Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Dojrzałość szkolna dziecka sześcioletniego
Strona tytułowa.
2
Dojrzałość szkolna oznacza:
1.Dojrzałość szkolna to zagadnienie z pogranicza psychologii rozwojowej i wychowawczej. Dojrzałość szkolna oznacza: w ujęciu statycznym – osiągnięcie przez dziecko pewnego momentu równowagi pomiędzy własnymi możliwościami rozwojowymi a wymaganiami szkoły, w ujęciu dynamicznym- długotrwały proces psychofizycznych przemian, który prowadzi do przystosowania dziecka do szkolnego systemu nauczania. Wstęp.
3
● Dojrzałość emocjonalna ( emocjonalno – wolicjonalna).
2. Rodzaje dojrzałości szkolnej, których osiągnięcie gwarantuje powodzenie szkole dziecka: ● Dojrzałość umysłowa. ● Dojrzałość emocjonalna ( emocjonalno – wolicjonalna). ● Dojrzałość społeczna. ● Dojrzałość fizyczna. Wstęp.
4
Dziecko dojrzałe pod względem umysłowym m. in. :
Dojrzałośc umysłowa obejmuje rozumienie symboli, wiedzę o świecie, opanowanie mowy, operacje myślowe. Dziecko dojrzałe pod względem umysłowym m. in. : jest zainteresowane nauką liczeniem, pisaniem , czytaniem, jest zaciekawione zjawiskami zachodzącymi w najbliższym otoczeniu, myśli logicznie, łączy fakty w związki przyczynowo skutkowe umie skupic uwagę przez dłuższy czas na tej samej czynności, Wstęp.
5
● potrafi z uwagą śledzić treść opowiadanej bajki,
● potrafi opowiedzieć własne przeżycia i wyciągnąć logiczne wnioski z przebiegu zdarzeń, ● jego mowa jest poprawna pod względem artykulacyjnym, ma bogate słownictwo, potrafi porozumiewać się z innymi, ● jego rysunki są kolorowe, zawierają dużo szczegółów, są prawidłowo rozmieszczone na kartce. Ciąg dalszy.
6
Dziecko dojrzale emocjonalnie m. in.:
Dojrzałość emocjonalno – wolicjonalna obejmuje kierowanie się uczuciami i ich uzewnętrznianie, wytrwałość w pracy, doprowadzanie zadań do końca, celową działalność, podejmowanie inicjatyw. Dziecko dojrzale emocjonalnie m. in.: ● jest zdolne do przezywania zróżnicowanego świata uczuć, ● umie , odpowiednio do wieku, panować nad swymi uczuciami i kontrolować je, zachowuje się adekwatnie do sytuacji, ● odczuwa więź ze swoją grupą i nauczycielem, ● pracuje starannie, jest cierpliwe i wytrwałe, ● bez problemów rozstaje się z rodzicami, Wstęp.
7
Dziecko niedojrzałe emocjonalnie:
● jest wybuchowe, łatwo wpada w złość, ● jest agresywne, często popada w konflikty z kolegami, ● może być zahamowane, lękliwe, niepewne, napięte, nadwrażliwe, ● skarży się na bóle głowy, brzucha, bezsenność, wymioty, na krótko przed wyjściem do szkoły. Ciąg dalszy.
8
Dziecko dojrzałe społecznie m. in.:
Dojrzałość społeczna obejmuje poczucie obowiązku , kontakty społeczne, zbiorowe współdziałanie, funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Dziecko dojrzałe społecznie m. in.: ● prawidłowo nawiązuje kontakty z innymi dziećmi, ● potrafi działać w zespole, ● przestrzega reguł życia w zbiorowości, ● przestrzega zawartych umów, ● jest zdyscyplinowane, obowiązkowe i samodzielne. Wstęp.
9
Dziecko niedojrzałe społecznie m. in.:
● izoluje się od grupy, ● unika wspólnych zabaw, ● łatwo poddaje się dominacji kolegów, ● jest bierne, nieśmiałe, lękliwe i małomówne. Ciąg dalszy.
10
Dojrzałość fizyczna obejmuje wzrost i ciężar ciała, sprawność motoryczna, poziom funkcji zmysłów, ogólny stan zdrowia. Dziecko dojrzałe fizyczne cechuje dobra sprawność ruchowa we wszystkich zakresach tzw. motoryki dużej i małej, właściwa dla wieku odporność na choroby i ogólnie dobry stan zdrowia. Dziecko o prawidłowym rozwoju ruchowym potrafi np. stać i skakać na jednej nodze, przeskakiwać przez przeszkody, szybko biega, ruchy rąk i nóg są u niego zharmonizowane, trzyma prawidłowo ołówek i inne przedmioty. Dobra koordynacja ruchowa umożliwia mu jazdę na rowerze, rolkach czy nartach. Te wszystkie czynności sprawiają trudność dziecku niedojrzałemu fizycznie. Wstęp.
11
3. Od czego zależy osiągnięcie dojrzałości szkolnej?
Wcześniejsze czy późniejsze osiągnięcie dojrzałości szkolnej zależne jest m. in. od: czynników indywidualnych – przekazywanych genetycznie lub wrodzonych właściwości organizmu, a także potrzeb skłonności i dążeń dziecka, czynników środowiskowych – warunków materialnych i kulturalnych domu rodzinnego ( oddziaływanie wychowawczo – stymulacyjne rodziny i otoczenia) oraz warunków społeczno – psychologicznych (struktura rodziny, osobowość rodziców, atmosfera panująca w domu). Wstęp.
12
4. W jaki sposób wspomagać rozwój dziecka
i przygotowywać go do roli ucznia? Zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecko przez zaspokajanie jego potrzeb emocjonalnych, Umożliwić dziecku częste kontakty z rówieśnikami, pozwolić dziecku podejmowanie samodzielnych działań odpowiednich do jego wieku i możliwości, wdrażać do stałych obowiązków domowych, rozmawiać z dzieckiem od najmłodszych lat, opowiadać bajki, czytać, zadawać i odpowiadać na pytania wspomagać rozwój funkcji percepcyjno – motorycznych przez odpowiednie zabawy. Wstęp.
13
5. Bibliografia: Jarosz E., Diagnoza dojrzałości szkolnej [w:] Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006. Krawczonek M., Dziecko a dojrzałośc szkolna, „Dyrektor Szkoły” nr 1 – styczeń 2004, s Wilgocka – Okoń B., Gotowośc szkolna dzieci sześcioletnich, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2003.
14
Dziękuję za uwagę pedagog szkolny
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.