Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wdrażanie podstawy programowej kształcenia w zawodach technicznych

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wdrażanie podstawy programowej kształcenia w zawodach technicznych"— Zapis prezentacji:

1 Wdrażanie podstawy programowej kształcenia w zawodach technicznych
Opracowanie Małgorzata Łukaszewska

2 Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2017/2018
1. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. 2. Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej. 3. Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych. 4. Wprowadzanie doradztwa zawodowego do szkół i placówek. 5. Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły. 6. Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.

3 Typy szkół publicznych i niepublicznych Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 59) Art Szkoły publiczne i niepubliczne dzielą się na następujące typy: 1) ośmioletnią szkołę podstawową; 2) szkoły ponadpodstawowe: a) czteroletnie liceum ogólnokształcące, b) pięcioletnie technikum, c) trzyletnią branżową szkołę I stopnia, d) trzyletnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, e) dwuletnią branżową szkołę II stopnia, f) szkołę policealną dla osób posiadających wykształcenie średnie lub wykształcenie średnie branżowe (okres nauczania nie dłuższy niż 2,5 roku). Art Szkoła specjalna przysposabiająca do pracy - wyłącznie dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

4 Przepisy dotyczące okresu przejściowego – typy szkół
REKRUTACJA DO KLASY I 1.Na rok szkolny 2017/2018 i rok szkolny 2018/2019 • do dotychczasowego 4 letniego technikum • dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum. 2.Na rok szkolny 2019/2020 • dla absolwentów dotychczasowego gimnazjum oraz • do 5 letniego technikum • dla absolwentów ośmioletniej szkoły podstawowej.

5 Działalność dydaktyczno-wychowawcza szkół
(Ustawa Prawo oświatowe z dn. 14 grudnia 2016 r. Dz. U r. poz. 59) Art Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego i z zakresu kształcenia w zawodzie, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3, w tym praktyczną naukę zawodu, a w przypadku szkół artystycznych, zajęcia edukacyjne artystyczne; 2) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się: a) zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w pkt 1, b) zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania; 3) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych; 4) zajęcia prowadzone w ramach kwalifikacyjnych kursów zawodowych; 5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 6) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów; 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego.

6

7 Obszary kształcenia, do których są przypisane poszczególne zawody wskazane w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, w odpowiedniej kolumnie tabeli klasyfikacji właściwej oznaczono w poniższy sposób: 1) AU – administracyjno-usługowy; 2) BD – budowlany; 3) EE – elektryczno-elektroniczny; 4) MG – mechaniczny i górniczo-hutniczy; 5) RL – rolniczo-leśny z ochroną środowiska; 6) TG – turystyczno-gastronomiczny; 7) MS – medyczno-społeczny; 8) ST – artystyczny.

8 W rozporządzeniu wprowadza się także zmiany w nazewnictwie dotychczasowych zawodów, a w konsekwencji określono nowe symbole cyfrowe oraz liczbę i nazwy kwalifikacji w nowo utworzonych zawodach : (1) ‒ zawód technik drogownictwa (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem technik budowy dróg (symbol cyfrowy ), ‒ zawód technik dróg i mostów kolejowych (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych (symbol cyfrowy ), ‒ zawód technik urządzeń sanitarnych (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem technik inżynierii sanitarnej (symbol cyfrowy ), ‒ zawód monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem monter sieci i instalacji sanitarnych (symbol cyfrowy ),

9 W rozporządzeniu wprowadza się także zmiany w nazewnictwie dotychczasowych zawodów:
(2) - zawód technik budownictwa okrętowego (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem technik budowy jednostek pływających (symbol cyfrowy ), ‒ zawód monter kadłubów okrętowych (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem monter kadłubów jednostek pływających (symbol cyfrowy ), ‒ zawód technik cyfrowych procesów graficznych (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem technik grafiki i poligrafii cyfrowej (symbol cyfrowy ), ‒ zawód technik technologii ceramicznej (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem technik ceramik (symbol cyfrowy ), ‒ zawód fototechnik (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem technik fotografii i multimediów (symbol cyfrowy ),

10 W rozporządzeniu wprowadza się także zmiany w nazewnictwie dotychczasowych zawodów:
(3) ‒ zawód monter-elektronik (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem elektronik (symbol cyfrowy ), ‒ zawód monter mechatronik (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem mechatronik (symbol cyfrowy ), ‒ zawód mechanik maszyn i urządzeń drogowych (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych (symbol cyfrowy ). Wprowadzono zmiany w nazewnictwie dotychczasowych zawodów, a w konsekwencji określono nowe symbole cyfrowe oraz liczbę i nazwy kwalifikacji w nowo utworzonych zawodach.

11 W rozporządzeniu określono kwalifikacje do nowych zawodów (do których zostaną opracowane podstawy programowe): 1) technik robót wykończeniowych w budownictwie, 2) magazynier-logistyk, 3) pracownik pomocniczy krawca, 4) pracownik pomocniczy mechanika, 5) pracownik pomocniczy ślusarza, 6) pracownik pomocniczy stolarza, 7) asystent fryzjera, oraz 8) operator maszyn i urządzeń hutniczych (powstał w wyniku pogrupowania i zintegrowania dotychczasowych zawodów operator maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej oraz operator maszyn i urządzeń metalurgicznych, dlatego podstawa programowa kształcenia w zawodach nie obejmuje już tych dwóch zawodów).

12

13 Ramowy plan nauczania dla BS I

14 Ramowy plan nauczania dla BS I

15

16

17 Nowe ramowe plany nauczania zaczną obowiązywać w:
branżowej szkole I stopnia oraz szkole policealnej od 1 września 2017 r., - pięcioletnim technikum od 1 września 2019 r., - branżowej szkole II stopnia od 1 września 2020 r.

18 4-letnie technikum, I klasa - 01 września 2017 r
4-letnie technikum, I klasa - 01 września 2017 r. - ramowy plan nauczania z 2012 r. - jedna lub max. dwie kwalifikacje w zawodzie - uczniowie po gimnazjum - podstawa programowa kształcenia w zawodach z marca 2017

19

20

21 Podstawa programowa kształcenia w zawodach, podobnie jak obecnie obowiązująca, została określona w trzech częściach: 1) część I – określa ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego oraz obejmuje tabelę zawierającą wykaz kwalifikacji wraz z ich powiązaniami z zawodami i efektami kształcenia; 2) część II – określa: efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach; 3) część III – określa opis kształcenia w poszczególnych zawodach zawierający: nazwy i symbole cyfrowe zawodów, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, cele kształcenia w zawodach, nazwy kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, warunki realizacji kształcenia w zawodach, minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego oraz możliwości uzyskania dodatkowych kwalifikacji w zawodach w ramach obszaru kształcenia określonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

22 STRUKTURA ZMODYFIKOWANEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE Podstawa programowa kształcenia w zawodzie składa się z pięciu (sześciu dla niektórych zawodów branżowej szkoły I stopnia) części: I. CELE KSZTAŁCENIA II. POZIOMY PRK - poziom PRK określony dla zawodu jako kwalifikacji pełnej oraz poziom PRK określony dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie. III. EFEKTY KSZTAŁCENIA Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów: - Bezpieczeństwo i higiena pracy (BHP) - Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej (PDG) - Język obcy ukierunkowany zawodowo (JOZ) - Kompetencje personalne i społeczne (KPS) - Organizacja pracy małych zespołów (OMZ) Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów (PKZ) Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie IV. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE V. MINIMALNA LICZBA GODZIN KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO VI. MOŻLIWOŚCI UZYSKIWANIA DODATKOWYCH KWALIFIKACJI W ZAWODACH W RAMACH OBSZARU KSZTAŁCENIA OKREŚLONEGO W KLASYFIKACJI ZAWODÓW

23 IV. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
Szkoła podejmująca kształcenie w danym zawodzie powinna posiadać wyszczególnione w PPKZ pomieszczenia dydaktyczne. Szkoła jest zobowiązana zorganizować praktykę zawodową (praktyki zawodowe) w przedsiębiorstwach zatrudniających pracowników z obszaru zawodowego właściwego dla nauczanego zawodu, w rzeczywistych warunkach pracy w kontakcie z nowoczesnymi technikami i technologiami. Program praktyk zawodowych powinien być opracowywany przez zespół nauczycieli kształcenia zawodowego w konsultacji z pracodawcami lub organizacjami pracodawców, współpracującymi ze szkołą. Zakres treści zawartych w programie praktyk zawodowych powinien odpowiadać potrzebom lokalnego rynku pracy.

24 IV. WARUNKI REALIZACJI KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
W zależności od specyfiki zawodu, w programie praktyk powinny być uwzględnione wybrane efekty z BHP, PDG, KPS, OMZ, JOZ. Program praktyk zawodowych powinien odzwierciedlać specyfikę lokalnego rynku pracy oraz zawierać następujące główne cele kształcenia: przybliżenie uczniom rzeczywistych warunków pracy, opanowanie umiejętności wykorzystywania nowych technologii, poznanie możliwości rozwoju zawodowego u pracodawcy, utrwalenie umiejętności nabytych w procesie kształcenia.

25 Algorytm tworzenia programu nauczania do zawodu
Faza I Przygotowanie do tworzenia programu nauczania do zawodu Faza II Tworzenie programu nauczania do zawodu Faza III Sprawdzenie kompletności i poprawności opracowanego programu nauczania

26 Działania podczas tworzenia programu nauczania do zawodu
Faza I Przygotowanie do tworzenia programu nauczania do zawodu Działanie I.1 Zebranie materiałów i informacji pomocnych przy tworzeniu programu nauczania do zawodu Działanie I.2 Sprawdzenie, czy są zawody, które mają wspólne kwalifikacje oraz PKZ z danym zawodem Działanie I.3 Wybór rodzaju tworzonego programu nauczania do zawodu Działanie I.4 Opracowanie opisu zawodu, dla którego będzie tworzony program nauczania Działanie I.5 Diagnoza potrzeb i możliwości uczniów kształcących się w danym zawodzie w Waszej szkole, w kontekście indywidualizacji pracy uczniów

27 Działania podczas tworzenia programu nauczania do zawodu
Faza II Tworzenie programu nauczania do zawodu Działanie II.1 Pogrupowanie wszystkich efektów kształcenia w przedmioty lub moduły oraz opracowanie szkolnego planu nauczania do wybranego zawodu Działanie II.2 Uszczegółowienie efektów kształcenia w przedmiotach lub modułach Działanie II.3 Opracowanie programów nauczania dla każdego przedmiotu lub modułu Działanie II.4 Opracowanie pełnej wersji programów nauczania do wybranego zawodu

28 Działania podczas tworzenia programu nauczania do zawodu
Faza III Sprawdzenie kompletności i poprawności opracowanego programu nauczania Działanie III.1 Sprawdzenie zgodności programu z obowiązującymi aktami prawnymi dotyczącymi kształcenia zawodowego Działanie III.2 Dokonanie ewentualnych uzupełnień i poprawek

29 W prezentacji wykorzystano:
- „Vademecum dyrektora szkoły zawodowej”, ORE marzec 2017, - „Reforma edukacji 2017”, ORE materiały konferencyjne z dnia 7 marca 2017 r.


Pobierz ppt "Wdrażanie podstawy programowej kształcenia w zawodach technicznych"

Podobne prezentacje


Reklamy Google