Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJudyta Nowacka Został zmieniony 8 lat temu
1
KONDYCJA PSYCHOFIZYCZNA BIALSKICH PIĘCIOLATKÓW ZAŁOŻENIA PROJEKTU
2
1. zróżnicowanie stanu zdrowia oraz poziomu i tempa rozwoju dzieci bialskich 2. zmiana ustawy o systemie oświaty w części dotyczącej podjęcia obowiązku szkolnego 3. dziecko 5-letnie nie jest objęte oceną stanu zdrowia i rozwoju, prowadzoną w ramach profilaktycznych badań lekarskich UZASADNIENIE PODJĘCIA TEMATYKI BADAŃ
3
ocena stanu zdrowia i rozwoju fizycznego; charakterystyka rozwoju poznawczego, społecznego i emocjonalnego dziecka; ocena przebiegu procesów posturogenezy; ocena rozwoju psychomotorycznego; ocena żywienia, charakterystyka aktywności fizycznej oraz zachowań zdrowotnych 5-latków CEL PROJEKTU
4
Termin badań:wrzesień 2015 – maj 2016 rok Miejsce badań:- laboratoria ROBiR-u - obiekty sportowe AWF - 12 bialskich przedszkoli - Rejonowe Poradnie Dziecięce Uczestnicy badań: 534 dzieci z grup 5-latków, których rodzice wyrazili zgodę na udział w projekcie, tj 93% dzieci objętych edukacją przedszkolną (237 dziewcząt i 297 chłopców) ORGANIZACJA I MATERIAŁ BADAŃ
5
CO I JAK OCENIANO? Warunki rodzinne dzieci oraz organizacje czasu wolnego dziecka – ankieta skierowana do rodziców Charakterystyka środowiska przedszkolnego – ankieta skierowana do dyrektorów placówek Stan zdrowia - samoocena dokonywana przez rodziców - badanie podmiotowe - badanie przedmiotowe Rozwój somatyczny – pomiary: masy ciała, długościowe, szerokościowe, obwody, grubość fałdów skórno-tłuszczowych Rozwój społeczno-emocjonalny i umysłowy dziecka Arkusz Diagnostyczny Gotowości do Nauki w Klasie I. Dojrzałość szkolna dziecka 5-letniego.
6
Postawa ciała, wysklepienie stóp - metoda punktowa Wolańskiego - oględziny ortopedyczne - wybrane testy funkcjonalne - metoda fotogrametryczna MORA 4G - podoskop Poziom kształtowania nawyków zdrowego stylu życia (ankieta skierowana do rodziców) - wywiad żywieniowy, - ocena jakościowa spożywanych posiłków, - nawyki higieny osobistej dziecka Umiejętności motoryczne - test rozwoju dużej motoryki (TGMD-2) Sprawność fizyczna - test Sekity
7
WSZYSTKIE WYMIENIONE METODY BADAŃ SĄ NIEINWAZYJNE POZYTYWNA OPINIA PROJEKTU PRZEZ SENACKĄ KOMISJĘ ETYKI BADAŃ NAUKOWYCH Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie Projekt wpisuje się w założenia NPZ na lata 2016 – 2020 cel operacyjny A. „Poprawa sposobu żywienia i stanu odżywiania społeczeństwa” cel operacyjny B. „ Zwiększenie aktywności fizycznej społeczeństwa”
8
Zespół badawczy Badania lekarskie:dr n.med.lek.med. Agnieszka Chwaluk dr n.med. lek.med. Katarzyna Wójtowicz-Chomicz Rozwój fizyczny:dr hab.prof.AWF Helena Popławska dr Agnieszka Dmitruk dr Wojciech Hołub Sprawność fizyczna:dr hab.prof.AWF Adam Wilczewski dr Ireneusz Haliburda dr Jerzy Saczuk dr Agnieszka Wasiluk Postawa ciała:dr hab.prof.AWF Krystyna Górniak dr Małgorzata Lichota mgr Magdalena Plandowska Żywienie i nawyki prozdrowotne: dr hab.prof.AWF Elżbieta Huk-Wieliczuk dr Anna Czeczuk
9
Ocena rozwoju społeczno-emocjonalnego i umysłowego dziecka: Dyrektorki oraz nauczycielki prowadzące grupy 5-latków z miejskich placówek edukacyjnych: Samorządowe Przedszkole Nr 3 Samorządowe Przedszkole Nr 6 Samorządowe Przedszkole Nr 7 Samorządowe Przedszkole Nr 10 Samorządowe Przedszkole Nr 11 Samorządowe Przedszkole Nr 13 Samorządowe Przedszkole Nr 14 Samorządowe Przedszkole Nr 15 Samorządowe Przedszkole Nr 16 Samorządowe Przedszkole Nr 17 Niepubliczne Przedszkole im. Przyjaciół Kubusia Puchatka ul. Łomaska 70 oraz ul. Kolejowa 19 Niepubliczne Przedszkole „Biedroneczka”
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.