Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

REFORMA EDUKACJI przedmioty zawodowe

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "REFORMA EDUKACJI przedmioty zawodowe"— Zapis prezentacji:

1 REFORMA EDUKACJI przedmioty zawodowe
Julita Machowska Gliwicki Ośrodek Metodyczny ul. Okrzei 20 Gliwice Tel.: Fax: /gliwickiosrodekmetodyczny/

2 Zmiany ustroju szkolnego. Klasyfikacja zawodów.
PROGRAM: Podstawy prawne. Zmiany ustroju szkolnego. Klasyfikacja zawodów. Nowa podstawa programowa. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie. Doradztwo zawodowe. Gliwicki Ośrodek Metodyczny ul. Okrzei 20 Gliwice Tel.: Fax: /gliwickiosrodekmetodyczny/

3 I.Podstawy prawne „STARE” jeszcze obowiązujące „NOWE” już obowiązujące
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lutego 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie

4 II. Zmiany ustroju szkolnego
Kształcenie zawodowe będzie realizowane w szkołach ponadgimnazjalnych, a docelowo ponadpodstawowych: 3-letniej branżowej szkole I stopnia, 2-letniej branżowej szkole II stopnia, 5-letnim technikum, szkole policealnej oraz na kwalifikacyjnych kursach zawodowych na kursach umiejętności zawodowych

5 1września 2017 r. Uczniowie klasy 6 SP 7 kl SP
Uczniowie klasy 1 G kl G Uczniowie klasy 2 G kl G Uczniowie klasy 3 G kl: T (4 l), LO (3 l), BS Is (3 l) Uczniowie klasy obecnej klasy 1,2 ZSZ zostaną wdrożeni do BS Is.

6 1września 2018 r. Uczniowie klasy 7 SP 8 kl SP
Uczniowie klasy 2 G kl G Uczniowie klasy 3 G kl: T (4 l), LO (3 l), BS Is (3 l) Uczniowie klasy 1 BS I kl BS I s Uczniowie klasy 2 BS I(ZSZ) kl BS I (ZSZ)

7 1września 2019 r. Uczniowie klasy 8 SP kl: T (5 l), LO (4 l), BS Is (3 l) Uczniowie klasy 3 G kl: T (4 l), LO (3 l), BS Is (3 l) Uczniowie klasy 1 BS I kl BS I s Uczniowie klasy 2 BS I kl BS I s

8 1września 2020 r. Uczniowie klasy 8 SP kl: T (5 l), LO (4 l), BS Is (3 l) Uczniowie klasy 1 BS I kl BS I s Uczniowie klasy 2 BS I kl BS I s Uczniowie klasy 3 BS I kl BS II s

9

10 Statuty szkół – Ustawa Prawo oświatowe
Dotychczasowe statuty dotychczasowych zasadniczych szkół zawodowych zachowują moc do dnia wejścia w życie statutów branżowych szkół I stopnia wydanych na podstawie ustawy – Prawo oświatowe, nie dłużej jednak niż do dnia 30 listopada 2017 r. Od 1 września 2017 roku miejsce zasadniczych szkół zawodowych zajmą trzyletnie szkoły branżowe I stopnia. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego prowadzącej dotychczasową zasadniczą szkołę zawodową, w terminie do 30 listopada 2017 roku, w drodze uchwały, stwierdzi jej przekształcenie. Uchwała będzie stanowiła akt założycielski nowej szkoły.

11 Branżowa szkoła I stopnia – ogólne informacje
Jeden egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie. Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu oraz uzyskanie wykształcenia zasadniczego branżowego. Możliwość kontynuacji nauki w 2 letniej szkole branżowej II stopnia, LO dla dorosłych, KKZ – matura na poziomie podstawowym

12 Branżowa szkoła I stopnia – ogólne informacje cd.
Uczniowie dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej, którzy nie uzyskają promocji do klasy programowo wyższej, będą kontynuowali naukę w odpowiedniej klasie branżowej szkoły I stopnia. Pierwsi absolwenci ukończą branżową szkołę I stopnia w 2020 roku, dlatego też aby umożliwić im kontynuację nauki w szkole prowadzącej kształcenie zawodowe, planuje się utworzenie od roku szkolnego 2020/2021 dwuletniej branżowej szkoły II stopnia.

13 Branżowa szkoła II stopnia – ogólne informacje
Do branżowej szkoły II stopnia będą przyjmowani absolwenci branżowej szkoły I stopnia, którzy kształcili się w zawodzie, w którym wyodrębniono kwalifikację wspólną dla zawodu nauczanego w danej branżowej szkole II stopnia. Ukończenie branżowej szkoły II stopnia umożliwi uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie oraz uzyskanie wykształcenia średniego branżowego.

14 Branżowa szkoła II stopnia – ogólne informacje cd.
absolwent będzie mógł przystąpić do matury na poziomie podstawowym z języka polskiego, matematyki, języka angielskiego; uczeń po branżowej szkole II stopnia dodatkowo w miejsce obowiązkowego przedmiotu dodatkowego (z zakresu kształcenia ogólnego) przystąpi także do egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie. Uczniowie kończący branżową szkołę II stopnia będą mogli ubiegać się o miejsce na dowolnym kierunku studiów.

15 Technikum 5 letnie Do 5-letniego technikum od roku szkolnego 2019/2020 będą przyjmowani absolwenci 8- klasowej szkoły podstawowej. Ukończenie technikum umożliwi uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie oraz uzyskanie wykształcenia średniego. Absolwenci technikum będą mieli możliwość przystępowania do egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym i rozszerzonym.

16 Nowe ramowe plany nauczania
Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół: branżowa szkoła I stopnia (na podbudowie gimnazjum) branżowa szkoła I stopnia (na podbudowie szkoły podstawowej) branżowa szkoła II stopnia (na podbudowie branżowej szkoły I stopnia) technikum (5-letnie, na podbudowie 8-letniej szkoły podstawowej) szkoła policealna (od 1 września 2017 r.). Rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych: zasadnicza szkoła zawodowa technikum (4-letnie, na podbudowie gimnazjum) szkoła policealna (przed 1 września 2017 r.).

17 Nowe ramowe plany nauczania – harmonogram
1 września 2017 r. branżowa szkoła I stopnia (na podbudowie gimnazjum) szkoła policealna 1 września 2019 r. 5-letnie technikum (na podbudowie 8-letniej szkoły podstawowej) branżowa szkoła I stopnia (na podbudowie 8-letniej szkoły podstawowej) 1 września 2020 r. branżowa szkoła II stopnia (na podbudowie branżowej szkoły I stopnia)

18 Nowe ramowe plany nauczania
Nowe ramowe plany nauczania określają tygodniową (semestralną) liczbę godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i zajęć z wychowawcą w poszczególnych klasach danego typu szkoły. Tak skonstruowane ramowe plany nauczania nie wymagają od dyrektorów szkół określania szkolnych planów nauczania. Dyrektor szkoły, uwzględniając ramowy plan nauczania, opracuje tygodniowy (semestralny) rozkład zajęć.

19 Nowe ramowe plany nauczania

20 Nowe ramowe plany nauczania

21 Nowe ramowe plany nauczania

22 Nowe ramowe plany nauczania
W branżowej szkole I stopnia na kształcenie zawodowe przeznacza się 50 godzin w trzyletnim okresie nauczania, przy czym dyrektor branżowej szkoły I stopnia ustalając rozkład zajęć będzie musiał określić wymiar godzin przeznaczonych na realizację kształcenia zawodowego praktycznego, nie mniejszy niż 60% godzin określonych na realizację kształcenia zawodowego.

23 Nowe ramowe plany nauczania
Dyrektor branżowej szkoły II stopnia będzie ustalał klasę, w której realizowane będą praktyki zawodowe w wymiarze określonym w podstawie programowej kształcenia w zawodach, przy czym będzie mógł rozłożyć przebieg praktyk zawodowych w czasie.

24 III. Klasyfikacja zawodów
Kształcenie w zawodach wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego jest prowadzone w oparciu o podstawę programową kształcenia w zawodach. Nazwy zawodów dla zawodów nauczanych w systemie oświaty w branżowej szkole I stopnia, branżowej szkole II stopnia, technikum i szkole policealnej, nazwy kwalifikacji wyodrębnionych w tych zawodach oraz przypisany do nich poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji odpowiednio dla kwalifikacji pełnych i cząstkowych nadawanych w systemie oświaty, określają przepisy wydane na podstawie art. 46 ust. 1 ustawy – Prawo oświatowe (tj. rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego).

25 Klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35 IV. Nowa podstawa programowa
Podstawę programową kształcenia w zawodach określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 2 ustawy – Prawo oświatowe stosuje się, począwszy od roku szkolnego 2017/2018 Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, art. 282

36 IV. Nowa podstawa programowa – harmonogram
1 września 2017 r. branżowe szkoły I stopnia (3-letnie) na podbudowie gimnazjum technika (4-letnie) na podbudowie gimnazjum szkoły policealne (1-2,5-letnie) na podbudowie liceum ogólnokształcącego 1 września 2019 r. technika (5-letnie) na podbudowie 8-letniej szkoły podstawowej 1 września 2020 r. branżowe szkoły II stopnia (2-letnie) na podbudowie branżowej szkoły I stopnia

37 IV. Nowa podstawa programowa

38 IV. Nowa podstawa programowa
We wszystkich zawodach obecnie 3-kwalifikacyjnych ograniczono liczbę kwalifikacji do dwóch, a nawet do jednej (np. monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie). W branżowej szkole I stopnia realizowane będzie kształcenie w zakresie jednej kwalifikacji. II stopień szkoły branżowej będzie funkcjonował w zawodach, które mają kontynuację na poziomie technika (np. mechanik pojazdów samochodowych i technik pojazdów samochodowych, magazynier i technik logistyk, mechatronik i technik mechatronik, itd.). Technika prowadzić będą kształcenie w zawodach, w których wyodrębniono maksymalnie dwie kwalifikacje. W kilku zawodach pozostawiono lub stworzono w zakresie jednej (pierwszej) kwalifikacji wybór spośród kilku podanych (np. technik pojazdów samochodowych: MG.12 / MG.18, MG.43 albo technik technologii żywności: TG.2 / TG.3 / TG.4 / TG.5 / TG.6, TG.17).

39 IV. Nowa podstawa programowa
Podstawa programowa kształcenia w zawodach, w zakresie nowelizowanych zawodów Z 54. PPKZ powstało zmodyfikowanych 55 PPKZ plus 5 zawodów pomocniczych: pracownik pomocniczy krawca, pracownik pomocniczy mechanika, pracownik pomocniczy ślusarza, pracownik pomocniczy stolarza, asystent fryzjera,

40 Nowa podstawa programowa
podstawy programowe kształcenia w nowych zawodach wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego 1) technik robót wykończeniowych w budownictwie, 2) magazynier-logistyk, 3) pracownik pomocniczy krawca, 4) pracownik pomocniczy mechanika, 5) pracownik pomocniczy ślusarza, 6) pracownik pomocniczy stolarza, 7) asystent fryzjera, operator maszyn i urządzeń hutniczych (który powstał w wyniku pogrupowania i zintegrowania dotychczasowych zawodów operator maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej oraz operator maszyn i urządzeń metalurgicznych, dlatego podstawa programowa kształcenia w zawodach nie obejmuje już tych dwóch zawodów).

41 Nowa podstawa programowa
W podstawie programowej kształcenia w zawodach wprowadzono również zmiany w nazewnictwie dotychczasowych zawodów, a w konsekwencji określono nowe symbole cyfrowe oraz liczbę i nazwy kwalifikacji w nowo utworzonych zawodach, tj.: zawód technik drogownictwa (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem technik budowy dróg (symbol cyfrowy ); zawód technik dróg i mostów kolejowych (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych (symbol cyfrowy ); zawód technik urządzeń sanitarnych (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem technik inżynierii sanitarnej (symbol cyfrowy ); zawód monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem monter sieci i instalacji sanitarnych (symbol cyfrowy );

42 5. zawód technik budownictwa okrętowego (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem technik budowy jednostek pływających (symbol cyfrowy ); 6. zawód monter kadłubów okrętowych (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem monter kadłubów jednostek pływających (symbol cyfrowy ); 7. zawód technik cyfrowych procesów graficznych (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem technik grafiki i poligrafii cyfrowej (symbol cyfrowy ); 8. zawód technik technologii ceramicznej (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem technik ceramik (symbol cyfrowy );

43 9. zawód fototechnik (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem technik fotografii i multimediów (symbol cyfrowy ); 10. zawód monter-elektronik (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem elektronik (symbol cyfrowy ); 11. zawód monter mechatronik (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem mechatronik (symbol cyfrowy ); 12. zawód mechanik maszyn i urządzeń drogowych (symbol cyfrowy ) zostaje zastąpiony zawodem operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych (symbol cyfrowy ).

44 Nowa podstawa programowa
Podstawa programowa, napisana w języku efektów kształcenia. Efekty kształcenia obejmują trzy obszary: wiedzę, umiejętności, kompetencje personalne i społeczne.

45 Nowa podstawa programowa
Część I Ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego Część II Efekty kształcenia efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach Część III Opis kształcenia w poszczególnych zawodach (z podziałem na typy szkół, w których prowadzone jest kształcenie w danym zawodzie)

46 Nowa podstawa programowa
Uzupełniono katalog efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów, określony w części II, w zakresie: podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej (PDG), kompetencji personalnych i społecznych (KPS) oraz organizacji pracy małych zespołów (OMZ). Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów w części II z roku 2017 uległy zmianie w stosunku do efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów z roku 2012 r.

47 (PDG). Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
Stara PPKZ Nowa PPKZ Uczeń: 1.stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej; 2.stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego; 3.stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej; 4.rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi; 5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży; 6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży; 7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej; 8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej; 9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej; 10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej; 11. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej. 11. planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań; 12. stosuje zasady normalizacji; 13. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej.

48 (KPS). Kompetencje personalne i społeczne
Stara PPKZ Nowa PPKZ Uczeń: 1) przestrzega zasad kultury i etyki; 2) jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań; 3) przewiduje skutki podejmowanych działań; 4) jest otwarty na zmiany; 5) potrafi radzić sobie ze stresem; 6) aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe; 7) przestrzega tajemnicy zawodowej; 8) potrafi ponosić odpowiedzialność za podejmowane działania; 9) potrafi negocjować warunki porozumień; 10) współpracuje w zespole. 3) potrafi planować działania i zarządzać czasem; 4) przewiduje skutki podejmowanych działań; 5) ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania; 6) jest otwarty na zmiany; 7) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem; 8) aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności 9) przestrzega tajemnicy zawodowej; 10) negocjuje warunki porozumień; 11) jest komunikatywny; 12) stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów; 13. współpracuje w zespole.

49 (OMZ). Organizacja pracy małych zespołów
Stara PPKZ Nowa PPKZ Uczeń: 1.planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań; 2.dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań; 3.kieruje wykonaniem przydzielonych zadań; 4. ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań; 5.wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy; 6.komunikuje się ze współpracownikami. 1.planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań; 2.dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań; 4.monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań; 6.stosuje metody motywacji do pracy; 7.komunikuje się ze współpracownikami.

50 Nowa podstawa programowa
CZĘŚĆ I OPIS KSZTAŁCENIA W POSZCZEGÓLNYCH ZAWODACH OBSZAR ADMINISTRACYJNO-USŁUGOWY (AU) Branżowa szkoła I stopnia SPRZEDAWCA 1. CELE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE Absolwent szkoty kształcącej w zawodzie sprzedawca powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych: przyjmowania dostaw oraz przygotowywania towarów do sprzedaży, wykonywania prac związanych z obsługa klientów oraz realizacją transakcji kupna i sprzedaży: 2. EFEKTY KSZTAŁCENIA Do wykonywania wyżej wymienionych zadań zawodowych niezbędne jest osiągnięcie zakładanych efektów kształcenia, na które składają się: efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów; efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru administracyjno-usługowego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów PKZ (AU.j); efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie sprzedawca opisane w części II: AU.20. Prowadzenie sprzedaży.

51 Nowa podstawa programowa
Poza celami i efektami kształcenia podstawa programowa określa także warunki realizacji kształcenia w zawodzie. Zawiera informacje nt. miejsc, w których może odbywać się kształcenie praktyczne (np. warsztaty i pracownie szkolne, placówki kształcenia praktycznego, podmioty stanowiące potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkół kształcących w danym zawodzie). Podstawa określa także wymiar praktyk zawodowych i miejsce ich odbywania (dla zawodów kształconych na poziomie technika).

52 Nowa podstawa programowa
Podstawa programowa określa możliwości uzyskiwania dodatkowych kwalifikacji w zawodach w ramach obszaru kształcenia określonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, np.: Absolwent szkoty kształcącej w zawodzie fryzjer po potwierdzeniu kwalifikacji AU.21. Wykonywanie zabiegów fryzjerskich może uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik usług fryzjerskich po potwierdzeniu dodatkowo kwalifikacji AU.26. Projektowanie fryzur oraz uzyskaniu wykształcenia średniego lub średniego branżowego.

53 Nowa podstawa programowa – rodzaje zmian
Zmiana treści podstawy programowej, zmiana nazw i numerów kwalifikacji Treści podstawy programowej bez zmian, zmiana numerów kwalifikacji Treści podstawy programowej bez zmian, ten sam numer kwalifikacji

54 Zmiana treści podstawy programowej, zmiana nazw i numerów kwalifikacji
Technik informatyk E.12, E.13, E.14 EE.08, EE.09 Technik logistyk A.30, A.31, A.32 AU.22, AU.32 Technik budownictwa B.20 / B.18 / B.16, B.33, B.30 BD.29, BD.30 Technik mechatronik E.3, E.18, E.19 EE.02, EE.21 Technik elektryk E.7, E.8, E.24 EE.05, EE.26 Technik elektronik E.6, E.20 EE.03, EE.22 Technik teleinformatyk E.15, E.13, E.16 EE.10, EE.11 Technik pojazdów samochodowych M.18, M.12, M.42 MG.12 / MG.18, MG.43 Monter zabudowy i robót wykończeniowych B.5, B.6, B.7 BD.04 Elektromechanik pojazdów samochodowych M.12 MG.12 Elektryk E.7, E.8 EE.05 Elektromechanik E.7 EE.04 Mechatronik E.3, E.4 EE.02

55 Treści podstawy programowej bez zmian, zmiana numerów kwalifikacji
Technik żywienia i usług gastronomicznych T.6, T.15 TG.07, TG.16 Technik organizacji reklamy A.26, A.27 AU.29, AU.30 Technik handlowiec A.18, A.22 AU.20, AU.25 Technik usług fryzjerskich A.19, A.23 AU.21, AU.26 Technik hotelarstwa T.11, T.12 TG.12, TG.13 Technik obsługi turystycznej T.13, T.14 TG.14, TG.15 Technik technologii żywności T.2 / T.3 / T.4 / T.5 / T.18, TG.16 TG.02 / TG.03 / TG.04 / TG.05 / TG.06, TG.17 Technik agrobiznesu R.3, R.6 RL.03, RL.07 Technik BHP Z.13 MS.12 Kelner T.9, T.10 TG.10, TG.11 Kucharz T.6 TG.07 Sprzedawca A.18 AU.20 Murarz-tynkarz B.18 BD.14 Fryzjer A.19 AU.21

56 Treści podstawy programowej bez zmian, ten sam numer kwalifikacji
Technik administracji AU.68 Technik usług kosmetycznych AU.61, AU.62 Technik rachunkowości AU.36, AU.65 Technik ekonomista AU.35, AU.36 Technik rolnik RL.03, RL.16 Mechanik pojazdów samochodowych MG.18 Cukiernik TG.04 Ślusarz MG.20 Operator obrabiarek skrawających MG.19 Piekarz TG.03 Mechanik-monter maszyn i urządzeń MG.17 Rolnik RL.03 Technik mechanik MG.17 / MG.19 / MG.20, MG.44

57 Podstawa programowa – przykład zmian
Zawód: technik informatyk SPP: E.12, E.13, E.14

58 Podstawa programowa – przykład zmian
Zawód: technik informatyk E.12 Montaż i eksploatacja komputerów osobistych i urządzeń peryferyjnych 1. Przygotowanie stanowiska komputerowego do pracy 2. Użytkowanie urządzeń peryferyjnych komputera osobistego 3. Naprawa komputera osobistego E.13 Projektowanie lokalnych sieci komputerowych i administrowanie sieciami 1. Projektowanie i wykonywanie lokalnej sieci komputerowej 2. Konfigurowanie urządzeń sieciowych 3. Administrowanie sieciowymi systemami operacyjnymi E.14 Tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz administrowanie bazami 1. Tworzenie stron internetowych 2. Tworzenie baz danych i administrowanie bazami danych 3. Tworzenie aplikacji internetowych

59 Podstawa programowa – przykład zmian
Zawód: technik informatyk NPP: EE.08, EE.09

60 Podstawa programowa – przykład zmian
Zawód: technik informatyk EE.08 Montaż i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i sieci 1. Przygotowanie stanowiska komputerowego do pracy 2. Wykonanie lokalnej sieci komputerowej 3. Eksploatacja urządzeń peryferyjnych i sieciowych 4. Naprawa urządzeń techniki komputerowej 5. Administrowanie systemami operacyjnymi EE. 09 Programowanie, tworzenie i administrowanie stronami internetowymi i bazami danych 1. Programowanie aplikacji 2. Tworzenie i administrowanie bazami danych 3. Tworzenie stron i aplikacji internetowych

61 Podstawa programowa – przykład zmian
Zawód: monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie SPP: B.5, B.6, B.7

62 Podstawa programowa – przykład zmian
Zawód: monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie B.5. Montaż systemów suchej zabudowy Montaż ścian działowych, sufitów podwieszanych oraz obudowy konstrukcji dachowych w systemie suchej zabudowy Montaż okładzin ściennych i płyt podłogowych w systemie suchej zabudowy B.6. Wykonywanie robót malarsko-tapeciarskich Wykonywanie robót malarskich Wykonywanie robót tapeciarskich B.7. Wykonywanie robót posadzkarsko-okładzinowych Wykonywanie robót posadzkarskich Wykonywanie robót okładzinowych

63 Podstawa programowa – przykład zmian
Zawód: monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie NPP: BD.04

64 Podstawa programowa – przykład zmian
Zawód: monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie BD.04 Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych Montaż systemów suchej zabudowy Wykonywanie robót malarskich Wykonywanie robót tapeciarskich Wykonywanie robót posadzkarskich Wykonywanie robót okładzinowych

65 V. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Uczeń szkoły: ZSZ, T, SP, BS I, BS II; Absolwent szkoły: ZSZ, T, SP, BS I, BS II; Osoby posiadające świadectwa szkolne uzyskane za granicą, uznane za równorzędne ze świadectwami ukończenia odpowiednich polskich szkół ponadgimnazjalnych lub szkół ponadpodstawowych; Absolwent kwalifikacyjnego kursu zawodowego; Ekstern – osoba, która ukończyła G albo 8-letnią SP oraz co najmniej 2 lata kształciła się lub pracowała w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację.

66 V. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Uczniowie, którzy w latach szkolnych 2017/2018–2019/2020 rozpoczęli naukę w dotychczasowym czteroletnim technikum przystępują do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie zgodnie z przepisami rozdziału 3b ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. Uczniowie, którzy przed rokiem szkolnym 2017/2018 rozpoczęli naukę w dotychczasowym czteroletnim technikum przystępują do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie zgodnie z przepisami rozdziału 3b ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu dotychczasowym. Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, art. 302

67 V. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Centralna Komisja Egzaminacyjna opracuje i ogłosi w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej informatory zawierające w szczególności przykładowe zadania wraz z rozwiązaniami, jakie mogą wystąpić na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie, o którym mowa w rozdziale 3b ustawy zmienianej w art. 15, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, przeprowadzanym dla zdających egzamin w: dotychczasowym czteroletnim technikum i szkole policealnej – do dnia 1 września 2017 r.; branżowej szkole I stopnia – do dnia 1 września 2018 r.; branżowej szkole II stopnia – do dnia 1 września 2019 r. Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, art. 267

68 V. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie jest przeprowadzany w ciągu całego roku szkolnego, a w przypadku części praktycznej tego egzaminu – w szczególności w okresie ferii letnich lub zimowych, w terminach ustalonych przez dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, na podstawie harmonogramu ogłoszonego w komunikacie dyrektora CKE. Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, art. 15

69 V. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
W technikum zdający przystępuje do: 1) części pisemnej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w trakcie nauki w technikum; 2) części praktycznej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w ostatnim roku nauki w technikum. W uzasadnionych przypadkach związanych ze specyfiką kształcenia w danym zawodzie lub wynikających ze względów organizacyjnych związanych z przeprowadzaniem egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w danym zawodzie, część praktyczna tego egzaminu, po uzgodnieniu z dyrektorem okręgowej komisji egzaminacyjnej, może zostać przeprowadzona w roku szkolnym poprzedzającym ostatni rok nauki w technikum. Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe, art. 15

70 V. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie
Warunkiem zdania egzaminów potwierdza- jących kwalifikacje w zawodzie będzie otrzymanie z każdej części pisemnej egzaminu co najmniej 50 proc. możliwych do uzyskania punktów, zaś z każdej części praktycznej – co najmniej 75 proc. punktów.

71 V. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie - dyplom
Dyplom w zawodzie kształconym w ZSZ, BS I Dyplom w zawodzie kształconym w T, BS II, SP Wykształcenie zasadnicze zawodowe /zasadnicze branżowe Wykształcenie średnie / średnie branżowe Potwierdzone dwie kwalifikacje składające się na zawód Potwierdzona jedna kwalifikacja składająca się na zawód

72

73 VI. Doradztwo zawodowe W ustawie Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.: Art Statut szkoły zawiera w szczególności: 16) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. Art Podstawowymi formami działalności dydaktyczno- wychowawczej szkoły są: 5) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej; 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. 6. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum. 7. Zajęcia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, są realizowane niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć, o których mowa w ust. 1 pkt 5.

74 VI. Doradztwo zawodowe W ustawie Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.: Art W roku szkolnym 2017/2018 zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego, o których mowa w art. 109 ust. 1 pkt 7 ustawy – Prawo oświatowe, są realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. 2. Program, o którym mowa w ust. 1, zawiera treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi.

75

76

77

78

79

80 Dziękuję za uwagę Julita Machowska

81 Źródła Departament Informacji i Promocji Ministerstwo Edukacji Narodowej Reforma edukacji Zmiany w kształceniu ogólnym, specjalnym i zawodowym oraz w obszarze wychowania i profilaktyki – prezentacja ORE Kształcenie zawodowe i doradztwo edukacyjno-zawodowe – prezentacja ORE ORE REFORMA EDUKACJI PREZENTACJA OGÓLNA podstawa-programowa-i-ramowe-plany-nauczania-prezentacja Polska Rama Kwalifikacji – dr Kamila Pawłowska, Instytut Badań Edukacyjnych vademecum-dyrektora-szkoly-zawodowej Zmiany w organizacji i strukturze kształcenia zawodowego – prezentacja Artur Dzigański Rozporządzenie MEN z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego


Pobierz ppt "REFORMA EDUKACJI przedmioty zawodowe"

Podobne prezentacje


Reklamy Google