Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Propozycja utworzenia Elbląskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Marzec 2017 rok.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Propozycja utworzenia Elbląskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Marzec 2017 rok."— Zapis prezentacji:

1 Propozycja utworzenia Elbląskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej
Marzec 2017 rok

2 Realizacja wybranych zadań z zakresu gospodarki komunalnej przez jednostki miejskie gminy miasto Elbląg: odbiór odpadów, zagospodarowanie odpadów, zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników, remonty i naprawy dróg i chodników, malowanie znaków poziomych na jezdniach, utrzymanie zieleni miejskiej i cmentarzy.

3 Znaczenie zadań z zakresu gospodarki odpadami, utrzymania dróg i chodników oraz zieleni miejskiej i cmentarzy szczególne znacznie i uwarunkowania prawne gospodarki odpadami w gminach, w tym konieczność osiągnięcia przez gminy określonych poziomów wskaźników recyklingu pod groźbą nałożenia kar – wymagane wskaźniki w przypadku papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w latach 2018, 2019 i 2020 wynoszą odpowiednio 30%, 40% i 50%, zaś w przypadku odpadów budowlanych i rozbiórkowych wynoszą one odpowiednio 50%, 65% i 70%, przy jednocześnie projektowanym wzroście kar z obecnego poziomu 121 zł/Mg do 220 zł/Mg w 2019 r. i 270 zł/Mg w 2020 r., potrzeba utrzymania porządku i czystości na drogach i chodnikach miejskich zarówno w okresie zimowym jak i letnim, a także na terenach zielonych stosownie do zgłaszanych na bieżąco potrzeb, potrzeba prowadzenia napraw i remontów dróg i chodników miejskich stosownie do zgłaszanych na bieżąco potrzeb, szczególny charakter zarządzania i prowadzenia cmentarzy komunalnych.

4 Wartość zadań z zakresu gospodarki odpadami, utrzymania dróg i chodników oraz zieleni miejskiej i
cmentarzy Wartość zadań z zakresu gospodarki odpadami, utrzymania dróg i chodników oraz zieleni miejskiej i cmentarzy na rzecz Miasta i jednostek miejskich wynosi łącznie ok. 30 mln zł rocznie, w tym zagospodarowanie odpadów 9,5-10,0 mln zł, odbiór odpadów 4,5-5,0 mln zł, zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników 3,0-3,5 mln zł, remonty i naprawy dróg i chodników 3,0-3,5 mln zł, utrzymanie zieleni i cmentarzy 8,0-8,5 mln zł. Realizacja całości zadań z zakresu utrzymania zieleni i cmentarzy należy do ZZM. Całość zadań z zakresu zagospodarowania odpadów wykonuje ZUO. Zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników miejskich na rzecz Miasta w oparciu o wygrany przetarg wykonuje obecnie do r. MPO w konsorcjum z PDiM i prywatną firmą spoza Elbląga. Remonty i naprawy dróg i chodników na zlecenie Miasta i jednostek miejskich są aktualnie w ok. 1/3 (wartościowo) wykonywane przez PDiM. Na podstawie rozstrzygniętego przetargu odbiór odpadów od r. do r. w jednym z pięciu sektorów miejskich realizowany jest przez MPO w konsorcjum z firmą prywatną spoza Elbląga. Bezpośrednio przed wejściem w życie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w połowie 2013 r. udział MPO w rynku odbioru odpadów na terenie Miasta wynosił ok. 50%. W wyniku rozstrzygnięcia pierwszego przetargu na odbiór odpadów w 5 sektorach na okres od lipca 2013 r. do października 2015 r. MPO świadczyło usługę odbioru odpadów w 2 sektorach.

5 Sytuacja finansowa MPO, PDiM oraz ZUO i ZZM – podstawowe wielkości (za rok 2016 dane wstępne)
Wyszczególnienie PDiM MPO ZZM ZUO przychody ze sprzedaży 2015 r. (tys. zł) 3 008 6 766 2 140 19 644 wynik netto 2015 r. (tys. zł) -280 -467 -8 316 376 przychody ze sprzedaży 2016 r. (tys. zł) 3 080 6 777 2 137 21 110 wynik netto 2016 r. (tys. zł) -113 142 -6 015 150 aktywa r. (tys. zł) 1 069 2 845 13 364 76 820 kapitał zakładowy r. (tys. zł) 1 490 2 339 18 414 19 318 kapitał zapasowy i wynik finansowy z lat ub r. (tys. zł) -1 180 -673 2 416 suma kapitałów własnych r. (tys. zł) 197 1 808 12 399 21 884 środki pieniężne na r. (tys. zł) 56 668 25 7 470 średnie zatrudnienie w etatach za 2016 r. 37 62 122 

6 Zamówienie „z wolnej ręki” - ograniczenia prawne
posiadanie przez wykonawcę osobowości prawnej, sprawowanie przez zamawiającego kontroli nad wykonawcą, ponad 90% działalności wykonawcy dotyczyć musi zamawiającego i jego jednostek (ustalane na podstawie przychodów średnich z 3 lat lub w nowym podmiocie na podstawie wiarygodnych prognoz), brak bezpośredniego udziału kapitału prywatnego w wykonawcy.

7 Czy ZUO, MPO, PDiM i ZZM spełniają obecnie warunki do udzielenia zamówienia „z wolnej ręki”?
ZZM jest jednostką budżetową, nie posiada osobowości prawnej i nie może ubiegać się o udzielenie zamówienia publicznego. sprawowanie kontroli nad osobą prawną – warunek spełniony jest w przypadku każdej ze spółek: ZUO, MPO i PDiM. ponad 90% przychodów od zamawiającego – nie spełnia żadna ze spółek: ZUO, MPO i PDiM – przychody ZUO, MPO i PDiM od Miasta i jednostek miejskich to odpowiednio ok.: 50%, 60% i 80%. brak bezpośredniego zaangażowania kapitału prywatnego w wykonawcy spełnione jest w przypadku każdej ze spółek: ZUO, MPO i PDiM.

8 Koncentracja realizacji zadań
Ograniczenia połączenia dotychczasowej działalności ZUO, MPO, PDiM i ZZM w jednym podmiocie (spółce). w przypadku ZUO istotnym ograniczeniem jest konieczność zachowania trwałości zrealizowanego projektu unijnego oraz pełniona przez spółkę funkcja RIPOK, w przypadku ZZM istotnym ograniczeniem jest zarządzanie przez tą jednostkę cmentarzami komunalnymi, w przypadku działalności MPO i PDiM brak jest istotnych ograniczeń mogących wpływać na możliwość połączenia działalności tych spółek.

9 Połączenie działalności MPO i PDiM
Połączenie działalności poprzez połączenie spółek. stosunkowo skomplikowana, niosąca ryzyka formalno-prawne procedura nadzorowana przez sąd, udzielenie zamówienia w trybie „z wolnej ręki” będzie kwestionowane, gdyż ani MPO ani PDiM nie spełniają kryterium ponad 90% działalności dotyczącej zamawiającego i jego jednostek (ustalane na podstawie średnich przychodów z 3 lat). Połączenie działalności poprzez utworzenie nowej spółki i likwidację spółek dotychczasowych. stosunkowo prosta procedura podlegająca jedynie rejestracji w KRS, z ograniczonym ryzykiem formalno-prawnym, udzielenie zamówienia „z wolnej ręki” nowej spółce na podstawie wiarygodnych prognoz nie może być kwestionowane, nowa spółka może rozpocząć działalność bezpośrednio po podpisaniu aktu założycielskiego jako spółka w organizacji. Utworzenie nowej spółki Miasta z mniejszościowym udziałem ZUO do odbioru odpadów, zimowego i letniego utrzymania oraz remontów i napraw dróg i chodników i malowania znaków poziomych, likwidacja MPO i PDiM, ZZM bez zmian – ROZWIĄZANIE PROPONOWANE.

10 Pozostawienie realizacji zadań w jednostkach miejskich – najważniejsze cechy
Zachowanie miejsc pracy – przejście pracowników MPO i PDiM do nowej spółki lub do nowej spółki i ZZM. Przejęcie i możliwość sprzedaży przez Miasto części majątku likwidowanych spółek. Wyposażenie spółki przez Miasto na etapie jej zawiązywania w nieruchomość, która docelowo stanowić będzie siedzibę i bazę firmy – nie dotyczy rozwiązania 2 i 3 w zakresie przejmowanym przez ZZM. Dokapitalizowanie spółki przez mniejszościowego udziałowca (ZUO) środkami pieniężnymi na etapie jej tworzenia z przeznaczeniem na zakup części brakującego sprzętu – nie dotyczy rozwiązania 2 i 3 w zakresie przejmowanym przez ZZM. Nowa spółka mając zawarte umowy z Miastem może ubiegać się o pozyskanie zewnętrznych źródeł finansowania na zakup sprzętu – nie dotyczy rozwiązania 2 i 3 w zakresie przejmowanym przez ZZM. Konieczność zakupu sprzętu przez ZZM (czyli Miasto) – rozwiązanie 2 i 3. Większe możliwości kontroli i wpływania na realizację zadań przez własną spółkę (i jednostkę) niż przez podmiot zewnętrzny.

11 Rozwiązanie proponowane
utrzymanie miejsc pracy i poprawa warunków pracy, budowa docelowej nowoczesnej bazy koncentrującej całą działalność spółki w jednym miejscu, mającej potencjał do dalszego rozwoju, zapewniającej dobre warunki pracy i zaplecze socjalne dla pracowników, możliwość świadczenia usług na wysokim poziomie dzięki dokapitalizowaniu i dosprzętowieniu, ustabilizowanie sytuacji finansowej, zapewnienie stałego źródła przychodów, co umożliwi pozyskiwanie korzystnego kredytowania, rozwój firmy i zachowanie stabilnych miejsc pracy, zachowanie bezpośredniego wpływu na rzetelność realizacji zadań, zwłaszcza w zakresie odbioru odpadów, zwiększenie wpływu na osiągnięcie przez Miasto wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów, który dla papieru, metalu, tworzyw sztucznych i szkła w 2019 r. wynosi 40%, a w 2020 r. 50%, możliwość wykorzystania tego samego sprzętu do realizacji różnych zadań, naturalne powiązanie kapitałowe z Zakładem Utylizacji Odpadów, „uwolnienie” dotychczas zajmowanych przez spółki lokalizacji, które w planie zagospodarowania przestrzennego posiadają inne funkcje niezwiązane z ich obecnym przeznaczeniem.

12 Niezbędne inwestycje w sprzęt
Niezbędne inwestycje uzupełniające posiadany przez MPO i PDiM sprzęt w celu realizacji odbioru odpadów w 3 sektorach, zimowego i letniego utrzymania oraz remontów i napraw dróg i chodników i malowania oznakowania poziomego jezdni (sprzęt używany 5-7-letni). Odbiór odpadów: 5 śmieciarek o ładowności pow. 7,5 t., w tym 2 z funkcją mycia pojemników, 1 śmieciarka o ładowności do 7,5 t., 2 bramowce, 1 prasokontener o łącznej wartości w granicach ok. 1,8 mln zł. Zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników: 4 posypywarki uliczne z pługiem, 3 pługi uliczne lemieszowe, 1 ładowarka kołowa, 1 samochód „brygadówka”, 4 zamiatarki chodnikowe, 2 pługi odśnieżne wirnikowe chodnikowe, 2 nadwozia posypywarek chodnikowych + pługi lemieszowe o łącznej wartości w granicach ok. 1,1 mln zł. Remonty i naprawy dróg i chodników, malowanie znaków poziomych na jezdniach: 1 samochód ciężarowy „Doka”, 1 samochód dostawczy, 1 koparka kołowa obrotowa, 1 termos do asfaltu, 4 agregaty prądotwórcze, 4 zagęszczarki, 1 frezarka do asfaltu, 1 malowarka o łącznej wartości w granicach ok. 0,6 mln zł.

13 Rozwiązanie proponowane –
wielkość przychodów ze sprzedaży w nowej spółce Szacunkowa roczna wielkość przychodów nowej spółki to: odbiór odpadów z nieruchomości zamieszkałych w 3 sektorach ok. 2,2 mln zł, odbiór odpadów z nieruchomości niezamieszkałych od 0 (nie wygrany przetarg) do ok. 0,6 mln zł (wygrany przetarg), odbiór odpadów od jednostek Miasta – ok. 0,7 mln zł, zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników od ok. 2,7 mln zł (wykonanie 2016 r.) do ok. 3,7 mln zł (wielkość z projektu budżetu Miasta na 2017 r.), zimowe i letnie utrzymanie dróg i chodników dla jednostek miejskich – poniżej 0,1 mln zł, remonty i naprawy dróg i chodników na rzecz Miasta i malowanie poziome jezdni od ok. 1,7 mln zł (wykonanie 2015 r) do ok. 2,3 mln zł (wykonanie 2016 r.), remonty dróg i chodników na rzecz jednostek miejskich, zabruki, malowanie znaków poziomych na jezdniach ok. 0,8 mln zł (wykonanie 2016 r.), pozostałe usługi na rzecz Miasta (dekoracja, wynajem magazynu) – ok. 0,1 mln zł, małe (do 30 tys. EUR) zadania inwestycyjne dotyczące dróg i chodników – od 0 do ok. 0,5 mln zł, przychody na zewnątrz (10% przychodów) – od ok. 0,9 mln do ok. 1,2 mln zł. Szacowana ostrożnie łączna roczna wartość przychodów to od ok. 9,2 mln zł do 12,2 mln zł.

14


Pobierz ppt "Propozycja utworzenia Elbląskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Marzec 2017 rok."

Podobne prezentacje


Reklamy Google