Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Jakość świadczeń zdrowotnych w procesie stanowienia priorytetów zdrowotnych Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska Zakład Zarządzania Ochroną Zdrowia Katedra Polityki Ochrony Zdrowia
2
Jakość świadczeń zdrowotnych jako priorytet w polityce zdrowotnej
Rada Unii Europejskiej wartościami nadrzędnymi w systemie ochrony zdrowia są: (1) powszechność, (2) dostęp do wysokiej jakości opieki, (3) sprawiedliwość oraz (4) solidarność; Zdrowie 2020 znacząca poprawa stanu zdrowia i dobrostanu ludności, zmniejszenie nierówności zdrowotnych, wzmocnienie zdrowia publicznego i zapewnienie systemów ochrony zdrowia zorientowanych na pacjenta, które są powszechne, równe, trwałe i dostarczają świadczenia wysokiej jakości; Policy paper dla ochrony zdrowia na lata Krajowe ramy strategiczne cel: wdrożenie instrumentów podnoszących jakość świadczonych usług zdrowotnych i efektywność systemu opieki zdrowotnej Narodowy Program Zdrowia na lata / Narodowy Program Zdrowia na lata – projekt poprawa jakości świadczeń zdrowotnych w zakresie skuteczności, bezpieczeństwa i akceptowalności społecznej, w tym przestrzegania praw pacjenta
3
Wysoka jakość świadczeń zdrowotnych – czyli jaka?
Ocena jakości świadczeń zdrowotnych / Postrzeganie jakości świadczeń zdrowotnych
4
Teza Sposób zarządzania jakością świadczeń zdrowotnych i efekt tego zarządzania są pochodną tego, jak rozumiana, pojmowana i traktowana jest jakość i jej rola w procesie leczenia
5
Próba badawcza (I) pracownicy podmiotów tworzących podmioty lecznicze znajdujące się na terenie województwa łódzkiego (osoby pełniące funkcje zarządcze we wszystkich komórkach organizacyjnych zajmujących się zdrowiem – 31 respondentów): Samorząd Województwa Samorząd powiatowy i gminny Uniwersytet Medyczny w Łodzi Ministerstwo Zdrowia Ministerstwo Spraw Wewnętrznych (II) kadra zarządcza szpitali publicznych w województwie łódzkim; 41 szpitali (dyrektorzy, ordynatorzy, pielęgniarki oddziałowe) – 805 respondentów
6
Pojęcie jakości świadczeń zdrowotnych w opinii kadry zarządczej szpitali publicznych w województwie łódzkim Grupa zawodowa Definicje jakości dyrektor brak odpowiedzi ordynator/ kierownik/ koordynator złożoność procesu zaspakajania potrzeb zdrowotnych, elekt leczenia, dostępność usług; bezpośrednie przełożenie na zadowolenie pacjentów z pobytu u nas; zadowolenie pacjenta, zaufanie pacjenta, dobry efekt leczniczy; praca wg standardów medycznych, zgodna z najnowszą wiedzą, spełnienie oczekiwań i potrzeb pacjentów; zespół czynników mających wpływ na zdrowie pacjenta i realizację standardów i norm, wiedza i doświadczenie kadry medycznej oraz możliwości sprzętowo-aparaturowe pielęgniarka oddziałowa/ pielęgniarka koordynująca jakość opieki przekraczająca oczekiwania pacjenta, spełnienie standardów; poziom leczenia, opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, wyniki satysfakcji pacjentów; doświadczenie pielęgniarek i lekarzy; poprawa stanu zdrowia pacjenta; zadowolenie pacjenta z usług; właściwe wykonywanie obowiązków; poziom na jakim wykonywane są usługi; wypełnianie potrzeb pacjentów zgodnie z ich jednostką chorobową według aktualnej wiedzy medycznej i pielęgniarskiej; takie udzielanie świadczeń aby przynosiły poprawę stanu zdrowia bądź nie przyczyniały się do jego pogorszenia; zaspokojenie potrzeb pacjentów; zadowolenie pacjenta z usług połączone z pozytywnym efektem zdrowotnym; działanie na korzyść pacjenta zgodnie z aktualną wiedzą medyczną; takie udzielanie usług aby przynosiły poprawę stanu zdrowia bądź nie przyczyniały się do jego pogorszenia; właściwe wykonywanie obowiązków; opieka nad pacjentem zgodnie z aktualnie wiedzą medyczną pracownik organu założycielskiego zaspokojenie oczekiwanych potrzeb pacjentów poprzez dostępność do świadczeń zdrowotnych, kompetencje w szczególności kadry medycznej, stosowanie wysokiej klasy aparatury medycznej, wygląd - estetyka placówek med.., empatia pracowników Źródło: wyniki badań własnych
7
Q DZIĘ JĘ ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.