Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
„Nowa jakość w edukacji na terenach wiejskich
„Nowa jakość w edukacji na terenach wiejskich. Mała Szkoła miejscem rozwoju kompetencji kluczowych i aktywizowania środowiska lokalnego" Toruń, 29 listopada 2011
2
Cele projektu „Z Małej Szkoły w Wielki Świat”
1. Wsparcie uczniów w rozwijaniu trzech kompetencji kluczowych: matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo-technicznych, społecznych i obywatelskich, umiejętności uczenia się. 2. Rozwój ruchu naukowego Małych Szkół 3. Wypracowanie nowego modelu małej wiejskiej szkoły
3
Beneficjenci szkoły w woj. kujawsko-pomorskim
Uczniowie 119 małych wiejskich szkół podstawowych z 9 województw: mazowieckiego, warmińsko-mazurskiego, kujawsko-pomorskiego, pomorskiego, wielkopolskiego, lubuskiego, zachodniopomorskiego, dolnośląskiego, opolskiego, w tym: - 38 szkół z liczbą uczniów (w klasach I-VI) - 72 szkoły z liczbą uczniów do 70 (w klasach I-VI)
4
Beneficjenci szkoły w woj. wielkopolskim W tym:
- 38 szkół z liczbą uczniów (w klasach I-VI) 72 szkoły z liczbą uczniów do 70 (w klasach I-VI). Od roku szkolnego 2011/12 w projekcie mamy 9 nowych szkół
5
Beneficjenci szkoły w woj. pomorskim
Nauczyciele i dyrektorzy małych wiejskich szkół podstawowych prowadzonych przez: - gminy, - lokalne NGO (stowarzyszenia rozwoju wsi), - osoby fizyczne.
6
Nasz Projekt …jest odpowiedzią na konkurs Ministerstwa Edukacji Narodowej „Ponadregionalne programy rozwijania umiejętności uczniów w zakresie kompetencji kluczowych, ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych…” - Program Operacyjny Kapitał Ludzki - Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty” - Działanie 3.3. „Poprawa jakości kształcenia” - Poddziałanie „Modernizacja treści i metod kształcenia”
7
Przyczyny takiego wyboru beneficjentów
Przekonanie, że rozwijanie kompetencji kluczowych, aby było skuteczne, musi rozpocząć się jak najwcześniej – w przedszkolu, szkole podstawowej. SP w Bożejewicach
8
Przyczyny takiego wyboru beneficjentów
Przekonanie, że istnienie małych wiejskich szkół jest bardzo ważne dla zwiększenia szans sukcesu dzieci w dalszej edukacji i rozwoju terenów wiejskich - trzeba je wspierać i promować. SP w Korzeczniku
9
Przyczyny takiego wyboru beneficjentów
Przekonanie, że mała wiejska szkoła winna pełnić rolę centrum rozwoju wsi: społecznego, kulturalnego, sportowego, ma motywować i inspirować do wspólnych działań w środowisku. SP w Gąskach
10
Przyczyny takiego wyboru beneficjentów
Doświadczenie Federacji Inicjatyw Oświatowych 12 lat wspierania społeczności lokalnych w ratowaniu zamykanych wiejskich szkół – pomoc w tworzeniu nowych organów prowadzących: Stowarzyszeń Rozwoju Wsi.
11
Jak rozwijamy wybrane kompetencje
Metodą projektu edukacyjnego, ponieważ: pozwala rozwinąć zarówno wiedzę jak i umiejętności oraz kształtować postawy; umożliwia wspólną pracę uczniów w różnym wieku; umożliwia każdemu uczniowi wykorzystanie jego zasobów, różne formy ekspresji, bezpieczne trenowanie nowych umiejętności; pozwala na działania we współpracy ze środowiskiem lokalnym. SP w Garkach
12
Jak rozwijamy wybrane kompetencje
Pracujemy w grupach projektowych zróżnicowanych wiekowo – złożonych z uczniów z trzech roczników: klasy 1-3 oraz klasy 4-6 (w b. małych szkołach: klasy 1-6) uczniowie w tych grupach uczą się od siebie nawzajem, tworzą wspólnotę szkolną (a nie klasową), każdy uczeń w ciągu roku szkolnego realizuje 4 projekty matematyczno-przyrodnicze i 4 projekty społeczno-obywatelskie, w każdym projekcie stosujemy ocenianie kształtujące.
13
Staramy się, aby w naszych projektach edukacyjnych:
uczniowie czuli się odpowiedzialni za proces i produkt, uczniowie świadomie uczyli się i doskonalili, uczniowie korzystali z różnorodnych źródeł wiedzy, ważny udział mieli rodzice, podstawą była współpraca w grupach zróżnicowanych wiekowo, uwzględniano potrzeby i możliwości lokalne, wykorzystywano jak najlepiej wszystkie zasoby lokalne.
14
Jak wspieramy nauczycieli
Gotowe scenariusze projektów Literatura metodyczna Platforma Moodle – fora, czaty, wymiana doświadczeń ok. 600 nauczycieli i dyrektorów
15
Jak wspieramy nauczycieli
Szkolenie wstępne – 5 dni Seminaria wojewódzkie – 2 dni dwa razy w ciągu każdego roku szkolnego Letnie konferencje metodyczne – 3 dni co roku Czaty i szkolenia Szkolnych Zespołów Projektowych
16
Skąd wiemy jak nam wychodzi
Dzienniki projektów – sprawozdania składane przez nauczycieli po zrealizowaniu każdego projektu edukacyjnego Wizyty monitorujące w szkołach – 2 razy w roku szkolnym
17
Skąd wiemy jak nam wychodzi
Ankiety ewaluacyjne podczas szkoleń Testowe badania kompetencji uczniów (Instytut Badań Kompetencji z Wałbrzycha) – 3 razy w ciągu projektu
18
Co jeszcze? – Ruch Naukowy Małych Szkół
Letnie Obozy Naukowe Letnie Szkoły Odkrywców Certyfikacja Małych Szkół Promujących Ruch Naukowy
19
Letnie Szkoły Odkrywców
W każdej szkole przez 3 lata pięć dni wakacyjnych zajęć ze studentami SP w Roszkowie
20
Letnie Szkoły Odkrywców
Głównym celem LSO jest zapoznanie dzieci z metodą pracy naukowej. Dzieci uczą się wykorzystywać istniejące zasoby wiedzy i metodologię do wyjaśniania zjawisk zachodzących w otaczającym je świecie. SP w Roszkowie
21
Certyfikacja - wymagania
Wstępne: Dostępność bazy szkolnej pozwalającej na prowadzenie ruchu naukowego. Obszar A. Szkoła podejmuje działania aktywnie promujące ruch naukowy wśród dzieci. Obszar B. Nauczyciele w szkole przejawiają (aktywną) postawę badawczą modelując w ten sposób postawy uczniowskie. Obszar C. Szkoła jest otwarta na szeroką współpracę w ruchu naukowym. SP w Grążawach
22
A teraz – jak to robimy? SP w Bożejewicach
23
Głosy nauczycieli po 1. roku realizacji projektu
SP w Giemlicach Dzieci usamodzielniły się Ujawniły się nieznane umiejętności i zainteresowania uczniów Dzieci współpracują w grupie, nie tylko z najlepszymi kolegami Pogłębiła się współpraca z rodzicami Poszerzyła się współpraca ze środowiskiem lokalnym Lepsza adaptacja uczniów klas 1. od września 2011
24
Planowane rezultaty Podniesienie poziomu wybranych kompetencji u uczniów, którzy uczestniczyli 3 i 2 lata w projekcie Wypracowanie modelu małej wiejskiej szkoły – wykorzystującej w pełni zasoby swoje i okolicy, oferującej nowoczesną edukację Rozwinięcie Ruchu Naukowego Małych Szkół Przekonanie władz i opinii publicznej, że małe szkoły oferują dobrą edukację i jest im potrzebne wsparcie SP w Laskowie
25
więcej o projekcie: www.malaszkola.pl
Dziękujemy więcej o projekcie: SP w Łążynie II
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.