Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKlaudia Turek Został zmieniony 8 lat temu
1
Łatwiej, szybciej, oszczędniej! czyli rzeczy, jakich jeszcze nigdy nie robiliśmy Krzysztof Rybiński Wiceprezes NBP 21 marca 2006 r.
2
2 ICT Trzecia rewolucja przemysłowa
3
3 ICT, a wydajność pracy
4
4 Potencjał Polski Gotowość do wdrożenia e-gospodarki Lokalizacja Duży rynek Dobrze wykształceni pracownicy Relatywnie tani pracownicy e-administracja e-gospodarka
5
5 1) Wysoki poziom infrastruktury płatniczej w Polsce, zarówno w zakresie płatności wysokokwotowych, jak i detalicznych. 2) Jeden z najszybszych w Europie cykli rozliczeniowych dla płatności detalicznych – system ELIXIR i EuroELIXIR obsługiwane przez KIR S.A. 3) Polska dysponuje dwoma systemami rozrachunków międzybankowych SORBNET i SORBNET-EURO. Są to systemu typu RTGS, które umożliwiają natychmiastowe przekazanie pieniędzy w transakcjach o bardzo dużych wartościach. 4) Polska jako jeden z nielicznych krajów w UE (Dania, Szwecja i Wielka Brytania) ma infrastrukturę płatniczą powiązaną z panaeuropejskimi systemami System płatniczy w Polsce
6
6 Wykorzystanie bezgotówkowych kanałów płatności w Polsce 1) Pomimo wysokiego poziom rozwoju infrastruktury płatniczej w Polsce, jest ona stosunkowo słabo wykorzystywana przez indywidualnych konsumentów. 2) Pomimo znacznego postępu w rozwoju bankowości elektronicznej w Polsce, w porównaniu do innych krajów UE, w tym naszych najbliższych sąsiadów, nadal wypadamy słabo zarówno biorąc pod uwagę poziom wykorzystania przez klientów rachunków bankowych, czy też rozliczeń bezgotówkowych za pośrednictwem kart płatniczych.
7
7
8
8
9
9
10
10 Globalizacja w administracji Źródło: opracowanie własne na podstawie T. Zwahr, „ICT and State Transformation: from e-government to e-governance”, CPOGG Workshop, 08.11.2004 Monterrey, MX administracja Regulacje Strategia Usługi dla obywateli globalizacja włączanie ekspertów spoza sektora publicznego globalizacja decentralizacja prywatyzacja, PPP
11
11 ICT w administracji Źródło: opracowanie własne na podstawie T. Zwahr, „ICT and State Transformation: from e-government to e-governance”, CPOGG Workshop, 08.11.2004 Monterrey, MX e-administracja e-regulacje e-strategia e-usługi dla obywateli innowacyjność włączanie ekspertów spoza sektora publicznego globalizacja decentralizacja prywatyzacja, PPP reprodukcjaprzywództwo komunikacja jednokierunkowa dwukierunkowa
12
12 E-administracja w e-gospodarce: nadążać i stymulować Sektor publiczny zwykle podążał za prywatnym (praktyki zarządzania, wykorzystanie technologii, obsługa klienta etc.) Wiodąca rola e-administracji w przygotowaniu gospodarki do „globalnej konkurencji” Twórcze wykorzystywanie technologii i innowacyjność w świadczeniu usług Strategia, regulacje i system bodźców dla rozwoju e-gospodarki
13
13 Józef Globalny w państwie XXI wieku
14
14 Józef Globalny – lepiej przygotowany Ma obowiązek składania elektronicznych deklaracji podatkowych jako duże przedsiębiorstwo Wniosek o grant naukowy może złożyć wyłącznie elektronicznie
15
15 Józef Globalny – nieprzygotowany Niechętnie korzysta z usług e-administracji Nie wie co zyskuje korzystając z e-usług Wymaga edukacji, informacji i zachęty
16
16 Jak zachęcić Józefa Globalnego? Losowanie nagród wśród osób korzystających z usług e-administracji Kurs korzystania z usług e-administracji Program lojalnościowy dla osób korzystających z usług e-administracji
17
17 SMSy Józefa Globalnego Służby skarbowe wyliczają mu wartość podatku i przesyłają SMS do potwierdzenia poprawności. Józef odpowiada w najwygodniejszy dla siebie sposób. Zmianę adresu zamieszkania Józef zgłasza online i potwierdza certyfikatem wpisanym w kartę SIM w telefonie komórkowym. Jeśli jest ofiarą przestępstwa – dostaje wiadomości o postępach w dochodzeniu. Jeśli chce, to może dostawać przypomnienia o terminie płacenia podatku drogowego, przedłużenia paszportu etc. Otrzymuje wyniki badań medycznych.
18
18 „Każde drzwi są dobre” – Józef zadaje pytanie, a urząd bierze na siebie odpowiedzialność znalezienia i dostarczenia mu odpowiedzi nawet, jeśli sprawa jest w kompetencjach innego urzędu. „Jedna sprawa – jeden punkt kontaktowy” – Józef wchodzi na znaną wszystkim stronę www i w ciągu kilku minut załatwia wszystkie formalności niezbędne np. do zarejestrowania firmy. Józef Globalny ma sprawę do załatwienia
19
19 Józef Globalny głosuje Józef będąc na wakacjach głosuje w e- wyborach
20
20 Idzie wyrobić paszport do fotografa – robi zdjęcie, a fotograf wysyła je wraz z wypełnionym formularzem online Józef Globalny przed wyjazdem za granicę
21
21 Dostaje opaskę RFID Zawsze wiadomo gdzie jest Może spać kiedy mierzona jest jego temperatura lub ciśnienie Józef Globalny – pacjentem w szpitalu
22
22 Rankingi i wskaźniki
23
23 Lp.KrajWskaźnik 1USA0.9062 2Dania0.9058 3Szwecja0.8983 4Wielka Brytania0.8777 5Korea Płd.0.8727 6Australia0.8679 7Singapur0.8503 8Kanada0.8425 9Finlandia0.8231 10Norwegia0.8228 11Niemcy0.8050 12Holandia0.8021 13Nowa Zelandia0.7987 14Japonia0.7801 15Islandia0.7794 19Estonia0.7347 27Węgry0.6536 29Czechy0.6396 31Meksyk0.6061 36Słowacja0.5887 37Cypr0.5872 38Polska0.5872 39Hiszpania0.5847 ONZ-owski wskaźnik gotowości do e-administracji, 2005
24
24 Podatek dochodowy on-line %
25
25 Prawo jazdy on-line %
26
26 Rejestracja samochodu on-line %
27
27 Rejestracja firmy on-line %
28
28 Paszport on-line %
29
29 Zgłoszenie kradzieży na policję on-line %
30
30 Biblioteki publiczne on-line (katalogi, wyszukiwanie) %
31
31 Deklaracje podatkowe dla firm on-line %
32
32 Deklaracje celne on-line Maksymalny poziom – nie potrzebne są żadne dodatkowe procedury na papierze %
33
33 Korzyści
34
34 Oszczędności w UE 7 mln godzin oszczędności rocznie dla obywateli w Europie dzięki rozliczaniu podatku dochodowego online Każda transakcja online przynosi średnio oszczędność ponad 1 godziny Źródło: „Top of the Web – User Satisfaction and Usage Survey of eGovernment Services”, grudzień 2004
35
35 Mniejsze koszty Firmy w UE oszczędzają ok. €10 z tytułu VAT na każdej transakcji on-line („Top of the Web …”) Skrócenie czasu wydawania pozwoleń handlowych dzięki systemowi Trade-Net do 1 minuty przyniosło oszczędności w wysokości US$1mld (IBM dla Trade-Net)
36
36 Bezpieczeństwo prywatność zaufanie
37
37 Wizja Administracja połączona siecią Zadowoleni klienci Obywatele razem Wizja e-administracji w Singapurze
38
38 Wizja Kluczowy element rozwoju e-administracji Wyraz woli i zaangażowania rządzących Wyznacznik kierunku Drogowskaz Motywator
39
39 Istotne pytania Czy mamy wizję tego, jaka będzie Polska, np. w 2015 r.? Czy sektor publiczny pyta obywateli, przedsiębiorców czy są zadowoleni z poziomu usług sektora publicznego? Czy zachęcamy Polaków, żeby pomogli usprawnić usługi publiczne?
40
40 Istotne pytania c.d. Czy mamy system bodźców finansowych i innych, który skłania urzędników do takiego zachowania, żeby obywatele i firmy byli zadowoleni ze świadczonych usług publicznych? Czy dobrze wykorzystujemy łączny potencjał i synergię sektora publicznego i prywatnego, w szczególności sektora finansowego, w celu budowy e-gospodarki na miarę XXI wieku?
41
41 Istotne pytania c.d. Czy jesteśmy gotowi zmienić sposób, w jaki działamy, aby robić rzeczy, jakich jeszcze nigdy nie robiliśmy?
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.