Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE
Raport ewaluacyjny 2016/2017 RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH W SZKOLE
2
W raporcie ewaluacyjnym uwzględnia się działania szkoły zapewniające uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, opisuje się relacje pomiędzy wszystkimi członkami społeczności szkolnej, określa się, czy są one oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
3
W badaniu brało udział:
238 uczniów 206 rodziców 20 nauczycieli
4
O zasadach zachowywania się
MODUŁ I O zasadach zachowywania się w szkole
5
Czy gimnazjaliści znają zasady właściwego zachowania się w szkole?
6
Czy gimnazjaliści przestrzegają zasad właściwego zachowania się w szkole?
7
Skala poczucia zagrożenia
MODUŁ II Skala poczucia zagrożenia
8
Czy uczeń w szkole czuje się bezpiecznie?
9
Czy uczeń w szkole czuje się bezpiecznie?
10
Poczucie bezpieczeństwa nauczyciela w szkole w skali od 1 do 5 punktów
4 pkt – 25% 5 pkt – 75%
11
Poczucie bezpieczeństwa uczniów zdaniem nauczycieli w skali od 1 do 5 punktów
3 pkt – 5% 4 pkt – 50% 5 pkt – 45%
12
Poczucie bezpieczeństwa uczniów w skali od 1 do 5 punktów
1 pkt – 3% 2 pkt – 4% 3 pkt – 16% 4 pkt – 52% 5 pkt – 20% Brak odp - 5%
13
Poczucie bezpieczeństwa uczniów zdaniem rodziców w skali od 1 do 5 punktów
1 pkt – 1% 2 pkt – 3% 3 pkt – 9% 4 pkt – 51% 5 pkt – 29% Brak odp - 7%
14
WNIOSEK I Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Tomicach jest placówką, w której podawane są zasady zachowywania się w szkole, które wpisują się w normy społecznego zachowywania ludzi i kultury bycia.
15
O istocie poczucia zagrożenia
MODUŁ III O istocie poczucia zagrożenia
16
Jakie zachowania wpływają na poczucie zagrożenia? - UCZNIOWIE
bicie % grożenie % Wyśmiewanie % okradanie % obrażanie % wymuszanie % przezywanie % obgadywanie % rozpowszechnianie plotek % niszczenie % izolowanie % inne: kozaczenie, wyjaśnianie z buta
17
Jakie zachowania wpływają na poczucie zagrożenia? - RODZICE
wyśmiewanie % grożenie – % wymuszanie % obrażanie % bicie % okradanie % obgadywanie % niszczenie % przezywanie % izolowanie % rozpowszechnianie plotek % inne - picie alkoholu, palenie papierosów, handel papierosami
18
Jakie zachowania wpływają na poczucie zagrożenia? - NAUCZYCIELE
wymuszanie osób grożenie osób wyśmiewanie osób bicie osób obrażanie osób rozpowszechnianie plotek 9 osób przezywanie osób izolowanie osób obgadywanie osób okradanie osób niszczenie osób inne: brak nadzoru rodziców
19
WNIOSEK II Wyśmianie i grożenie, a także - jak podają nauczyciele i rodzice - wymuszanie to częste formy agresywnych, patologicznych zachowań, które odbiegają od określonych przez społeczeństwo norm.
20
Jakie zachowania uczniowskie mają wpływ na obniżenie poczucia bezpieczeństwa nauczycieli w szkole?
Obrażanie osób Wyśmiewanie osób Grożenie osób Rozpowszechnianie plotek 5 osób Obgadywanie osoby Izolowanie osoby Okradanie osoby Bicie osoba Inne: nie czuję się zagrożona 2 osoby
21
Twarzą w twarz z agresją
MODUŁ IV Twarzą w twarz z agresją
22
Z jaką formą agresji zetknął się lub mógł zetknąć uczeń?
23
Z jakimi formami agresji wobec siebie, jako nauczyciela mógł spotkać się nauczyciel?
24
WNIOSEK III Tajemnicą poliszynela pozostają formy agresji stosowane wobec nauczyciela przez nastolatków, do których – jak pokazują badania ewaluacji- nauczyciele niechętnie się przyznają, czynią to jedynie pod warunkiem badań anonimowych.
25
Zachowania poza normami
MODUŁ V Zachowania poza normami i zgodnie z normami a prawa człowieka/ucznia
26
Czy uczeń zna swoje prawa?
27
WNIOSEK IV Uczniowie z Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Tomicach powołując się na prawa ucznia bazują bardziej na „przywilejach” szkolnych niż na poszanowaniu wartości nauki i własnej godności rozumianej, jako wartość młodego, uczącego się człowieka.
28
MODUŁ VI O obowiązkach
29
Czy uczeń zna swoje obowiązki?
30
WNIOSEK V Warto zauważyć, że jedynie w śladowych ilościach odpowiedzi pojawia się wzmianka o kulturze osobistej i relacjach, jakie powinny określać ucznia z nauczycielem i ucznia wobec rówieśników ( słuchania, szacunku wobec przełożonych, szacunek wobec kolegów, itp.)
31
MODUŁ VII Recepcja/odbiór wartości uznanych i szanownych przez uczniów, rodziców i nauczycieli zgodnych z kategoriami norm społecznych
32
Ranking odbioru wartości szkolnych - uczniowie
kultura osobista % szacunek wobec nauczycieli i personelu szkoły % koleżeńska postawa wobec rówieśników % tolerancja ,6% dbanie o mienie szkolne % postępowanie zgodnie ze statutem szkoły % odrabianie zadań domowych % gotowość niesienia pomocy potrzebującym rówieśnikom 82 – 33% wypowiedzi, rozmowy bez wulgaryzmów % estetyczny wygląd ucznia ,6% aktywność na lekcjach ,5 %
33
Ranking odbioru wartości szkolnych - rodzice
kultura osobista – 187 – 91% szacunek wobec nauczycieli i personelu szkoły -156 – 76% odrabianie zadań domowych % koleżeńska postawa wobec rówieśników – 72% gotowość niesienia pomocy potrzebującym rówieśnikom – 71% tolerancja – 58% dbanie o mienie szkolne – 54% aktywność na lekcjach – 89 – 43% postępowanie zgodnie ze statutem szkoły – 88 – 43% wypowiedzi, rozmowy bez wulgaryzmów – 43% estetyczny wygląd ucznia – 56 – 27%
34
Czy uczniowie respektują wymienione wartości?
35
Ocena z zachowania a normy społeczne
MODUŁ VIII Ocena z zachowania a normy społeczne
36
Czy zapoznałem się z wewnątrzszkolnym systemem oceniania?
37
Czy niska ocena z zachowania może być skutkiem łamania norm społecznych?
38
WNIOSEK VI Rodzice w bardzo małym stopniu są przekonani o tym, że palenie papierosów przez uczniów może mieć wpływ na ocenę z zachowania. Według rodziców, duży wpływ mają braki zadań domowych, ale tej opinii raczej nie potwierdzają uczniowie, którzy w zdecydowanej mniejszości na tę przypadłość zwracali uwagę.
39
MODUŁ IX Wychowanie, jako przystosowanie do respektowania norm społecznych w szkole i życiu
40
Czy w Twoim domu są respektowane normy społeczne?
41
UCZNIOWIE Czy w Twoim domu są respektowane normy społeczne?
Kategoria Tak Nie Nie zawsze SZACUNEK WOBEC CZŁONKÓW RODZINY ,6% 2 – 1% ,8% KULTURA OSOBISTA % 5 - 2% % WYPEŁNIANIE DOMOWYCH OBOWIĄZKÓW % 4 – 2% % LOJALNOŚĆ I PRAWDOMÓWNOŚĆ % 6 – 3% % SZCZEROŚĆ % 7 – 3% % ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA POWIERZANE ZADANIA % 3 – 1% % TROSKA O WSPÓLNE DOBRO DOMOWNIKÓW % 4 - 2% ,6% WSPÓLNE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW ,6% % ,6% DBAŁOŚĆ O JĘZYK ( BRAK WULGARYZMÓW ) % % % POSZANOWANIE DLA GODNOŚCI CZŁOWIEKA (relacje bez oznak przemocy psychicznej i fizycznej) % % % UCZNIOWIE
42
RODZICE Czy w Twoim domu są respektowane normy społeczne? 197 - 93%
Kategoria Tak Nie Nie zawsze SZACUNEK WOBEC CZŁONKÓW RODZINY % 14- 7% KULTURA OSOBISTA % 6 - 3 % WYPEŁNIANIE DOMOWYCH OBOWIĄZKÓW % 32% LOJALNOŚĆ I PRAWDOMÓWNOŚĆ % % SZCZEROŚĆ % % ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA POWIERZANE ZADANIA % % TROSKA O WSPÓLNE DOBRO DOMOWNIKÓW % % WSPÓLNE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW % 6 - 3% % DBAŁOŚĆ O JĘZYK ( BRAK WULGARYZMÓW ) % 2 - 1% % POSZANOWANIE DLA GODNOŚCI CZŁOWIEKA (relacje bez oznak przemocy psychicznej i fizycznej) % % % RODZICE
43
WNIOSEK VII Na podstawie ankiety do spraw ewaluacji można wywnioskować, że wychowywanie ku wartościom w analizie materiału faktograficznego rodziców zestawianych z materiałem ankietowanych uczniów jest przeidealizowane.
44
Czy rodzice potrafią wychowywać w taki sposób, by dziecko przestrzegało norm społecznych?
45
NAUCZYCIELE Czy w Twoim domu są respektowane normy społeczne? 55% 35%
Kategoria Tak Nie Nie zawsze SZACUNEK WOBEC CZŁONKÓW RODZINY 55% 35% KULTURA OSOBISTA 60% 30% WYPEŁNIANIE DOMOWYCH OBOWIĄZKÓW 45% 5% 15% LOJALNOŚĆ I PRAWDOMÓWNOŚĆ 25% SZCZEROŚĆ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA POWIERZANE ZADANIA 40% TROSKA O WSPÓLNE DOBRO DOMOWNIKÓW WSPÓLNE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW DBAŁOŚĆ O JĘZYK ( BRAK WULGARYZMÓW ) 50% POSZANOWANIE DLA GODNOŚCI CZŁOWIEKA (relacje bez oznak przemocy psychicznej i fizycznej) NAUCZYCIELE
46
WNIOSEK VIII Według nauczycieli w takich kwestiach wychowawczych jak: dbałość o język , szacunek wobec ludzi, czy kultura osobista nadrzędną rolę pełni relacja rodzinna. Na tle problemów szkolnych, które wynikają z wyżej wymienionych zaniedbań wychowawczych, szkoła, jako instytucja potrzebuje wsparcia rodziców i współpracy rodziców z nauczycielami.
47
Czy rodzice oczekują wsparcia ze strony szkoły? Jakie są problemy?
- tak oczekuję, gdyż dziecko ma opinię z poradni - zachowania agresywne - dziecko nie chce się uczyć - nie szanowanie drugich osób - problem w nauce - jest wystarczające wsparcie - wychodzi z domu popołudniu na długo i czasem nie odbiera telefonu nie wiem gdzie jest - olewający stosunek do nauki i chodzenia do szkoły - nadużywanie telefonu - ja dzięki Bogu nie musiałam korzystać z takiej pomocy, ale gdybym była zmuszona przez życie to na pewno bym skorzystała – - na razie nie ma takiej potrzeby – - nie stwarza problemów - 24 Nie oczekuję – 28 Brak odp. – 148
48
Działania nauczycieli mające na celu przestrzeganie norm społecznych
pogadanki podczas lekcji wychowawczych – 12 osób spotkania z policjantem – 8 projekt Bezpieczna Szkoła – 5 spotkania z pedagogiem - 2 rozmowy indywidualnego dyżury międzylekcyjne wskazywanie dobrych przykładów wycieczki apele porządkowe części artystyczne przedstawienia upomnienie wychowawcy nagana dyrektora
49
KONIEC
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.