Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Pojęcie planowania / zasady planowania.
Maciej Nagórski
2
Co to jest planowanie ? PLANOWANIE - jako element zarządzania polega na decydowaniu o podjęciu działań zorientowanych na wywołanie zjawisk, które nie zaistniałyby samoistnie. Maciej Nagórski
3
Czym jest plan? Jest określeniem celu (-ów) do osiągnięcia, terminów (choć nie zawsze), zasobów (szeroko pojętych, np. pieniądze, materiały, pomoc innych, wiedza, umiejętności,...) i sposobów dojścia do celu. Dobrze jeśli plan pokazuje środki oceny jego realizacji - w trakcie i na zakończenie. Maciej Nagórski
4
Na proces planowania składają sie trzy główne grupy czynności:
„Istota Planowania” Na proces planowania składają sie trzy główne grupy czynności: diagnoza teraźniejszości: gdzie jesteśmy? projekt i wybór celów: gdzie chcemy być? projekt i wybór środków działania: jak osiągnąć cele? Maciej Nagórski
5
Dobry plan to taki, który w realizacji oferuje duże prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu w określonym czasie. Pierwszym i najważniejszym elementem planowania jest wyznaczenie celu. Maciej Nagórski
6
Jak dobrze stawiać i realizować cele?
S.M.A.R.T. – to koncepcja formułowania celów w dziedzinie planowania, będąca zbiorem pięciu postulatów dotyczących cech, którymi powinien się charakteryzować poprawnie sformułowany cel. Maciej Nagórski
7
Co oznacza skrót S.M.A.R.T.? CEL POWINIEN BYĆ: S- Sprecyzowany/ Prost/ zrozumiały - jego zrozumienie nie powinno stanowić kłopotu, sformułowanie powinno być jednoznaczne i nie pozostawiające miejsca na luźną interpretację. W jaki sposób chcesz ten cel osiągnąć? M- Mierzalny - a więc tak sformułowany, by można było liczbowo wyrazić stopień realizacji celu, lub przynajmniej umożliwić jednoznaczną "sprawdzalność" jego realizacji, A - Ambitny/ Atrakcyjny aby nie był nudny oraz wzbudzał ciekawość i chęć do działania, taki, który nie przychodzi łatwo. Z drugiej strony cel zbyt ambitny podkopuje wiarę w jego osiągnięcie i tym samym motywację do jego realizacji. „ Michał Anioł powiedział „ Największym niebezpieczeństwem dla większości z nas nie jest to, że mierzymy za wysoko i nie osiągamy celu, ale to że mierzymy za nisko i cel osiągamy." R- Realny/ Realistyczny - cel powinien być ważnym krokiem naprzód, inaczej mówiąc realistyczny jednocześnie musi stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował. T - Terminowy/ Określony w czasie - cel powinien mieć dokładnie określony horyzont czasowy w jakim zamierzamy go osiągnąć. Maciej Nagórski
8
Etapy procesu planowania.
ustalenie celów, (S.M.A.R.T.) zidentyfikowanie problemów, poszukiwanie alternatywnych rozwiązań, ocenianie konsekwencji, dokonanie wyboru, wdrażanie planu, kontrola realizacji. Maciej Nagórski
9
Etapy planowania etap przedsiębiorczości - na tym etapie menedżerowie mało korzystają z funkcji planowania, raczej odpowiadają na pojawiające się nieliczne problemy. etap luki administracyjnej - zaczyna się rozwijać sformalizowane planowanie, zwłaszcza w celu zwiększenia skuteczności. etap luki oczekiwań - tworzone są plany oceniające wizje dalszego funkcjonowania przedsiębiorstwa. etap strategicznego rozwoju - menedżerowie zajmują się problemami wzrostu, poszukują sposobów rozszerzania i dywersyfikacji działalności ustabilizowanego przedsiębiorstwa. Maciej Nagórski
10
Rodzaje planowania (z uwagi na czas realizacji)
strategiczne (powyżej 5 lat) - plan przyszłości, dzięki któremu o wiele łatwiej wytyczyć ścieżki postępowania i realizacji (co zamierza się osiągnąć w życiu, lista wartości). długoterminowe (od 2 do 5 lat) - konkretne przedsięwzięcia służące realizacji nadrzędnego celu. średnioterminowe (od kilku miesięcy do roku) - to odpowiedź na pytanie co należy zrobić, aby zrealizować plan długoterminowy. krótkoterminowe (do trzech miesięcy) - krótkie zadania do wykonania. bieżące - codziennie lub w skali tygodnia (godziny i terminy spotkań, spraw do załatwienia). Maciej Nagórski
11
Zasady planowania: Wyróżnia się następujące elementarne zasady planowania: Zasada ścisłości i elastyczności, Zasada szczegółowości (programowanie, a planowanie), Zasada modelowania (cele, parametry, ograniczenia, obszar swobody), Zasada prognozowania, Zasada optymalności (np. minimalizacja kosztów), Zasada alokacji, Zasada bilansowania (zadań i kosztów, efekty, przychody i rozchody), Zasada etapowania (podział zadań w czasie, ustalanie horyzontu planowania), Zasada wykonalności i ryzyka, Zasada wariantowania (projekcji, planu), Zasada koordynacji. Z poszczególnych zasad planowania wynikają zalecenia odnośnie stosowanych metod i technik szczegółowych, które stanowią instrumentarium kierownictwa organizacji Maciej Nagórski
12
Organizacja Planowania w Przedsiębiorstwie
Etapy procedury sporządzania i realizacji planów. Powiązanie procesów planowania z hierarchią organizacyjną. Czynniki wpływające na skuteczność planowania. Maciej Nagórski
13
Organizacja Planowania w Przedsiębiorstwie:
A. Etapy procedury sporządzania i realizacji planów: 1. Ustalanie celów. 2. Ocena sytuacji. 3. Ustalanie procedury. 4. Sprawdzenie wykonalności planu i kosztów jego realizacji. 5. Wdrażanie planu. Maciej Nagórski
14
Organizacja Planowania w Przedsiębiorstwie cd:
B. Powiązanie procesów planowania z hierarchią organizacyjną: Poziom hierarchii organizacyjnej Główne zadania planistyczne zarząd, rada nadzorcza plany strategiczne kierownicy średniego szczebla plany i cele do realizacji przez poszczególne jednostki organizacyjne kierownicy niższego szczebla konkretne cele i zadania do realizacji w ustalonych terminach Maciej Nagórski
15
Organizacja Planowania w Przedsiębiorstwie cd:
C. Czynniki wpływające na skuteczność planowania: Zasady skutecznego planowania: Misja i cele firmy musza być jasno sformułowane i znane kierownictwu i pracownikom. Planowanie musi się zaczynać na najwyższym szczeblu struktury – zarząd dynamizuje i koordynuje procesy planistyczne. W przedsiębiorstwie musi funkcjonować sprawny system informacyjny, zapewniający prawdziwe, aktualne i istotne informacje o sytuacji przedsiębiorstwa i jego otoczeniu. W większych firmach planowanie musi być procesem zorganizowanym i sformalizowanym. Planowanie musi być procesem ciągłym. Plany muszą odznaczać się elastycznością, tak, aby przedsiębiorstwo mogło szybko reagować na niekorzystne zmiany i nowe możliwości. Maciej Nagórski
16
Organizacja Planowania w Przedsiębiorstwie cd:
Przeszkody utrudniające planowanie: Niechęć do wyznaczania celów i strategii wynikająca ze: Strachu przed niepowodzeniem, Brak nawyków planowania, Brak zaangażowania, Dążenie do utrzymania stanu bieżącego (lęk przed nowością). Opór wobec zmian. Brak dostatecznej informacji, stanowiącej podstawę procesów planowania Maciej Nagórski
17
Dziękuję za uwagę Bibliografia: Maciej Nagórski 2017-12-15
Istota, zasady i metody planowania w przedsiębiorstwie.doc. Małagosia H. (Maggie13) Stawianie celów - „Szkolenie wstępne dla Przedstawicieli PF Jelfa SA ) Maciej Nagórski
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.