Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
2
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2017r., poz. 1644)
3
Rozporządzenie określa:
szczegółowe warunki i tryb organizowania pnz zawartość umowy o pnz realizowaną poza szkołą prawa i obowiązki podmiotów, w których odbywa się pnz kwalifikacje osób prowadzących pnz
4
Zmiany dotyczą: wprowadzonej reformy ustroju szkolnego (nowe typy szkół: branżowa szkoła I stopnia i branżowa szkoła II stopnia) liczby godzin zajęć praktycznych odbywanych u pracodawców na zasadach kształcenia dualnego (nowe ramowe plany nauczania określają tygodniową liczbę godzin tych zajęć w poszczególnych klasach danego typu szkoły – poprzednie rozporządzenie określało minimalna liczbę godzin na danym etapie edukacyjnym) [§ 4 ust. 11 i 12]
5
Zmiany dotyczą: doprecyzowania zawartości umowy pomiędzy dyrektorem a podmiotem przyjmującym na pnz (lista powinna zawierać imiona i nazwiska uczniów odbywających pnz, z podziałem na grupy) [§ 7 ust. 3 pkt 4] dokumentów wymaganych o instruktorów pnz (uwzględniono świadectwo ukończenia nowej branżowej szkoły II stopnia) [§ 10 ust. 5 pkt 1 i 3]
6
Pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego
7
Warunki, organizację i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, rodzaje tych form oraz wzory dokumentów wydawanych po ukończeniu kształcenia regulują dwa rozporządzenia:
8
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 622) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2017r., poz. 1632)
9
konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z przeniesienia podstawy do jego wydania do ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe rozporządzenie nie wprowadza zasadniczych zmian w stosunku do rozporządzenia w rozporządzeniu określono terminy stosowania rozporządzenia
10
Formy pozaszkolne kształcenia ustawicznego: (określone w obu rozporządzeniach w § 3)
kwalifikacyjny kurs zawodowy kurs umiejętności zawodowych kurs kompetencji ogólnych turnus dokształcania teoretycznego kurs inny niż wymieniony w pkt 1-3
11
Kwalifikacyjny kurs zawodowy
prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „nową” podstawę programową (rozporządzenie nr od 01 stycznia 2020 r.) prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „starą” podstawę programową (rozporządzenie nr do 31 grudnia 2019 r.)
12
Kurs umiejętności zawodowych
prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „nową” podstawę programową (rozporządzenie nr od 01 stycznia 2020 r.) prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „starą” podstawę programową (rozporządzenie nr do 31 grudnia 2019 r.)
13
Kurs kompetencji ogólnych
prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „nową” podstawę programową (rozporządzenie nr począwszy od: 01 września 2017 r. – dla klasy VII 01 września 2018 r. – dla klasy VIII 01 września 2019 r. – dla klasy I czteroletniego technikum 01 września 2017 r. – dla klasy I BSIS 01 września 2017 r. – dla klasy I BSIIS
14
Kurs kompetencji ogólnych
prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „starą” podstawę programową (rozporządzenie nr do 31 sierpnia 2023 r.)
15
Turnus dokształcania teoretycznego
prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „nową” podstawę programową (rozporządzenie nr od 01 września 2017 r.) prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „starą” podstawę programową (rozporządzenie nr do 31 grudnia 2019 r.)
16
Kurs inny niż wymieniony w pkt 1-3
prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „nową” podstawę programową (rozporządzenie nr od 01 września 2017 r.) prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „starą” podstawę programową (rozporządzenie nr do 31 grudnia 2019 r.)
17
W rozporządzeniu wprowadzono możliwość prowadzenia dziennika zajęć danej pozaszkolnej formy kształcenia w formie elektronicznej
18
Polska Rama Kwalifikacji (PRK)
19
Polską Ramę Kwalifikacji ustanowiła ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r
Polską Ramę Kwalifikacji ustanowiła ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r., poz. 64 i 1010) W PRK wyróżnia się 8 poziomów, z których każdy przedstawia ogólne wymagania, jakie należy spełnić, by uzyskać kwalifikację na danym poziomie.
20
Polska Rama kwalifikacji służy do klasyfikowania kwalifikacji włączonych do ZSK według poziomów, co umożliwia porównanie kwalifikacji z różnych dziedzin w kraju i w wymiarze międzynarodowym. Ustawa o ZSK upoważnia ministra właściwego o spraw oświaty i wychowania do określenia poziomów PRK dla kwalifikacji pełnych, nadawanych wyłącznie w ramach systemu oświaty.
21
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 stycznia 2017 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 stycznia 2017 r. w sprawie poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji pełnych nadanych do dnia 15 stycznia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 133)
22
W rozporządzeniu przypisano do kwalifikacji pełnych poziomy PRK
Poziom PRK Dokument (przykłady) 1 PRK świadectwo ukończenia szkoły podstawowej 2 PRK świadectwo ukończenia gimnazjum 3 PRK świadectwo czeladnicze 4 PRK dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe 5 PRK świadectwo dojrzałości 6 PRK dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia 7 PRK dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia 8 PRK dyplom doktorski
23
Polska Rama Kwalifikacji (wzory znaków graficznych)
24
Od stycznia 2016 r. w 15 państwach członkowskich Unii Europejskiej na świadectwach, dyplomach i innych dokumentach potwierdzających nadanie kwalifikacji umieszczana jest informacja o przypisanych danej kwalifikacji poziomie krajowej ramy kwalifikacji.
25
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2016 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2016 r. w sprawie wzorów znaków graficznych informujących o poziomach Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisanych do kwalifikacji pełnych i cząstkowych włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r., poz. 1022, ze zm.)
26
Rozporządzenie określa wzory znaków graficznych informujących o przypisanym poziomie PRK do kwalifikacji odrębnie dla:
27
kwalifikacji pełnych nadawanych (wyłącznie w ramach systemów oświaty i szkolnictwa wyższego), po ukończeniu określonych etapów kształcenia, np. świadectwo dojrzałości, licencjat, dyplom magisterski kwalifikacji cząstkowych (wszystkie pozostałe, np. zaświadczenie potwierdzające kwalifikację "biegły rewident”, świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych)
28
Wzór znaku graficznego dla kwalifikacji cząstkowej na poziomie pierwszym Polskiej Ramy Kwalifikacji
1
29
Wzór znaku graficznego dla kwalifikacji pełnej na poziomie drugim Polskiej Ramy Kwalifikacji
II
30
Przykład wzoru świadectwa ukończenia gimnazjum
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.