Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej"— Zapis prezentacji:

1 Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej
Natalia i Kuba Małgorzata Kuklik Wioleta Owczarska SPZ PSSE Białystok Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej

2 Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej pt. „BIEG PO ZDROWIE”
Autorzy: dr Kamilla Bargiel-Matusiewicz mgr Rafał Dziurla Uniwersytet Warszawski

3 Patroni honorowi programu
Minister Zdrowia i Opieki Społecznej Minister Edukacji Narodowej Rzecznik Praw Dziecka

4 Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej pt. „BIEG PO ZDROWIE”
edycja pilotażowa – rok szkolny 2015/2016 ( 6 wybranych województw w Polsce) I edycja – rok szkolny 2016/2017 ( 16 województw w Polsce)

5 I edycja programu przeprowadzona zostanie w 16 województwach ( max w 20% szkół na danym terenie)
Na terenie województwa podlaskiego w programie weźmie udział 78 szkół podstawowych W Białymstoku i powiecie białostockim do realizacji programu przystąpiło 15 szkół podstawowych (311 uczniów w klasach IV objętych programem)

6 Koordynatorzy programu
GIS Poziom krajowy WSSE Białystok Poziom wojewódzki PSSE Białystok Poziom lokalny Koordynator w szkole Poziom szkolny

7 Partnerzy programu Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej Oddział Terenowy w Białymstoku Departament Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego w Białymstoku Działania programowe wspierane finansowo przez Polskie Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej Oddział w Białymstoku z funduszy miasta Białystok w ramach projektu „Działania zmierzające do zmniejszenia palenia tytoniu wśród mieszkańców miasta Białystok "

8 Założenia i cele programu

9 CEL PROGRAMU: Zwiększenie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów i używania e-papierosów

10 używanie wyrobów tytoniowych nie jest normą; program powinien powodować zmianę postrzegania co jest normą w społeczeństwie program powinien angażować nie tylko środowisko szkolne, ale i domowe uczniów oraz całe społeczności lokalne

11 Odbiorcy programu dzieci w wieku lat, uczniowie klas IV szkół podstawowych rodzice nauczyciele

12 Realizacja programu Przeprowadzenie dwóch spotkań z rodzicami
Przeprowadzenie 6 lekcji z uczniami (w oparciu o scenariusze z poradnika) – 1 godzina lekcyjna co 2 tygodnie Praca uczniów w domu Zadania wykonywane w grupach lub samodzielnie. Prace domowe dostarczane nauczycielowi na 1 tydz. przed następną lekcją Lekcja 1. Wprowadzenie. Palenie jest niezdrowe. Lekcja 2. Jak się nie dać złowić nałogowi. Lekcja 3. Dlaczego jest coraz więcej osób, które nie pala papierosów. Lekcja 4. Palenie szkodzi. Lekcja5. Jak to zrobić, żeby nie palić? Lekcja 6. Jak to zrobić, żeby inni nie palili. Podsumowanie zajęć.

13 Zajęcia są prowadzone metodami aktywizującymi i zróżnicowanymi
Uczniowie powinni mieć realny wpływ na przebieg zajęć oraz powinni być ich aktywnymi uczestnikami Podczas zajęć dzieci powinny dyskutować, argumentować, wymieniać spostrzeżenia i wyniki, co pozwoli im na poszerzenie wiedzy

14 Lekcja 1. Wprowadzenie. Palenie jest niezdrowe.
Cele lekcji: Przedstawienie celu całego programu. Zebranie od uczniów informacji dotyczących wiedzy na temat palenia papierosów. Uzyskanie przez uczniów wiedzy dotyczącej zachowań prozdrowotnych

15 Lekcja 2. Jak się nie dać złowić nałogowi?
Cele lekcji: Uzyskanie przez uczniów wiedzy oraz uzyskanie umiejętności w zakresie asertywnego zachowania Uzyskanie przez uczniów wiedzy potrzebnej do wykonania pierwszego zadania domowego.

16 Lekcja 3. Dlaczego jest coraz więcej osób, które nie palą papierosów?
Cele lekcji: Uzyskanie przez uczniów wiedzy na temat liczebności osób niepalących i palących w naszym kraju oraz na temat motywów niepalenia papierosów i e-papierosów. Uzyskanie przez uczniów wiedzy na temat skutków palenia. Uzyskanie przez uczniów wiedzy potrzebnej do drugiego zadania domowego

17 Lekcja 4. Palenie szkodzi!
Cele lekcji: Utrwalenie najważniejszych wiadomości na temat szkodliwości palenia papierosów. Pokazanie zalet niepalenia poprzez przedstawienie przez uczniów plakatów dotyczących skutków palenia tytoniu, a następnie aktywna dyskusja na ich temat.

18 Lekcja 5. Jak to zrobić żeby nie palić ?
Cele lekcji: Utrwalenie wiedzy uczniów oraz umacnianie umiejętności w zakresie obrony przed zachętami oraz presją dotycząca palenia papierosów.

19 Lekcja 6. Jak to zrobić, żeby inni nie palili? Podsumowanie zajęć.
Cele lekcji: Wzmacnianie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne oraz innych osób poprzez przedstawienie opracowanych przez uczniów reklam niepalenia papierosów. Podsumowanie wszystkich zajęć. Uzyskanie informacji na temat zmian w percepcji uczniów dot. problematyki zdrowia poprzez przeprowadzenie ankiet: ewaluacyjnej (wszyscy) oraz ankiety dotyczącej świadomości własnego zdrowia (wyłącznie szkoła poddana pełnej ewaluacji)

20 1 Zajęcia dla rodziców Cele zajęć:
Uzyskanie przez rodziców wiedzy na temat celów, sposobów realizacji programu profilaktyki palenia tytoniu oraz informacji o tym jakie postawy i zachowania rodzicielskie sprzyjają zapobieganiu lub opóźnianiu inicjacji tytoniowej wśród dzieci. Spotkanie może być połączone z zebraniem rodzicielskim. Powinno odbyć się przed rozpoczęciem realizacji programu.

21 2 Zajęcia dla rodziców Cele zajęć: Podsumowanie przeprowadzonego programu profilaktyki palenia tytoniu oraz poznanie opinii rodziców. Spotkanie może być połączone z zebraniem rodzicielskim, powinno się odbyć ok. 2-4 tygodni po zakończeniu programu

22 Materiały edukacyjne – wszystkie szkoły
3 egzemplarze folderu dla szkół 1 podręcznik dla nauczyciela Zeszyt ćwiczeń dla każdego ucznia 1 komplet plakatów (6 rodzajów), zapakowany w tubę 1 sztuka załącznika ANKIETA DLA NAUCZYCIELI Załącznik Rodz. 2 „Informacja na temat programu antytytoniowej edukacji zdrowotnej .. „ – dla każdego rodzica Załącznik Rodz.3 Ankieta ewaluacyjna dla rodziców (na zakończenie programu ) – dla każdego rodzica Załącznik 6_1 Ankieta ewaluacyjna dla uczniów (na zakończenie programu)

23 Cykl filmów z ekspertami
10 materiałów filmowych poświęconych umiejętnościom wychowawczym z udziałem eksperta -p. Dominiki Ambroziewicz- Wnuk 6 materiałów filmowych poświęconych wartościom z udziałem eksperta -p. Patrycji Szeląg – Jarosz materiał filmowy na temat założeń programu "Bieg po zdrowie" z udziałem autorów programu p. Kamilli Matusiewicz i p. Rafała Dziurli

24 Cykl filmów z ekspertami

25 Materiały dodatkowe – szkoły do pełnej ewaluacji
Załącznik 1_1 Ankieta dotycząca wiedzy o zdrowiu + Test wartości osobistych – grupa realizująca i grupa kontrolna– pomiar początkowy Załącznik 6_2 Ankieta dotycząca wiedzy o zdrowiu + Test wartości osobistych – grupa realizująca i grupa kontrolna – pomiar końcowy Załącznik Rodz. 1 Ankieta dotycząca postaw rodziców wobec palenia papierosów i zagadnienia profilaktyki w tym zakresie –pomiar początkowy Załącznik Rodz. 1 Ankieta dotycząca postaw rodziców wobec palenia papierosów i zagadnienia profilaktyki w tym zakresie –pomiar końcowy

26 Ewaluacja – szkoły nie realizujące pełnej ewaluacji
UCZNIOWIE Ankieta dla Uczniów dotycząca oceny programu (pomiar na 6. lekcji) RODZICE Ankieta ewaluacyjna dla rodziców (Zajęcia 2. dla Rodziców) NAUCZYCIELE Ankieta ewaluacyjna dla nauczycieli prowadzących zajęcia w ramach programu, umożliwiająca wyrażenie opinii/refleksji dot. programu (pomiar po zakończeniu realizacji programu). Program wpisany będzie do programów rekomendowanych

27 Ankieta dla ucznia

28 Ankieta dla rodzica

29 Ankieta dla nauczyciela

30 Ankieta dla nauczyciela

31 Pełna ewaluacja – w klasie realizującej (SP 20 w Białymstoku)
UCZNIOWIE Ankieta dla Uczniów dotycząca wiedzy o zdrowiu + test wartości (pomiar początkowy na 1. lekcji) Ankieta dla Uczniów dotycząca wiedzy o zdrowiu + test wartości (pomiar końcowy na 6. lekcji) Ankieta dla Uczniów dotycząca oceny programu (pomiar na 6. lekcji) RODZICE Ankieta dla Rodziców dotycząca postaw wobec palenia (Zajęcia 1. dla rodziców) Ankieta dla Rodziców dotycząca postaw wobec palenia papierosów (Zajęcia 2. dla rodziców) Ankieta ewaluacyjna dla rodziców (Zajęcia 2. dla Rodziców) NAUCZYCIELE Ankieta ewaluacyjna dla nauczycieli prowadzących zajęcia w ramach programu, umożliwiająca wyrażenie opinii/refleksji dot. programu (pomiar po zakończeniu realizacji programu). Program wpisany będzie do programów rekomendowanych

32 Ankieta ewaluacyjna dla rodziców (Zajęcia 2. dla Rodziców)
Pełna ewaluacja – w klasie realizującej + kontrolnej (SP 37 w Białymstoku) UCZNIOWIE Ankieta dla Uczniów dotycząca wiedzy o zdrowiu + test wartości (tylko klasa kontrolna pomiar początkowy na 1. lekcji) Ankieta dla Uczniów dotycząca wiedzy o zdrowiu + test wartości (tylko klasa kontrolna pomiar końcowy na 6. lekcji) Ankieta dla Uczniów dotycząca oceny programu ( tylko klasa realizująca pomiar na 6. lekcji) RODZICE Ankieta ewaluacyjna dla rodziców (Zajęcia 2. dla Rodziców) NAUCZYCIELE Ankieta ewaluacyjna dla nauczycieli prowadzących zajęcia w ramach programu, umożliwiająca wyrażenie opinii/refleksji dot. programu (pomiar po zakończeniu realizacji programu). Program wpisany będzie do programów rekomendowanych

33 Terminy realizacji 21 lutego 2017 szkolenie koordynatorów
luty-czerwiec realizacja programu w szkołach do 20 czerwca dostarczenie ankiet ewaluacyjnych bezpośrednio po realizacji – ankiety z pełnej ewaluacji dwukrotnie na początku i po zakończeniu programu (SP 20 i 37)

34 Dane kontaktowe Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna w Białymstoku ul. Warszawska 57a Białystok tel w. 105 Koordynatorzy: Wioletta Owczarska Małgorzata Kuklik

35 DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ !


Pobierz ppt "Program antytytoniowej edukacji zdrowotnej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google