Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Inżynieria Oprogramowania w dobie Elektronicznego Biznesu

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Inżynieria Oprogramowania w dobie Elektronicznego Biznesu"— Zapis prezentacji:

1 Inżynieria Oprogramowania w dobie Elektronicznego Biznesu
Wykład inauguracyjny na rozpoczęcie roku akademickiego 2000/2001 Dr hab. inż. Kazimierz Subieta, Prof. Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych

2 E-komercja i E-biznes Hasła te są znakiem naszych czasów
Są bezpośrednio związane z eksplozją Internetu Podobnie jak w krajach rozwiniętych, e-biznes przejmie znaczny segment polskiego rynku Wielu absolwentów PJWSTK będzie aktywnie uczestniczyć w tej transformacji Zadaniem PJWSTK jest dobre przygotowanie absolwentów do tej roli

3 Zmiany makroekonomiczne jako siła napędowa e-biznesu
Globalizacja Wzrost gospodarczy Ekspansja na nowe, nie odkryte rynki Handel zagraniczny Globalne inwestycje Przekształcenia własnościowe, prywatyzacja Silna konkurencyjność przedsiębiorstw Zmiany na rynku pracy

4 Co to jest .... ? E-komercja - elektronizacja sprzedaży (np. kody kreskowe), sprzedaż towarów i usług poprzez wykorzystanie technologii internetowych (WWW, , WAP, ...) E-biznes - pojęcie szersze, obejmujące transakcje biznesowe poprzez Internet B2C (Busines To Customer) - sprzedaż indywidualnym klientom poprzez Internet B2B (Business To Business) - biznes pomiędzy firmami poprzez Internet

5 Przykład: Galeria Centrum
Sklep internetowy: akcesoria, bagaż, odzież, wyposażenie domu

6 Przykład: EMPIK Sklep internetowy: książki, muzyka, film, multimedia,
kosmetyki, .... itd.

7 Przykład: Bankier.pl Portal finansowy: giełda, leasing, kredyty,
konta, lokaty, karty, analizy, oferty, inwestycje, usługi, ..... itd.

8 E-biznes: predykcja sprzedaży w USA
629.8 miliardów $ Miliardy $ 1997 1998 1999 2000 2001 2002 Źródło: U.S. Consensus forecast by The Intermarket Group

9 Zmiana dynamiki rynku Ścisły związek sprzedawcy, dostawcy i bliskiego klienta “Site & Service” Lokalny sklep “Brick & Mortar” Sieć wielkich sklepów Rynek sprzedawcy obejmujący oddalonego masowego klienta “Bits & Clicks” Światowy rynek Rynek sprzedawcy nieograniczony w skali globalnej Konkurencja Łatwa komunikacja Łatwy transport Globalizacja Zróżnicowanie ofert Informatyzacja

10 E-komercja na jednym slajdzie
Przyjmowanie zamówień, zestawianie, pakowanie i wysyłka Zwroty i obsługa klienta Analiza możliwości wykorzystania mediów komunikacyjnych Przestrzeń usług komputerowych Systemy informacyjne, narzędzia analityczne, bazy danych klientów & operacji Produkcja i magazynowanie, Dostawy i dostawcy Definiowanie rynku, produktów i kanałów dystrybucji Obsługa płatności Księgowanie, fakturowanie, Tworzenie oferty Utrzymanie i przetwarzanie oferty Klient Akceptacja oferty

11 Wiedza i technologie informatyczne dla e-biznesu
Technologie związane z Internetem: sieci i serwery, HTML, Java, XML, PHP, WAP, ... Bazy danych: relacyjne, obiektowe, tekstowe, ... Języki programowania: Java, Perl, C++,... Dedykowane systemy: finansowo-księgowe, zarządzanie treścią (Web Sphere, Web Logic, Vignette, ...), itd. Ochrona danych oraz dostępu do danych i usług. Narzędzia analityczne, hurtownie danych Inżynieria oprogramowania: profesjonalne prowadzenie projektów poprzez wszystkie fazy życia oprogramowania

12 Zasady e-biznesu Skupienie uwagi na kliencie
Ciągły proces tworzenia nowych form usług i zysków Transformacja procesów biznesowych na formy umożliwiające informatyzację Decentralizacja zarządzania, centralizacja koordynacji Tworzenie architektury dla zastosowań w e-biznesie: Interfejsy z dostawcami i klientami Personalizacja, dostosowanie do upodobań klienta Integracja biznesu z systemami informacyjnymi Innowacja, poszukiwanie atrakcyjnych rozwiązań Planowanie ciągłego wzrostu i ciągłych zmian

13 Scenariusz wprowadzania e-biznesu
Inkubacja pomysłu Tworzenie modelu biznesowego Analiza dostawców i usługodawców rynku klientów Rozwój koncepcji biznesowych Model organizacyjny Analiza strategicznych uwarunkowań systemu Model danych i funkcji Analiza narzędzi i technologii Projekt i konstrukcja systemu Wdrożenie i utrzymanie Rozwój koncepcji informatycznych

14 Zadanie systemu dla e-biznesu
Tworzenie pomostu pomiędzy: Klientami Zapleczem biurowym (“back-office”) Łańcuchem dostaw Bill Gates: “W istocie wszystko w dzisiejszym biznesie jest niezróżnicowanym towarem, z wyjątkiem tego, jak przedsiębiorstwo zarządza informacją. Zarządzanie informacją przesądza o tym, czy wygrasz czy stracisz.”

15 Architektura systemu dla e-biznesu
Internet, Intranet Producenci, usługodawcy, dostawcy, kooperanci Serwer informacji i usług Klient Internet Sieć lokalna Klient Baza danych Zaplecze biurowe Zarządzanie treścią Klient

16 Programowanie a inżynieria oprogramowania
Popularny stereotyp tworzenia oprogramowania: programista wpatrzony w monitor i naciskający na klawisze. Programowanie jest tylko jedną z faz procesu tworzenia oprogramowania. Inżynieria oprogramowania jest dyscypliną obejmującą wszystkie fazy i aspekty wytwarzania oprogramowania.

17 Inżynieria oprogramowania jest to ...
Dyscyplinowanie i systematyzowanie procesów wytwarzania oprogramowania Określanie ról uczestników projektu i zadań do wykonania Określanie dokumentów, które mają być sporządzone Zarządzanie projektem celem utrzymania limitów czasu, kosztów i zasobów .... wiele innych kwestii.

18 Inżynieria oprogramowania - źródła złożoności
Dziedzina problemowa, obejmująca ogromną liczbę aspektów i problemów. Zespół projektantów: ograniczenia czasu, pamięci, wiedzy, komunikacji. Elementy projektu: decyzje strategiczne, analiza, projektowanie, konstrukcja, dokumentacja, wdrożenie, szkolenie, serwis, pielęgnacja, modyfikacja. Środki informatyczne: sprzęt, oprogramowanie, sieć, języki, narzędzia, udogodnienia. Użytkownicy: psychologia, ergonomia, ograniczenia, skłonności do błędów i nadużyć.

19 Jak walczyć ze złożonością?
Zasada dekompozycji: rozdzielenie złożonego problemu na podproblemy Zasada abstrakcji: eliminacja, ukrycie lub pominięcie mniej istotnych szczegółów Zasada ponownego użycia: wykorzystanie wcześniej wytworzonych schematów, metod, wzorców, komponentów Zasada sprzyjania ludzkim własnościom: dopasowanie modeli pojęciowych i realizacyjnych do wrodzonych ludzkich własności psychologicznych i mentalnych

20 Inżynieria oprogramowania - jakość poprzez dyscyplinę
Jakość gotowego produktu jest często niemierzalna Niektóre aspekty jakości nabierają znaczenia dopiero po 5-ciu, 10-ciu lub 20-tu latach Dyscyplinowanie i kontrolowanie procesów wytwarzania na każdym etapie (normy ISO 9000) Zarządzanie ryzykiem - przewidywanie i przeciwdziałanie zagrożeniom projektu i produktu na każdym etapie wytwarzania

21 Podsumowanie Elektroniczny biznes jest obecnie przedmiotem intensywnego rozwoju. Łączy on tradycyjne modele biznesowe z nowoczesnymi technologiami informatycznymi. Wiedza w zakresie praktycznych metod i technologii informatycznych oraz znajomość inżynierii oprogramowania stają się kluczowe dla sukcesu zawodowego w dziedzinie e-biznesu. Kształcenie informatyków w PJWSTK będzie uwzględniać te tendencje.


Pobierz ppt "Inżynieria Oprogramowania w dobie Elektronicznego Biznesu"

Podobne prezentacje


Reklamy Google