Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Rok szkolny /2018
2
6 kierunków realizacji polityki oświatowej
W roku szkolnym 2017/2018 ustalono następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa: 1) Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. 2) Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej. 3) Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych. 4) Wprowadzanie doradztwa zawodowego do szkół i placówek. 5) Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły. 6) Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.
3
Kalendarz roku szkolnego 2017/2018
Rozpoczęcie zajęć dydaktyczno-wychowawczych: 4 września 2017 r. Zimowa przerwa świąteczna: grudnia 2017 r. Ferie zimowe: woj. lubuskie lutego 2018 r. Wiosenna przerwa świąteczna: 29 marca – 3 kwietnia 2018 r. Egzamin gimnazjalny (z wyjątkiem szkół wymienionych w pkt 6): ustali dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Zakończenie zajęć dydaktyczno – wychowawczych: 22 czerwca 2018 r. Ferie letnie: 23 czerwca – 31 sierpnia 2018r.
4
Ustalanie dni wolnych od zajęć
Projekt nowego rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego (na dzień publikacji artykułu nie było jeszcze podpisanego rozporządzenia), które wejdzie w życie 1 września 2017 r., dotyczy ustalania dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych pozostających w dyspozycji dyrektora. O ile nie zmieniła się procedura ustalania dni wolnych, o tyle zmodyfikowano wykaz typów szkół, w których jest to możliwe, w tym liczbę dodatkowych dni wolnych, którą można ustalić w poszczególnych typach szkół – i tak, dla: szkół podstawowych (w tym szkół funkcjonujących w placówkach) ustalono do 8 dni (było 6), z przeznaczeniem na: egzamin ósmoklasisty – 3 dni, rekolekcje wielkopostne – 3 dni i 2 dni ustalone na podstawie przepisów § 5 ust. 2 projektu,
5
Statuty szkół i przedszkoli – do zmiany
Do 30 listopada br. szkoły i przedszkola muszą dostosować swoje statuty do aktualnych przepisów ustanowionych przez Prawo oświatowe. Aby statut był zgodny z przepisami, w pierwszej kolejności należy zapoznać się z art. 98 i następne ustawy – Prawo oświatowe, a następnie szczegółowo przestudiować inne przepisy tej ustawy, szczególnie wprowadzające nowe rozwiązania w oświacie. W związku z opisanymi zmianami w statucie należy uwzględnić zmiany dotyczące: zakresu zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy, organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, organizacji współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej, organizacji wolontariatu w szkole.
6
Nowy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
Od nowego roku szkolnego odrębne programy wychowawczy i profilaktyki musi zastąpić jeden – wychowawczo-profilaktyczny. U podstaw zmian leży założenie ustawodawcy, że działalność wychowawcza szkoły jest jednym z podstawowych celów polityki edukacyjnej państwa, a proces wychowania jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Wychowawcza funkcja szkoły znajduje odzwierciedlenie również w treści obowiązujących od roku szkolnego 2017/2018 nowych podstaw programowych. W wymaganiach dla poszczególnych zajęć edukacyjnych na każdym etapie edukacji zawarto treści wychowawczo-profilaktyczne. Należy pamiętać, że obowiązek opracowania i realizowania jednego programu nie może polegać jedynie na połączeniu dotychczasowego szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktyki w jeden dokument. Dyrektor musi uwzględnić takie działania i procedury związane z opracowywaniem programu, aby w proces zaangażowani byli wszyscy nauczyciele, jak i przedstawiciele całej społeczności szkolnej. Warto przy tym podkreślić szczególną rolę wychowawcy, który jest odpowiedzialny za realizację zadań wychowawczo-profilaktycznych szkoły podczas zajęć z uczniami.
7
Nowy program musi obejmować:
treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Program wychowawczo-profilaktyczny powinien być uchwalony przez radę rodziców, w porozumieniu z radą pedagogiczną. O sposobie tego porozumienia i formie potwierdzenia decydują szkoły. Podobnie jak dotychczas, jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo- profilaktycznego, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
8
Informowanie o wolnych miejscach pracy – nowe zadanie dyrektora
Obowiązek informowania kuratora oświaty o wolnych stanowiskach dotyczy okresu od 1 kwietnia 2017 r. do 31 sierpnia 2023 r.
9
Działalność innowacyjna po zmianach
Szkoła będzie samodzielnie podejmowała decyzję, jakie innowacje będzie prowadziła, realizowała, dokumentowała. W stosunku do obecnego stanu prawnego zmiany w prowadzeniu innowacji polegają na: zniesieniu konieczności zgłaszania innowacji pedagogicznej kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu, zniesieniu wymagań formalnych warunkujących rozpoczęcie działalności innowacyjnej.
10
Organizacja wolontariatu w szkołach
Ustawa Prawo oświatowe przewiduje od 1 września br. kilka zmian w zakresie organizacji wolontariatu w szkołach. Zakres regulacji obejmuje: zapewnienie kształtowania u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym, zapewnienie przez dyrektora warunków do działania wolontariuszy w szkole. podejmowanie działań z zakresu wolontariatu (samorząd szkolny w porozumieniu z dyrektorem szkoły), samorząd uczniowski może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu, zawarcie w statucie szkoły informacji o sposobie organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu (art. 2 ust. 12, art. 68 ust. 1 pkt 9, art. 85 ust. 6 i 7, art. 98 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy). Udział uczniów w działaniach sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym i kształtowaniu postaw prospołecznych jest ważnym zadaniem szkoły, które powinno zostać ujęte w statucie szkoły (art. 98 ust. 1 pkt. 12 ustawy Prawo oświatowe).
11
Doradztwo zawodowe – jeszcze bez szczegółowych wytycznych
Od 1 września 2017 r. realizacja treści programowych z zakresu doradztwa ma się odbywać na dotychczasowych zasadach. W uzasadnieniu do ustawy Prawo oświatowe wskazuje się, że doradztwo zawodowe realizowane powinno być w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego zadania z zakresu doradztwa zawodowego w szkole, dopuszczony przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Treści programu powinny być dostosowane do wieku i potrzeb uczniów, do których jest kierowany. W programie warto uwzględnić współprace z rodzicami i wykorzystanie ich wsparcia w podejmowaniu decyzji przez uczniów. Program dla uczniów szkoły podstawowej powinien zawierać cele i treści zmierzające do przygotowania uczniów: do podjęcia dalszej nauki w szkole ponadpodstawowej i wyboru typu szkoły, do podjęcia decyzji o kierunku dalszej edukacji, na poznanie własnych zdolności, mocnych stron, umiejętności, predyspozycji, na przekazanie wiedzy o zawodach, możliwych ścieżkach edukacji oraz ofercie edukacyjnej szkół ponadpodstawowych.
12
Regulamin dowozów Zarządzenie Nr Burmistrza Drezdenka z dnia 23 września 2013 r. w sprawie: wprowadzenia regulaminu sprawowania opieki nad uczniami w czasie ich przewozu do i ze szkoły na terenie Gminy Drezdenko. Regulamin obowiązuje przewoźnika wykonującego usługę dowóz u uczniów, opiekunów dowozów szkolnych, dyrektorów szkół objętych dowożeniem oraz wszystkich uczniów korzystających z dowozu.
13
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Zasady realizacji zadań: 1. Zasięgnięcie opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego w sprawie zakupu książek. 2. Podjęcie współpracy z bibliotekami publicznymi lub publicznymi bibliotekami pedagogicznymi, obejmujące: • planowanie zakupów książek • Wymiana informacji o imprezach promujących czytelnictwo 3. Zorganizowanie w ciągu roku szkolnego co najmniej jednego wydarzenia promującego czytelnictwo z udziałem uczniów 4. Uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas zorganizowanego przez szkołę co najmniej jednego spotkania z rodzicami 5. Zrealizowanie co najmniej jednego projektu edukacyjnego na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej
14
6. Dostosowanie organizacji pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, w szczególności poprzez umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich. 7. Uwzględnienie potrzeb uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek 8. Rozliczenie środków otrzymanych oraz sprawozdanie z realizacji programu • Sprawozdanie z realizacji programu powinno zawierać: o zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach Programu oraz informację o zrealizowanych działaniach, o których mowa w § 3 ust. 1 lub 3 rozporządzenia;o wnioski z realizacji programu. 9. Realizacja programu będzie monitorowana zarówno w trakcie jego trwania, jak i po zakończeniu(sprawozdania). Monitorowanie może obejmować m.in. następujące zagadnienia: a. liczbę wydarzeń czytelniczych w szkole w trakcie trwania programu, b. liczbę wypożyczeń przypadających na jeden tytuł z nowo zakupionych książek, c. ogólną liczbę wypożyczeń z biblioteki szkolnej w danym roku szkolnym, d. ogólną liczbę wypożyczeń z biblioteki szkolnej w analogicznym okresie w poprzednim roku szkolnym.
15
Aktywna Tablica Ważne terminy
W 2017 szkoły będą mogły wnioskować o udział w Programie do 31 sierpnia 2017 r. W ramach programu szkoły podstawowe zostaną wyposażone w tablice interaktywne, projektory, głośniki czy interaktywne monitory dotykowe. Podstawowym wymaganiem dla szkoły lub szkoły za granicą przystępującej do programu jest posiadanie dostępu do Internetu na poziomie co najmniej 30 Mb/s.
16
„Owoce i warzywa w szkole”.
„Szkoła z witaminą” Jeden nowy program zamiast dwóch dotychczasowych: „Mleko w szkole” „Owoce i warzywa w szkole”. Celem jest upowszechnianie wśród dzieci zdrowych nawyków żywieniowych. Proponowane formy działań edukacyjnych: W projekcie określono katalog działań edukacyjnych do wyboru przez szkoły, które przystąpią do nowego programu. Działania polegają m.in. na organizacji wspólnych śniadań, prowadzeniu ogródków, wydawaniu gazetek lub zajęciach edukacyjnych w formie warsztatów kulinarnych. Przewidziano również działania o szerszej skali np. organizowanie wystaw, festynów i wycieczek z udziałem rodziców. Obowiązkiem szkoły, która przystąpiła do programu ma być – w ramach realizacji ww. działań – uwzględnianie elementów edukacji z zakresu zdrowego odżywiania i przeciwdziałanie marnotrawieniu żywności. Nowy program będzie obsługiwany przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Szkoły realizujące program będą przesyłały do terenowych jednostek KOWR informacje o wykonanych działaniach towarzyszących.
17
Enea AKADEMIA TELENTÓW
18
Harmonogram przekształcenia szkół
Gimnazjum nr 1 im. Józefa Nojiego w Drezdenku Szkoła podstawowa nr 2 im. Józefa Nojiego w Drezdenku Zespół Szkół im. Henryka Sienkiewicza w Drezdenku Szkoła Podstawowa nr 3 im. Henryka Sienkiewicza w Drezdenku
19
Terminy przekazywania baz danych oświatowych w systemie informacji oświatowej
Szkoły i placówki oświatowe, placówki spoza systemu oświaty zatrudniające nauczycieli według stanu na 10 września 2017 r września 2017 r. według stanu na 30 września 2017 r października 2017 r. Spis wg stanu na dzień 10 i 30 września 2017 r. należy wykonać za pomocą programu SIO v.3.23
24
Dziękujemy za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.