udziałem środków europejskich (art. 188 ust. 1a UFP) dotyczących przesunięcia terminu, od którego są naliczane odsetki z tytułu niezłożenia wniosku o płatność na kwotę lub w terminie (art. 189 ust. 3 UFP)

29 Pozostałe kwestie przejściowe
Komunikaty w sprawie Szczegółowych Opisów Osi Priorytetowych (art. 17 ustawy zmieniającej) Jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy zostaną podpisane komunikaty odpowiednio przez Ministra Rozwoju albo Marszałka Województwa to podlegają one ogłoszeniu na dotychczasowych zasadach. Porozumienia i umowy o partnerstwie (art. 20 ustawy zmieniającej) Porozumienia i umowy o partnerstwie, które zostały zawarte przed dniem wejścia w życie ustawy, pozostają w mocy. Porozumienia i umowy o partnerstwie mogą być zmieniane na zasadach określonych w art. 33 ust. 3a ustawy (tj. w przypadkach uzasadnionych koniecznością zapewnienia prawidłowej i terminowej realizacji projektu, za zgodą właściwej instytucji).

30


Pobierz ppt "Nowelizacja ustawy wdrożeniowej – obowiązki instytucji"

Podobne prezentacje


Reklamy Google