Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zadania dyrektora wynikające ze zmian w prawie oświatowym od 1 września 2017 r. (doskonalenie zawodowe dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zadania dyrektora wynikające ze zmian w prawie oświatowym od 1 września 2017 r. (doskonalenie zawodowe dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania."— Zapis prezentacji:

1 Zadania dyrektora wynikające ze zmian w prawie oświatowym od 1 września 2017 r. (doskonalenie zawodowe dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą)

2 Zadania dyrektora wynikające ze zmian w prawie oświatowym od 1 września 2017 r. (doskonalenie zawodowe dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą) Zakres wystąpienia: współistnienie trzech ustaw, nowe statuty nowych szkół, „nowe” rozporządzenia wynikające ze zmienionych upoważnień ustawowych (uchylające poprzednie), nowelizacje rozporządzeń istniejących (także po zmianie upoważnienia ustawowego). Cele: uporządkowanie przepisów i przypomnienie ich znaczenia, analityczne i krytyczne podejście do prawa wewnątrzszkolnego.

3 „Obsługa prawna” - przypomnienie
ORGAN PROWADZĄCY Art. 10 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe - Organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności: …3) zapewnienie obsługi administracyjnej, w tym prawnej, obsługi finansowej, ……. KURATORIUM OŚWIATY W RZESZOWIE - Reforma edukacji kontakt telefoniczny: lub poczta elektroniczna: ROZPORZĄDZENIE MEN w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli § Do obowiązkowych zadań publicznych placówek doskonalenia prowadzonych przez samorząd województwa, powiat lub gminę należy organizowanie i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie: 1) wynikającym z kierunków polityki oświatowej oraz wprowadzanych zmian w systemie oświaty; …………… 2. Do obowiązkowych zadań publicznych placówek doskonalenia, o których mowa w ust. 1, należy także organizowa­nie i prowadzenie doskonalenia zawodowego dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania oświatą.

4 Współistnienie trzech ustaw
ustawa z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 i 949) opisuje mechanizmy i tryb wdrażania nowych regulacji zawartych w ustawie - Prawo oświatowe; wprowadza rozstrzygnięcia dot. dotychczasowych przepisów wykonawczych ustawa o systemie oświaty zmieniona art. 15 w/w ustawy; większość ze 134 zmian ma formę „uchyla się” – zmiany weszły w życie 1 września, stosujemy tę ustawę; przykład: rozdział 3a Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych, rozdział 3b Egzamin ósmoklasisty, egzamin maturalny i egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie większość przepisów uchylonych „przeniesiono” do ustawy Prawo oświatowe, która obejmuje swoim zakresem przedmiotowym część materii regulowanej dotychczas przez ustawę o systemie oświaty; przykład: kompetencje rady pedagogicznej - uchylony art. 41 ustawy o systemie oświaty, obecnie art. 70 ustawy Prawo oświatowe Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe opisuje mechanizmy i tryb wdrażania nowych regulacji zawartych w ustawie - Prawo oświatowe. Ustawa zawiera również zmiany w innych ustawach, stanowiące konsekwencję wprowadzenia nowego ustroju szkolnego. W art wprowadza rozstrzygnięcia dot. dotychczasowych przepisów wykonawczych. Ustrój szkolny z obecnego systemu 6-letniej szkoły podstawowej, 3-letniego gimnazjum, 3-letniego liceum ogólnokształcącego, 4-letniego technikum i 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej ulegnie przekształceniu. Docelowa struktura szkolnictwa, zaproponowana w ustawie - Prawo oświatowe, będzie obejmowała: 1) 8-letnią szkołę podstawową, 2) 4-letnie liceum ogólnokształcące, 3) 5-letnie technikum, 4) 3-letnią branżową szkołę I stopnia, 5) 3-letnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, 6) 2-letnią branżową szkołę II stopnia, 7) szkołę policealną. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe obejmuje swoim zakresem przedmiotowym część materii regulowanej dotychczas przez ustawę o systemie oświaty. Najważniejszą zmianą zawartą w ustawie są rozwiązania dotyczące nowego ustroju szkolnego oraz związanych z tym modyfikacji w organizacji i funkcjonowaniu szkół i placówek oświatowych.

5 Zakres przedmiotowy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe
- typy szkół funkcjonujące w systemie oświaty, - odpowiedzialność i zadania organu prowadzącego, - zatrudnianie osoby niebędącej nauczycielem, asystenta, - poziomy wykształcenia, - funkcjonowanie oddziałów międzynarodowych i dwujęzycznych, - sposób zapewnienia wychowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, - zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi, - społeczne organy w systemie oświaty, - organizacja kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach publicznych, - kształcenie osób przybywających z zagranicy, - szkoły i placówki niepubliczne, - placówki doskonalenia nauczycieli. W CELU USYSTEMATYZOWANIA PODSTAW PRAWNYCH OKREŚLAJĄCYCH SPOSÓB WYKONYWANIA ZADAŃ OŚWIATOWYCH, PRZEDSTAWIONY SLAJD OKREŚLA AKT PRAWNY ORAZ ZAKRES PRZEDMIOTOWY UREGULOWANY TYM AKTEM. USTAWA Z 14 GRUDNIA 2016 R. - PRAWO OŚWIATOWE ZAWIERA 189 ARTYKUŁÓW UJĘTYCH W 9 ROZDZIAŁACH O TYTUŁACH : 1. Rozdział 1 – Przepisy ogólne (art. 1-30), 2. Rozdział 2 - Wychowanie przedszkolne, obowiązek szkolny i obowiązek nauki (art ), 3. Rozdział 3 - Zarządzanie szkołami i placówkami publicznymi (art ), 4. Rozdział 4 - Społeczne organy w systemie oświaty (art ), 5. Rozdział 5 – Organizacja kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach publicznych (art ), 6. Rozdział 6 - Przyjmowanie do publicznych przedszkoli, publicznych innych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek (art ), 7. Rozdział 7 – Kształcenie osób przybywających z zagranicy (art ), 8. Rozdział 8 - Szkoły i placówki niepubliczne (art ), 9. Rozdział 9 - Placówki doskonalenia nauczycieli (art ). ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA, WYCHOWANIA I OPIEKI W SZKOŁACH I PLACÓWKACH PUBLICZNYCH – JEST TO ROZDZIAŁ, KTÓRY POWINIEN BYĆ PRZEDMIOTEM SZCZEGÓLNEJ UWAGI ZE STRONY DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK, GDYŻ ZAWIERA TAKIE REGULACJE JAK M.IN.: ZAKŁADANIE I LIKWIDACJA SZKÓŁ I PLACÓWEK, TWORZENIE ZESPOŁÓW SZKÓŁ, STRUKTURY ORGANIZACYJNEJ SZKÓŁ PODSTAWOWYCH ORAZ ZASADY FUNKCJONOWANIA SZKOŁY FILIALNEJ. KONIEC KOMENTARZA

6 Zakres przedmiotowy ustawy o systemie oświaty
- zadania centralnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych, - egzaminy eksternistyczne, - opłaty za wychowanie przedszkolne, - podręczniki, - ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów, - finansowanie szkół i placówek publicznych i niepublicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego, - stypendia dla uczniów, - organizowanie form wypoczynku dzieci i młodzieży.  ZMIANY w USTAWIE O SYSTEMIE OŚWIATY WYNIKAJĄCE z USTAWY z 14 grudnia 2016 r. PRZEPISY WPROWADZAJĄCE USTAWĘ - PRAWO OŚWIATOWE (art w 134 punktach): 1) uchylono preambułę i 4 rozdziały (2a-rekrutacja, 4-społeczne organy szkoły, 5-organizacja kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach publicznych, 6-placówki doskonalenia nauczycieli), 2) dodatkowo uchylono 79 art. co daje ok. 160 artykułów w sumie uchylonych , 3) zmieniono 127 artykułów, 4) dodano 4 nowe artykuły (22e, 44zzna, 44zzzua, 90sa). KONIEC KOMENTARZA

7 Nowe statuty nowych szkół
wynikają z przepisu art. 322 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe Art Dotychczasowe statuty przedszkoli, szkół podstawowych, szkół specjalnych przysposabiających do pracy i szkół policealnych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2017 r. ….. 3. Dotychczasowe statuty dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów branżowych szkół I stopnia wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2017 r. 4. W przypadku statutów, o których mowa w ust. 1–3, przepisy art. 72 ust. 1, art. 80 ust. 2 pkt 1 oraz art. 82 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe stosuje się odpowiednio. ZADANIE: uchwała RP/RS 6. Statuty szkół podstawowych, liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia, w których są prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum, zawierają postanowienia dotyczące tych klas. 7. Statuty branżowych szkół I stopnia, w których są prowadzone klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodo­wej, zawierają postanowienia dotyczące tych klas. Art Dotychczasowe statuty przedszkoli, szkół podstawowych, szkół specjalnych przysposabiających do pracy i szkół policealnych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2017 r. 2. Dotychczasowe statuty dotychczasowych trzyletnich liceów ogólnokształcących i dotychczasowych czteroletnich techników zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2019 r. 3. Dotychczasowe statuty dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów branżowych szkół I stopnia wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2017 r. 4. W przypadku statutów, o których mowa w ust. 1–3, przepisy art. 72 ust. 1, art. 80 ust. 2 pkt 1 oraz art. 82 ust. 2 ustawy – Prawo oświatowe stosuje się odpowiednio. 5. Dotychczasowe statuty dotychczasowych gimnazjów zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach. 6. Statuty szkół podstawowych, liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia, w których są prowadzone klasy dotychczasowego gimnazjum, zawierają postanowienia dotyczące tych klas. 7. Statuty branżowych szkół I stopnia, w których są prowadzone klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodo­wej, zawierają postanowienia dotyczące tych klas. 8. Statuty czteroletnich liceów ogólnokształcących, w których są prowadzone klasy dotychczasowego trzyletniego liceum ogólnokształcącego, zawierają postanowienia dotyczące tych klas. 9. Statuty pięcioletnich techników, w których są prowadzone klasy dotychczasowego czteroletniego technikum, za­wierają postanowienia dotyczące tych klas.

8 Jakość edukacji rozp. MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. poz. 1611) – 9 wymagań dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych; przedszkola – 9 wymagań ZADANIE: analiza wymagań praktyczne informacje na „elektronicznej platformie nadzoru pedagogicznego” - tekst i uzasadnienie

9 Nadzór pedagogiczny rozp. MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. poz. 1658) monitorowanie – 4. forma nadzoru (monitorowanie - należy przez to rozumieć działania organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub dyrektora szkoły lub placówki prowadzone w szkole lub placówce, obejmujące zbieranie i analizę informacji o działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej, w celu identyfikowania i eliminowania zagrożeń w prawidłowej realizacji zadań szkoły lub placówki) ZADANIE: plan nadzoru pedagogicznego zrezygnowano z dokonywania w ramach ewaluacji oceny spełniania wymagań przez szkoły i placówki tekst i uzasadnienie Na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów wizytatorzy kuratoriów oświaty mogli monitorować pracę szkoły lub placówki w zakresie ustalonym na dany rok szkolny przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania w podstawowych kierunkach realizacji polityki oświatowej państwa. W świetle tych przepisów monitorowanie nie było formą nadzoru pedagogicznego. W obecnym rozporządzeniu przewidziano, że nadzór pedagogiczny będzie sprawowany, tak jak dotychczas - w formie ewaluacji, kontroli i wspomagania, a ponadto w formie monitorowania. Kurator oświaty będzie opracowywał i przedstawiał ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania, w terminie do dnia 15 października, wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego w poprzednim roku szkolnym. Takie rozwiązanie pozwoli na opracowywanie - w odniesieniu do całego kraju - wyników i wniosków dotyczących realizacji nadzoru pedagogicznego w na podstawie planów nadzoru kuratorów oświaty opracowywanych na rok szkolny, obejmujący okres od 1 września do 31 sierpnia. Zrezygnowano z dokonywania w ramach ewaluacji oceny spełniania wymagań przez szkoły i placówki. Pozwoli to na koncentrację uwagi dyrektorów i nauczycieli szkół i placówek czytających raport z ewaluacji na zawartych w nim informacjach o jakości pracy tych jednostek oraz pozwoli na świadome i odpowiedzialne projektowanie i wdrażanie działań w celu doskonalenia ich pracy, w obszarach tego wymagających.

10 Dwa rozp. dot. oceniania NOWE rozp. MEN z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 1534) – obowiązuje od 1 września 2017 r. w szkołach nowego typu (podstawowych i ponadpodstawowych) ZADANIE z art. 44b. 10. ustawy oso „Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.” rozp. MEN z 25 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 1651) – zmieniane rozp. z dnia 10 czerwca 2015 r. obowiązuje do 31 sierpnia 2023 r. w szkołach starego typu (w gimnazjach oraz szkołach ponadgimnazjalnych) ZADANIE z art. 44b. 10. ustawy oso „Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego określa statut szkoły.” ROZP. STARE – Komentarz do zmiany Nowelizacją objęte zostało rozporządzenie z dnia 10 czerwca 2015 r. które na podstawie art. 363 ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe funkcjonuje w obrocie prawnym do czasu ukończenia kształcenia w dotychczasowych szkołach i może być zmieniane na podstawie ustawy o systemie oświaty. W zmienionych przepisach uwzględnia się nazwy dotychczasowych szkół, których niniejsze rozporządzenie dotyczy. Ponadto wprowadza się uprawnienie dyrektora szkoły kształcącej w zawodzie do zwolnienia ucznia niewidomego lub niedowidzącego z nauki języka migowego w sytuacji gdy podstawa programowa kształcenia w zawodach przewiduje taką naukę. Ustala się przesłanki nieklasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych. (Komentarz z dnia 18 września 2017 r.) Alicja Witkowska NOWE - stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 44zb ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej „ustawą”. Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika ze zmian wprowadzonych ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe oraz ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe od roku szkolnego 2017/2018, która wprowadziła nowy ustrój szkolny. Zgodnie z art. 18 ust. 1 tej ustawy struktura szkolnictwa będzie obejmowała następujące typy szkół: - 8-letnią szkołę podstawową, - 4-letnie liceum ogólnokształcące, - 5-letnie technikum, - 3-Ietnią branżową szkołę I stopnia, - 3-letnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy, - 2-letnią branżową szkołę II stopnia, - szkołę policealną. Niniejsze rozporządzenie będzie regulowało zasady oceniania, klasyfikowania i promowania w ww. szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. W stosunku do obowiązującego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych dokonano jedynie zmian w zakresie dostosowania przepisów do nowego ustroju szkolnego, w tym do zmian wynikających z przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3 i ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. W projekcie rozporządzenia dostosowano również rodzaje zajęć, z których dyrektor szkoły może zwolnić ucznia oraz dostosowano rodzaje zajęć, z których przeprowadza się egzamin klasyfikacyjny, czy egzamin poprawkowy. W przypadku gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych, do czasu zakończenia kształcenia, zachowane zostało stosowanie przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, zgodnie z art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe. Proponuje się, aby rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 września 2017 r.

11 Kształcenia zawodowe rozp. MEN z 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. poz. 622) – W KLASACH PIERWSZYCH BSI st., T oraz SPol rozp. MEN z 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 860) rozp. MEN z 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego (Dz. U. poz. 1451) rozp. MEN z 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 1632) rozp. MEN z 24 sierpnia 2017 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. poz. 1644) - NOTATKI 1) Rozporządzenie wymienia zawody szkolnictwa zawodowego (w liczbie 213), w których, począwszy od 1 września 2017 r., będzie prowadzone kształcenie zawodowe. Przepisy mają zastosowanie do nauki w klasach I branżowych szkół I stopnia, klasach I czteroletniego technikum oraz semestrach I szkół policealnych. Kształcenie w pozostałych klasach czteroletniego technikum, w klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia i pozostałych semestrach szkoły policealnej będzie prowadzone z uwzględnieniem dotychczasowego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 grudnia 2016 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, aż do czasu zakończenia kształcenia. 2) Nowe rozporządzenie określające podstawy programowe kształcenia w zawodach wchodzi w życie z dniem 1 września 2017 r. Podstawy programowe stanowiące treść załącznika stosowane będą w klasach I branżowej szkoły I stopnia, w klasach I dotychczasowego czteroletniego technikum, w semestrach I szkoły policealnej, a w następnych latach w kolejnych klasach i semestrach ww. szkół. Do czasu zakończenia edukacji uczniowie, którzy rozpoczęli kształcenie przed 1 września 2017 r., będą je kontynuowali w oparciu o dotychczasową podstawę programową. Określone zostały podstawy programowe kształcenia w nowych zawodach wpisanych w klasyfikacji szkolnictwa zawodowego wprowadzonej rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Są to: technik robót wykończeniowych w budownictwie, magazynier logistyk, pracownik pomocniczy krawca, pracownik pomocniczy mechanika, pracownik pomocniczy ślusarza, asystent fryzjera oraz operator maszyn i urządzeń hutniczych. 3) zmiany mają charakter porządkujący, dotyczą odniesień do odpowiednich artykułów ustawy - Prawo oświatowe. Projekt przewiduje dostosowanie statutów publicznych: placówek kształcenia ustawicznego, placówek kształcenia praktycznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego do wymogów rozporządzenia w terminie do dnia 30 listopada 2017 r. 4) konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z przeniesienia podstawy do wydania niniejszego rozporządzenia do ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. W projekcie rozporządzenia nie wprowadza się zasadniczych zmian w stosunku do przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych. Projekt rozporządzenia uwzględnia zmiany ustroju szkolnego, m.in. związanych z wprowadzeniem ośmioletniej szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, branżowej szkoły II stopnia, czteroletniego liceum ogólnokształcącego. 5) W projekcie rozporządzenia, w porównaniu z obecnie obowiązującym rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu przewidziano zmiany będące konsekwencją wprowadzanej od dnia 1 września 2017 r. reformy ustroju szkolnego, w szczególności w zakresie szkół prowadzących kształcenia zawodowe (§ 2 ust. 1 i § 4 ust. 11 i 12 projektu). Ponadto, projekt rozporządzenia zawiera konieczne zmiany w związku z nowymi rozwiązaniami przewidzianymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Ponadto w § 10 w ust. 5 w pkt 1 i 3 projektu wśród dokumentów wymaganych od instruktorów praktycznej nauki zawodu uwzględniono świadectwo ukończenia nowej branżowej szkoły II stopnia. Zgodnie z art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe dotychczasowe przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu zachowują moc do czasu zakończenia kształcenia w dotychczasowych szkołach ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe oraz w klasach dotychczasowych szkół ponadgimnazjalnych prowadzonych w szkołach ponadpodstawowych.

12 Rozp. po zmianie upoważnienia ustawowego
rozp. MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. poz. 1646) SZKOŁY PODSTAWOWE I PONADPODSTAWOWE ZADANIE: analiza przepisów NOTATKI rozp. MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. poz. 1578) ROZWIĄZANIA ANALOGICZNE rozp. MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. poz. 1569) ZACHOWANE DOTYCHCZASOWE ROZWIĄZANIA rozp. MEN z 8 sierpnia 2017 r. w sprawie przypadków, w których do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat, oraz przypadków, w których osoba …………….(Dz. U. poz. 1562) NIE WPROWADZA ZASADNICZYCH ZMIAN 1) rozporządzenie będzie regulowało sposób prowadzenia dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji przez ww. publiczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, a także przez publiczne przedszkola i publiczne placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3-8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. W stosunku do obowiązującego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, dotyczącego dotychczasowych typów szkół, dokonano następujących zmian: 1) uwzględniono nowy ustrój szkolny; 2) wprowadzono przepisy odnoszące się do egzaminu ósmoklasisty oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie z danej części tego egzaminu; 3) określono procedurę postępowania w przypadku zniszczenia protokołów indywidualnych części ustnej egzaminu maturalnego z danych przedmiotów oraz protokołów dotychczasowych egzaminów dojrzałości; 4) zgodnie z brzmieniem przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół określenie „tygodniowy plan zajęć edukacyjnych” zastąpiono określeniem „tygodniowy rozkład zajęć”, a „semestralny plan zajęć edukacyjnych” zastąpiony został określeniem „semestralny rozkład zajęć”; 5) określenie „forma elektroniczna dziennika” zastąpiono określeniem „postać elektroniczna dziennika”; 6) uzupełniono katalog dokumentów gromadzonych w indywidualnych teczkach dzieci, uczniów, uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, słuchaczy i wychowanków. W odniesieniu do dotychczasowych szkół tj. gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych, do czasu zakończenia kształcenia, będą stosowane przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji, zgodnie z art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe. 2) Konieczność wydania nowego rozporządzenia jest spowodowana zmianami, jakie wprowadziła ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, dotyczącymi przede wszystkim nowego ustroju szkolnego oraz związanych z tym modyfikacji w organizacji i funkcjonowaniu szkół i placówek oświatowych. Projekt rozporządzenia w zdecydowanej większości przewiduje analogiczne rozwiązania jak w obecnie obowiązujących przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. W stosunku do obecnie obowiązujących przepisów, w projekcie proponuje się zmiany będące konsekwencją zmian wprowadzonych ww. ustawami oraz zmiany uwzględniające niektóre postulaty zgłaszane do Ministerstwa Edukacji Narodowej przez podmioty działające na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, niedostosowanej społecznie i zagrożonej niedostosowaniem społecznym, jak również zmiany o charakterze porządkującym. 3) W rozporządzeniu zostały zatem zachowane dotychczasowe rozwiązania dotyczące udzielania i organizowania indywidualnego programu i toku nauki określone w obowiązującym rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki wydanym na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. W stosunku do obowiązujących regulacji dokonano jedynie zmian w zakresie czasu na jaki udziela się zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki (dotychczas udzielane było na czas nie krótszy niż jeden rok szkolny). W projekcie zaproponowano, aby zezwolenia udzielano na czas określony, bez wskazywania minimalnego okresu jego trwania. Umożliwi to bardziej elastyczne podejście do planowania pracy z uczniem zdolnym realizującym indywidualny program lub tok nauki. 4) Zasadniczo niniejsze rozporządzenie nie wprowadza zmian w stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia, uwzględnia jedynie zmiany ustroju szkolnego - likwidację gimnazjum oraz wprowadzenie ośmioletniej szkoły podstawowej.

13 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
rozp. MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591) - na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe Uwaga: rozporządzenie ma zastosowanie do pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w przedszkolach, szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych i placówkach systemu oświaty. Zgodnie z art. 363 ustawy z 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe w odniesieniu do dotychczasowych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych będzie nadal miało zastosowanie rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2013 r. aż do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach. ZADANIE: analiza przepisów tekst i uzasadnienie rozp. MEN z 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1643) – na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty; dot. rozp. z dnia 30 kwietnia 2013 r., w tym zmiana tytułu na „ w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych szkołach i placówkach”. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 9 SIERPNIA 2017 R. W SPRAWIE ZASAD ORGANIZACJI I UDZIELANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W PUBLICZNYCH PRZEDSZKOLACH, SZKOŁACH I PLACÓWKACH Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach wykonuje upoważnienie zawarte w art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z upoważnieniem ustawowym, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określa, w drodze rozporządzenia, zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach, które powinny tworzyć warunki dla zaspokajania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, w szczególności wspomagać rozwój uczniów i efektywność uczenia się. W projektowanym rozporządzeniu zostały zachowane dotychczasowe rozwiązania dotyczące organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wprowadzane od kilku lat zmiany w przepisach dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej wskazywały na działania szkoły mające na celu rozpoznawanie i zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Projektowane przepisy mają na celu uszczegółowienie zadań nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów w niniejszym zakresie. Zasadniczą zmianą, jaka zachodzi w projektowanym rozporządzeniu w porównaniu z dotychczasowym stanem prawnym, jest wskazanie, że pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, szkole i placówce, w celu wspierania potencjału rozwojowego ucznia i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki oraz w środowisku społecznym (§ 2 ust. 1 projektu).

14 Przykładowe porównanie
„Nowe” rozporządzenie z 9 sierpnia 2017 r. „Stare” rozporządzenie z 30 kwietnia 2013 r. ze zm. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1643) § Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności: ………………………… 3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów; ……………………. 2. W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole lub placówce dyrektor szkoły lub placówki wyznacza nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę realizującego zadania, o których mowa w ust. 1. § Do zadań doradcy zawodowego należy w szczególności: ………………. 3) prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej, z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów; ….. 2. W przypadku braku doradcy zawodowego w szkole lub placówce dyrektor szkoły lub placówki wyznacza nauczyciela, wychowawcę grupy wychowawczej lub specjalistę realizującego zadania, o których mowa w ust. 1. Nowe rozporządzenie z 9 sierpnia 2017 r. Stare rozporządzenie z 30 kwietnia 2013 r. ze zm. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1643)

15 Nauczanie indywidualne
rozp. MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 1616) ma zastosowanie do organizowania indywidualnego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i uczniów w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach podstawowych oraz nowych szkołach ponadpodstawowych tekst i uzasadnienie Stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 127 ust. 20 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe Ma zastosowanie do organizowania indywidualnego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i uczniów w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, innych formach wychowania przedszkolnego, szkołach podstawowych oraz nowych szkołach ponadpodstawowych Dotychczasowe przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, będą nadal stosowane w przypadku: 1) dotychczasowych gimnazjów, klas dotychczasowych gimnazjów prowadzonych w szkołach innego typu, o których mowa w art. 129 ust. 8 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, 2) trzyletnich liceów ogólnokształcących, czteroletnich technikach oraz w klasach tych szkół prowadzonych odpowiednio w czteroletnich liceach ogólnokształcących lub pięcioletnich technikach, 3) klasach dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych prowadzonych w branżowych szkołach I stopnia oraz w dotychczasowych szkołach policealnych - aż do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach i klasach.

16 Kwalifikacje nauczycieli
rozp. MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. poz. 1575) rozporządzenie wynika z potrzeby dostosowania wymagań kwalifikacyjnych wobec nauczycieli do: 1) zakresu kształcenia nauczycieli realizowanego w systemie szkolnictwa wyższego na podstawie przepisów rozp. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, 2) nowego ustroju szkolnego wprowadzanego od roku szkolnego 2017/2018 na mocy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe i ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe. NOTATKI Stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela. Konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z potrzeby dostosowania wymagań kwalifikacyjnych wobec nauczycieli do: 1) zakresu kształcenia nauczycieli realizowanego w systemie szkolnictwa wyższego na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, 2) nowego ustroju szkolnego wprowadzanego od roku szkolnego 2017/2018 na mocy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe i ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe. Zmiany wymagań kwalifikacyjnych nie dotyczą: 1) nauczycieli zatrudnionych w dniu wejścia w życie rozporządzenia na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, 2) osób, które ukończyły studia pierwszego stopnia rozpoczęte na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela oraz spełniają pozostałe wymagania kwalifikacyjne.

17 Konkurs na stanowisko dyrektora
rozp. MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce (Dz. U. poz. 1597) rozp. MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej (Dz. U. poz. 1587) NOTATKI 1) rozporządzenie nie ma zastosowania do nauczycieli oraz osób niebędących nauczycielami zajmujących stanowisko dyrektora, wicedyrektora oraz inne stanowiska kierownicze w dotychczasowym gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej. Wymagania wobec nauczycieli oraz osób niebędących nauczycielami zajmujących ww. stanowiska nadal będą określone w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w poszczególnych typach publicznych szkół i rodzajach publicznych placówek, aż do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach. 2) rozporządzenie w zdecydowanej większości przewiduje analogiczne rozwiązania jak w dotychczasowych przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznej szkoły lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej. W stosunku do obecnie obowiązujących przepisów w rozporządzeniu rozszerzono listę dokumentów, jakie powinien złożyć kandydat na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły lub publicznej placówki. Do obecnej listy dokumentów dodano obowiązek złożenia: 1) oświadczenia, że kandydat ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z pełni praw publicznych (§ 1 ust. 2 pkt 4 lit. o projektu rozporządzenia); dotychczas obowiązek ten dotyczył wyłącznie osoby niebędącej nauczycielem; 2) dokumentu potwierdzającego znajomość języka polskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim - w przypadku cudzoziemca (§ 1 ust. 2 pkt 4 lit. f projektu rozporządzenia).

18 Rekrutacja i przechodzenie ucznia
rozp. MEN z 16 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek (Dz. U. poz. 610) rozp. MEN z 14 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego na lata szkolne 2017/ /2020 do trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum i branżowej szkoły I stopnia, dla kandydatów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum (Dz. U. poz. 586) rozp. MEN z 8 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu albo do szkoły publicznej tego samego typu (Dz. U. poz. 1546) - NOTATKI 3) Obecna delegacja zawarta w art. 20zh ust. 4 ustawy o systemie oświaty uniemożliwiała określenie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu albo do szkoły publicznej tego samego typu. Projektowana zmiana umożliwia przejście ucznia realizującego obowiązek szkolny lub obowiązek nauki w szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej do szkoły publicznej. Projektowane rozporządzenie reguluje również kwestie dotyczące kontynuowania przez ucznia: 1) przechodzącego ze szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu, lub 2) przechodzącego ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej tego samego typu - nauki języka obcego i wyrównywania przez niego różnic programowych. Ta kwestia nie jest obecnie uregulowana w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 2014 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia z jednego typu publicznej szkoły do innego typu publicznej szkoły.

19 Inne rozporządzenia i zmiany
rozp. MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych … (Dz. U. poz. 1606) ROZWIĄZANIA ANALOGICZNE rozp. MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz. U. poz. 1603); w publicznych szkołach podstawowych i publicznych szkołach ponadpodstawowych, oraz publicznych placówkach ZADANIE: analiza przepisów NOTATKI rozp. MEN z 18 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. poz. 1580) NOWE ROZWIĄZANIA ZADANIE: analiza przepisów rozporządzenia w zdecydowanej większości przewiduje analogiczne rozwiązania jak przyjęte w obecnie obowiązujących przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach. W stosunku do obecnie obowiązujących przepisów, w projekcie proponuje się zmiany będące konsekwencją zmian wprowadzonych ww. ustawami oraz zmiany uwzględniające niektóre postulaty środowisk działających na rzecz dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, jak również zmiany o charakterze porządkującym. 2) rozporządzenie dotyczy organizacji roku szkolnego w publicznych szkołach podstawowych i publicznych szkołach ponadpodstawowych, oraz publicznych placówkach, w których funkcjonują szkoły i publicznych placówkach kształcenia praktycznego, zwanych dalej „placówkami”, z wyjątkiem publicznych szkół artystycznych i szkół w zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich. Dotychczasowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego, zgodnie z art. 363 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo oświatowe, stosuje się do czasu zakończenia kształcenia w dotychczasowych gimnazjach, trzyletnich liceach ogólnokształcących, czteroletnich technikach, klasach dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych prowadzonych w branżowych szkołach I stopnia, dotychczasowych szkołach policealnych i szkołach specjalnych przysposabiających do pracy. Zmianom uległ wykaz typów szkół, w których dyrektor może ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych oraz liczba dodatkowych dni wolnych możliwych do ustalenia w poszczególnych typach szkół. 3) Zmiana wynika z potrzeby uwzględnienia w przepisach ww. rozporządzenia nowej struktury szkół wprowadzonej ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949), zwanej dalej „ustawa – Prawo oświatowe”, a także z konieczności zapewnienia możliwości udziału w dostępnych zawodach wiedzy (konkursach, olimpiadach i turniejach) uczniów nowych typów szkół. Celem nowelizacji jest dokonanie zmian w rozporządzeniu w zakresie dostosowania przepisów do nowej struktury szkół, a także wprowadzenie nowych rozwiązań w zakresie: przeprowadzania olimpiad: - wprowadzenie możliwości przeprowadzania olimpiad dla uczniów szkół podstawowych; - umożliwienia w okresie przejściowym udziału w olimpiadach organizowanych dla uczniów dotychczasowych gimnazjów, uczniom szkoły podstawowej, w szczególności posiadający tytuł laureata konkursu, rekomendowani przez komisje konkursowe, czy też realizujący indywidualny program lub tok nauki; - możliwości zmiany przez kuratora oświaty regulaminów konkursów w trakcie roku szkolnego w przypadku uzasadnionej konieczności zmiany: - terminu przeprowadzenia eliminacji na poszczególnych stopniach konkursu; - kryteriów kwalifikowania uczestników do kolejnych stopni konkursu; - warunków uzyskiwania wyróżnień oraz tytułów laureata lub finalisty konkursu; - rozstrzygnięcia przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania terminu przeprowadzenia danego etapu olimpiady lub turnieju, w przypadku pokrywających się terminów wskazanych przez organizatorów.

20 Inne regulacje od 1 września 2017 r.
rozp. MEN z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty (Dz. U. poz. 1512) ZADANIE: m.in. „ … do dnia 30 września roku szkolnego, w którym ma być przeprowadzony egzamin ósmoklasisty, zgłosić szkołę do okręgowej komisji egzaminacyjnej.” rozp. MEN z 29 czerwca 2017 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego (Dz. U. poz. 1322) ZADANIE: analiza przepisów rozp. MEN z 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. poz. 703) rozp. MEN z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. poz. 649) ramowe statuty szkół rozp. MEN z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla … (Dz. U. poz. 356) ZADANIE: monitorowanie realizacji programów nauczania

21 Gabinet profilaktyki zdrowotnej
Nowością jest obowiązek zapewnienia uczniom możliwości korzystania w szkole z gabinetu profilaktyki zdrowotnej. Do tej pory zadanie to nie było obowiązkiem każdej szkoły, bowiem przepis art. 67 ust. 1 pkt 4 ustawy o systemie oświaty wskazywał, że do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania z (…) gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej. Po zmianie zapis ten brzmi „Szkoła w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia uczniom możliwość korzystania z (…) gabinetu profilaktyki zdrowotnej.” – art. 103 ust. 1 pkt. 4 ustawy Prawo oświatowe ZADANIE: w każdej szkole, z wyjątkiem szkół dla dorosłych, ma być zorganizowany taki gabinet, natomiast dyrektor zobowiązany jest do współpracy w tym zakresie z osobami świadczącymi opiekę nad uczniami i udostępniania im danych osobowych uczniów. (uchylony) Art Do realizacji zadań statutowych szkoła publiczna powinna zapewnić uczniom możliwość korzystania z: 1) pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem; 2) biblioteki; 3) świetlicy; 4) gabinetu profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej spełniającego szczegółowe wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 618, 788 i 905), oraz wyposażonego w sprzęt, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 31d ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w części dotyczącej warunków realizacji świadczeń gwarantowanych pielęgniarki lub higienistki szkolnej; 5) zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych; 6) pomieszczeń administracyjno-gospodarczych. 2. Wymagania określone w ust. 1 pkt 3-5 nie muszą być spełnione w szkołach dla dorosłych. (obowiązujący) Art ustawy Prawo oświatowe „Szkoła w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia uczniom możliwość korzystania z: 3) świetlicy - w przypadku szkoły podstawowej i szkoły prowadzącej kształcenie specjalne, o której mowa w art. 127 ust. 1; 4) gabinetu profilaktyki zdrowotnej spełniającego szczegółowe wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1638, 1948 i 2260), oraz wyposażonego w sprzęt, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 31d ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w części dotyczącej warunków realizacji świadczeń gwarantowanych pielęgniarki lub higienistki szkolnej; 6) pomieszczeń sanitarno-higienicznych i szatni.

22 Obowiązek ustalenia jednego programu wychowawczo-profilaktycznego
Na podstawie art. 26 ustawy Prawo oświatowe od 1 września 2017 r. szkoły zobowiązane są do realizowania programu wychowawczo-profilaktycznego. W miejsce programów opisujących w dwóch częściach pracę wychowawczą i działania profilaktyczne szkoły musi powstać jeden dokument łączący te zadania w jedną, spójną całość. Opracowany program wychowawczo-profilaktyczny powinien być uchwalony przez radę rodziców, w porozumieniu z radą pedagogiczną. ZADANIE: kontakt z RR Program wychowawczo-profilaktyczny powinien być opracowany w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego 2017/2018 (art. 26 oraz art. 84 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy Prawo oświatowe) Art Szkoły oraz placówki, o których mowa w art. 2 pkt 3-5, 7 i 8, realizują program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący: 1) treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, oraz 2) treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. 2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przedszkoli i szkół dla dorosłych. ……….. Art Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki. 2. Do kompetencji rady rodziców, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, należy: 1) uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26; 2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 56 ust. 2; 3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły. 3. Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, program ten ustala dyrektor szkoły lub placówki w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły lub placówki obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną. 4. W szkołach i placówkach, w których nie tworzy się rad rodziców, program wychowawczo-profilaktyczny szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, uchwala rada pedagogiczna. 5. W szkołach i placówkach publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego lub przez osoby fizyczne oraz w szkołach i placówkach niepublicznych program wychowawczo-profilaktyczny szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 26, ustala organ wskazany w statucie szkoły lub placówki. 6. W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w art. 83 ust. 4. 7. Fundusze, o których mowa w ust. 6, mogą być przechowywane na odrębnym rachunku bankowym rady rodziców. Do założenia i likwidacji tego rachunku bankowego oraz dysponowania funduszami na tym rachunku są uprawnione osoby posiadające pisemne upoważnienie udzielone przez radę rodziców.

23 Podsumowanie - 11 zadań dyrektora (art. 68 ustawy Prawo oświatowe)
1) kierowanie działalnością szkoły lub placówki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz; 2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego; 3) sprawowanie opieki nad uczniami oraz stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne; 4) realizowanie uchwał rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących; 5) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki zaopiniowanym przez radę szkoły lub placówki i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie, a także możliwość organizacji administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi szkoły lub placówki; 6) wykonywanie zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę; 7) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych; 8) współdziałanie ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych; 9) stwarzanie warunków do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki; 10) odpowiedzialność za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia; 11) współpraca z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnianie imienia, nazwiska i numeru PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki. NOTATKI Na slajdzie nowy katalog kompetencji dyrektora szkoły/placówki (organu jednoosobowego). Wcześniej – art. 39 ustawy o systemie oświaty Art Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności: 1) kieruje działalnością szkoły lub placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz; 2) sprawuje nadzór pedagogiczny, z zastrzeżeniem art. 62 ust. 2; 3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne; 4) realizuje uchwały rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących; 5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły lub placówki zaopiniowanym przez radę szkoły lub placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły lub placówki; 6) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę; 7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych; 8) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych; 9) stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły lub placówki; 10) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia; 11) współpracuje z pielęgniarką albo higienistką szkolną, lekarzem i lekarzem dentystą, sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą, w tym udostępnia imię, nazwisko i numer PESEL ucznia celem właściwej realizacji tej opieki. 2. Dyrektor szkoły lub placówki może, w drodze decyzji, skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w statucie szkoły lub placówki. Skreślenie następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego. 3. Przepis ust. 2 nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym. W uzasadnionych przypadkach uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły, może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły. 4. Dyrektor szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne skreśla ucznia z listy uczniów na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia. 5. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły lub placówki; 2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły lub placówki; 3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły lub placówki, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły lub placówki. 6. Dyrektor szkoły lub placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły lub placówki, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim. 7. Dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, z wyjątkiem szkoły artystycznej, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę ustala zawody, w których kształci szkoła, po zasięgnięciu opinii powiatowej i wojewódzkiej rady rynku pracy co do zgodności z potrzebami rynku pracy. 8. Uprawnienia, o których mowa w ust. 5, nie przysługują dyrektorom jednooddziałowych przedszkoli oraz kierownikom szkół podstawowych (szkół filialnych) podporządkowanych organizacyjnie innej szkole. Uprawnienia te przysługują odpowiednio organowi prowadzącemu przedszkole lub dyrektorowi szkoły, któremu szkoła filialna jest organizacyjnie podporządkowana. 9. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły lub placówki zastępuje go wicedyrektor, a w szkołach i placówkach, w których nie utworzono stanowiska wicedyrektora - inny nauczyciel tej szkoły lub placówki, wyznaczony przez organ prowadzący. Art Dyrektor szkoły lub placówki w szczególności: 1) kieruje działalnością szkoły lub placówki i reprezentuje ją na zewnątrz; 2) sprawuje nadzór pedagogiczny, z zastrzeżeniem art. 36 ust. 2; 5a) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę lub placówkę; 6) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych; 7) współdziała ze szkołami wyższymi w organizacji praktyk pedagogicznych; 8) (uchylony) 9) stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki; 10) odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia. 2a. Przepis ust. 2 nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem szkolnym. W uzasadnionych przypadkach uczeń ten, na wniosek dyrektora szkoły, może zostać przeniesiony przez kuratora oświaty do innej szkoły. 2b. Dyrektor szkoły artystycznej realizującej wyłącznie kształcenie artystyczne skreśla ucznia z listy uczniów na pisemny wniosek rodziców lub pełnoletniego ucznia. 3. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach: 4. Dyrektor szkoły lub placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły lub placówki, radą pedagogiczną, rodzicami i samorządem uczniowskim. 4a. (uchylony) 5. Dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, ustala zawody, w których kształci szkoła, po zasięgnięciu opinii powiatowej i wojewódzkiej rady rynku pracy co do zgodności z potrzebami rynku pracy. 6. Uprawnienia, o których mowa w ust. 3, nie przysługują dyrektorom jednooddziałowych przedszkoli oraz kierownikom szkół podstawowych (szkół filialnych) podporządkowanych organizacyjnie innej szkole. Uprawnienia te przysługują odpowiednio organowi prowadzącemu przedszkole lub dyrektorowi szkoły, któremu szkoła filialna jest organizacyjnie podporządkowana. 7. W przypadku nieobecności dyrektora szkoły lub placówki zastępuje go wicedyrektor, a w szkołach i placówkach, w których nie utworzono stanowiska wicedyrektora - inny nauczyciel tej szkoły lub placówki, wyznaczony przez organ prowadzący.

24 Wspomaganie dyrektorów (harmonogram/ najważniejsze terminy związane z reformą oświaty)
najważniejsze terminy (na podstawie projektów ustaw) harmonogram wprowadzania zmian (opracowanie ) Wspomaganie jest niezbędne, bo w sierpniu 2017 r. ogłoszono w Dz. U. 42 ROZPORZĄDZENIA MEN – 1663, , , – 18 rozp. – 1635,1634, 1632, 1628, 1627, 1625 – 6 rozp. – 1616, 1613, 1611 – 3 rozp. , 1606, 1603, 1599 – 4 rozp. – 1597, 1591, 1587 – 3 rozp. – 1580, 1578, 1575 – 3 rozp. – 1569 – 1562 – 1546 – 1534 – 1512

25 Rekomendacje – zadania priorytetowe
zmiana podstawy programowej i ramowych planów nauczania –monitorowanie realizacji programów nauczania opracowanie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły bezpłatne podręczniki - rozp. MEN z 16 marca 2017 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe (Dz. U. poz. 691); sposób przekazywania przez dyrektora … informacji niezbędnych dla ustalenia wysokości dotacji celowej, ….oraz wzór formularza nowe statuty i aktualizacja innych dokumentów szkolnych nowość – statut szkoły zawiera „organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego” wolontariat w szkole – statut szkoły zawiera „sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu” egzamin ósmoklasisty – współpraca z OKE w Krakowie rozp. MEN z 16 marca 2017 r. w sprawie udzielania dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe (Dz. U. poz. 691) Zmiana podstawy programowej i ramowych planów nauczania Opracowanie programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły Bezpłatne podręczniki Nowelizacja statutu i aktualizacja innych dokumentów szkolnych Nowość – doradztwo zawodowe Wolontariat w szkole – nowe zadania Egzamin ósmoklasisty – wymagania egzaminacyjne


Pobierz ppt "Zadania dyrektora wynikające ze zmian w prawie oświatowym od 1 września 2017 r. (doskonalenie zawodowe dyrektorów szkół i placówek w zakresie zarządzania."

Podobne prezentacje


Reklamy Google