Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBeata Owczarek Został zmieniony 8 lat temu
1
Konsulting Fundusze UE Szkolenia Finansowanie transakcji PPP
2
Plan Prezentacji Przepływy finansowe w transakcji PPP Modele finansowania Źródła finansowania Zakres obowiązkowych analiz Wykorzystanie funduszy UE przy realizacji projektów PPP Studium przypadku
3
Skąd pozyskać środki na inwestycję? Środki budżetowe – mocno ograniczone, są inne potrzeby Kredyt – wysokie wskaźniki zadłużenia nie pozwalają na dalsze zaciąganie zobowiązań Fundusze UE wymagają dużego zaangażowania nie ma gwarancji uzyskania środków wydłużają proces realizacji inwestycji dostępne tylko w formie refundacji PPP?
4
Przepływy finansowe w transakcji PPP Podmiot Publiczny Bank SPV Operator InwestorInwestycja Wkład własny Finansowanie Wkład inwestora prywatnegoFinansowanie inwestycji Czynsze
5
Model tradycyjny transakcji PPP Wkład własny samorządu Wkład inwestora prywatnego
6
Model tradycyjny Podmiot Publiczny Bank SPV Operator InwestorInwestycja Wkład własny Finansowanie Wkład inwestora prywatnegoFinansowanie inwestycji Czynsze
7
Model hybrydowy Wkład własny samorządu Wkład inwestora prywatnego Środki UE mogą być pozyskane zarówno przez podmiot publiczny jak i inwestora prywatnego
8
Wykorzystanie funduszy UE Możliwość wykorzystania funduszy UE jako wkład własny w inwestycję Źródła finansowania Program operacyjny infrastruktura i środowisko RPO Program Operacyjny Rozwój Polski Wschodniej bezpośredni nadzór KE Pierwsze koncepcje już zaakceptowane
9
Model hybrydowy Podmiot Publiczny Bank SPV Operator InwestorInwestycja Wkład własny Finansowanie Wkład inwestora prywatnegoFinansowanie inwestycji Czynsze UE
10
Źródła finansowania wkładu własnego podmiotu publicznego Kredyt Obligacje Aport ziemi Wartości niematerialne i prawne Fundusze UE
11
Źródła wynagrodzenia dla partnera prywatnego (po realizacji inwestycji) Czynsze od partnera publicznego Opłaty od użytkowników (autostrady, opłaty za usługi komunalne) Zyski z inwestycji (np. dzielenie zysków z reklam znajdujących się w pasie drogowym)
12
Ustawa o PPP a inne modele współpracy Ustawa o PPP nakazuje przeprowadzenie bardzo czasochłonnych i kosztowne analiz prawnych finansowo ekonomicznych ryzyk DLA KAŻDEGO MOŻLIWEGO MODELU TRANSKACJI
13
Różnice w analizach finansowych Ustawa o PPP (dla każdego modelu inwestycji) Studium wykonalności (dla wybranego modelu inwestycji) Analiza ekonomiczno-finansowa całkowite nakłady na przedsięwzięcie; źródła finansowania; koszty przedsięwzięcia; rachunek zysków i strat obejmujący całe przedsięwzięcie; rachunek przepływów pieniężnych obejmujący całe przedsięwzięcie; obliczenie podstawowych wskaźników efektywności, w tym wewnętrznej stopy zwrotu z inwestycji oraz zaktualizowanej wartości netto przedsięwzięcia koszty, zagrożenia i korzyści społeczne przedsięwzięcia Analiza ekonomiczno-finansowa Nakłady inwestycyjne na realizację projektu Źródła finansowania projektu Program sprzedaży Prognoza kosztów eksploatacyjnych całego systemu przed i po realizacji projektu Rachunek zysków i strat projektu Rachunek przepływów pieniężnych inwestora po realizacji inwestycji Zmiana przepływów pieniężnych wywołanych realizacją przedsięwzięcia Analiza wskaźnikowa Analiza prawna stan prawny składników majątkowych skutki prawne oraz formę przekazania składników majątkowych na początku i po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia Analiza Prawna analiza prawna wykonalności inwestycji i czynników ryzyka
14
Różnice w analizach finansowych Analizy według ustawy o PPPAnalizy w studium wykonalności Analiza ryzyk w tym ryzyka związane z budową ryzyka związane z dostępnością ryzyka związane z popytem ryzyka związane z przygotowaniem przedsięwzięcia ryzyka rynkowe związane z dostępnością nakładów na realizację ryzyko o charakterze politycznym ryzyko o charakterze ryzyka makroekonomiczne ryzyko regulacyjne ryzyka związane z przychodami z przedsięwzięcia ryzyko związane z wystąpieniem siły wyższej; ryzyka związane z rozstrzyganiem ryzyka związane ze stanem środowiska ryzyka związane z lokalizacją ryzyka związane z przekazywaniem składników ryzyko związane z końcową wartością składników majątkowych ryzyko związane z brakiem społecznej Analiza czynników ryzyka połączona z analizą wrażliwości
15
Konsulting Fundusze UE Szkolenia PPP w praktyce – przykład transakcji w modelu operatorskim
16
Obowiązki Samorządu a jego potencjał finansowy Istota modelu operatorskiego – realna transakcja w modelu PPP Wady i zalety proponowanego rozwiązania Układ prezentacji
17
Rozwój sieci wodociągowo-kanalizacyjnej a finanse jednostki samorządowej Gospodarka wodociągowo-kanalizacyjna to jedno z zadań własnych samorządu Obowiązek rozwoju sieci kanalizacyjnej po wejściu do UE do roku 2015 Planowane inwestycje są poważnym obciążeniem dla budżetu Możliwość dofinansowania inwestycji poprzez fundusze UE Konieczny wkład własny Gminy – 15%
18
Skąd pozyskać środki własne na inwestycje z dofinansowaniem UE? Środki budżetowe – mocno ograniczone, są inne potrzeby Kredyt – wysokie wskaźniki zadłużenia nie pozwalają na dalsze zaciąganie zobowiązań Model PPP – wykorzystanie finansowania od inwestora prywatnego jako wkładu własnego w projekcie współfinansowanym przez UE
19
Możliwe scenariusze rozwoju działalności kanalizacyjnej i wodociągowej Ograniczona możliwość wykorzystania środków UE na sfinansowanie inwestycji – trudności w zagwarantowaniu przez Samorząd wkładu własnego Realne zagrożenie nie spełnienia wymogu UE skanalizowania wsi do 2015 roku Realizacja programu inwestycyjnego w zakresie działań odtworzeniowych Ograniczona możliwość wykorzystania środków UE na sfinansowanie inwestycji – trudności w zagwarantowaniu przez Samorząd wkładu własnego Realne zagrożenie nie spełnienia wymogu UE skanalizowania wsi do 2015 roku Realizacja programu inwestycyjnego w zakresie działań odtworzeniowych Pozyskanie środków finansowych od Inwestora, które stanowić będą wkład własny samorządu przy pozyskiwaniu środków z UE Rozwój operacyjnej działalności spółki wodociągowej Możliwość rozwoju Spółki na terenach ościennych Pozyskanie środków finansowych od Inwestora, które stanowić będą wkład własny samorządu przy pozyskiwaniu środków z UE Rozwój operacyjnej działalności spółki wodociągowej Możliwość rozwoju Spółki na terenach ościennych OBECNY UKŁAD WŁASNOŚCIOWY POZYSKANIE INWESTORA
20
Obecny układ własnościowy Podmiot Publiczny Spółka komunalna (majątkowo-operatorska) Użytkownicy Opłaty za dostawy wody i odbiór nieczystości Pełna kontrola nad infrastrukturą 100% własności
21
Model operatorski W Modelu tym ma miejsce podział zadań w zakresie kompleksowego zarządzania gospodarką wodno- ściekową pomiędzy trzy podmioty Samorząd Spółkę Majątkową Spółkę Operatorską
22
Model operatorski Podmiot Publiczny Spółka komunalna (majątkowo-operatorska) Użytkownicy Spółka Operatorska Spółka Majątkowa Oddzielenie majątku od operatora
23
Istota modelu operatorskiego Majątek służący działalności wodociągowo- kanalizacyjnej pozostaje w 100% bezpośrednio własnością Samorządu i nie będzie prywatyzowany Prywatyzacji podlegać będzie Spółka Operatorska, która na podstawie wieloletniej umowy, dzierżawić będzie od Spółki Majątkowej infrastrukturę służącą działalności wodociągowo-kanalizacyjnej
24
Model operatorski - uczestnicy Podmiot Publiczny Spółka Operatorska Spółka Majątkowa 100% własności Czynsz za dzierżawę majątku Umowa długoterminowa dzierżawy majątku i świadczenia usług operatorskich Użytkownicy Opłaty za usługi
25
Model operatorski- wykorzystanie wkładu inwestora prywatnego Spółka Majątkowa InwestorInwestycja Przekazanie środków poprzez podniesienie kapitału Czynsz dzierżawny płatny z góry za 20 lat Wkład własny Finansowanie UE Dzierżawa Spółka Operatorska
26
Główne etapy procedury Koncentracja infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej w Spółce Majątkowej Wybór doradcy prywatyzacyjnego analizy przedprywatyzacyjne publiczne zaproszenie inwestorów do rokowań Negocjacje obejmujące zwłaszcza zasady podwyższenia kapitału w Spółce Operatorskiej zasady objęcia udziałów treść umowy dzierżawy majątku Samorządu zobowiązania inwestycyjne Samorządu
27
Spółka Majątkowa W Modelu tym majątek służący działalności wodociągowo- kanalizacyjnej pozostaje pośrednio własnością Samorządu, który posiada 100% udziałów w Spółce Majątkowej Główne zadania Spółki Majątkowej rozwija infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną, realizując procesy inwestycyjne przeprowadza inwestycje modernizacyjne i wymiany rur przeprowadza przetargi na wybór wykonawców inwestycji prowadzi ewidencję majątku wodociągowo-kanalizacyjnego opracowuje plany inwestycyjne przy współpracy ze spółką operatorską organizuje finansowanie na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych (środki pochodzące z dzierżawy majątku spółce operatorskiej, środki z funduszy Unii Europejskiej, środki z funduszy ochrony środowiska, środki z kredytów bankowych)
28
Spółka Operatorska Działalność eksploatacyjna prowadzona jest przez sprywatyzowaną Spółkę Operatorską Główne zadania Spółki Operatorskiej prowadzenie działań operacyjnych w zakresie zaopatrywania mieszkańców w wodę i odbioru ścieków pozyskiwanie nowych klientów przygotowywanie taryf na usługi wodno kanalizacyjne zawieranie umów na dostawę wody i odbiór ścieków przeprowadzanie bieżących remontów utrzymywanie i usuwanie awarii sieci wodociągowej i kanalizacyjnej współuczestnictwo w planowaniu strategicznym i operacyjnym inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnych
29
Zadania Samorządu Organizacja finansowania na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych (środki z funduszy Unii Europejskiej, środki z funduszy ochrony środowiska) Akceptacja taryf na usługi wodno kanalizacyjne kontrolowanie wzrostu cen poprzez zapisy w umowie dzierżawy Sprawowanie kontroli nad Spółką Majątkową
30
Cele transakcji Środki uzyskane przez Spółkę Operatorską w drodze podwyższenia kapitału przez inwestora zostaną jednorazowo przeznaczone na pokrycie czynszu za dzierżawę majątku za okres 20-25 lat Spółka Majątkowa przeznacza środki z tytułu czynszu dzierżawnego na pokrycie wkładu własnego przy aplikowaniu o środki z UE Jeżeli Spółka Majątkowa dokona zbycia swoich udziałów w Spółce Operatorskiej to przeznaczy te środki również na wkład własny niezbędny dla pozyskania środków z funduszy UE
31
Zalety modelu operatorskiego Pozostawienie własności majątku służącego realizacji zadania własnego Gminy w zakresie gospodarki wodno- ściekowej pod pełną kontrolą Gminy Możliwość odzyskania VAT przez Spółkę Majątkową przy realizacji działań inwestycyjnych Skoncentrowanie zadań związanych z inwestycjami w gestii decyzyjnej jednego podmiotu, pozostającego pod kontrolą Gminy Przekazanie odpowiedzialności za pozyskiwanie nowych odbiorców, optymalizację działalności eksploatacyjnej, utrzymanie bieżącej sprawności sieci Spółce Operatorskiej, kontrolowanej przez branżowego inwestora strategicznego
32
Wady modelu operatorskiego Koszty powołania nowego podmiotu i wniesienia do niego aportu w postaci majątku wodociągowo- kanalizacyjnego Konieczność precyzyjnego ustalenia zadań poszczególnych podmiotów dla uniknięcia potencjalnych sporów kompetencyjnych Zawarcie wieloletnich umów pomiędzy podmiotami Brak historii gospodarczej Spółki Majątkowej mogący potencjalnie negatywnie rzutować na wiarygodność wobec instytucji finansujących
33
Podsumowanie Transakcje w modelu PPP pozwalają zdecydowanie zwiększyć potencjał finansowy Samorządu Umożliwiają wykorzystanie większego dofinansowania z UE Ryzyka dzielone są zależnie od kompetencji partnerów Samorząd zachowuje 100% kontroli nad infrastrukturą i jej rozwojem
34
Dziękuję za uwagę Jakub Matyjek Starszy Konsultant F5 Konsulting ul. Składowa 5 61-897 Poznań Tel. (61) 85 66 960 jakub.matyjek@f5.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.