Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

CENTRALIZACJA ZARZĄDZANIA

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "CENTRALIZACJA ZARZĄDZANIA"— Zapis prezentacji:

1 CENTRALIZACJA ZARZĄDZANIA
OŚWIATĄ W BIELSKU-BIAŁEJ Katowice    

2 WYBRANE INFORMACJE O BIELSKIEJ OŚWIACIE
Liczba placówek 43 przedszkola, 27 szkół podstawowych, 23 gimnazja, 19 szkół ponadgimnazjalnych (zespołów szkół), 5 placówek oświatowych. Liczba uczniów Liczba nauczycieli Liczba pracowników administracji i obsługi

3 WYBRANE INFORMACJE O BIELSKIEJ OŚWIACIE cd.
Infrastruktura - obiektów szkolnych własnych wartość księgowa mln zł. - wartość odtworzeniowa mln zł.

4 PRZESŁANKI CENTRALIZACJI ZARZĄDZANIA OŚWIATĄ W BIELSKU-BIAŁEJ
1. Zorganizowanie dyrektorom placówek oświatowych kompetentnej i sprawnej obsługi - finansowo-księgowej, - prawnej, - administracyjno-organizacyjnej. 2. Zapewnienie organowi prowadzącemu aktualnej, rzetelnej i adekwatnej informacji o organizacyjnym i finansowym stanie oświaty umożliwiającej podejmowanie optymalnych decyzji.

5 PRZESŁANKI CENTRALIZACJI ZARZĄDZANIA OŚWIATĄ W BIELSKU-BIAŁEJ cd.
3. Wprowadzenie do kultury organizacyjnej instytucji oświatowych powszechnej świadomości zależności pomiędzy stanem organizacyjnym i finansami. 4. Obniżenie kosztów realizacji zadań oświatowych w tym kosztów zarządzania oświatą. 5. Podniesienie jakości pracy szkół przez organizację systemu wspomagania dla prowadzonych w szkołach procesów w obszarach doskonalenia nauczycieli, poprawy jakości nauczania, wychowania i opieki.

6 ORGANIZACYJNE I SPOŁECZNE ZAGROŻENIA I BARIERY W PROCESIE CENTRALIZACJI OBSŁUGI ORAZ SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻENIA ZAGROŻENIA I BARIERY 1. Obawa dyrektorów przed utratą autonomii oraz utrudnionym dostępem do bieżących informacji o sytuacji szkoły. 2. Obawa dyrektorów przed pojawieniem się nowego bezdusznego nadzorcy, który będzie utrudniał i paraliżował działania i inicjatywy. 3. Obawa pracowników administracji szkoły przed zwolnieniem. 4. Organizowany przez szkoły nacisk społeczny (rodzice, organizacje społeczne) i polityczny (radni) przeciwko centralizacji zarządzania.

7 ORGANIZACYJNE I SPOŁECZNE ZAGROŻENIA I BARIERY W PROCESIE CENTRALIZACJI OBSŁUGI ORAZ SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻENIA SPOSOBY PRZECIWDZIAŁANIA 1. Zorganizować w taki sposób obsługę szkół, aby wbrew obawom poszerzyć praktyczny zakres autonomii dyrektora i ułatwić mu dostęp do informacji. 2. Zagwarantować kulturę obsługi szkół, przy której dyrektor i środowisko szkolne widzą w jednostce obsługującej odpowiedzialnego opiekuna. 3. Przejmować placówki stopniowo, począwszy od najbardziej przekonanych, aby po zasmakowaniu warunków obsługi scentralizowanej pokazywały w sposób nieformalny tę wiedzę i doświadczenie pozostałym. 4. Przygotować argumenty za centralizacją i kontrargumenty dla jej przeciwników i cierpliwie lecz ustawicznie przedstawiać je wszędzie gdzie można i trzeba. 5. W miarę możliwości zapewnić zwalnianym pracownikom szkół pracę w innych jednostkach samorządowych.

8 WYBRANE CECHY BIELSKIEGO MODELU ZARZĄDZANIA WPŁYWAJĄCE NA JAKOŚĆ OŚWIATY
Uwolnienie dyrektorów szkół od dużej części spraw administracyjno-finansowych. Dzięki nowoczesnym technologiom dyrektorzy posiadają bieżący dostęp do danych finansowych i statystycznych. Dyrektorzy mogą więcej czasu poświęcić na sprawy dydaktyczne, skupić się na jakości pracy szkoły, a więc nauczaniu, wychowaniu i opiece.

9 WPŁYWAJĄCE NA JAKOŚĆ OŚWIATY cd.
WYBRANE CECHY BIELSKIEGO MODELU ZARZĄDZANIA WPŁYWAJĄCE NA JAKOŚĆ OŚWIATY cd. Organ prowadzący dzięki łatwemu i szybkiemu dostępowi do wiarygodnych informacji statystycznych i finansowych zawartych w elektronicznych arkuszach organizacyjnych oraz sprawozdaniach finansowych ma możliwość podejmowania odpowiednich decyzji.

10

11

12 WYBRANE CECHY BIELSKIEGO MODELU ZARZĄDZANIA WPŁYWAJĄCE NA JAKOŚĆ OŚWIATY cd.
Postawienie na informatyzację. Wdrożyliśmy nowoczesne rozwiązania informatyczne doprowadzając jednocześnie do integracji systemów informatycznych oraz danych w nich zawartych.

13 BAZA DANYCH ORGANIZACJA
F-K i K-P ST ZMO BANK PŁATNIK SIO GUS DK PLACÓWKI EDP BAZA DANYCH FINANSE MOBI PRZEDSZKOLE Wymiana danych między systemami: FK i KP – ST księgowanie amortyzacji DK – faktury, pisma przychodzące i wychodzące ZMO – ST – środki trwałe, wyposażenie PLACÓWKI – FK i KP - listy płac, nadgodziny , socjalny, podpis, elektroniczny RCP – FK i KP – wnioski ewidencji czasu pracy, urlopy MOBI PRZEDSZKOLE – FK i KP, WWW – księgowanie odpłatności, portal dla rodziców EDP – platforma wymiany dokumentów w formie elektronicznej PABS, OSON, ODPN, DZIENNIK – wymiana informacji o uczniach i nauczycielach, zintegrowana baza danych współdzielona przez placówki i MZO PLATFORMA – WWW – publikacja informacji nt. struktury placówek w mieście PABS – FK i KP – informacja o planach i wykonaniu, automatyczne księgowanie RCP PLATFORMA BAZA DANYCH ORGANIZACJA PABS OSON ODPN DZIENNIK

14

15


Pobierz ppt "CENTRALIZACJA ZARZĄDZANIA"

Podobne prezentacje


Reklamy Google