Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
NARADA ŚRODOWISKOWYCH DOMÓW SAMOPOMOCY
19 września 2016 r. Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
2
NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA STWIERDZONE W TOKU KONTROLI
Brak spełnienia przez środowiskowy dom samopomocy standardu usług bytowych tj. brak wymaganych pomieszczeń. Przekroczenie maksymalnej liczby miejsc (60) w Domu usytuowanym w jednym budynku (§ 5 rozporządzenia). Brak prowadzenia w ŚDS poradnictwa psychologicznego (§ 14 pkt 4 rozporządzenia). Brak wymaganych kwalifikacji zawodowych kadry ŚDS. Zatrudnianie na stanowisku osób niespełniających wymogów kwalifikacyjnych tj. pracownika socjalnego, instruktora terapii zajęciowej, opiekuna.
3
NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA STWIERDZONE W TOKU KONTROLI
Brak co najmniej półrocznego doświadczenia zawodowego polegającego na realizacji usług dla osób z zaburzeniami psychicznymi (§ 11 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia r. (Dz. U. Nr 238, poz ze zm.). Brak przeszkolenia wymaganego § 11 ust. 2 ww. rozporządzenia w zakresie: umiejętności kształtowania motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowań; kształtowania nawyków celowej aktywności; prowadzenia treningu zachowań społecznych. Brak prowadzenia dziennika zajęć zgodnie z wymogiem § 24 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia.
4
NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA STWIERDZONE W TOKU KONTROLI
Prowadzenie dziennika był niezgodny z wymogiem § 24 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia (w dziennikach dokumentujących pracę pracowników zespołu nie zapisywano informacji dot. sposobu realizacji zajęć, uwag o realizacji zajęć i aktywności uczestników ważnych z punktu widzenia przebiegu indywidualnego planu postępowania wspierająco- aktywizującego; brak imion i nazwisk uczestników). Brak zatwierdzenia dokumentów organizacyjnych przez jednostkę prowadzącą lub zlecającą prowadzenie domu, zgodnie z wymogiem § 4 ust. 2 rozporządzenia ws. ŚDS (po uzgodnieniu z Wojewodą). Indywidualne plany postępowania wspierająco-aktywizującego nie były zindywidualizowane (brak planowania uczestnikom indywidualnych form wsparcia dostosowanych do ich potrzeb i możliwości psychofizycznych).
5
NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA STWIERDZONE W TOKU KONTROLI
Brak udokumentowania realizacji indywidualnych planów postępowania wspierająco-aktywizujących w porozumieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem (§ 13 ust. 1 rozporządzenia). Brak powiadomienia z dwutygodniowym wyprzedzeniem Wydziału Polityki Społecznej oraz jednostki zlecającej o zamknięciu Domu (§ 6 ust. 3 rozporządzenia). Wydanie przez kierownika ŚDS zarządzenia w sprawie zawieszania w prawach uczestnika ŚDS, niezgodnego z obowiązującymi przepisami prawa.
6
NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA STWIERDZONE W TOKU KONTROLI
Stosowanie kar w ŚDS – zakaz brania udziału w zajęciach przez uczestników - co stanowi nierealizowanie decyzji administracyjnej oraz brak uczestniczenia osób w zajęciach zgodnie z indywidualnym planem postępowania wspierająco- aktywizującego. Podawanie leków uczestnika (podczas turnusu rehabilitacyjnego), innemu uczestnikowi. Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych dot. skierowania uczestnika do ŚDS, przez pracownika socjalnego ŚDS podmiotu niepublicznego (art. 25 ust. 2 ustawy o pomocy społecznej).
7
NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA STWIERDZONE W TOKU KONTROLI
Spotkania zespołu wspierająco-aktywizującego odbywały się w okresach dłuższych niż 6 miesięcy (naruszenie § 13 ust. 2 rozporządzenia), Niespełnianie wskaźnika zatrudnienia pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego (§ 12 ust.1 rozporządzenia). Uczęszczanie na zajęcia do ŚDS przed dniem wydania decyzji kierującej (organy kierujące wydają decyzje po upływie dnia początkującego okres skierowania).
8
NIEPRAWIDŁOWOŚCI I UCHYBIENIA STWIERDZONE W TOKU KONTROLI
Brak zgodności pomiędzy meldunkami przekazywanymi do Wydziału Polityki Społecznej, a prowadzoną ewidencją obecności uczestników (wliczanie do obecności uczestników w ŚDS okresu zamknięcia placówki; liczba obecnych uczestników w ŚDS biorących udział w zajęciach była niezgodna z wykazanymi meldunkami). Brak przekazania sprawozdania z działalności środowiskowego domu samopomocy do jednostki prowadzącej lub jednostki zlecającej prowadzenie domu (sprawozdanie przekazano do PCPR). Sprawozdanie z działalności ŚDS przekazane do jednostki zlecającej po terminie tj. po 15 lutego, po okresie sprawozdawczym, wbrew § 25 ust. 2 rozporządzenia ws. ŚDS.
9
Ustalenia Oddziału Nadzoru i Kontroli dotyczące funkcjonowania ŚDS
Doświadczenie zawodowe: Zgodnie z § 11 ust. 1 rozporządzenia ws. ŚDS pracownicy jednostki powinni posiadać doświadczenie zawodowe polegające na realizacji usług dla osób z zaburzeniami psychicznymi. Za doświadczenie zawodowe, w ramach zatrudnienia uznajemy: umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania, spółdzielczej umowy o pracę, a także w ramach świadczenia pracy na podstawie niepracowniczych form zatrudnienia, umów cywilnoprawnych, a także pracy w formie praktyk i wolontariatu (udokumentowanych) oraz różnych rodzajów staży.
10
Ustalenia Oddziału Nadzoru i Kontroli dotyczące funkcjonowania ŚDS
Kierowanie osób do ŚDS na zastępstwo za uczestników o częstych nieobecnościach: Zgodnie z § 7 ust. 9 ww. rozporządzenia, w razie częstych nieobecności uczestników, trwających przez okres dłuższy niż 10 dni roboczych i związanej z tym możliwości świadczenia usług dla dodatkowych osób, do domu mogą być skierowane kolejne osoby, jednak w liczbie nieprzekraczającej liczby uczestników o częstych nieobecnościach (nie może być więcej wydanych decyzji niż osób o częstych nieobecnościach).
11
Ustalenia Oddziału Nadzoru i Kontroli dotyczące funkcjonowania ŚDS
Wskaźnik zatrudnienia w ŚDS: Do wskaźnika zatrudnienia zespołu wspierająco-aktywizującego nie wlicza się osób pracujących w ŚDS na podstawie umowy zlecenia. Dowożenie uczestników: Zgodnie z rozporządzeniem ws. ŚDS Dom działa co najmniej przez 8 godzin dziennie, w tym co najmniej przez 6 godzin dziennie prowadzone są zajęcia z uczestnikami. W przypadku dowożenia uczestników na zajęcia, uczestnik musi mieć możliwość brania udziału w zajęciach ŚDS, co najmniej 6 godzin. Jeżeli ŚDS dowozi uczestników to powinien ich dowozić przez 5 dni w tygodniu lub wcale nie zapewniać transportu.
12
Wzór sprawozdania z działalności środowiskowego domu samopomocy
Do końca roku 2016 będzie opracowany wzór sprawozdania (merytorycznego) z działalności środowiskowego domu samopomocy (§ 25 rozporządzenia ws. ŚDS) i dostępny do pobrania na stronie Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie w zakładce, Polityka Społecznej/Pomoc społeczna.
13
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.