Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBartłomiej Czerwiński Został zmieniony 6 lat temu
1
„Rola organizacji rzemiosła i MŚP w kształceniu zawodowym”
Maciej Prószyński Warszawa,
2
Rola wynika z tradycji i aktów prawnych
3
Ustawa o rzemiośle z dnia 22 marca 1989 r.
z późniejszymi zmianami. - inne ustawy - przepisy wykonawcze - statuty organizacji rzemiosła - uchwały organów statutowych organizacji rzemiosła.
4
Pola określone ustawowo:
- nadzór nad procesem nauki zawodu u pracodawcy - organizacja systemu potwierdzania kwalifikacji zawodowych i nadzór nad tym procesem - reprezentowanie środowiska
5
Organizacja rzemiosła, jej struktura:
cechy, izby rzemieślnicze, Związek Rzemiosła Polskiego. Zasady organizacyjne: – dobrowolność zrzeszania się rzemieślników; - dobrowolność zrzeszania się organizacji
6
Kształcenie zawodowe u pracodawcy – zalety:
- nauka zawodu przez pracę - indywidualny tok nauki - nauka w naturalnych warunkach zakładu pracy - praca pod stałym i bezpośrednim nadzorem - możliwość obserwacji pracy fachowców - poznanie nowych technologii, maszyn i urządzeń - nauka organizacji pracy - nauka przedsiębiorczości - wynagrodzenie..
7
Kształcenie zawodowe u pracodawcy – wady:
- błędy w stosowaniu przepisów prawa pracy, zwłaszcza w odniesieniu do młodocianych - błędy w stosowaniu przepisów dot. pracy bezpiecznej, zwłaszcza w odniesieniu do młodocianych - niewłaściwa realizacja programu nauki praktycznej - niedostateczny kontakt szkolącego ze szkołą zawodową
8
Nadzór organizacji rzemiosła nad procesem kształcenia u pracodawcy od zawarcia umowy do …?
Organizacja pracy w cechu. Kompetencje a możliwości, w świetle błędnych rozwiązań systemowych. Iluzoryczny obowiązek członkostwa rzemieślnika szkolącego
9
Rozmiary procesu naukę zawodu u pracodawcy, będącego rzemieślnikiem odbywa ok. 66 tys. (wg danych ZRP), ale ta liczba maleje z roku na rok. Przyczyny – poszerzająca się oferta szkół oraz demografia
10
Zawody dominujące – 2/3 ogółu uczy się w jednym z pięciu zawodów: fryzjer, mechanik pojazdowy, stolarz, piekarz i cukiernik (wg danych ZRP). liczne zawody tzw.„niszowe” nie wzbudzają zainteresowania młodzieży – a może o nich nie wie. Współpraca organizacji rzemiosła z doradcami zawodowymi
11
Egzaminy kwalifikacyjne w izbach rzemieślniczych
dobre rozwiązania systemowe zawarte w ustawie o rzemiośle i akcie wykonawczym dobrze zorganizowany przez izby rzemieślnicze proces powoływania komisji egzaminacyjnych i szkolenia ich członków dobrze zorganizowany proces przeprowadzania egzaminów w części praktycznej i teoretycznej prowadzenie wzorcowo dokumentacji związanej z egzaminami udział merytoryczny i finansowy organizacji rzemiosła w przygotowanie standardów
12
Maleje liczba kandydatów przystępujących do egzaminów czeladniczych i mistrzowskich. W 2016 roku:
- do egzaminów czeladniczych przystąpiło ok. 29 tys. kandydatów, głównie absolwentów nauki u pracodawców. - do egzaminów mistrzowskich przystąpiło ok. 2,5 tys. kandydatów. - preferencje zawodowe, jak przy podejmowaniu nauki zawodu. szeroka oferta potwierdzenia kwalifikacji w zawodach tzw. „niszowych”. (podane wielkości wg danych ZRP).
13
Rola organizacji rzemiosła wszystkich szczebli, jako przedstawicieli środowiska.
Związek Rzemiosła Polskiego, jako reprezentant środowiska pracodawców.
14
Dziękuję za uwagę – Maciej Prószyński
Kształcenie „dualne” – system nauki zawodu u pracodawców i w szkołach zorganizowany z udziałem władz centralnych, władz terenowych, organizacji pracodawców Dziękuję za uwagę – Maciej Prószyński
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.