Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców"— Zapis prezentacji:

1 Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców
Katowice 17 stycznia 2017 r. Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców Slajd tytułowy. Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. Elementy graficzne oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu slajdu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Maria Palacz-Szymczyk ZUS Oddział Chorzów

2 AGENDA 1. Preferencyjne zasady opłacania składek
2. Doradca do spraw ulg i umorzeń 3. Program Obsługi Płatnika Strategicznego (OPS) 4. Interaktywny Płatnik Plus (IPP) 5. Platforma Usług Elektronicznych (PUE) 6. Program dofinansowania płatników składek Slajd tytułowy poszczególnych sekcji/części prezentacji. Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. Elementy graficzne oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Szkolenie w Regionalnej Izbie Gospodarczej dnia r. Wykładowca: Maria Palacz-Szymczyk ZUS Oddział Chorzów

3 PREFERENCYJNE ZASADY OPŁACANIA SKŁADEK
Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców PREFERENCYJNE ZASADY OPŁACANIA SKŁADEK Dla osób, które rozpoczęły działalność gospodarczą podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w okresie pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia.

4 PREFERENCYJNE ZASADY OPŁACANIA SKŁADEK
Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców PREFERENCYJNE ZASADY OPŁACANIA SKŁADEK Przedsiębiorca może skorzystać z preferencyjnych zasad opłacania składek jeżeli: zgłaszający nie prowadzi lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej nie prowadził pozarolniczej działalności, nie wykonuje działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.

5 DORADCA DO SPRAW ULG I UMORZEŃ
Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców DORADCA DO SPRAW ULG I UMORZEŃ Przedsiębiorcy, którzy z różnych przyczyn mają problemy z płatnościami wobec ZUS, mogą występować z wnioskiem o następujące rodzaje ulg: rozłożenie należności na raty, odroczenie terminu płatności składek.

6 DORADCA DO SPRAW ULG I UMORZEŃ
Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców DORADCA DO SPRAW ULG I UMORZEŃ To gwarancja: indywidualnego podejścia do klientów sprawnej i terminowej obsługi wniosków zwiększenia stopnia objęcia należności dobrowolną formą spłaty zwiększenia liczby wniosków o udzielenie ulgi

7 DORADCA DO SPRAW ULG I UMORZEŃ
Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców DORADCA DO SPRAW ULG I UMORZEŃ Korzyści wynikające z rozłożenia należności na raty ZUS nie będzie prowadził egzekucji tych należności, jeśli postępowanie egzekucyjne zostało już wszczęte, ZUS je zawiesi po podpisaniu umowy, od dnia następującego po dniu złożenia wniosku o rozłożenie należności na raty, a jeżeli wniosek o rozłożenie na raty dotyczy należności przyszłych, to od dnia następującego po terminie płatności nie zapłacisz odsetek za zwłokę, a jedynie opłatę prolongacyjną*. opłata prolongacyjna – uiszczana jest w wysokości 50% stawki odsetek za zwłokę obowiązującej w dniu podpisania umowy o udzieleniu ulgi.

8 OBSŁUGI PŁATNIKA STRATEGICZNEGO
Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców OBSŁUGI PŁATNIKA STRATEGICZNEGO Program obsługi płatnika strategicznego to: lepsze i efektywniejsze działania w zakresie obsługi płatników - klientów Zakładu, poprawa jakości stanu kont płatników składek, co wiąże się z jakością kont ubezpieczonych, zwiększenie efektywności i skuteczności oraz jakość świadczonych usług na rzecz płatników biorących udział w Programie. Slajd z treścią, wariant z dłuższym tytułem, układ poziomy. W szablonie zamieszczono kilka podstawowych układów kompozycji treści (slajdy 4-7). Do tworzenia slajdów zalecamy stosowanie zamieszczonych ramek zgodnie z ich opisem. W razie konieczności (np. gdy trzeba zamieścić obszerną tabelę, skomplikowany wykres itp.) można je przesunąć bądź zastosować pusty slajd 8. Elementy graficzne na dole i na górze slajdu („chorągiewki”) oraz logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri. Warto dostosować w tym względzie teksty i inne elementy wklejone z innych prezentacji czy np. z plików Worda.

9 INTERAKTYWNY PŁATNIK PLUS
Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców INTERAKTYWNY PŁATNIK PLUS To usprawnienie komunikacji pomiędzy płatnikiem składek a ZUS poprzez: Przekazywanie płatnikom informacji zgromadzonych w ZUS, umożliwienie płatnikowi pełnej weryfikacji dokumentów w Programie Płatnik jeszcze przed wysyłką dokumentów do ZUS.

10 Platforma Usług Elektronicznych
Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców Platforma Usług Elektronicznych została uruchomiona przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych czerwca 2012 roku. Jest wygodnym i bezpłatnym narzędziem, które ułatwia kontakty z ZUS. Klienci Zakładu za pośrednictwem PUE mogą załatwiać większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi przez Internet.

11 Platforma Usług Elektronicznych
Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców Platforma Usług Elektronicznych Osoby posiadające profil PUE mogą mieć przypisane różne role. Profile użytkowników: profil ogólny (funkcje ogólne po zalogowaniu), profil płatnika + aplikacja ePłatnik + ePłatności, profil ubezpieczonego, profil świadczeniobiorcy, profil członek rodziny. Profile specjalistów: profil lekarz, profil komornik.

12 Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców

13 Platforma Usług Elektronicznych
Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców Platforma Usług Elektronicznych Profil Płatnika Składek Za pomocą PUE można wysłać do ZUS następujące wnioski: wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, wniosek o rozliczenie konta płatnika składek, w sumie ponad 100  różnych dokumentów elektronicznych.

14 Otwarte w poniedziałki do 18:00
Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców Tu jesteśmy dla WAS Otwarte w poniedziałki do 18:00 Bezpłatne szkolenia ZUSomat 24h

15 PROGRAM DOFINANSOWANIA DLA PŁATNIKÓW
Dofinansowanie działań skierowanych na utrzymanie zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej, prowadzonych przez płatników.

16 Program dofinansowania płatników składek
Dofinansowywanie działań prowadzonych przez płatników składek skierowanych na utrzymanie zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej to zadanie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) w zakresie prewencji wypadkowej Powyższe zostało określone w Ustawie z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (art. 37)

17 Cele realizowane w ramach programu dofinansowania
Celem działań podejmowanych przez ZUS w ramach dofinansowania działań płatników składek jest wyeliminowanie lub ograniczenie zagrożeń zawodowych powodujących wypadki i choroby zawodowe m.in. poprzez zredukowanie niekorzystnego oddziaływania czynników ryzyka: tj. hałas, wibracje, złe oświetlenie, mikroklimat, zapylenie, czynniki chemiczne, czynniki biologiczne, obciążenie wysiłkiem, bezpieczeństwo techniczne, promieniowanie jonizujące i niejonizujące.

18 Program dofinansowania płatników składek
Dofinansowanie mogą otrzymać płatnicy składek, którzy: opłacają składki na ubezpieczenie wypadkowe; nie pozostają w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, nie znajdują się w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania układowego z wierzycielem; posiadają odpowiednie zabezpieczenie środków finansowych na zapewnienie płynności realizacji projektu.

19 Dofinansowywane projekty:
Rodzaje projektów realizowanych w ramach programu Dofinansowywane projekty: Doradcze; Inwestycyjne; Inwestycyjno-doradcze;

20 Rodzaje projektów realizowanych w ramach programu
Projekty doradcze  poprawa bezpieczeństwa i higieny pracy (ocena ryzyka zawodowego, wprowadzanie procedur bezpiecznej pracy, planowanie i monitorowanie działań prewencyjnych w zakresie BHP) Projekt doradczy może być realizowany przez okres maksymalnie 4 miesięcy! Projekty inwestycyjne bezpieczeństwo techniczne rozwój, modyfikacje i usprawnienia stanu technicznego maszyn, urządzeń oraz systemów i środków ochrony indywidualnej) Czas realizacji projektu inwestycyjnego oraz inwestycyjno-doradczego wynosi maksymalnie 18 miesięcy!

21 W jednym projekcie może być realizowanych kilka działań równocześnie.
Program dofinansowania płatników składek Program dofinansowania adresowany do wszystkich płatników składek, a w szczególności do sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Poziom dofinansowania zróżnicowany ze względu na rodzaj przedsiębiorstwa, mierzony liczbą pracowników, za których odprowadzana jest składka na ubezpieczenie wypadkowe. W jednym projekcie może być realizowanych kilka działań równocześnie. Wnioskodawca może ubiegać się o dofinansowanie wielokrotnie. Warunek: zakończenie realizacji poprzedniego projektu oraz kolejny projekt nie dotyczy działań realizowanych w poprzednim projekcie/projektach.

22 Program dofinansowania płatników składek
Realizacja projektu przez płatnika składek następuje po podpisaniu umowy o dofinansowanie. Wszystkie płatności związane z realizacją projektu muszą być uregulowane najpóźniej na dzień zakończenia projektu. Dofinansowaniu nie podlegają działania związane ze szkoleniami oraz działaniami z zakresu ochrony przeciwpożarowej, jak również dotyczące zakupu maszyn produkcyjnych i narzędzi pracy.

23 Kwoty dofinansowania 1 - 9 90 % 40 000 100 000 140 000 10 - 49 80 %
Rodzaj przedsiębiorstwa Liczba pracowników Procent budżetu projektu podlegający dofinansowaniu Maksymalna kwota dofinansowania dla projektów (kwoty w PLN brutto) doradcze inwestycyjne inwestycyjno-doradcze Mikro 1 - 9 90 % 40 000 Małe 80 % 60 000 Średnie 60 % 80 000 Duże 250 i więcej 20 %

24 Tryb przyznawania dofinansowania
Krok pierwszy złożenie wniosku płatnika składek o dofinansowanie projektu dotyczącego utrzymania zdolności pracowników do pracy przez cały okres aktywności zawodowej Wnioski o dofinansowanie mogą być składane na Salach Obsługi Klienta we wszystkich TJO ZUS. Na stronie internetowej dostępne są materiały ułatwiające przygotowanie wniosku (wyjaśnienia dotyczące wniosku, wzór umowy o dofinansowanie).

25

26 Kontakt w sprawie dofinansowania
Płatnicy składek mający siedzibę w województwach: dolnośląskim, opolskim, śląskim, mogą składać wnioski w Oddziale Zakładu Ubezpieczeń Społecznych  w Opolu. Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Opolu ul. Wrocławska 24,   Opole Pytania w sprawie obsługi wniosków o dofinansowanie można kierować na adres

27 Zakład Ubezpieczeń Społecznych Departament Prewencji i Rehabilitacji
Kontakt w sprawie dofinansowania Zakład Ubezpieczeń Społecznych Departament Prewencji i Rehabilitacji ul. Szamocka 3, 5 Warszawa Informacje udzielane są pod numerem telefonu: oraz pod adresem:

28 Tryb przyznawania dofinansowania
Krok drugi  ocena formalna Wniosku o dofinansowanie, przeprowadzona przez ZUS: wstępna ocena kwalifikowalności działań planowanych w ramach projektu, ocena poprawności wyliczeń w części budżetowej Wniosku, ocena kompletności złożonej dokumentacji. W przypadku nieprawidłowości ZUS informuje Wnioskodawcę drogą ową o konieczności skorygowania wniosku, bądź uzupełnienia dokumentacji.

29 Tryb przyznawania dofinansowania
Krok trzeci  merytoryczna ocena wniosku przez eksperta z danej dziedziny: potwierdzenie zasadności przedmiotu wniosku, weryfikacja celowości projektu, ocena oczekiwanych rezultatów projektu, ocena zgodności przyjętych rozwiązań z obowiązującymi przepisami BHP, ocena realności harmonogramu projektu, ocena niezbędności i efektywności wydatków projektu (porównanie wartości usług i produktów z wniosku z wartościami tych samych usług i produktów oferowanych na rynku – co najmniej dwie różne oferty).

30 Weryfikacja merytoryczna
Weryfikacja wniosku Weryfikacja merytoryczna prowadzona przez ekspertów Weryfikacja formalna prowadzona przez pracowników ZUS Podpisanie umowy wnioski są przyjmowane w trybie ciągłym; wniosek należy przesłać w formie papierowej, za pośrednictwem operatora pocztowego; do wniosku oprócz wersji papierowej, należy dołączyć wersję elektroniczną wszystkich dokumentów oraz zdjęć, przesyłając je na jednym z wybranych nośników: płyta CD, DVD lub Pendrive (każdy dokument zapisany w osobnym pliku PDF); po weryfikacji formalnej, za pośrednictwem poczty elektronicznej przesyłane są do Wnioskodawcy uwagi dotyczące kwestii formalnej; w przypadku, gdy wniosek nie zawiera braków formalnych, jest przekazywany do oceny merytorycznej, dokonywanej przez eksperta.

31 Tryb przyznawania dofinansowania
Krok czwarty  pozytywna ocena eksperta jest podstawą do podpisania umowy pomiędzy Wnioskodawcą a ZUS. Na konto Wnioskodawcy wpływa I transza, w wysokości do 50% przyznanego dofinansowania. Wypłata następuje w ciągu 14 dni od zawarcia umowy.

32 Tryb przyznawania dofinansowania
Krok piąty  ocena końcowa projektu przez eksperta po zakończeniu projektu. Następuje porównanie osiągniętych rezultatów z wartościami z wniosku tj. sprawdzenie czy: inwestycje faktycznie znajdują się na wyposażeniu stanowisk pracy i czy są odpowiednio oznaczone (naklejki, naszywki z logo ZUS); środki ochrony indywidualnej przydzielono pracownikom, posiadają oznakowanie Conformité Européenne (CE) przekazano pracownikom instrukcje producenta Następuje stwierdzenie, czy realizacja projektu przebiegła zgodnie z wnioskiem. Jeżeli realizacja niezgodna z wnioskiem wymagane jest dodatkowe, szczegółowe wyjaśnienie.

33 Tryb przyznawania dofinansowania
Po pozytywnym odbiorze projektu oraz podpisaniu protokołu odbioru następuje wypłata II transzy dofinansowania. Wyłata następuje w ciągu 30 dni od podpisania protokołu odbioru. Jeżeli projekt nie zostanie zrealizowany/realizacja niezgodna z zawartą umową Wnioskodawca zwraca przekazaną wcześniej zaliczkę.

34 przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego związanego z zagrożeniami,
Działania, które otrzymały ocenę pozytywną eksperta, na które można uzyskać dofinansowanie DZIAŁANIA DORADCZE przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego związanego z zagrożeniami, wykonanie pomiarów stężeń i natężeń szkodliwych czynników, dobór środków ochrony indywidualnej, ocena bezpieczeństwa maszyn i instalacji technicznych,

35 DZIAŁANIA INWESTYCYJNE
Działania, które otrzymały ocenę pozytywną eksperta, na które można uzyskać dofinansowanie DZIAŁANIA INWESTYCYJNE zakup i wymiana oświetlenia (najczęściej na halach produkcyjnych), zakup środków ochrony indywidualnej, zakup i montaż obudów dźwiękoizolacyjnych, zakup i montaż instalacji filtrowentylacyjnej, zakup i montaż instalacji nawiewno-wywiewnej, zakup i montaż ekranów spawalniczych, zakup odkurzaczy przemysłowych, zakup i montaż ściany lakierniczej, zakup i montaż systemu przenośników i dźwigników transportowych, zakup i montaż systemu wychwytywania iskier w systemie filtrowentylacji, zakup ręcznego wózka paletowego oraz ręcznego wózka transportowego.

36 zakup i instalacja osłon do niebezpiecznych stref, maszyn i urządzeń
Przykładowe działania inwestycyjne, na które można otrzymać dofinansowanie zakup i instalacja osłon do niebezpiecznych stref, maszyn i urządzeń (stałych, ruchomych, blokujących, sterujących itp.); zakup i instalacja kabin i obudów dźwiękoizolacyjnych, lub dźwięk-ochłonno-izolacyjnych, tłumików akustycznych oraz materiałów dźwiękochłonnych; zakup i instalacja urządzeń oczyszczających i uzdatniających powietrze (np.: filtrów, filtropochłaniaczy, itp.); zakup i instalacja urządzeń i elementów wentylacji miejscowej wywiewnej oraz nawiewnej (obudowy, okapy, ssawki, itp.); zakup środków ochrony indywidualnej (wyłącznie dla firm zatrudniających do 49 pracowników pod warunkiem przedstawienia dokumentacji potwierdzającej prawidłowe przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego oraz dokumentacji właściwego doboru środków ochrony indywidualnej);

37 Pozostałe działania projektu finansowane są na zasadach ogólnych.
Przykładowe działania inwestycyjne, na które można otrzymać dofinansowanie zakup i instalacja maszyn i urządzeń służących poprawie bezpieczeństwa prac na wysokości, np. podesty stacjonarne oraz rusztowania ruchome (przejezdne), podesty ruchome (wiszące, masztowe, stacjonarne), podesty ruchome przejezdne (wolnobieżne, samojezdne mocowane na pojeździe oraz przewoźne). W przypadku dofinansowania zakupu podestów ruchomych oraz podestów ruchomych przejezdnych Wnioskodawca zobowiązany będzie do złożenia w dniu odbioru projektu oświadczenia o zatrudnieniu operatorów tych urządzeń, którzy będą mieli odpowiednie kwalifikacje wymagane przepisami prawa. Łączny poziom dofinansowania wszystkich działań inwestycyjnych projektu w zakresie zakupu podestów ruchomych oraz podestów ruchomych przejezdnych nie może być większy niż  zł.  Pozostałe działania projektu finansowane są na zasadach ogólnych.

38 Przykładowe działania inwestycyjne, na które można
otrzymać dofinansowanie zakup i instalacja urządzeń (bez własnego napędu / nie samojezdnych) służących ograniczeniu obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego przy pracach ręcznych związanych z przemieszczaniem przedmiotów, ładunków lub materiałów np. ręczne wózki paletowe, wózki magazynowe, ręczne wózki platformowe dwunożycowe, wciągniki i żurawiki do 450 kg. zakup i instalacja wózków jezdniowych podnośnikowych i innych urządzeń samojezdnych służących ograniczeniu obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego, w przypadkach gdy zastosowanie urządzeń przemieszczanych ręcznie nie zapewnia skutecznego ograniczenia tych obciążeń. Łączny poziom dofinansowania wszystkich działań inwestycyjnych projektu w zakresie zakupu wózków jezdniowych podnośnikowych i innych urządzeń samojezdnych nie może być większy niż  zł

39 wzniesienie konstrukcji betonowej, prace budowlano – remontowe
Działania, które nie otrzymały oceny pozytywnej eksperta, na które nie można uzyskać dofinansowania wzniesienie konstrukcji betonowej, prace budowlano – remontowe wymiana okien, drzwi garażowych zakup automatu spawalniczego zakup fotela stomatologicznego z osprzętem zakup sprzętu do pracowni protetycznej zakup automatu lakierniczego zakup komory śrutowniczej zakup wrzeciona do plotera frezującego zakup robota przemysłowego zakup prasy do złomu zakup ładowarki teleskopowej wymiana posadzki, zakup wykładzin zakup ładowarki i zagęszczarki zakup mini-ładowarki zakup klimatyzacji

40 po modernizacji przed modernizacją
Przykłady efektów osiągniętych w projektach, które otrzymały dofinansowanie Zakład produkcji mebli niewydolny system wentylacji wyciągowej frezarki dolnowrzecionowej na stanowisku frezowania drewna zamieniono na połączony system miejscowej wentylacji wyciągowej frezarki, szlifierki i pilarki taśmowej po modernizacji przed modernizacją

41 Przykłady efektów osiągniętych w projektach, które otrzymały dofinansowanie
W Zakładzie produkującym opakowania termoformowalne przeprowadzono dostosowanie maszyn do wymagań technicznych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy na półautomatycznej formiarce próżniowej typ FP-700 przed modernizacją po modernizacji

42 Przykłady efektów osiągniętych w projektach, które otrzymały dofinansowanie
W Zakładzie stolarskim na stanowisku lakiernika wymieniona została ściana lakierniczej z wentylatorem ssącym przed modernizacją po modernizacji

43 przed modernizacją po modernizacji
Przykłady efektów osiągniętych w projektach, które otrzymały dofinansowanie W Zakładzie produkcyjnym projektującym uniwersalne narzędzia ścierne, utworzono wydzielone stanowisko do nasycania wyrobów żywicą z systemem oczyszczania powietrza przed modernizacją po modernizacji

44 przed inwestycją po inwestycji
Przykłady efektów osiągniętych w projektach, które otrzymały dofinansowanie W Zakładzie produkcyjnym zajmującym się stolarką okienną i drzwiową, wykonano system przenośników i dźwigników transportowych do montażu oraz przemieszczania elementów produkcji przed inwestycją po inwestycji Przemieszczanie okien za pomocą taśm, pasów i konstrukcji drewnianej przemieszczanie okien za pomocą systemu przenośników i dźwigników

45 Slajd końcowy. Treść pozdrowienia można zmienić we wzorcu: górne menu „Widok” > „Wzorzec slajdów”. Elementy graficzne („chorągiewki”) i logo ZUS są stałymi elementami szablonu i nie podlegają modyfikacji. Prosimy o zachowanie zastosowanej czcionki Calibri.


Pobierz ppt "Wsparcie ZUS dla przedsiębiorców"

Podobne prezentacje


Reklamy Google