Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Konsultacje społeczne projektu Planu przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna Augustów, 9 czerwca 2016 r.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Konsultacje społeczne projektu Planu przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna Augustów, 9 czerwca 2016 r."— Zapis prezentacji:

1 Konsultacje społeczne projektu Planu przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna Augustów, 9 czerwca 2016 r.

2 Wyniki projektu Planu przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna

3 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Materiały wyjściowe: Opracowanie dla regionów wodnych RZGW w Warszawie Katalogów działań służących ograniczeniu skutków suszy na obszarach na suszę narażonych, WIND-HYDRO, 2014 Ochrona przed suszą w planowaniu gospodarowania wodami - Metodyka postępowania, KZGW, Warszawa 2013 Wyniki ankietyzacji gmin przeprowadzonej przez RZGW w Warszawie w lipcu 2015 r. Realizowane/projektowane działania zawarte w istniejących planach i programach z zakresu gospodarki wodnej (mała retencja, nawodnienia rolnicze). działania zawarte w projektach PZRP, projektach aPGW wraz z aPWŚK oraz MasterPlanie dla obszaru dorzecza Wisły oraz Niemna.

4 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Zawartość katalogu: działania akty prawne zawierające przepisy, które w sposób pośredni bądź bezpośredni warunkują realizację wskazanych działań organy odpowiedzialne za przygotowanie dyspozycji/aktu prawnego potencjalne źródła finansowania

5 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Organy odpowiedzialne: organy administracji rządowej i samorządowej (w tym organy wydające pozwolenia wodnoprawne) wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń wodnych, Dyrektor RZGW w Warszawie Lasy Państwowe, Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, nadleśnictwa administratorzy cieków zarządcy dróg

6 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Źródła finansowania działań: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Regionalne Programy Operacyjne

7 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Podział działań z uwagi na okres realizacji: bieżące (B) - możliwe do zastosowania w momencie wystąpienia suszy, krótkookresowe (K) - powinny być realizowane w danym cyklu planistycznym tj. do 6 lat, długookresowe (D) - mogą być realizowane w długiej perspektywie.

8 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Podział działań ze względu na zasięg: działania bieżące – wskazane do bieżącej realizacji, możliwe do zastosowania w momencie wystąpienia suszy działania ponadregionalne - działania ogólne, zaproponowane do stosowania na obszarze całego regionu wodnego; mają na celu planowanie oraz wdrażanie strategii na rzecz zmniejszenia zapotrzebowania na wodę działania przypisane gminom oraz jednolitym częściom wód powierzchniowych - adekwatne do występujących problemów i potrzeb w danym obszarze

9 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania bieżące obejmują fazę reagowania na bieżące wystąpienie zagrożenia suszą oraz polegają na: ocenie zjawiska suszy, ograniczeniu negatywnych skutków suszy przy kryzysowym zarządzaniu zasobami wodnymi

10 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania bieżące: Kod z katalogu Nazwa działania Podmiot odpowiedzialny 1B Czasowe ograniczenia w korzystaniu z wód w zakresie poboru wody Dyrektor RZGW 2B Czasowe ograniczenia w korzystaniu z wód w zakresie wprowadzania ścieków do wód albo do ziemi 3B Zmiany sposobu gospodarowania wodą w zbiornikach retencyjnych 5B Stosowanie nawodnień rolniczych w czasie suszy rolniczej, w tym: przeprowadzenie oceny potrzeb nawodnień upraw polowych, sadowniczych i roślin przemysłowych podmioty wydające pozwolenia wodnoprawne (na wniosek zainteresowanej strony)

11 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania bieżące: Kod z katalogu Nazwa działania Podmiot odpowiedzialny 36B Czasowe ograniczenie wstępu na tereny leśne nadleśniczy 37B Czasowy zakaz wykorzystywania wody z sieci wodociągowej do celów innych niż socjalno-bytowe – w tym działania z aPWŚK wójt, burmistrz, prezydent miasta 43B Koordynowanie działań związanych z ochroną przed suszą w regionie wodnym RZGW 44B Przesunięcie terminu realizacji prac utrzymaniowych polegających na wykoszeniu roślinności występującej w korycie rzeki RZGW, WZMIUW 46B Koordynowanie działań związanych z ochroną przed suszą w województwie Wojewoda

12 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania ponadregionalne - ukierunkowane na zaplanowanie i wdrożenie strategii zmierzających do: zmniejszenia zapotrzebowania na wodę, ograniczenia negatywnych skutków suszy, opracowania aktów prawnych oraz zasad finasowania, jak również sposobów gromadzenia danych o zasięgu i wielkości szkód spowodowanych suszą, prowadzenie monitoringu, prognozowania i ostrzegania przed zjawiskiem suszy, opracowania taryfikatora cen wody w okresie występowania suszy, opracowania planu awaryjnego lub alternatywnego zaopatrzenia ludności w wodę.

13 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania o charakterze ponadregionalnym: Typ działania Kod z katalogu Nazwa działania Podmiot odpowiedzialny Krótkookresowe 4K Przygotowanie procedury wprowadzenia stanu klęski suszy w celu ograniczenia jej skutków Dyrektor RZGW 7K Opracowanie taryfikatora cen wody w okresie występowania suszy samorządy gminne 10K Opracowanie oraz wdrożenie planu awaryjnego/alternatywnego sposobu zaopatrywania ludności w wodę (awaryjne źródła zasilania, tymczasowe rurociągi, beczkowozy itp.) 39K Analiza możliwości zwiększenia retencji na terenach leśnych, rolniczych i zurbanizowanych na obszarze ZP… w ramach utrzymania oraz zwiększenia istniejącej zdolności retencyjnej w Regionie Wodnym ……… RZGW w Warszawie (w zależności od zakresu analizy - przy udziale: PGL Lasy Państwowe, administracja samorządowa)

14 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania o charakterze ponadregionalnym: 7K Opracowanie taryfikatora cen wody w okresie występowania suszy realizacja wymogu RDW pokrywania kosztów wszystkich usług wodnych – przez użytkowników wód uzależnienie ceny wody od jej dostępności i od przebiegu i głębokości suszy ograniczenia proporcjonalnie do ilości zużycia, priorytet korzystania dla celów komunalnych, produkcji farmaceutyków czy żywności.

15 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania o charakterze ponadregionalnym: 10K Opracowanie oraz wdrożenie planu awaryjnego/alternatywnego sposobu zaopatrywania ludności w wodę (awaryjne źródła zasilania, tymczasowe rurociągi, beczkowozy itp.) możliwość redukcji kosztów dostarczenia wody w przypadku wystąpienia suszy zapewnienie ciągłości dostaw wody budowa nowych ujęć/rurociągów, zakup wody, dowóz beczkowozami

16 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania o charakterze ponadregionalnym: Typ działania Kod z katalogu Nazwa działania Podmiot odpowiedzialny Długookresowe 24D Prowadzenie systemów monitoringu, prognozowania i ostrzegania przed zjawiskiem suszy IMGW-PIB, IUNG, PIG, DGLP, RZGW 25D Wypracowanie jednolitych zasad gromadzenia danych i informacji o zasięgu i wielkości szkód spowodowanych suszą - w tym działania z aPWŚK IMiGW-PIB, IUNG, PIG, RZGW 26D Edukacja i zwiększanie świadomości społeczeństwa administracja rządowa, administracja samorządowa 27D Opracowywanie aktów prawnych, krajowych i lokalnych, umożliwiających stosowanie działań ograniczających skutki suszy - w tym działania z aPWŚK -

17 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania o charakterze ponadregionalnym: Typ działania Kod z katalogu Nazwa działania Podmiot odpowiedzialny Długookresowe 28D Opracowanie zasad finansowania wspomagających ekonomicznie programy wdrażające działania z zakresu ograniczania skutków suszy i racjonalizacji zużycia wody - 30D Ponowne wykorzystanie wód, w tym wód po oczyszczeniu ścieków oraz wód opadowych wszyscy użytkownicy wód 34D Uwzględnienie w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego wymagań związanych z ograniczeniem skutków suszy wójt, burmistrz, prezydent miasta 45D Monitorowanie postępów we wdrażaniu działań wynikających z Planu przeciwdziałania skutkom suszy dla potrzeb aktualizacji PPSS RZGW

18 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania przypisane gminom oraz JCWP: Typ działania Kod z katalogu Nazwa działania Podmiot odpowiedzialny Krótkookresowe 8K Weryfikacja pozwoleń wodnoprawnych na pobór wód - w tym działania z aPWŚK podmioty wydające pozwolenia wodnoprawne 9K Zmiana reguł sterowania urządzeniami wodnymi retencjonującymi wodę w sposób umożliwiający wykorzystanie wody do nawodnień właściciele lub zarządcy urządzeń wodnych 12K Budowa ujęć wód podziemnych dla nawadniania użytków rolnych - 38K Inwentaryzacja ujęć wód podziemnych wykorzystywanych do nawodnień rolniczych (dot. studni wykonanych w ramach zwykłego korzystania z wód), kontrola poboru wody z tych ujęć (działanie wskazane dla JCWPd) - działanie z aPWŚK prezydent miasta/starosta

19 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania przypisane gminom oraz JCWP: Typ działania Kod z katalogu Nazwa działania Podmiot odpowiedzialny Krótkookresowe 40K Analiza możliwości odtworzenia retencji dolinowej rzeki… administrator cieku 41K Analiza stanu technicznego istniejących systemów melioracji na obszarze ONNP … w Zlewni Planistycznej … administrator urządzenia melioracyjnego 47K Opracowanie i wdrożenie rozwiązań hydrotechnicznych zabezpieczających elektrownie systemowe przed brakiem dostępności zasobów wodnych w przypadku niżówek Właściciel/użytkownik elektrowni systemowej

20 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania przypisane gminom oraz JCWP: Typ działania Kod z katalogu Nazwa działania Podmiot odpowiedzialny Długookresowe 13D Odbudowa/przebudowa systemów melioracyjnych z odwadniających na nawadniająco-odwadniające i budowa systemów melioracyjnych (nawadniająco-odwadniających) WZMiUW, właściciele gruntów, spółki wodne 14D Budowa obiektów tzw. dużej retencji WZMiUW, Dyrektor RZGW 15D Budowa obiektów małej retencji (na podstawie programów małej retencji) – w tym działania z aPWŚK samorządy wojewódzkie, nadleśnictwa

21 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania przypisane gminom oraz JCWP: Typ działania Kod z katalogu Nazwa działania Podmiot odpowiedzialny Długookresowe 16D Zwiększanie retencji leśnej Lasy Państwowe, samorządy, właściciele terenu 17D Budowa i rozbudowa systemów sieci wodociągowej oraz usprawnienie istniejących systemów wodociągowych zakłady wodociągowe, samorządy gminne 18D Zwiększanie retencji na obszarach rolniczych ARiMR, właściciele gospodarstw rolnych 19D Propagowanie zmiany struktury upraw rolniczych na gatunki i odmiany roślin uprawnych bardziej odpornych na suszę rolniczą oraz odpowiednie nawożenie gleb ARiMR, wojewódzkie ośrodki doradztwa rolniczego (w zakresie doradztwa)

22 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania przypisane gminom oraz JCWP: Typ działania Kod z katalogu Nazwa działania Podmiot odpowiedzialny Długookresowe 20D Zwiększenie retencji obszarów zurbanizowanych administracja samorządowa 21D Racjonalizacja wykorzystania zasobów wodnych w przemyśle, w tym wprowadzenie rozwiązań związanych z wprowadzaniem zamkniętych obiegów wody i wodooszczędnych technologii produkcji organ wydający pozwolenie wodnoprawne 22D Renaturyzacja koryt cieków i ich brzegów, przywracanie naturalnych meandrów oraz funkcji retencyjnych cieków - w tym działania z aPWŚK administrator (właściciel) cieku, samorządy 23D Odtwarzanie starorzeczy i obszarów bagiennych administrator (właściciel) cieku, administracja samorządowa, administracja rządowa

23 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania przypisane gminom oraz JCWP: Typ działania Kod z katalogu Nazwa działania Podmiot odpowiedzialny Długookresowe 31D Prowadzenie uprawowych zabiegów agrotechnicznych w sposób zapobiegający przesuszaniu gleby właściciele gospodarstw rolnych 32D Tworzenie zadrzewień przydrożnych wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarządca drogi 33D Tworzenie i ochrona roślinnych pasów ochronnych 35D Budowa nowych urządzeń wodnych (innych niż zbiorniki retencyjne) i odbudowa/przebudowa istniejących urządzeń wodnych RZGW, WZMIUW

24 Katalog działań dla regionów wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Działania realizowane w ramach Planu utrzymania wód: 29K - Konserwacja istniejących urządzeń wodnych (krótkookresowe) Działania przypisane obszarom chronionym: 42D - Realizacja działań zawartych w Planach Zadań Ochronnych oraz Planach Ochrony (długookresowe)

25 Program działań przeciwdziałający wystąpieniu skutków suszy w regionach wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna Podstawa doboru działań - poziom narażenia na skutki suszy: gminy narażone na występowanie skutków suszy w stopniu niskim, gminy narażone na występowanie skutków suszy w stopniu umiarkowanym, gminy narażone na występowanie skutków suszy w stopniu wysokim, gminy narażone na występowanie skutków suszy w stopniu najwyższym.

26 Program działań przeciwdziałający wystąpieniu skutków suszy w regionach wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna Podstawa doboru działań – pozostałe aspekty: specyfika obszarów, w szczególności rodzaj występującej suszy, hierarchizacja obszarów narażonych na skutki występowania suszy, grupy użytkowników wód, dla których susza stanowi największą przeszkodę w prowadzeniu działalności, obszary i ekosystemy od wód zależne, wstępna ocena możliwości powiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych, wskazania wynikające z ankietyzacji gmin przeprowadzonej przez RZGW w Warszawie w lipcu 2015 r.

27 Program działań przeciwdziałający wystąpieniu skutków suszy w regionach wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna Zawartość programu: nazwa działania kod działania w katalogu działań, kod teryt gminy, nazwa gminy, nazwa powiatu, JCW zlokalizowane na obszarze gminy.

28 Rozmieszczenie działań w regionach wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna – działania dla gmin/JCW

29 Rozmieszczenie działań w regionach wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Gminy narażone na wystąpienie skutków susz - I i/lub II poziom lub brak narażenia: brak działań

30 13D – Odbudowa/przebudowa systemów melioracyjnych z odwadniających na nawadniająco-odwadniające i budowa systemów melioracyjnych (nawadniająco-odwadniających) Gminy narażone na wystąpienie skutków suszy rolniczej - poziom III lub IV: systemy melioracyjne wymagające przebudowy/odbudowy (gminy z systemami o pow. powyżej 3 ha) lub budowa nowych (informacja na podstawie ankietyzacji)

31 13D – Odbudowa/przebudowa systemów melioracyjnych z odwadniających na nawadniająco-odwadniające i budowa systemów melioracyjnych (nawadniająco-odwadniających)

32 13D – Odbudowa/przebudowa systemów melioracyjnych z odwadniających na nawadniająco-odwadniające i budowa systemów melioracyjnych (nawadniająco-odwadniających)

33 14D – Budowa obiektów tzw. dużej retencji 15D – Budowa obiektów małej retencji 35D – Budowa nowych urządzeń wodnych (innych niż zbiorniki retencyjne) i odbudowa/przebudowa istniejących urządzeń wodnych Gminy narażone na wystąpienie skutków suszy rolniczej/hydrologicznej/hydrogeologicznej - poziom III lub IV: inwestycje z dokumentów planistycznych (aPGW, MP) Działania z aPWŚK i PZRP inwestycje z PZRP wpływające na zwiększenie retencji

34 14D – Budowa obiektów tzw. dużej retencji

35 15D – Budowa obiektów małej retencji

36 35D – Budowa nowych urządzeń wodnych (innych niż zbiorniki retencyjne) i odbudowa/przebudowa istniejących urządzeń wodnych

37 16D – Zwiększanie retencji leśnej
Gminy narażone na wystąpienie skutków suszy rolniczej/hydrologicznej - poziom III lub IV: obszary leśne o powierzchni powyżej 20 ha lub wskazano tego typu działanie w ankiecie

38 16D – Zwiększanie retencji leśnej

39 16D – Zwiększanie retencji leśnej

40 18D – Zwiększanie retencji na obszarach rolniczych
Gminy narażone na wystąpienie skutków suszy rolniczej - poziom III lub IV tereny użytkowane rolniczo

41 18D – Zwiększanie retencji na obszarach rolniczych

42 18D – Zwiększanie retencji na obszarach rolniczych

43 20D – Zwiększenie retencji obszarów zurbanizowanych
Gminy narażone na wystąpienie skutków suszy hydrologicznej/ hydrogeologicznej - poziom II, III lub IV: obszary zurbanizowane

44 20D – Zwiększenie retencji obszarów zurbanizowanych

45 20D – Zwiększenie retencji obszarów zurbanizowanych

46 22D – Renaturyzacja koryt cieków i ich brzegów, przywracanie naturalnych meandrów oraz funkcji retencyjnych cieków 23D – Odtwarzanie starorzeczy i terenów bagiennych Gminy narażone na wystąpienie skutków suszy rolniczej/hydrologicznej - poziom III lub IV Działania z dokumentów planistycznych – MP, aPGW, aPWŚK, PZRP

47 22D – Renaturyzacja koryt cieków i ich brzegów, przywracanie naturalnych meandrów oraz funkcji retencyjnych cieków 23D – Odtwarzanie starorzeczy i terenów bagiennych

48 22D – Renaturyzacja koryt cieków i ich brzegów, przywracanie naturalnych meandrów oraz funkcji retencyjnych cieków 23D – Odtwarzanie starorzeczy i terenów bagiennych

49 Analiza kosztów i korzyści
Dla każdego działania: Wariant 0 – koszty bez podjęcia działania Wariant 1 – koszty ponoszone w przypadku wdrożenia

50 Analiza kosztów i korzyści
Jednostkowy wskaźnik utraconych korzyści = dochód brutto (w zł) / zużycie wody (w m3) x wskaźnik produktywności Szacunkowy koszt utraconych korzyści: dla rolnictwa - 1,58 zł/m3 dla przetwórstwa przemysłowego – 13,51 zł/m3 Rzeczywisty rachunek kosztów i korzyści: Koszty – indywidualne kosztorysy na etapie projektowania Korzyści – rachunek ex-post

51 13D – Odbudowa/przebudowa systemów melioracyjnych z odwadniających na nawadniająco-odwadniające i budowa systemów melioracyjnych (nawadniająco-odwadniających) Analiza kosztów i korzyści Wariant 0 – niepodjęcie działania: Straty w produkcji rolniczej – 1,58 zł za m3 deficytu wody Wariant 1 – realizacja działania: Powierzchnia systemów melioracyjnych do przebudowy – 22 mln ha Koszt – max 100 tys. PLN/ha koszt wzrostu potencjalnej retencji glebowej - 98 zł/m3

52 Wskaźniki służące ocenie zjawiska suszy w regionach wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna
Wskaźniki dla suszy: atmosferycznej rolniczej (glebowej) hydrologicznej hydrogeologicznej I – stan ostrzegawczy II – stan alarmowy III – stan klęski gdzie: stan ostrzegawczy - wstępne stadium rozwijania się suszy, stan alarmowy - duża podatność wystąpienia zjawiska suszy, stan klęski - wystąpienie skutków suszy, stan wprowadzający do stanu klęski żywiołowej.

53 Wskaźniki indykatywne suszy meteorologicznej
Wskaźnik suszy efektywnej EDI (Effective Drought Index) służy do: oceny narażenia na skutki suszy w dobowej skali czasu ilościowej oceny deficytu opadów. Wskaźnik standaryzowanego opadu SPI (Standardized Precipitation Index) opiera się wyłącznie na danych dotyczących sum opadów atmosferycznych może być obliczany dla różnej skali czasowej (od 1 do 36 miesięcy). może służyć do monitorowania zarówno klimatu wilgotnego, jak i suchego.

54 Wskaźniki indykatywne do monitorowania suszy rolniczej
Zintegrowany Wskaźnik Suszy CDI (Combined Drought Indicator) - kombinacja wskaźników opadów, wilgotności gleby i pochłanianej energii fotosyntetycznie czynnej. Koncepcja wskaźnika CDI zakłada, iż brak opadów prowadzi do deficytu wilgotności gleby, który powoduje zmniejszenie produkcji roślinnej. Taka relacja umożliwia zapewnienie systemu wczesnego ostrzegania o suszy rolniczej. System klasyfikacji składa się z trzech poziomów ostrzegawczych w relacji przyczynowo-skutkowej.

55 Wskaźniki indykatywne do monitorowania suszy hydrologicznej
Metoda przepływu granicznego ThLM (Yevjevich's ThLM - Threshold Level Method) Bazuje na wynikach pomiarów hydrometrycznych dla umownych wartości granicznych przepływu Q0, poniżej którego notuje się wystąpienie tzw. niżówek. .

56 Wskaźniki indykatywne do monitorowania suszy hydrogeologicznej
Wskaźnik zagrożenia niżówką hydrogeologiczną kn - zwany również wskaźnikiem zagrożenia suszą gruntową. Określany jako odniesienie bieżącego średniego poziomu położenia zwierciadła wody podziemnej (AG) do średniego niskiego z wielolecia (SNG) oraz do stanu niskiego ostrzegawczego (SNO).

57 Możliwości powiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych
Analiza danych dotyczących: Obecnej retencji w regionie wodnym Planowanej retencji w regionie wodnym Analizowane dokumenty/materiały: MasterPlan dla obszaru dorzecza Wisły (MP), aktualizacja Planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy Wisły oraz Niemna (aPGW) Plany Zarządzania Ryzykiem Powodziowym w regionie wodnym Środkowej Wisły (PZRP) ankietyzacja w urzędach gmin

58 Możliwości powiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych
Region wodny Środkowej Wisły Liczba zbiorników istniejących: 292 Sumaryczna pojemność: tys. m3 Liczba zbiorników planowanych: 36 Sumaryczna pojemność: ,5 tys. m3

59 Możliwości powiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych
Region wodny Niemna Liczba zbiorników istniejących: 1 Sumaryczna pojemność: tys. m3 Liczba zbiorników planowanych: 0

60 Możliwości powiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych
Główne wskaźniki: wskaźnik sztucznej retencji - stosunek pojemności sztucznych, wielozadaniowych zbiorników wodnych do sumy średniego rocznego odpływu, jednostkowy deficyt retencji [tys. m3/km2] - objętość deficytu, jaka pozostaje niezaspokojona, pomimo budowy nowych zbiorników wodnych objętość deficytu retencji [tys. m3] – pojemność o jaką należy zwiększyć zasoby dyspozycyjne, aby podnieść odporność zlewni na głęboką niżówkę

61 Możliwości powiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych
Wskaźnik sztucznej retencji w zlewniach bilansowych w regionie wodnym Środkowej Wisły

62 Wskaźnik sztucznej retencji w zlewniach bilansowych w regionie wodnym Środkowej Wisły

63 Możliwości powiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych
Jednostkowy deficyt retencji w zlewniach bilansowych w regionie wodnym Środkowej Wisły [tys. m3/km2]

64 Jednostkowy deficyt retencji w zlewniach bilansowych w regionie wodnym Środkowej Wisły

65 Możliwości powiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych
Region wodny Niemna wskaźnik sztucznej retencji dotychczasowy [%] 0,023 wskaźnik sztucznej retencji oczekiwany [%] jednostkowy deficyt retencji [tys. m3/km2] -72,58 objętość deficytu retencji [tys. m3]

66 Możliwości powiększenia dyspozycyjnych zasobów wodnych
Wnioski możliwe i celowe jest zwiększanie dyspozycyjnych zasobów wodnych w regionach wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna, powiększanie aktualnych dyspozycyjnych zasobów wodnych jest celowe z uwagi na prognozowane wydłużanie i pogłębianie się okresów suszy atmosferycznej, glebowej, a w konsekwencji hydrologicznej Przykład: zlewnia Pilicy – aktualna retencja wraz z zaplanowanymi zbiornikami umożliwią z dużym prawdopodobieństwem zaspokojenie potrzeb wodnych

67 Wskazania w zakresie ograniczania skutków suszy
naturalne sposoby retencjonowania wód - zwiększanie lesistości, odtwarzanie terenów wodno-błotnych, przywracanie naturalnego charakteru cieków, sztuczne sposoby zwiększania retencji - budowy zbiorników retencyjnych wraz z budowlami hydrotechnicznymi oraz wszelkie projekty zwiększenia zielonej oraz niebieskiej infrastruktury na obszarach zurbanizowanych.

68 Wskazania w zakresie ograniczania skutków suszy
działania związane z ochroną przyrody i renaturyzacją rzek działania na obszarach zurbanizowanych dobre praktyki w rolnictwie

69 Dziękujemy za uwagę


Pobierz ppt "Konsultacje społeczne projektu Planu przeciwdziałania skutkom suszy w regionach wodnych Środkowej Wisły oraz Niemna Augustów, 9 czerwca 2016 r."

Podobne prezentacje


Reklamy Google