Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałArkadiusz Włodarczyk Został zmieniony 7 lat temu
1
Umowa ogólna o użytkowaniu wagonów towarowych (AVV)
Materiały na posiedzenie sekcji IGTL Ireneusz Gójski Warszawa
2
Stanowisko Prezesa UTK
Wymiana i użytkowanie taboru na podstawie umów RIV i RIC w komunikacji międzynarodowej (informacja dla przedsiębiorców kolejowych z ) Umowy RIV i RIC zostały zawarte w 1922 r. jako porozumienia międzynarodowe pomiędzy przedsiębiorstwami przewozowymi. Umowa RIV została rozwiązana 1 lipca 2006 r. Jednocześnie za następcę tej umowy w obrocie międzynarodowym uznać można Ogólną umowę o użytkowaniu wagonów towarowych (GCU, AVV). Podstawowym zadaniem ww. umów jest uznawanie za dopuszczone do eksploatacji pojazdów kolejowych przez krajowe organy regulacji rynku kolejowego. Porozumienia te określają warunki, których spełnienie uzależnia możliwość wymiany pojazdów pomiędzy sygnatariuszami porozumienia. Spełnienie wymagań wskazanych w umowach jest stwierdzane poprzez nadanie pojazdom odpowiednio oznaczenia RIV lub RIC. Sygnatariuszami umów są jedynie kolejowe przedsiębiorstwa przewozowe, nie zaś poszczególne państwa, co wpływa na charakter tych przepisów; nie mogą one bowiem stanowić przepisów o charakterze powszechnie obowiązującym. Jednocześnie przepisom tym nadano specjalny charakter poprzez wpisanie odwołania do umów RIC i RIV do art. 21 ust. 12 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2008/57/WE z 17 czerwca 2008 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie (Dyrektywa 57). Irneusz Gójski
3
AVV aktualny stan - umowa
Ogólna umowa o użytkowaniu wagonów towarowych składa się z nastepująch rozdziałów i załączników: Rozdział I: Przedmiot, zakres stosowania, wypowiedzenie, zmiany Umowy, wykluczenie strony Umowy Rozdział II: Obowiązki i prawa posiadacza Rozdział III: Obowiązki i prawa KPP Rozdział IV: Stwierdzenie i postępowanie przy uszkodzeniach wagonu będącego w pieczy KPP. Rozdział V: Odpowiedzialność w przypadku zaginięcia lub uszkodzenia wagonu Rozdział VI: Odpowiedzialność przy szkodach spowodowanych przez wagon Rozdział VII: Odpowiedzialność pracowników i innych osób Rozdział VIII: Pozostałe postanowienia Irneusz Gójski
4
AVV aktualny stan - załączniki
Załącznik 1: Wykaz uczestniczących posiadaczy wagonów i KPP Załącznik 2: Definicje Załącznik 3: Dokumenty dla przewozu wagonów próżnych Załącznik 4: Protokół uszkodzenia wagonu Załącznik 5: Obliczanie odszkodowania dla wagonu lub wózka w przypadku zagubienia lub uszkodzenia. Załącznik 6: Odszkodowania za utratę korzyści Załącznik 7: Części zamienne Załącznik 8: Regulamin wewnętrzny stosowania i zmian AVV Załącznik 9: Warunki rewizji technicznej dla przejścia wagonów Załącznik 10: Utrzymanie bieżące i prewencyjne Załącznik 11: Napisy i znaki na wagonach Załącznik 12: Katalog uszkodzeń wagonów towarowych Załącznik 13: Katalog drobnych napraw wagonów towarowych wykonywanych przez KPP w miejscu unieruchomienia wagonu lub w bliskiej okolicy. Załącznik 14: Dodatkowe warunki dla użytkowania wagonów w komunikacji promowej oraz przy wymianie z kolejami normalno i szerokotorowymi. Irneusz Gójski
5
AVV Przykładowe różnice między polską wersją językową z 1. 01
AVV Przykładowe różnice między polską wersją językową z a aktualną wersją W załączniku 10 Wagony towarowe - naprawa i utrzymanie prewencyjne wprowadzono w aneksie 3 szereg zmian likwidując m. in. obowiązek sprawozdawczości z badań EVIC. Wprowadzono nowe aneksy 5 i 6. Aneks 1 - Objawy owalizacji powierzchni tocznej koła Aneks 2 – Schematyczne przedstawienie zawieszenia wózków Aneks 3 – Europejski Katalogi Inspekcji Wizualnej (EVIC) osi wagonów towarowych Aneks 4 – Wymiana wstawek kompozytowych Aneks 5 – Badanie i tryb postępowania postępowanie przy wyciekach smaru lub oleju na kole i maźnicy Aneks 6 - Kodowanie kroków w czasie naprawy Irneusz Gójski
6
Zmiany w wersji 1.1.2017 wchodzące w życie od 1.1.2018
W roku przygotowano i przyjęto z terminem wejścia w życie już 22 zmiany dotyczące: załącznika 2 i 11 zalącznika 9 załącznika 11 załącznika 9 8 Załącznika 11 załącznika 9 zalącznika 11 12-13 załącznika 9 załacznika 10 art 3.20 15 zalacznika 7 cześć B 16 załącznika 7 wzór HR 17 załącznika 10 pkt 4.14 18 załącznika 10 pkt 1.6.1, , 1,18 19 załącznika 10 rozdział C 20 załącznika 10 aneks 3 pkt 3.2 21 załącznika 6 art. 23.2 22 załącznika 8 Irneusz Gójski
7
AVV - Zmiany redakcyjne, zalecenia
W roku roku 2016 przygotowano 28 zmian redakcyjnych obowiązujących od ; W roku 2017 przygotowano 8 zmian redakcyjnych które będą obowązywać od ; Ponadto Wspólny Komitet AVV opublikował w 2017 roku dwa zalecenia dotyczące: * pękniętych kół, * napisów na wagonach. Obowiązek aktualizacji AVV spoczywa także na uczestnikach porozumienia dotyczy to np informacji o firmach i informacji o wagonach. W wykazie AVV znajdują się 49 polskie firmy. Dane niektórych z nich od lat nie były aktualizowane. Irneusz Gójski
8
AVV – Komitet Wspólny UIP, UIC i ERFA zajmują się wspólnie stosowaniem, rozprzestrzenianiem i dalszym rozwojem AVV. W tym celu tworzą Komitet Wspólny składający się z przedstawicieli trzech Związków. UIP i UIC delegują każdy po 5 członków, a ERFA 2 członków do Komitetu Wspólnego. Aktualny skład Wspólnego Komitetu przedstawia się nastepująco: POWIERNIK: Floris Foqué. współprzewodniczący: UIC : Mr. N. Czernecki, SNCF UIP : Mr. S. Lohmeyer, VTG WSPÓLNY KOMITET ERFA Mr. A. Marquardt, Captrain Mr. L. Fogu, HUPAC Rzecznik Mr. M. Vaerst, Railmind UIC Mrs. N. Nober, Lineas Group SA/NV Mr. R. Sklenar, ZSSK CARGO Mrs. I. Hilb, DB Cargo Mr. A. Kapłan, PKP Rzecznik Mr. D. Oelschläger, UIP Mr. P.-A. Bentin, TRANSWAGGON Mr. G. Peterhans, UIP Mr. E. Fallou, Ermewa Mr. J. Feindert, GATX Rzecznik Mr. K.H. Fehr, VPI Irneusz Gójski
9
AVV – wybrane zadania Komitetu Wspólnego
Zgodnie z rozdziałem II pkt 5 Umowy AVV, Komitet Wspólny tworzy pod swoim nadzorem stałą grupę ekspertów z zadaniami w następujących obszarach: wypracowanie stanowiska odnośnie problemów wniesionych przez Komitet Wspólny, szczególnie co do interpretacji i stosowania AVV, - analiza propozycji zmian AVV, prowadzenie procedury arbitrażowej wnioskowanej wspólnie przez pozostające w sporze strony. Irneusz Gójski
10
AVV –zasady wprowadzania zmian i uzupełnień Załącznik 8 pkt 7-11
7 . Strony Umowy mogą składać w Biurze AVV wnioski o zmiany. Również reprezentowane w Komitecie Wspólnym Związki, mogą kierować do Komitetu Wspólnego zalecenia odnośnie zmian lub uzupełnień do AVV, które przez Komitet Wspólny mogą być przyjęte jednomyślnie jako wnioski o zmiany i skierowane do Biura AVV. Każdy wniosek tego rodzaju wymaga wsparcia co najmniej 25 stron Umowy lub jednomyślnej zgody Komitetu Wspólnego. Wnioski muszą być sporządzone w jednym z trzech języków Umowy i zawierać uzasadnienie z podaniem właściwego artykułu bądź przedmiotowego Załącznika. Biuro AVV sprawdza kompletność wniosków i zwraca wnioski niekompletne. 8. Biuro AVV publikuje wnioski o zmianę w trzech językach umowy na wymienionej powyżej w punkcie 5 stronie internetowej i powiadamia przez , w terminie 4 tygodni od wpłynięcia pełnego wniosku wszystkie strony Umowy o opublikowaniu. Każda strona Umowy jest odpowiedzialna za to, aby podać do Biura AVV aktualny adres w celu odbioru powiadomień. Propozycje zmian w wersji drukowanej będą udostępniane Stronom Umowy przez Biuro AVV, tylko na wyraźne życzenie. . Irneusz Gójski
11
AVV –zasady wprowadzania zmian i uzupełnień Załącznik 8 pkt 7-11
9. Strony Umowy, które nie zgadzają się na zmiany muszą poinformować o tym Biuro AVV listem, faksem lub przez w ciągu 3 miesięcy po wysłaniu informacji o opublikowaniu wniosku o zmiany. Jeśli w tym terminie strona Umowy nie zgłosi sprzeciwu, jest to uznawane za zgodę na zmianę. 10. Wnioski są przyjęte, jeżeli we właściwym terminie sprzeciwu nie zgłosiła żadna ze Stron Umowy lub gdy, w każdej z wymienionych w pkt 5, akapit 4 Grup, znalazły one zgodę większości 3/4 głosów należących do nich Stron Umowy, które reprezentują jednocześnie, co najmniej 3/4 tonokilometrów bądź 3/4 liczby wagonów w Grupie. 11. …. Przyjęte zmiany i uzupełnienia są obowiązujące również dla stron, które głosowały przeciw, o ile strony te nie wypowiedziały swojego uczestnictwa w Umowie zgodnie z Art. 3 AVV…… Irneusz Gójski
12
Przykładowe uwagi zgłaszane przez członków IGTL
* KPK nie przesyła protokólu uszkodzenia wagonu do posiadacza, Koszt naprawy jest mniejszy niż 850 EUR . Posiadacz po roku od usunięcia usterki otrzymuje fakturę do zapłacenia. Spór miedzy posiadaczema a KPK trwa miesiącami. * KPK stwierdza brak części wagonu, sporządza protokół w którym pisze, że brak powstał u innego KPK nie przedstawiając na to dowodów. Czy zapis jednostrony „ wagon przyjęto w takim stanie od KPK ” wystarczy aby obciązyć inne KPK. * Posiadcz otrzymuje protokół uszkodzenia wagonu z jego winy. Nie ma wystąpienia o zgodę na koszty powyżej 850 EUR. Brak wystąpienia o części zamienne (wzór H). KPK milczy i naprawia wagon trzy miesiące. Kto odpowiada za to ? Posiadacz ma twarde terminy 2 dni (art 19 pkt 19.1) na zgodę na koszty powyżej 850 EUR, 20 dni (zał. 7 pkt 1.2) na dostawę części zamiennych. Brak jest natomiast wymagań co do terminów napraw przez KPK. * Jeśli KPK ponosi winę za uszkodzenie wagonu zwraca koszt naprawy wagonu i wyliczone utraty korzyści w związku z postojem wagonu. W przypadku płaskich miejsc powstaje konieczność obtoczenia koła co powoduje zmniejszenie jego średniy i skraca okres jego użytkowania. Za zmniejszenia średnicy koła powinno być ustalone dodatkowe odszkodowanie (np za 1mm). * W załączniku 9 brak jest niektórych kodów np dotyczących uszkodzenia zestawów kołowych lub hamulców wykrywanych przez urządzenia pomiarowe zarządcy infrastruktury lub elementów pneumatycznych hamulca (np zaworu rozrządczego). *Zgodnie z AVV dla rozstrzygania sporów właściwy jest sąd w siedzibie pozwanego. Przy małych kosztach sporu i dużych odleglościach sprawy sądowe są nieopłacalne. Brak jest pozasądowych sposobów rozstrzygania sporów. Irneusz Gójski
13
Podsumowanie uwag członków IGTL
Większość uwag zgłaszanych przez członków IGTL dotyczy następujących grup zagadnień: - organizacja naprawy wagonu (kto i w jaki sposób realizuje to zadanie; zgodnie z zapisami to przewoźnik powinien podjąć się takiej organizacji, ale niestety bardzo często temat jest spychany na posiadacza wagonu, użytkownika wagonu itd.); - zasady wyboru warsztatu naprawczego (ten element nie jest uregulowany i niestety podejście w różnych miejscach w Europie jest różne); - komunikacja w przypadku uszkodzenia wagonu (niestety nie ma tak naprawdę wymagalności w zakresie niezwłocznego działania po zidentyfikowaniu usterki wagonu i czasami organizacja przywrócenia do eksploatacji trwa nawet kilka miesięcy – ewidentny brak „twardych” terminów i konsekwencji z ich niedotrzymania); - zasady rozliczenia stron i transparentność w kalkulacji (w wielu miejscach w Europie ta sama czynność utrzymaniowa jest inaczej opłacana, a różnice są wręcz horrendalne – niestety często wykorzystywany jest warunek nieprzekroczenia kwoty 850 EUR, który nie wymaga zgody drugiej strony). Irneusz Gójski
14
Wnioski na posiedzenie Sekcji
1. Zapewnić bieżącą aktualizację polskiej wersji językowej AVV; 2. Na podstawie AVV wersja przygotować: a/ wystąpienia do Komitetu Wspólnego AVV o wyjaśnienia i interpretacje zagadnień nadal budzących wątpliwości; b/ dokonać analizy i przygotować konkretne wnioski o zmianę postanowień AVV. Irneusz Gójski
Podobne prezentacje
© 2025 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.